• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesne tramwaje od września 2010

Krzysztof Koprowski
9 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach. Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach.

35 zupełnie nowych tramwajów będzie wozić gdańszczan jeszcze przed rozpoczęciem piłkarskich Mistrzostw Europy. Pierwszy ujrzymy już we wrześniu 2010 roku.



Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza. Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza.
W środę dokonano uroczystego podpisania umowy na budowę 35 zupełnie nowych tramwajów przez bydgoską firmę PESA, wieńcząc w ten sposób największy z dotychczasowych przetargów na pojazdy szynowe po 1989 roku w Gdańsku. Zakup nowych pojazdów pozwoli także na zezłomowanie najbardziej wysłużonych tramwajów typu 105N, które obecnie stanowią trzon floty.

- Nowe tramwaje z pewnością przypadną mieszkańcom do gustu. Będą stanowić nowoczesny symbol Gdańska. - podkreśla Jerzy Zgliczyński, dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej.

- Nowoczesne niskopodłogowe autobusy, a teraz także tramwaje, sprawią że Gdańsk będzie posiadać jeden z najnowocześniejszych systemów komunikacji miejskiej w Polsce. - dodaje Adam Kaszubowski, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Tramwaj zbudowany przez bydgoskie zakłady PESA, będzie w 100 proc. niskopodłogowy. Jest to rozwinięcie znanej już z innych polskich miast konstrukcji 120N. Pojazd 120Na w stosunku do poprzednika, zyska nowy wygląd, a także kilkanaście rozwiązań technologicznych. Specjalny system będzie dostarczać informacje o stanie technicznym pojazdu bezpośrednio do centrali oraz producenta. We wnętrzu znajdzie się 40 miejsc siedzących. Niestety, podobnie jak w poprzednich tramwajach PESY, niektóre z nich będą zamontowane w dość nietypowy i niewygodny dla pasażerów sposób - pod lekkim kątem względem okna.

Zrezygnowano z montażu podwójnych siedzeń, które nie sprawdzają się w godzinach szczytu. Wraz z pasażerami stojącymi, nowym tramwaje może podróżować maksymalnie 201 osób (przy założeniu 5 os./m kw.).

Tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, zarówno dla pasażerów, jak i motorniczego. Na bezpieczeństwem czuwać będzie 9 kamer. Odbierak prądu zostanie przypuszczalnie zamontowany na środku składu, co w przypadku gdańskiego archaicznego sterowania zwrotnicami za pomocą tzw. "sanek" może być uciążliwe dla motorniczych.

Jak zapewnia prezes bydgoskiej firmy, nie musimy się obawiać o terminy. Mimo że PESA wygrała gigantyczny przetarg na 186 tramwajów w Warszawie (z modelem zbliżonym do gdańskiego), jest w stanie dostarczyć pojazdy do końca 2011 roku. - Obecnie zatrudnionych mamy 2,5 tys. pracowników. Ponadto niedawno przejęliśmy większość udziałów w Zakładzie Naprawy Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. - informuje Tomasz Zaboklicki, prezes PESY.

Choć umowa przewiduje dostawy pojazdów przez cały 2011 roku, pierwszy pojazd 120Na powinniśmy ujrzeć już we wrześniu przyszłego roku. Będą na nim przeprowadzane szkolenia dla motorniczych.

- Niewykluczone, że będzie to więcej niż jeden pojazd, być może nawet dwa lub trzy. - rozważa Zaboklicki.

Nowe tramwaje kosztować będą 305 mln złotych, o ponad 20 mln więcej niż początkowo planowano przeznaczyć na zakup pojazdów. Pojazdy posłużą w pierwszej kolejności do obsługi nowej trasy do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Na co dzień stacjonować będą w zajezdni Wrzeszcz, która wkrótce doczeka się przebudowy. Jednak z przyczyn technicznych, nie wszystkie pojazdy będą mogły "nocować" pod dachem. Część z nich, tak jak dotychczas, będzie stać na torach "pod chmurką".

Opinie (296) 5 zablokowanych

  • Mało miejsc stojacych :(( (9)

    • 20 59

    • I będzie tak.... (2)

      Panie! Zejdź Pan ze mnie, bo ten spode mnie mówi, że ten spod niego chce wysiąść!! :))))

      • 36 0

      • DOSKONAŁE !!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

        • 7 1

        • Miło mi ;) Aż chce się wieszczyć.

          • 2 0

    • (5)

      chyba siedzących za mało...

      • 28 3

      • (2)

        a miejsc stojących i siedzących dokładnie tyle samo co w 2-wagonowym wysłużonym 105Na

        • 5 2

        • w 2 105tkach pomiesci sie 240 osób a ma długosc 27 metrow (1)

          • 1 0

          • tak dokładnie

            to 125 na niezmodernizowany wagon. Teraz pytanie, co będzie jeździło na linii 6 - jaki pojazd może przewieźć prawie 400 osób? dwa połączone NIEZMODERNIZOWANE "dortmundy"?

            • 3 0

      • a kuszetki ? (1)

        jw.

        • 25 2

        • bez warsu? :(

          • 29 2

  • Szkoda że tylko nowe tramwaje

    Szkoda ze Dyrekcja ZKM nie poda sie do dymisja za to że przez 40 lat nic nie inwestowali w nasze piekne miasto tory, sieć tramwaje to jedna wielka ruina. Ludzie którzy maja doświadczenie tylko w niszczeniu a nie paja pojecia o dbaniu nigdy nic nie osiagna. Przykładami są wszystkie nowe tramwaje zakupione do tej pory. Ich stan techniczy nie świeci wzorem a ZKM nie robi nic by to zmienić.

    • 0 0

  • nie lubie ...

    brzydkie, ... te wyglądają strasznie .... są takie plastikowe ...

    • 1 0

  • tramwaje jak komety

    • 0 0

  • a co z Dortmundami, interes życia 1000-letniego Gdańska - rekordowa cena za kg złomu

    • 0 0

  • A nie można zamówić takich jak w Krakowie jeżdżą? (2)

    Krakowskie tramwaje mają więcej miejsc siedzących - są w nich "podwójne" miejsca. Do tego mają automaty biletowe i monitory reklamowo-informacyjne. Aż się przyjemnie podróżuje.
    A my w Gdańsku badziewie mieć będziemy... fantastycznie :(((

    • 3 1

    • kurcze, dlaczego

      niektórzy ludzie mają tak porąbane w głowie...

      • 0 0

    • Przecież mamy takie!! Bombardiery zupełnie się nie sprawdzają w godzinach szczytu. Tramwaj to nie autokar, że każdy musi siedzieć!! Wiele osób jedzie 3-4 przystanki i w takim Bombardierze nawet nie ma gdzie stanąć!!

      • 1 1

  • Już się gdańszczański plebs postara aby obecnego wyglądu nie zachowały... (1)

    Po co cokolwiek nowego kupować jeśli przyjdzie jakiś łysy i swoje inteligentne wulgaryzmy popisze... A wiadaomo jak to jest w Gdańsku. Jak coś nowego to trzeba to zniszczyć. Choćby dla zasady...

    • 2 3

    • a pępku wszechswiata wiosce rybackiej

      Ktynia to jest inaczej?

      • 0 1

  • czemu tak mało miejsc siedzących? (1)

    W starych tramawajach jest więcej miejsc siedzacych, biorąc pod uwagę 2 lub 3 wagony. Uważam że dzielenie wagonów jest lepszym rozwiazaniem. W przypadku awarii odpinany jest jeden wagon i tramwaj jedzie dalej. A tu cały wehikuł wjeżdza bna serwis

    • 1 1

    • ale obecne stare tramwaje

      2-3 wagonowe też są nierozczepiane.Kiedyś każdy wagonik miał własny pantograf a teraz zasilanie ma tylko pierwszy, reszta to wagoniiki które same nie pojadą

      • 0 0

  • (3)

    no nareszczcie gdańsk to zrobił. trojmiasto coraz lepsze ;)

    • 5 1

    • (2)

      zrobił, hahaha,
      to jak zwykle tylko plany ....

      • 1 1

      • no, tak jak Baltic Arena

        której wg wielu takich jak ty popierdułek w ogóle nie mieli zacząć budować.

        • 0 0

      • a rozumiesz co to znaczy podpisana umowa na zakup? to juz nie plan, a realizacja

        • 0 1

  • az miło wpaść pod taki tramwaj. (3)

    az miło wpaść pod taki tramwaj. Rocznie w gdańsku pod tramwajami ginie srednio 5 osób. mało ??

    • 3 2

    • a 90% statystyk jest wziętych z sufitu

      • 1 0

    • Cóż (1)

      Gdańsk ma rozwiązania komunikacyjne jak w Mozambiku

      • 5 1

      • Myślisz, że to wina rozwiązań komunikacyjnych?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane