• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy logotyp ESK: 'G' jak Gdańsk i jak spinacz

Katarzyna Moritz
28 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Jedna z kilku kolorystycznych wersji nowego logotypu ESK. Pomysł oparty jest na dwuznaczności litery G. Jedna z kilku kolorystycznych wersji nowego logotypu ESK. Pomysł oparty jest na dwuznaczności litery G.

20 tys. zł, które zapłacono w zeszłym roku za logotyp Gdańska - Europejskiej Stolicy Kultury poszły na marne - poddany miażdżącej krytyce projekt zastąpiono nowym. Czy lepszym?



Metropolitalna łódka kultury - ten logotyp, miał promować Gdańsk przez 4 lata. Metropolitalna łódka kultury - ten logotyp, miał promować Gdańsk przez 4 lata.
- Nie mogę powiedzieć, że tamta krytyka nie była brana pod uwagę. Natomiast głównym powodem poszukiwania nowego logotypu jest program ESK. Poprzednie logo powstało, gdy nasz program był w fazie koncepcji i towarzyszyło nam do powołania biura ds. ESK we wrześniu. Od tamtej pory szukaliśmy nowego - wyjaśnia Romuald Pokojski, odpowiedzialny za działania programowe w biurze ESK.

Poprzednie logo zostało wybrane w zorganizowanym przez miasto konkursie. Zwyciężył pomysł gdańszczanki Moniki Krause, która w nagrodę otrzymała 20 tys. zł. Jednak gdy logo ujrzało światło dzienne, nie pozostawiono na nim suchej nitki. Porównywano je do wanny, słonecznika, mówiono o estetyce dziecięcych rysunków.

Czy nowy projekt spotka się z większą przychylnością - nie tylko grafików i projektantów, ale także zwykłych gdańszczan? "Nowy logotyp jest oparty na prostym pomyśle dwuznaczności litery "G" - pierwszej litery nazwy miasta, a jednocześnie kształcie spinacza - symbolu ujęcia w jedną całość wydarzeń i działań na terenie Metropolii. Przedsięwzięcie ESK ma być klamrą, która ma łączyć wszelkie aktywności kulturalne Gdańska i Metropolii" - można przeczytać w opisie logotoypu opracowanym przez biuro ds. ESK.

Zagłosuj na miasta, które powinny otrzymać tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016.


Autorem nowego logo jest Piotr Korona, zaś samą koncepcję spinacza opracowała Justyna Kosińska z warszawskiej agencji Temperówka. Czy nowy logotyp podoba się pracownikom z biura ESK?

- Tak. Ze względu na czas, sami działaliśmy i szukaliśmy ofert i propozycji wśród propozycji zgłoszonych przez grafików. Chodziło o to, żeby logo łączyło się z wizualną oprawą całego projektu. Ważna jest też jego użytkowa strona - że logotyp może funkcjonować w formie spinki czy znaczka. Chcemy, aby w przyszłości każdy spinacz kojarzył się z Gdańskiem - Europejską Stolicą Kultury. Spójne działania promocyjne wymagają spójnej identyfikacji graficznej - tłumaczy Pokojski.

Wydarzenia

Opinie (90) 4 zablokowane

  • Sęk w tym, że litera "g" jest nie tyle dwuznaczna, co wieloznaczna,

    niestety.

    • 0 0

  • jakie biuro

    takie logo

    • 0 0

  • do kr (1)

    Ale Pan Piotr jest z Gdańska :)

    • 0 0

    • do Somebody

      Rzeczywiście, studiował w Gdańsku i do tego grafikę, ale to nie zmienia faktu, że "logo" nie identyfikuje się z Gdańskiem. Pan Piotr albo jest mało zdolny, albo nie czuje miasta, albo poszedł na łatwiznę.
      Ostatnio organizuje się konkursy, nie tylko w mieście Gdańsku, zbiera projekty, umieszcza zastrzeżenie w regulaminie i unieważnia całą imprezę , potem ktoś, mając gotowe pomysły zarabia kasę. Tak było np. z logo TVP, gdzie końcowy projekt opracowało jakieś studio w Warszawie, co było ogłoszone na forum publicznym. Z tym logo jest podobnie, tylko weszła w paradę pani Krauze, całe szczęście, że ktoś się opamiętał i postanowił zmienić projekt tej pani na inny ... szkoda, że wyszło wielkie G.

      Mamy tak wiele krojów pisma, że, kto wie, gdybym się uparła, czy nie znalazłabym reszty liter do kompletu?

      • 0 0

  • G - na pewno nie jak Gdańsk...

    Dlaczego projekt wykonała Warszawa? Już ten fakt eliminuje Gdańsk z rywalizacji o kulturalną matropolie Europy, bo skoro nawet loga nie potrafią sobie zaprojektować... a jest u nas wielu zdolnych grafików. Gdańsk jest pięknym, jedynym w swoim rodzaju miastem, ma niepowtarzalną architekrurę, swoistą hstorię, i niezapomniany klimat. Zasługuje na coś lepszego, jak G bez wyrazu, z dorobioną sztucznie ideologią, przypominające meander nakreślony na jakiejś konferencji przez znudzonego uczestnika. Gdzie tu jest Gdańsk? - miast na G jest wiele, może być każde inne... choć sądzę, że ambicje każdego z nich są więkdze niż identyfikowanie się z tym g... .

    • 0 0

  • Swoją drogą coś nie wygląda na to, by Gdańsk zdobył miano Europejskiej Stolicy Kultury w 2016. Jeśli już, to najprędzej Łódź. Tam dosyć ciekawych rzeczy się dzieje, jakoś udaje im się promować tą akcję. U nas się jakoś z tym nie spotkałem. No ale zobaczymy, może coś się ruszy ;)

    • 0 0

  • PADAKA LOGO

    Logo powinno nieść przekaz, coś znaczyć, inspirować...przede wszystkim - powinno być logiem!

    • 0 0

  • grafik sie nie wysilił

    • 0 0

  • cienkie

    po prostu słabe

    • 0 0

  • niechce ESK w Gdansku ani w Gdyni

    wole zeby bylo Europejska Centrum Biznesu bo z tego sa dochody , a nie tylko wydatki

    • 0 0

  • "Dwuznaczność litery G". (1)

    Istotnie, interesujące.

    I następne dziesiątki tysięcy za "logotyp" (które po dziesięć dolarów, jeśli ktoś już koniecznie potrzebuje na coś wyrzucać pieniądze podatników, kupować można na pęczki "on-line") który następnie zostanie "poddany miażdżącej krytyce", i tak topimy w biznesik plakaciarsko-logotypowo-koleżkowozdrukarni kasę, topimy, a korki stoją, dresiarze kroją, autobusy nie jeżdżą, drogowe dziury pochłaniają kolejne samochody w całości, a "kultura" której stolicą mamy być jakoby, to p. Skiba, który "skończył się" jakieś piętnaście lat temu, najmarniej.

    Hoł hoł hoł, MERY KRYSMES!

    • 2 0

    • fakt, wyszło takie różowe "G", albo różowy "G"...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane