- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (232 opinie)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (265 opinii)
- 3 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (92 opinie)
- 4 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (52 opinie)
- 5 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (183 opinie)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (232 opinie)
Nowoczesna zajezdnia dla nowoczesnych tramwajów
Prace przy modernizacji zajezdni tramwajowej Wrzeszcz prowadzone są przy utrzymaniu ruchu już od pięciu lat.
Zakład Komunikacji Miejskiej modernizuje zajezdnię Wrzeszcz celem dostosowania jej do nowego taboru tramwajowego. W czwartek przewoźnik pochwalił się zakończeniem dotychczasowych prac, choć w planach jest jeszcze m.in. utworzenie kolejnych torów postojowych oraz częściowe ich zadaszenie.
Prace modernizacyjne zajezdni Wrzeszcz rozpoczęto już w 2010 r. W pierwszym etapie zmodernizowano m.in. halę do przeglądów technicznych, uruchomiono nową myjnię, zakupiono podnośniki dla tramwajów, zbiornik na piasek, urządzenia do diagnostyki hamulców, wymieniono część torowisk oraz zamontowano nowoczesną tokarkę podtorową.
- Dzięki tokarce podtorowej możemy niwelować nierówności i płaszczyzny na kołach tramwajów bez ich zdejmowania. Taki proces trwa 6-8 godzin, podczas gdy metodą tradycyjną zajęłoby to nawet cztery doby - chwali nowe urządzenie Jerzy Zgliczyński, prezes zarządu ZKM Gdańsk.
Myjnia tramwajowa oddana do użytku w 2013 r.
Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Jak umyć tramwaj w 8 minut
W pierwszym etapie dokonano też termomodernizacji budynków oraz wykonano nowy węzeł cieplny. Wszystkie te prace pochłonęły ok. 33 mln zł, z czego 60,9 proc. stanowiło dofinansowanie unijne.
Czytaj też: Artykuł z 2012 r.: Remont zajezdni dla nowych tramwajów
Obecnie ZKM jest na drugim etapie prac, które rozpoczęto w 2014 r. To przede wszystkim kontynuacja przebudowy układu torowego, w tym utworzenia niezbędnych miejsc postojowych dla tramwajów. Powstały one kosztem wyburzenia kotłowni i starych hal magazynowych.
- Szacujemy, że Zajezdnia Wrzeszcz jako główna zajezdnia pomieścić może po modernizacji i likwidacji pewnych budynków jeszcze 21 tramwajów. Podobne prace planujemy też w Nowym Porcie , aby dojść do wykonania miejsc postojowych na dodatkowe 33 tramwaje - wylicza Zgliczyński.
Zwiększenie miejsc jest niezbędne, biorąc pod uwagę rozwój sieci tramwajowej i tym samym rosnące zapotrzebowanie na sam tabor. Warto jednocześnie zaznaczyć, że od pewnego czasu ZKM złomuje stare wysokopodłogowe "stopiątki" po to, by móc przyjąć m.in. pojazdy z Kassel.
Czytaj też: Pierwszy tramwaj z Kassel już w Gdańsku
Transport "stopiątek" z zajezdni Nowy Port na złomowisko.
Czytaj też: Wysłużone tramwaje jadą na złom
Drugi etap to także kolejne doposażenie zajezdni. Trwają już przygotowania do powstania komory lakierniczej. Będzie to nowoczesne, sterylne pomieszczenie do lakierowania najnowszymi technologiami wszystkich typów pojazdów. Koszt tego etapu prac na terenie zajezdni to ok. 7-8 mln zł.
Jakie są plany na przyszłość poza budową torów postojowych? Zadaszenie torów, na których przebywają tramwaje podczas nocnych postojów oraz remont kanałów przeglądowych i pozostałych hal.
Nowością ma być też zakup specjalistycznego systemu do podnoszenia wagonów tramwajowych (obecnie na terenie zajezdni korzysta się z przenośnych podnośników, a tramwaje awaryjnie na trasie podnosi się specjalnym żurawiem tramwajowym o 19-tonowym udźwigu).
Tak wyglądał postęp prac przy modernizacji w kwietniu 2012 r.
Miejsca
Opinie (94) 1 zablokowana
-
2015-05-16 08:56
Pojęcie nowoczesności Pan dziennikarz ma nieco dziwne...
Niektóre przedwojenne budowle w Gdańsku są z pewnością nowocześniejsze niż te odremontowane hangary... co w nich takiego nowoczesnego??? Przecież nawet na filmie widać motorniczego przestawiającego zwrotnicę wajhą...
Ech, ktoś tu robi na siłę propagandę sukcesu...- 1 1
-
2015-05-16 15:05
Dobry pomysł z tymi torami. Ale kiedy skończą ?
- 0 0
-
2015-05-19 18:33
Co to za muzyka?
Co to za muzyka ?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.