• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Targ Sienny i Rakowy. Duma czy zagrożenie dla śródmieścia Gdańska?

Krzysztof Koprowski
9 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Nie światłami, lecz potężnymi rozmiarami wyspy centralnej, gdańscy drogowcy chcą zapobiec blokowaniu Węzła Groddecka przez tramwaje. W efekcie powstaną pasy zieleni, w środku których zmieściłby się niejeden budynek. Nie światłami, lecz potężnymi rozmiarami wyspy centralnej, gdańscy drogowcy chcą zapobiec blokowaniu Węzła Groddecka przez tramwaje. W efekcie powstaną pasy zieleni, w środku których zmieściłby się niejeden budynek.

Zabudowa Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska to największa w Gdańsku inwestycja infrastrukturalna, która ma odmienić oblicze centrum miasta. Ale może się okazać, że ta nowa twarz wcale nie będzie przyjazna dla mieszkańców.



Od kilku miesięcy słyszymy o zbliżającej się inwestycji, którą w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zrealizują holenderska spółka deweloperska Multi Development oraz miasto Gdańsk.

Ocenie poddawane są kolejne, coraz bardziej szczegółowe wizje urbanistyczne i architektoniczne zabudowy, która powstanie na Targu Siennym i Rakowym. Ale jak dotąd nikt nie zajmował się oceną rozwiązań komunikacyjnych, które powstaną w otoczeniu obu Targów. Nic dziwnego, że te plany nie są pokazywane tak chętnie, jak projekty architektoniczne. W komputerach projektantów powstały bowiem rozwiązania jeżące włos na głowie tych gdańszczan, którzy po centrum swojego miasta chcą się poruszać pieszo.

Już na etapie wczesnych koncepcji zrezygnowano z likwidacji szpetnego i zdewastowanego tunelu podziemnego pod Wałami Jagiellońskimi, między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym zobacz na mapie Gdańska, zdecydowano natomiast o jego modernizacji. W sytuacji, gdy we Wrocławiu podobne przejście w ciągu ul. Świdnickiej (lokalny odpowiednik ul. Długiej i Długiego Targu) będzie likwidowane, w Warszawie na ul. Emilii Plater (przy Dworcu Centralnym) uruchomiono obok tunelu przejście ze światłami, Gdańsk planuje przedłużyć tunel. Efekt? Zyskamy kolejny po City Forum nieprzyjazny plac miejski "w piwnicy".

A tunel, do którego zjazd na wózku inwalidzkim czy z wózkiem dziecięcym będzie nie lada wyzwaniem, można by zastąpić zwykłym przejściem naziemnym. Utrudnienie dla ruchu samochodów? Wcale nie! Przecież kierowcy dostaną zupełnie nową alternatywę drogową - bezkolizyjną podziemną ulicę, którą przejadą od dawnej przychodni kolejowej przy dworcu PKP zobacz na mapie Gdańska, aż do gmachu Urzędu Wojewódzkiego zobacz na mapie Gdańska.

Wraz z tą podziemną ulicą, która z pewnością przejmie znaczną część ruchu północ - południe, przy Hucisku zobacz na mapie Gdańska zaplanowano kolejne przejście dla pieszych, niestety znowu w formie podziemnego korytarza. Okazuje się, że zdaniem urzędników jest to rozwiązanie wygodniejsze i prostsze, niż wygospodarowania miejsca na azyl pomiędzy jezdniami.

- Przejście to umożliwi "cyrkulację" pieszych pomiędzy terenami dworca kolejowego, Nowego Ratusza oraz terenów zielonych po obu stronach ul. Hucisko [chodzi o park im. Czesława Niemena - dop. red.]. To również możliwość przejścia bezkolizyjnego (bezpiecznego dla pieszych) w kierunku Kanału Raduni i Drogi Królewskiej. Likwidacja skrzyżowania ul. Hucisko - Targ Rakowy poprawi przelotowość układu drogowego w całym rejonie ul. 3 Maja - Podwale Grodzkie - Węzeł Hucisko - przekonuje Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.

"Przelotowość", a dokładniej "przepustowość", to słowo-klucz urbanistów poprzedniej epoki - obniży się za to dla komunikacji miejskiej na innej trasie. Podziemna ulica o roboczej nazwie Nowe Podwale Grodzkie będzie bowiem połączona z istniejącym Podwalem Grodzkim na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska. Stracą pasażerowie, bo tramwaje będą musiały czekać na swoje światło na najbardziej obciążonym odcinku sieci tramwajowej w całym mieście. Piesi nie zyskają przejścia, bo zdaniem projektantów za bardzo spowolnią ruch aut.

Warto dodać, że przejście w tym miejscu pozwoliłoby wykonać wygodne dojście do przystanków tramwajowych przy dworcu, dzięki czemu byłyby one wreszcie dostosowane także dla osób niepełnosprawnych (istniejące rampy przy schodach są wolne, tarasują i tak wąskie przejście, a na ogół i tak nie działają), a jednocześnie poprawiłoby odpływ pieszych z przeciążonego przystanku.

- Brak przejścia dla pieszych uzgodniono z zarządcą drogi, gdyż celem jest utrzymanie przepustowości głównego ciągu komunikacyjnego: Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie. Do czasu rozbudowy podstawowego układu drogowego obniżenie przepustowości skrzyżowania ul. Nowe Podwale Grodzkie z Podwalem Grodzkim jest niemożliwe. Wydzielenie fazy zielonej dla przejścia dla pieszych znacznie ograniczałoby tę przepustowość - odpiera ten zarzut Antoni Pawlak.

Przestrzeń na obszarach śródmiejskich powinna być:

Rewolucja na drogach śródmieścia Gdańska zakłada też przebudowę Węzła Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Ma on zmienić się w skrzyżowanie z wyspą centralną o ogromnych rozmiarach. Sęk w tym, że pasujący do niej nowy pas rozdziału jezdni ul. 3 Maja będzie tak potężny, że zmieściłoby się w nim nawet całe skrzydło Urzędu Miejskiego od strony ul. Nowe Ogrody. Planiści jednak nie przewidzieli tu żadnej zabudowy, lecz zieleń. Czy Gdańsk na pewno stać na taką rozrzutność w ścisłym centrum, gdzie ceny działek są najwyższe?

- Pas rozdziału między jezdniami ul. 3 Maja wynika z geometrii skrzyżowania Węzła Groddecka. Powiększenie średnicy wyspy centralnej węzła umożliwi zatrzymywanie się tramwajów na skrzyżowaniu bez blokowania pasów ruchu samochodowego (np. jak na Hucisku). Teren będzie wykorzystany na zieleń wysoką i uzbrojenie podziemne - tłumaczy rzecznik prezydenta.

Nieco na południe zaplanowano kolejny tunel dla pieszych. W okolicy Zaroślaka, Biskupiej Górki i Starego Przedmieścia zobacz na mapie Gdańska, a więc dzielnic o niejednoznacznej renomie, piesi będą poruszać się tunelem między przystankiem SKM Śródmieście a Muzeum Narodowym, pokonując pod ziemią ul. Okopową i Nowe Podwale Grodzkie.

- Głównym powodem jego budowy jest przewidywany wzmożony ruch pieszy z przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku Urzędów Wojewódzkiego, Marszałkowskiego i Skarbowego - uzasadnia to rozwiązanie Antoni Pawlak.

Dla świetnie skomunikowanego wszystkimi środkami transportu zbiorowego obszaru Targu Siennego i Rakowego przewidziano nie mniej niż 830 miejsc parkingowych. Działanie to, zdaniem urzędników, jest zgodne z polityką ograniczania ruchu samochodowego w ścisłym centrum miasta oraz tworzeniem przyjaznych stref dla pieszych.

Wszystkie opisane w artykule rozwiązania pochodzą z koncepcji stworzonej w okresie podpisywania umowy między Gdańskiem a deweloperem zabudowy Targu Siennego i Rakowego. W tej chwili jest ona na etapie uszczegółowień, więc może jeszcze ulec zmianom. Pozostaje mieć nadzieję, że na lepsze.

Opinie (195) 6 zablokowanych

  • mamy 2013 rok a oni w centrum 0,5mln miasta akceptują taką kaszanke :/ (1)

    wstyd. poprostu wstyd.

    • 21 4

    • jacy "oni"?

      ja też akceptuję.

      • 1 1

  • tak z ciekawości - nie za wysoka ta zabudowa? jak widać jest wyższa od budynku istniejącej biblioteki, więc pytanie czy nie (1)

    • 8 8

    • Przecież to co powstanie na przeciwko Bramy Wyżynne to jakieś kurniki, jeszcze Ci za wysoko? Właśnie powinna tam powstać porządna zabudowa pierzejowa a nie drugie City Forum!

      • 3 0

  • proponuje lektyki

    Jak taka troska o pieszych to mam rozwiazanie, zobowiazac inwestora do utrzymywania ekipy lektykarzy, co to beda lektykami jak w starozytnym Rzymie jasnie pieszych dzwigac zeby im latwiej bylo. A jaki rozglos turystyczny osiagniemy i jeszcze jedno taki infoboks ala szczurek poprosze tylko oczywiscie 2 x wiekszy.

    • 2 4

  • jak pamiętam miały ruszyć pracę jesienią zeszłego roku ,tradycyjnie przesunięto podobnie było z zagospodarowaniem Wyspy Spichrzów przez Polnord) prace na wiosnę tego roku,a jak do tej pory nawet nie zaczęto prac archeologicznych...po artykule wyczuwa się pretekst do przesunięcia po raz kolejny terminu rozpoczęcia prac...i tak będzie jak z Wyspą Spichrzów ,przesuwanie terminów ,kolejne niby badania terenów itp. ,a w końcu rozwiązanie umowy...tradycja

    • 2 1

  • a gdzie będa lądowały śmigłowce do szpitala wojewódzkiego? (5)

    • 57 10

    • Ladowisko , Parkingi dla samochodów i piesi w przejściach

      to powinno rozkorkowac ta przestrzeń. Widze że artykuł mocno lobbistyczny na rzecz radnych PO którzy chcą zasypywać istniejace przejscia i burzyc wiadukty.Bo tak bo to dodatkowe zleceni na rozbiórkę i budowe nowych a to projekt i świeża kasa . Jak ktoś to spiewał z rączki do rączki finanse :))

      • 4 4

    • (2)

      Właśnie na pasie zieleni, który tak się p. Koprowskiemu nie podoba...

      • 4 8

      • na nowym pasie to wyląduje nawet 767 (1)

        • 12 0

        • ale Dreamliner

          już nie. Bo nawet nie wystartuje

          • 6 0

    • beda ladowac w akademi medycznej

      gdzie wybudowano nowe lądowisko, lub na zaspie gdzie zmodernizowano stare lądowisko

      • 17 0

  • Wstyd dla Gdańska

    Zabudowa po drugiej stronie Bramy Wyżynnej wygląda jak wiejski jarmark. Architektura i założenie urbanistyczne jest tandetne i nijak ma się do historii i aspiracji tak dużego miasta jak Gdańsk. To nie jest zabudowa wielkomiejska tylko wioskowe kurniki. Wstyd

    • 12 0

  • Pawlak do lekarza

    "Wydzielenie fazy zielonej dla przejścia dla pieszych znacznie ograniczałoby tę przepustowość" - weź wybuduj najlepiej drogę szybkiego ruchu przez centrum i żadnych przejść, wtedy będziesz miał przepustowość na maksa. Skąd Ty się chłopie urwałeś z taką wizją miasta?

    • 4 5

  • NIE- dla sygnalizacji świetlnych

    Gdyby tak zrealizować koncepcję autora artykułu,
    najprawdopodobniej tuż po otwarciu inwestycji za miliony euro trzeba odrazu zacząć przebudowę bo totalnie zablokowany zostałby ruch samochodowy.
    Wtedy malkontenci znów by pisali czy tego nie dało się przewidzieć.

    • 6 5

  • czy tych panów inżynierów nie można wysłać do kilku stolic Europy Zachdniej? (5)

    przecież oni zatrzymali się myślowo w latach 70. ubieglego wieku!

    W Londynie np. w najbadziej ruchliwych miejscach (Oxford Circus, Picadilly, Marble Arch) przejścia podziemne zlikwidowano lub służą jedynie jako zejście do metra.

    Albo może chociaż im wręczyć album "Był sobie Gdańsk" - niech zobaczą jak reprezentacyjnie wyglądał skwer przed Złotą Bramą przed II wojną.

    W końcu jest szansa żeby z centrum Gdańsk uczynić prawdziwe centrum miasta, ale te masakryczne rozwiązania panów inżynierów pogłębią jeszcze odczucie prowincjonalności. City Forum niczego ich nie nauczyło??

    • 70 12

    • ja nawet dorzuce sie do biletu

      niech oni w koncu jada gdzies do cywilizowanych krajów, anie na wczasy do Bułgarii.

      Ludzie litości gdzie ja żyje

      • 2 1

    • Mam propozycję. W ramach propagandy sukcesu wspomnij jeszcze o Greenwich foot tunnel.

      • 0 0

    • (1)

      Dokładnie. Jest świetna okazja, by stworzyć wspaniały plan przed Bramą Wyżynną, a ruch samochodowy puścić dołem... tramwaje mogłyby dalej jeździć górą, i byłoby jak na Alexanderplatz w Berlinie.
      Ileż lepiej wygląda Sopot od czasu powstania tunelu?

      • 27 1

      • Świetny jest plac dla pieszych z linią tramwajową w Oslo przed ratuszem

        a pod spodem w tunelu biegnie przelotowa trasa samochodowa E18.

        • 20 0

    • można ich wysłać

      i nawet się wysyła urzędników na takie wycieczki. Jak widać wiele one przynoszą... problem w tym, że decydujący z wyższego szczebla to dawno zastygnięte betony.

      • 9 1

  • Zlikwidować

    szkaradne tunele,to masakra jak te grobowce psują wizerunek miasta.

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane