• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy, lepszy rozkład na PKM. Czy na pewno?

Wojciech Łubkowski
17 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Ostatnia zmiana rozkładu nastąpiła 11 grudnia. Kolejna planowana jest na 11 marca. Ostatnia zmiana rozkładu nastąpiła 11 grudnia. Kolejna planowana jest na 11 marca.

Każda zmiana rozkładu jazdy pociągów SKM i PKM w Trójmieście wywołuje spore zamieszanie. O tym, jak to wygląda z perspektywy pasażera, postanowił odpowiedzieć nasz czytelnik, pan Wojciech.



Jak często podróżujesz SKM lub PKM po Trójmieście?

Tu i ówdzie jest chwalona nowa propozycja rozkładu jazdy PKM, wcześniej był chwalony nowy rozkład SKM. A ja chciałbym opisać, jak to wszystko wygląda z perspektywy pasażera, który codziennie jeździ z Gdańska do pracy w Gdyni i z powrotem.

Sprawdź rozkład jazdy pociągów PKM i SKM

Dłuższa podróż od grudnia



Do grudnia 2017 r. najczęściej podróżowałem z gdańskiej Moreny do Wrzeszcza autobusem, skąd SKM-ka o godz. 7:07 zabierała mnie do Gdyni. Alternatywą była PKM-ka o godz. 7:05 z Brętowa i w Gdyni Głównej można było się przesiąść na SKM-kę o godz. 7:50, by spokojnie dotrzeć przed godz. 8 do Stoczni lub Grabówka.

Powrót natomiast był możliwy o godz. 16:10 z Grabówka, potem Regio godz. 16:20 z Gdyni Głównej i we Wrzeszczu byłem o godz. 16:37, aby spokojnie przed godz. 17 dotrzeć na Morenę. Alternatywą była PKM-ka godz. 16:29 z Gdyni, która do Brętowa dojeżdżała około godz. 17:05 (w praktyce zawsze miała opóźnienie i tramwaj odjeżdżał nieskomunikowany).

Po grudniowych zmianach nie jest już tak dobrze. O ile dojazd przez Wrzeszcz SKM wiele się nie zmienił, o tyle przesunięcie odjazdów PKM tylko o 3 minuty sprawiło, że w Gdyni Głównej czeka się do godz. 7:55 na przesiadkę na pociąg SKM. Według rozkładu byłaby szansa zdążyć na wcześniejszą, ale PKM o tej porze zawsze przyjeżdża spóźniona, więc nigdy się to nie udaje.

Powrót z Gdyni do Gdańska dla mnie niestety znacznie się wydłużył. PKM odjeżdża teraz o godz. 16:32 i z powodu nowych przystanków w Gdyni do Brętowa dojeżdża o godz. 17:10. Szybsze połączenie przez Wrzeszcz straciło sens, bo Regio odjeżdża teraz 16:30 lub 16:10.

Czytaj też: Od marca zmiany w kursowaniu pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Od marca jeszcze gorzej



Przeanalizowałem też zmiany planowane w marcu i nie jestem nimi zachwycony. Dojazd z mojej perspektywy się nie zmieni, ale powrót mocno się skomplikuje. Będą dodatkowe PKM-ki, ale zmienią się ich czasy odjazdu z Gdyni. 16:11 do Wrzeszcza - skorzystają na pewno pracownicy biurowców przy Łużyckiej. Ewentualnie osoby pracujące blisko stacji Gdynia Główna. Wszyscy inni - np. ze Stoczni, Grabówka, Wzgórza - nie mają szans, aby zdążyć na pociąg SKM.

Kolejny skład o godz. 16:36 pojedzie już tylko do Rębiechowa, gdzie czeka przesiadka i dojazd do Brętowa o godz. 17:22 pod warunkiem, że nie będzie opóźnienia. Pozostanie tylko i wyłącznie opcja z dojazdem do Wrzeszcza SKM i podróż w korkach autobusem na Morenę (dlatego unikam o tej porze tej opcji, bo autobus tylko samą ulicą Dmowskiego z Wrzeszcza potrafi jechać 10 min, a to tylko jeden przystanek).

Tak więc lepszy rozkład oznaczać będzie dla mnie powrót do domu 17:15 - 17:30, zamiast około 17:00. Do tego dodatkowe przesiadki. Jak brzmi znane powiedzenie - lepsze wrogiem dobrego.

Zobacz także: Pięć pociągów dla województwa pomorskiego

Podróże SKM i PKM po Trójmieście mogłyby być szybsze, gdyby skrócono czas przesiadek. Podróże SKM i PKM po Trójmieście mogłyby być szybsze, gdyby skrócono czas przesiadek.

Wspólny bilet



Kupuję najczęściej bilet miesięczny metropolitalny, gdyż ten umożliwia mi swobodne korzystanie z SKM, PKM i autobusów oraz tramwajów. Z niecierpliwością czekam na jednolity bilet dla całego Trójmiasta, ale raczej się nie zanosi na to, że się go doczekam w bliższej przyszłości, a raczej w tej dalszej.

Obecne rozwiązania to albo samo SKM, albo autobusy i tramwaje, ewentualnie SKM i PKM, przez co trzeba kupować najdroższą wersję za co najmniej 210 zł, gdyż inne nie są tak elastyczne. A już taki wydatek dla niektórych osób nie będzie dobrą alternatywą dla podróży samochodem.

Co należy zmienić w PKM?



SKM, które teraz obsługuje obie linie aglomeracyjne (SKM i PKM), powinno zadbać o lepsze skomunikowanie pociągów na stacjach Gdynia Główna i Gdańsk Wrzeszcz. Ta sama uwaga tyczy się miejskich przewoźników w Gdańsku i Gdyni. Często autobusy i tramwaje odjeżdżają równo z przyjazdem PKM (np. Jasień czy Brętowo) i później trzeba czekać na kolejny 10-15 min.

Poza tym mam nadzieję, że zmianom ulegnie rozkład PKM w popołudniowym szczycie i np. z Gdyni Głównej PKM będzie odjeżdżać około 16:20 i 16:40 - pomoże to osobom, które do Gdyni Głównej muszą dotrzeć SKM lub autobusem czy trolejbusem, aby przesiąść się na PKM. Oba kursy powinny się odbywać do Wrzeszcza.

Na koniec przydałyby się kursy na lotnisko i z lotniska - zarówno do Gdyni, jak i Gdańska w godzinach dopasowanych do najpóźniejszych i najwcześniejszych lotów. Warte też rozważenia jest wprowadzenie kursów z i do Gdyni Chyloni, zwłaszcza gdy pociąg i tak musi wyruszyć z bazy w Cisowej lub do niej dojechać.
Wojciech Łubkowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (189)

  • pewnie wszyscy już to wiedzą (3)

    ale będę powtarzał do znudzenia:

    Miesięczny, normalny bilet na komunikację miejską (metro, SKM, WKD, autobusy, tramwaje) na pierwszą strefę Warszawy (koło o średnicy 45km) - odpowiednik Gdańsk-Wejherowo - kosztuje (uwaga!)
    100 pln
    z "kartą warszawiaka" jeszcze mniej.
    Więc proszę porównać i wystawić rachunek spółkom miejskim w Gdańsku i Gdyni, miastom których budżet w 2/3 składa się z naszych podatków PIT!

    • 32 2

    • Warszawa ma 30 km średnicy

      Warszawa ma 30 km średnicy a nie 45!!!

      • 0 0

    • (1)

      Jakby u nas był wspólny bilet to też by pewnie mniej kosztował. Jak ktoś korzysta TYLKO z SKM/PKM albo z autobusów/tramwajów to też w okolicach 100 zł się zmieści. Gorzej jak ktoś musi te parę przystanków podjechać do SKMki/PKMki. Wtedy tylko pozostaje metropolitalny, a ten to 210 - 230 zł kosztuje.

      • 8 1

      • obawiam się, że nie

        W porównaniu z Wa-wą, 1/4 ludzi musi "wyżywić" 3 (min) powielone organizacje transportowe.
        Model przesiadki SKM na "coś tam" wymuszony jest przez geografię. Do tego chore pomysły (dez)organizatorów, co ochoczo budują "węzły" przesiadkowe (bo jest temat na unijna kasę) nie tam gdzie być powinny i są potrzebne. Wymuszone przesiadki to zwiększone koszty - bilety i czas...
        Ale dla miasta - przychód... i miejsca pracy...

        • 3 0

  • (1)

    Prosze sobie zapamietac raz na zawsze. Autobusy nie maja skomunikowania miedzy soba. To ze podjezdzamy we dwoch na jeden przystanek to nie znaczy ze uda sie wam przesiasc!! To samo tyczy sie pkm. Ani my nie czekamy na nich ani oni na nas!!

    • 0 3

    • Proszę sobie zapamiętać raz na zawsze...

      To zwykła i pospolita nieuprzejmość...
      O należytej staranności w świadczeniu usług nie wspomnę...

      • 0 0

  • Skomunikowania (3)

    Od 9.00 do 13.00 i po 19.00 pociągi kartuskie i kościerzyńskie powinny kończyć/zaczynać w Gdańsku Osowie z 5 - 7 minutowym oczekiwaniem na pociągi w kierunku Gdańska czy Gdyni.
    Dodatkowo każdy pociąg łączący Trójmiasto z Kościerzyną powinien być na stacji Żukowo Wschodnie skomunikowany z "kikutem" Żukowo Wschodnie - Kartuzy. Zaoszczędzone w ten sposób szynobusy oraz pasażero-wozo-kilometry czy jak się to tam nazywa powinny zasilić kierunek gdyński nawet do Cisowej a po remoncie stacji Gdańsk Główny kierunek pruszczański. Poniosło mnie. Wiem. Przepraszam :(

    • 4 1

    • Miałoby to sens. Zresztą z tego co pamiętam to jak remontowali stację w Osowej to właśnie po to zrobili tam kilka peronów i torów, aby umożliwić przesiadki. A teraz co? Od marca przesiadki w Gdańsku Rębiechowie ...

      • 0 0

    • TOdp

      To dopiero ludzie z Kartuz przestaliby korzystać z pkm gdyby do Gdańska mieli przesiadkę w osowej. To dopiero jest chory pomysł

      • 0 1

    • wszystkie

      pociągi z Kartuz i Kościerzyny (by nie było: korzystam z nich codziennie) powinny kończyć i zaczynać bieg w Osowej.

      • 1 0

  • No tak (7)

    No tak, Januszowi z Gdańska nie pasuje spod drzwi do drzwi, więc rozkład jest Beeeer

    • 53 188

    • Januszowi nie pasuje,że o CAŁE PIĘĆ MINUT dłużej poczeka na przesiadkę... (1)

      Ciężko o bardziej dobitny przykład na wyjaśnienie,czemu PKM na Kaszubach cieszy się powodzeniem,a w Trójmieście tylko narzekają. Po prostu w d...ach się poprzewracało od oferty! Na takie coś jest chyba tylko jedno lekarstwo: przymusowa przeprowadzka na rok do Kościerzyny; jak za rok wróci,to będzie całować szyny,po których będą jeździły 3 (czy nawet 2) pociągi na godzinę w jednym kierunku,a czekanie 5 minut na przesiadkę przestanie być dla niego jakimkolwiek godnym uwagi opóźnieniem!

      • 2 6

      • Ale tam w artykule gość ma tych przesiadek kilka. Jedna przesiadka 5 - 10 minut dłuższa to nikomu krzywdy nie robi. Ale jak jest ich 2 - 3 to robi się problem. Jeden autobus/pociąg ucieknie to w kolejnym miejscu ucieka następny itd.

        • 1 0

    • Beeer (1)

      Piwo chcesz? Tak z rana w środę? Och Janusz, Janusz.

      • 5 2

      • a czemu nie?

        chetnie do tego sloneczka dzisz na dworze

        • 1 1

    • To jest wojciech a nie janusz (1)

      • 23 4

      • może na drugie ma Januusz

        • 9 15

    • Ale ten nowy rozkład jest beee.

      Jak zostanie wdrożony to się przesiadam na samochód. Wolę dopłacić do podróży do pracy te 100 zł niż znowu kwartalnie prosić o zmianę grafiku kierownika, bo przez PKMkę on ja profesjonalnie nie wyglądam.

      • 29 5

  • Gość kupuje jeden bilet - metropolitarny (1)

    i chce ... jednego biletu.

    Reszta się zgadza. Lepsze wrogiem.

    • 0 1

    • Nie wiem, czy wiesz, ale taki metropolitalny to tak naprawdę 2 bilety :) 1 na kolej i 1 na komunikację - w kasie drukują na SKM papierowy, a na komunikację ładują na kartę. To dopiero absurd.

      • 0 0

  • Dopoki PKMki nie beda jezdzic czesciej nie warto nawet patrzec na te rozklady...

    Bo jesli spoznie sie na jedna to nastepna za pol godziny albo za godzine nikogo nie urzadza....

    • 4 0

  • dlaczego PKM nie jeździ po nowych torach na północ Gdyni? (11)

    Dlaczego nie ma kursów do Pruszcza??

    • 91 13

    • nie ma nawet do centrum Gdańska

      • 2 0

    • Bareja wiecznie żywy...

      -Ja to proszę pana mam bardzo dobre połączenie.Wstaję rano,
      za piętnaście trzecia. Latem to już widno.Za piętnaście trzecia jestem ogolony, bo golę się wieczorem,śniadanie jadam na kolację,więc tylko wstaję i wychodzę.
      -No ubierasz się pan
      -W płaszcz jak pada.Opłaca mi się rozbierać po śniadaniu?
      -Aaaa...fakt.
      -Do PKS mam pięć kilometry.O czwartej za piętnaście jest PKS.
      -I zdanżasz Pan?
      -Nie, ale i tak mam dobrze, bo jest przepełniony i nie zatrzymuje się. Przystanek idę do mleczarni, to jest godzinka. Potem szybko wiozą mnie do Szymanowa.Mleko, wiesz pan, ma najszybszy transport, inaczej się zsiada. W Szymanowie zsiadam, znoszę bańki i łapię EKD. Na Ochocie w elektryczny, do Stadionu. A potem to mam już z górki, bo tak:119, przesiadka w trzynastkę, przesiadka w 345 i jestem w domu. To znaczy w robocie. I jest za piętnaście siódma. To jeszcze mam kwadrans.To jeszcze sobie obiad jem w bufecie.To po fajrancie już nie muszę zostawać,żeby jeść, tylko prosto do domu i góra 22.50 jestem z powrotem. Golę się, jem śniadanie i idę spać ;))))

      • 7 1

    • Bo marszałek powiedział nie (1)

      SKM nie jeździ gdzie chce tylko gdzie może. Marszałek zmienił w przetargu, że SKM nie będzie jeździć do Pruszcza i do Słupska i tyle.

      • 9 5

      • Nie kłam

        SKM nie wzięła udziału w przetargu, to cała tajemnica. W poprzednich latach było konsorcjum PR+SKM, a teraz się z tego wycofali. Gdyby SKM nie należało do PKP, tylko do Marszałka, to by jeździła gdzie trzeba.

        • 2 3

    • Bez przesady z Pryszczem (4)

      Ale do cisowej pkmka mogłaby zjeżdżać. Znam masę osób które wtedy przesiadłyby się z auta na pociąg. Ale wiadomo, u nas transport zrównoważony to happeningi i buspasy a nie konkrety.

      • 25 4

      • masz rację. dlaczego szczur jest przeciwko? (2)

        • 11 7

        • ponieważ, PKM nie należy do miasta (1)

          proste

          • 1 8

          • a musi?

            Czy trzeba mieć plantację chmielu aby napić się piwa?
            Taka usługę się kupuje. Tak lub inaczej...
            Mieszkańcy nie zasłużyli (zarobili) na taki luksus?

            Odnoszę wrażenie, że podkreślanie "braku wpływu" to wygodna wymówka. Wpływy mieć można i na tym polega sztuka zarządzania. A raczej rządzenia. Na państwową spółkę i monopolistę jak SKM też znajdą sie przełożenia. Tylko trzeba nad tym pracować...
            Tylko po co, jak wystacza zajmować sie planami i makietami? I "złotymi klamkami" w Waterfront...

            • 7 0

      • po co tam pkm jak jest skm?

        co dla Ciebie za problem przesiąść się na dworcu gdynia główna?

        • 6 10

    • Bo to kolej metripolitalna więc jeździ głównie po Gdańsku

      A poważnie to cały projekt nie był i nie jest dla pasażerów tylko grupy urzedasow tak by kasa się zgadzala

      • 20 9

    • Dlaczego Szczurex nie poda sie do dymisji?

      • 23 17

  • Co mi zrobisz jak mnie złapiesz?

    Ja to proszę pana mam bardzo dobre połączenie...

    • 1 0

  • PKM na lotnisko

    A to prawda, że nie da się dostać na lotnisko na pierwszy poranny samolot.. Czekam na zmiany!

    • 2 0

  • (8)

    Rozkład marcowy i tak jest lepszy w porównaniu do tego co mamy teraz

    • 15 22

    • to już tylko 2 m-ce :)

      • 0 0

    • Lepszy byłby, jakby kursy były co 18 minut a nie co 30 minut (5)

      • 14 3

      • Mariuszu,marszałek i tak dołożył i masz co 30 minut,a nie co godzinę.

        Żeby było Twoje wymarzone co 18 minut, to już musi się dorzucić i Szczur i Budyń :)

        • 1 2

      • (3)

        I chca zlikwidować połączenie o 7:10 z Osowy do Wrzeszcza.A pociąg ten jest zawsze zapelniony

        • 10 2

        • a po co się tak pchają z tej wsi do miasta? lepiej krowy paść na wsi! (2)

          • 1 11

          • Jak ty widziałes tam krowy to zmień dealera

            • 4 1

          • Ziom, trollować trzeba umieć...

            2/10

            • 10 1

    • Zwłaszcza lepsze są te przesiadki na polu w Rębiechowie ...

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane