• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy-stary tramwaj w przedwojennym malowaniu

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • W tramwaju zwężono drugie i czwarte drzwi, a ponadto zmieniono sposób ich otwierania.
  • Nowe malowanie po stronie bez drzwi (tramwaj pozostał jednokierunkowy).
  • Tył tramwaju z nowym malowaniem.
  • Kabina motorniczego po modernizacji.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.

Zwężone dwie pary drzwi, odnowione wnętrza, a także przedwojenne malowanie - tak prezentuje się pierwszy zmodernizowany ok. 18-letni tramwaj typu NGd99. Miejska spółka GAiT chce w podobny sposób odnowić jeszcze trzy pojazdy tego typu.



Jaką kolorystykę powinny posiadać gdańskie tramwaje?

W ostatnich latach, oprócz zakupu całkowicie nowych tramwajów i używanych pojazdów z Niemiec, Gdańsk postanowił zmodernizować tramwaje zakupione w latach 90. od chorzowskiego Konstala (przejętego następnie przez francuski koncern Alstom).

Wśród nich są cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99. Ich konstrukcja bazuje w dużej mierze na doświadczeniach chorzowskiego producenta w budowie pierwszych polskich tramwajów niskopodłogowych - w tym także dla Gdańska pojazdów 114Na z 1997 r.

Choć polscy inżynierowie mieli znaczący wkład w projekt NGd99, a tramwaje te nie były nigdy eksploatowane w Niemczech, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła pomalować je w kremowo-niebieskie barwy z czasów Wolnego Miasta Gdańska i zarazem innych miast niemieckich (kremowe tramwaje można było spotkać przed wojną m.in. w Berlinie, Szczecinie czy Wrocławiu).

Dlaczego więc zdecydowano się na takie malowanie?

- Po wprowadzeniu do ruchu kremowego tramwaju Grassa, spotkaliśmy się z bardzo dużym odzewem ze strony mieszkańców. Gdańszczanom, miłośnikom komunikacji miejskiej, ale też i turystom, bardzo spodobało się nowe malowanie. Dlatego postanowiliśmy zrobić eksperyment i przemalować modernizowane obecnie tramwaje NGd99 w podobny sposób - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Jeżeli pomysł się przyjmie, być może zastanowimy się wspólnie z włodarzami, czy nie zmienić barw gdańskim tramwajom. Oczywiście odbywałoby się to etapami przy okazji modernizacji pojazdów.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2012 r.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2014 r.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2015 r. - odstawiony na boczny tor na Zajezdni Wrzeszcz.
Węższe drzwi, czyli dłuższa wymiana pasażerów

O ile jednak ocena malowania jest kwestią estetyki, to zastosowane przy modernizacji rozwiązania techniczne mogą już budzić bardzo sprecyzowane wątpliwości. GAiT zdecydował się zwęzić o połowę dwie z łącznie pięciu par drzwi dla pasażerów (z czego ostatnie fabrycznie są równie wąskie), skutkiem czego dłużej potrwa wchodzenie i wychodzenie z tramwaju na przystankach.

Co więcej, zmieniono mechanizm drzwi ze stosowanego w nowoczesnych pojazdach systemu odskokowo-przesuwnego (taką konstrukcję spotkamy w Bombardierach czy Pesach) na rzecz wolniejszych drzwi odkładanych na zewnątrz, które wymagają od pasażerów na przystanku odsunięcia się od pojazdu podczas ich otwierania (tego typu drzwi spotkać można m.in. w środkowym członie Dortmundów oraz Kasselczyków).

- Przed modernizacją, na przystankach na łuku drzwi otwierały się na wózki tramwaju, co niszczyło płat drzwi i układ ich napędu. Do takich sytuacji dochodziło m.in. na pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Ponieważ drzwi są węższe, problem ten nie będzie już występował [całkowicie zlikwidowano płaty drzwi otwierające się na wózki - dop. red.] - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
  • Najnowszy fabrycznie nowy gdański tramwaj, czyli Pesa Jazz Duo w kremowo-czerwonych barwach.
  • Tramwaj typu N8C, którego patronem jest Guenter Grass, podczas rozładunku.
  • Konstal 114Na z 1997 r., choć przeszedł w 2013 r. kompleksową modernizacją wraz z wymianą czoła, otrzymał współczesne malowanie.
Wszystkie zmodernizowane tramwaje do końca lipca

W ramach modernizacji dokonano również wymiany elektroniki napędu, sterowania i okablowania. We wnętrzu zainstalowano nowe oświetlenie oraz siedziska. Pojawiło się miejsce do przewożenia roweru, a informacje dla pasażerów zostały opisane także w języku Braille'a. Pojazd został wyposażony w defibrylator, a motorniczowie otrzymali zmodernizowaną kabinę z nowym pulpitem.

Koszt kompleksowego remontu jednego tramwaju NGd99 to 1 mln 760 tys. zł. Obecnie w Gdańsku znajduje się pierwszy z czterech pojazdów (o numerze bocznym 1002), które przejdą modernizację. Wielkopolski Modertrans, zwycięzca przetargu i zarazem jedyny oferent, będzie musiał pozostałe tramwaje dostarczyć do Gdańska najpóźniej do końca lipca br.

Gdańskie barwy tramwajów

Pierwsze tramwaje w Gdańsku były malowane w odcieniach brązu. Do dzisiaj został zachowany wagon z 1873 r., który był zaprzęgany jeszcze do koni.

W latach 20. XX wieku, czyli po ok. 25 latach od elektryfikacji tramwajów, zaczęto stosować kremowo-niebieskie malowanie. Obecnie według tego wzoru pomalowane są historyczne pojazdy Bergmann oraz Ring. Do tego wzorca w luźny sposób nawiązuje też wspomniany w tekście tramwaj poświęcony Guenterowi Grassowi, który został wyprodukowany przez niemiecką firmę Duewag w 1981 r.

W okresie II wojny światowej eksploatowano kilka tramwajów konstrukcji wojennej przypuszczalnie w kolorze zielonym. Stały się one następnie pierwowzorem dla powojennej polskiej produkcji Konstali N.

Po wojnie w polskich miastach dominowały kremowo-czerwone pojazdy komunikacji miejskiej. Jednak nie wszędzie wzorzec ten się przyjął. Wrocław i Kraków swoje tramwaje malowały na kremowo-niebiesko, zaś Poznań stosował połączenie kremowego z zielonym.

W Gdańsku po 1945 r. tramwaje były kremowo-czerwone, ale eksperymentowano także z dominującym kolorem kremowym i niewielkimi pasami czerwonego w nawiązaniu do okresu WMG. Ten schemat odtworzono na zabytkowym tramwaju Konstal 102Na.

Obecnie obowiązujący kremowo-czerwony wzorzec, w którym kolory te się przeplatają, można uznać za pewnego rodzaju kompromisowe połączenie historii komunikacji miejskiej z czerwoną barwą obecną w gdańskim herbie oraz ceglanej architekturze najważniejszych zabytków.

Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Materiał archiwalny

Konstal N w malowaniu z lat 50.

Materiał archiwalny

Tramwaj Ring w malowaniu z okresu Wolnego Miasta Gdańska.

Miejsca

Opinie (176) ponad 20 zablokowanych

  • ??? (36)

    Trudno nie odnieść wrażenia , że malowanie tramwajów z okresu WMG to nawiązywanie do niechlubnych tamtych czasów. Od 1945 Gdańsk nie jest już WMG !!!

    • 90 115

    • (11)

      Dlaczego niechlubnych?

      • 26 11

      • Dla jednych chlubnych (9)

        dla drugich nie.

        • 8 10

        • (8)

          Ale dlaczego niechlubnych?

          • 12 3

          • bo przed 1939 mówili by do Ciebie ty Polska świnio. Serio chcecie tego? Ale kto co lubi. (7)

            • 25 24

            • Dzisiaj do mnie mówią gorszy sort. Jest jakaś różnica? (1)

              • 17 8

              • bo nim jesteś

                • 2 0

            • "Chcecie"? Kolor tramwaju może coś takiego sprawić? (3)

              Weź się uspokój, to historia.

              • 21 16

              • miliony wymordowanych w czasie II wojny światowej to tez historia. (1)

                ilu mieszkańców WMG brało udział w mordach i eksterminacji Polaków ???

                • 12 3

              • Już luzuj porty. Twoja bratnia Armia Czerwona przecież cię wyzwoliła, co nie?

                • 2 4

              • Baju baju

                • 4 8

            • moze wolisz "spie****j dziadu" ??

              • 5 7

      • może dlatego, że Polacy byli obywatelami 2. kategorii w WMG?

        • 21 14

    • Historia

      Dlaczego niechlubnych? to przecież historia - czy się komuś podoba czy nie.

      • 0 3

    • Niektórzy nierozumni nawołują, że chcą Wolnego Miasta Gdańska bo Gdańsk "jest gdański" (6)

      Bo mamy być niewolnikami Niemców. Działająca w Polsce "Partia Pruska" ma swoje cele. Polskojęzyczne (Fakt, Dziennik Bałtycki i g--niane inne) oszukały wielu i dzisiaj niektórzy "pożyteczni" nawołują, że chcą Wolnego Miasta Gdańska bo Gdańsk "jest gdański". Chcą grillować "po niemiecku".

      Nie bądźmy naiwni i miejmy świadomość ICH celów, Na razie to od nas Polaków jeszcze zależy, czy Gdańsk nadal będzie polski, czy w niedalekiej przyszłości niemiecki.

      • 15 8

      • powoli nas oswajają ... (5)

        niemieckie spółki komunalne, kolory tramwajów, niemiecka własność mediów lokalnych, pojawiający się tu i ówdzie "danzig" zamiast "Gdańsk", sprzyjanie nieciekawym resentymentom, ławeczka z grassem, "fischmark" zamiast "targ rybny". Metoda małych kroczków, a tak daleko już zaszli. Najsmutniejsze, że umysły wielu gdańszczan zostały mocno zatrute. Obudzimy się tu kiedyś z ręką w nocniku.

        • 22 6

        • Ityle

          Fischmark? Jasne i pierogów ruskich się czep... normalnie nie wiesz o czym piszesz...

          • 0 2

        • Polskapresse z ul. Połęże (3)

          juz nie jest polskapresse tylko polskapress. Po dobrej zmianie zmienili nazwę, bo zbyt niemiecko brzmiała. Hue hue hue. Farbowany lis.

          • 8 3

          • znów tylko poczta będzie polska

            chociaż jak schetyna wróci do władzy to i tego nie będzie można być pewnym

            • 2 0

          • (1)

            albo 5 letni cykl promocji podatkowej dobiegł końca i stąd ten zabieg

            • 0 1

            • diagnoza

              Jawor to ty? nieźle ci w dekiel wali, niczym nie odstajesz od swojej kamaryli z wariatkowa.

              • 1 0

    • Frei Stadt Danzig

      I niech na zawsze wróci do macierzy

      • 0 3

    • (2)

      Jak kaźdy pisior wolisz malowanie w stylu PRL?

      • 5 6

      • 1960

        Wtedy o malowaniu decydowali fachowcy. Dziś każdy daltonista może to robić.

        • 2 1

      • a ty jak każdy POs.aniec wolisz hitlerowskie resentymenty?

        • 1 2

    • Znowu (2)

      odezwał sie jakis pis dzielski patriota od żołnierzy przeklętych

      • 8 13

      • lepszy pis dzielski patriota niż taka sprzedawna gnida jak ty (1)

        w obozie to masz murowane stanowisko kapo.

        • 10 4

        • odśpiewaj hymn plaszczak,karzeł & company.

          Pis-nięty powstań ludu ziemi, powstańcie ci, którym piątej klepki brak, dziś wolska jest nasza a jutro cały świat, itd. itp.

          • 3 4

    • cienka linia

      Gdańsk powinien być odbudowany w stylu modernistycznym, tak jak Gdynia. Nie było by ciągotek do WMG.

      • 8 10

    • (4)

      Wmg wciąż istnieje , odsyłam do odpowiednich dokumentów .

      • 14 9

      • (1)

        Nie zapominaj, że nadal jesteśmy z Niemcami w stanie wojny

        • 1 7

        • nie jesteśmy, RFN uznał naszą zachodnią granicę

          • 9 0

      • (1)

        poproszę

        • 8 3

        • Co poprosisz? Rączek nie masz?

          • 5 4

    • Płacą tobie za tak głupie komentarze?

      • 3 5

    • tak, nazistowski Danzig skończył się w 1945

      nazistowski Danzig skończył się w 1945

      • 20 10

    • Od 1939 nie jest.

      • 28 4

  • Po jakie licho?

    Czy już we wszystkim Gdańsk będzie podlizywał się Niemcom?
    A kiedy Danzig na tablicach?
    A może jeszcze swastyki? Przecież one też tutaj kiedyś były.

    • 1 2

  • tęskno niektórym

    za czasami Wolnego Miasta

    • 1 1

  • Tramwaje powinny zostać czerwone,bo jak widać nie każdy do dziś je widzi...

    • 0 1

  • Pruskie(hitlerowskie?!) tradycje w cenie (6)

    Nie bez kozery Adamowicz i Karnowski rokoszują przeciwko Polsce! Czyżby kolejny malutki, acz symboliczny kroczek ku niesławnej pamięci Wolnemu Miastu? Okropne!!!
    Nad dawnym urzędem pocztowym przy Dworcu Głównym z pietyzmem odrestaurowano niemiecki napis Post Amt!!! Ciekawe co na to rodziny polskich pocztowców, rozstrzelanych we wrześniu 1939 r. na Zaspie!!!

    • 20 19

    • postamt (3)

      Rodziny pocztowców nie protestowały , Wkrótce ma pojawić się tablica poświęcona temu miejscu z okresu WMG.Dla pieniaczy informacja , że w tym budynku w okresie WMG znajdował się polski UP nr-2.Poza tym są jeszczy kwestie konserwatorskie .Z ilości wykrzykników wnioskuję ,że dla H nie mają znaczenia kwestie prawne , liczy się tylko wrzask i piana .Wszystko z okresu WMG to hitlerowcy , faszyści , niemcy , szwaby,wszystko zaorać wypalić.Ciekawe czy polacy w WMG w ten tok myślenia też się wpisują ?Myślałeś H nad jakąś terapią?

      • 5 4

      • Hitlerowskie pamiątki w cenie!!!

        Niemcy, Niemcy POnad wszystko i do tego plakietka DA na aucie! Sieg Heil!!!

        • 0 0

      • Myślałeś o powrocie do szkoły?

        Twój post nic nie znaczy jeżeli rzeczownik Polacy piszesz z małej litery.

        • 1 1

      • postamt

        Jak we Lwowie i Wilnie zacierają ślady polskie to drzesz ryja tłuku pisuarowski a tu wam historia przeszkadza, to jest wasza hipokryzja i zakłamanie świadczące o prymitywizmie i tępocie umysłowej.

        • 1 0

    • Najpierw odrestaurowali szwabskie napisy na złotej bramie

      Potem na Targu rybnym

      • 0 2

    • idź się leczyć na głowę

      • 3 5

  • Walić kolor. Liczą się parametry techniczne. Jakoś na różne ubarwienie pociągów skm i pkm nikt nie zwraca uwagi. Skupiłbym się bardziej na tym że konstrukcja drzwi jest prosta jak budowa cepa-dwa obracane filary z zaczepami-żenada. Ten typ drzwi jest tak naprawdę bardziej awaryjny. I dodatkowo mam wrażenie że genialny modertrans pozbawił tramwaju ledów do jazdy dziennej-gratulacje. I przestańcie ludzie mieszać w to politykę i pier****ć cały czas bo chodzi tu tylko o kolor.

    • 0 1

  • misiu pisiu

    co to znaczy danzig? ktoś mi powie?

    • 0 0

  • Czy PiS płaci za klikanie po portalach jak Putin?

    Bo efekty podobne.

    • 1 3

  • Zaczęło się od przywracania szwabskich napisów na budynkach (1)

    Potem herb Gdańska wystylizowane na szwabski ferie stadt danzig,a teraz beda malować tramwaje na kolory szwabskiego ferie stadt danzig

    • 7 7

    • Wolę Freie Stadt Danzig niż Wolnyj Gorod Gdansk

      albo może jeszcze po ukraińsku. Tfu!

      • 2 1

  • Mi się podoba

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane