• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal promowy w Gdyni skróci rejs do Szwecji o pół godziny

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa nowego terminalu ma kosztować ok. 120 mln zł. Stena Line będzie partycypować w kosztach przygotowania projektu. Budowa nowego terminalu ma kosztować ok. 120 mln zł. Stena Line będzie partycypować w kosztach przygotowania projektu.

W gdyńskim porcie, przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni, powstanie nowy terminal promowy. Ma być gotowy w 2016 roku, a jego budowa pochłonie 120 mln zł.



- Budowa terminalu promowego w pewnym sensie już ruszyła - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - 31 grudnia ubiegłego roku podpisaliśmy umowę ze Stena Line o wspólnym finansowaniu przygotowań do budowy. Zgodnie z jej zapisami w latach 2013-2014 powstanie projekt i uzyskamy wszelkie decyzje, także pozwolenie na budowę. Mamy nadzieję, że w 2015 rozpoczniemy budowę, a już w czerwcu 2016 dokonamy otwarcia nowego obiektu.

Dziś na terenie Nabrzeża Polskiego operuje Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia. Stoją tam magazyny i przeładowywane są towary masowe. Trwa jednak proces prywatyzacji tej spółki, który uwzględnia plany budowy terminalu promowego.

Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Dziś promy na trasie Gdynia-Karlskrona kursują codziennie. Baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII zobacz na mapie Gdyni.

- Jest to jeszcze bardzo wstępny etap, za wcześnie więc na szczegóły. Dopiero rozpoczynają się prace projektowe. Jednak wizja przeprowadzki na Nabrzeże Polskie jest dla nas bardzo obiecująca - twierdzi Agnieszka Zembrzycka-Kwiatkowska, rzecznik Stena Line. - Nabrzeże, które obecnie użytkujemy, jest już dla nas za małe. Nie mamy możliwości operowania większymi statkami.

Jak oceniasz pomysł budowy nowego terminalu promowego?

Jakie są plusy Nabrzeża Polskiego? Już niebawem będzie ono dobrze skomunikowane z miastem, zarówno jeśli chodzi o układ drogowy i kolejowy, bo kończą się portowe inwestycje w tym zakresie. Jest ono też sporo bliżej centrum miasta, niż Nabrzeże Helskie. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu, skróci nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji.

- Za dwa lata będziemy obchodzić 20-lecie współpracy ze Steną Line i myślę, że jubileusz będzie przebiegał w radosnych nastrojach - zapowiada Janusz Jarosiński. - Dyskutujemy o dalszej, wieloletniej współpracy. Niewątpliwe Stena Line ma nadzieję na zwiększenie swojego udziału w rynku przewozów pasażerskich, jak i towarowych. Na pewno terminal w nowym miejscu pomoże w realizacji tych zamierzeń. Dzięki tej decyzji, już dziś wróciliśmy do rozmów o promach o długości 240 metrów. Zawijanie takich promów do nabrzeża, które ma 170 m długości - a takie warunki ma obecnie Stena Line - jest praktycznie niemożliwe. Nowy terminal jest wręcz niezbędny.

Inwestycja istotna dla gdyńskiego portu i przewoźnika, jest również bardzo ważna dla rozwoju rynku przewozów kontenerowych. Nabrzeże wykorzystywane obecnie przez Stena Line sąsiaduje bowiem z terminalami kontenerowymi, a dla nich, szczególnie dla najbliższego sąsiada, czyli BCT, przeprowadzka "promów" oznacza nowe tereny inwestycyjne.

- BCT już tylko czeka, żeby Stena Line się wyprowadziła, bo przyda im się dodatkowy teren do składowania kontenerów. Ten obszar wydzierżawiamy jednak w przetargu publicznym, więc także inni będą mieli szansę zagospodarować tę działkę - zastrzega Janusz Jarosiński.

Z zagospodarowaniem 2 ha po Stenie nie będzie problemu, pytanie co się stanie z dworcem promowym?

- Staramy się słuchać co nam rynek i partnerzy biznesowi podpowiadają, więc na pewno jakiś pomysł się pojawi. Raczej go zagospodarujemy, a nie wyburzymy. Może poprosimy o pomoc studentów architektury? Młodzi ludzie bardzo często mają pomysły, na które nie wpadłoby moje pokolenie. Trzeba z tego czerpać, żeby iść do przodu - dodaje Janusz Jarosiński.

Miejsca

Opinie (123) 7 zablokowanych

  • widok

    szkoda, bo stracę piękny widok przez okno

    • 3 1

  • Konkurencja

    Przydałaby się jakaś konkurencja, by te absurdalnie wysokie ceny mogły spaść

    • 4 0

  • zorientowany

    Brawo dla tego pomysłu....HYDROMEGA będzie miała co robić..

    • 3 0

  • kolejna bzdura! Zniszczą niedawno odnowione magazyny na Nab Polskim (3)

    BTDG straci mnóstwo pól składowych i na atrakcyjnosci. Spółka która obecnie generuje duży ruch na polskim (przeładunki śruty i zbóż) zapewne ucieknie do innego portu, bo w małym porcie Gdynia nie bedzie dla niej miejsca.
    Szczurki! Zanim zaczniecie minusować powiedzcoe gdzie mogliby sie przeniesc?

    • 6 2

    • Szczurki anektują kolejne nabrzeża i już nie ma gdzie indziej przenieść terminala promowego.

      • 3 1

    • mam gdzieś śrutę, chcę pływać do Szwecji (1)

      niech se tą śrutę przeniosą do Rotterdamu

      • 0 0

      • śruta do gdańska

        albo do Gdańska, czekamy :)

        • 2 0

  • Gruby

    Zanim ten terminal zostanie oddany do użytku mój mercedes okularnik ulegnie naturalnemu rozkładowi przez rdzę. Ale to nic bo mam jeszcze 20 letnie mondeo - czerwona strzała.

    • 3 0

  • A w Gdańsku agencji CAI (1)

    torturują i więzią biednych terorystów i wolnościowców

    • 1 3

    • oczywiście w Porcie

      • 1 0

  • A może obok terminala portowego nowe lotnisko ? (2)

    • 6 5

    • (1)

      po co? pas wodny był jest i będzie- to konstruktorzy niech wezmą się za zaprojektowanie pontonów do samolocików ;D

      • 2 0

      • lotnisko G-K. będzie przecież

        obsługiwało i hydroplany

        • 1 0

  • a tiry teraz beda jezdzic przez centrum?

    tiry przecież tez sa przewożone promami, wiec jak dostana sie do nowego terminala?

    • 8 0

  • oby się udało... (2)

    będzie bliżej centrum... pożyjemy - zobaczymy - 4 lata to jeszcze sporo czasu...

    • 21 11

    • (1)

      2016 będzie za 3 lata

      • 2 1

      • jeśli budowa skończy się przed końcem 2016 to pozostało 3 lata i 10 miesięcy więc liczymy w przybliżeniu 4 lata ;P

        nie czepiaj się skromnych cyferek ;)

        • 0 1

  • "Nabrzeże, które obecnie użytkujemy, jest już dla nas za małe...." (3)

    "Nabrzeże, które obecnie użytkujemy, jest już dla nas za małe. Nie mamy możliwości operowania większymi statkami."
    Faktycznie, od razu przypomniał mi sie wypadek z maja jak wasz zdolny kapitan nie potrafił wymanewrować promem i pieprznął w suwnice BCT. Wnioskując nie macie umiejętności a nie możliwości operowania statkami

    • 26 46

    • (2)

      Popatrz, jesteś wybitnym autorytetem w dziedzinie nawigacji morskiej a marnujesz się na forach internetowych.

      • 21 8

      • (1)

        nie masz racji, nie marnuję się (swoich umiejętności, swojej wiedzy i potencjału), wypełniam inną gałąź w gospodarce morskiej

        • 7 8

        • zapewne szeroką gałąź, tzw. akwizycje

          • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane