• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy tunel pod ul. Okopową z historyczną perełką - Bastionem Kot

Katarzyna Moritz
30 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Jedno z wejść do tunelu pod ul. Okopową, łączące ul. Toruńską ze stacją SKM Gdańsk Śródmieście
  • Zejście do tunelu pod ul. Okopową.
  • Rampa prowadząca do tunelu pod Okopową.
  • Tunel prowadzący do przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Tunel między ul. Toruńską a peronem Gdańsk Śródmieście.
  • W tunelu wyeksponowano ścianę bastionu Kot.
  • Tunel między ul. Toruńską a peronem Gdańsk Śródmieście
  • Tunel między ul. Toruńską a peronem Gdańsk Śródmieście.
  • Tunel pod ul. Okopową.
  • Tunel między ul. Toruńską a peronem Gdańsk Śródmieście
  • Tunel między ul. Toruńską a peronem Gdańsk Śródmieście
  • W tunelu trwają prace wykończeniowe.
  • W tunelu trwają ostatnie prace wykończeniowe.
  • Tunel między ul. Toruńską a peronem Gdańsk Śródmieście

Nowe przejście podziemne pod ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska jest już w zasadzie gotowe, czeka jedynie na ostatnie prace wykończeniowe i odbiory. Zostanie jednak udostępnione pieszym i rowerzystom dopiero po otwarciu centrum handlowego Forum Gdańsk, czyli wiosną przyszłego roku. Będzie można w nim dostrzec fragmenty XVII-wiecznego bastionu Kot.



Czy tunel pod Okopową to dobre rozwiązanie?

Przejście podziemne pod ul. Okopową zaczęto budować w zeszłym roku w ramach inwestycji Forum Gdańsk. Wiązało się to z długotrwałymi utrudnieniami drogowymi dla pieszych i kierowców w tym rejonie.

Tunel po wschodniej stronie ul. Okopowej zaczyna się 143-metrową rampą prowadzącą do podziemi. One same liczą niemal 150 metrów: 106 metrów mierzy odcinek prowadzący do wyjścia na peron SKM Śródmieście, a 40 metrów odcinek skręcający w kierunku Forum Gdańsk (nie łączy się z tym centrum handlowym). Przed wyjściem na peron znajduje się wyjście na zachodnią stronę ul. Okopowej.

Przebieg tunelu pod ul. Okopową. Przebieg tunelu pod ul. Okopową.
- Otwarcie tunelu nastąpi łącznie z otwarciem Forum Gdańsk, ponieważ kończą się prace wykończeniowe, a następnie potrzebne są końcowe odbiory. Planujemy, że nastąpi to wiosną przyszłego roku - zastrzega Alina Geniusz-Siuchińska, reprezentująca inwestora Forum Gdańsk.

XVII-wieczny Bastion Kot wkomponowany w tunel



Podczas prac budowlanych prowadzonych w 2015 roku odkryto pozostałości XVII-wiecznego Bastionu Kot. Wcześniej przypuszczano, że podobnie jak inne obiekty tego typu, rozebrano go pod koniec XIX wieku, podczas likwidacji wałów miejskich. Okazało się jednak, że podziemne kazamaty, o długości kilkudziesięciu metrów, z trzema bocznymi pomieszczeniami i dwoma tunelami, ocalały. W ubiegłym roku odkryto kolejny korytarz.

W ścianie nowego tunelu został wyeksponowany północny fragment zewnętrznej ściany bastionu, z dobrze widocznymi trzema (zaślepionymi) otworami strzelniczymi.

  • W nowym tunelu pod Okopową wyeksponowano jedną ze ścian Bastionu Kot.
  • W nowym tunelu pod Okopową wyeksponowano jedną ze ścian Bastionu Kot.
  • W nowym tunelu pod Okopową wyeksponowano jedną ze ścian Bastionu Kot.
  • W nowym tunelu pod Okopową wyeksponowano jedną ze ścian Bastionu Kot.

- Po odkryciu Bastionu Kot, ówczesny konserwator [Dariusz Chmielewski - red.] zdecydował, że fragment tej podziemnej ściany powinien być wyeksponowany w ciągu nowego tunelu. Kazamaty natomiast miały być zabezpieczone i ich ekspozycja miała być uzgodniona - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Zobacz również: Bastion Kot w cieniu powstającego Forum Gdańsk

Konieczność zachowania bastionu była jednak wyzwaniem dla inwestora, który musiał zmienić przebieg instalacji. Ponadto nowa droga musiała zostać połączona z istniejącym systemem komunikacyjnym, więc konserwator wojewódzka zgodziła się, by z odkrytego czoła bastionu zdjąć kilka warstw cegieł, gdyż jego korona znajdowała się tuż pod powierzchnią jezdni. Zasypano także jeden z korytarzy prowadzących do bastionu.

Bastion Kot: relikt możliwy do oglądania



Inwestor budujący Forum Gdańsk w sierpniu tego roku złożył do miejskiego konserwatora wniosek o przeprowadzenie prac konserwatorskich korytarza bastionu odkrytego w 2016 roku wraz z programem konserwatorskim.

- Wiedzieliśmy, że są jakieś relikty bastionu, które w latach 60. XX wieku odsłonięto, a potem zasypano, a teraz znów odkopano. Złożony wniosek pokazuje, że zmierza to wszystko do tego, że będzie to jeszcze bardziej wyeksponowane i podświetlone, to byłaby bardzo duża atrakcja - wyjaśnia Janusz Tarnacki, zastępca miejskiego konserwatora zabytków.
  • Pozostałości Bastionu Kot.
  • Pozostałości Bastionu Kot.
  • Pozostałości Bastionu Kot.
  • Bastion Kot oplatały instalacje. Musiano zdjąć z jego korony kilka warstw cegieł, by wpasował się ulicę.
  • Archiwalne zdjęcie z 1894 roku przedstawiające Bastion Kot oraz fragmenty Bastionu Wozowego (po lewej stronie). Widok od strony Zaroślaka.
W dokumentacji złożonej przez inwestora widnieje np. zdjęcie cegły, na której - jako rok jej wypalenia - wskazano "1607".

Bastion Kot, Bastion Wozowy (błędnie nazywany też Karowym), Bastion Wijbego oraz Bastion św. Gertrudy (w którym obecnie mieści się składnica konserwatorska) są częścią zachodniego ciągu nowożytnych fortyfikacji Starego Przedmieścia z XVI i początku XVII wieku.

Forum Gdańsk, budowane przy Targu Rakowym i Siennym, oferować ma jednocześnie nową przestrzeń publiczną i kompleks handlowy. Inwestycja obejmuje też budowę Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska oraz węzła przesiadkowego i infrastruktury drogowej wokół kompleksu. Projekt realizowany jest we współpracy pomiędzy Multi Poland i Gdańskiem oraz grupą PKP. Otwarcie kompleksu planowane jest wiosną przyszłego roku. Wartość inwestycji szacuje się na 800 mln zł.

Forum dysponować będzie 62 tys. m kw. powierzchni komercyjnej, na której znajdzie się około 220 lokali handlowych i usługowych, wieloekranowe kino, klub fitness, restauracje i kawiarnie oraz wielopoziomowy parking na około 1100 miejsc. W ramach kompleksu powstanie też zupełnie nowa przestrzeń publiczna: plac miejski z kawiarniami i restauracjami oraz ogólnodostępny bulwar biegnący wzdłuż kanału Raduni. W drugim etapie projektu powstaną również nowoczesne powierzchnie biurowe.

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • Otwarcie dopiero z całym CH??!! (1)

    To jakiś absurd.
    Tunel powinien być otworzony jak tylko przejdzie wszystkie odbiory.
    Ułatwi to dostęp do peronu SKM.

    • 32 4

    • ale takich odbiorow poki co nie bedzie. bo wykonano fuszerke

      a jak juz bedzie otwarcie centrum handdlowego to moze przykryc ten problem. dlatego czekaja.

      • 11 1

  • Co za tandetny tunel, zrobiony byle jak niczym z lat 60. (3)

    Inwestor ma gdzieś tunel, byle ludziska przeszły do galerii

    • 33 4

    • nawet te z lat 60-tych byly lepiej wykonane. (2)

      polecam projektanom wybranie sie na wycieczke na Politechnike. Dawny przystanek "Nowe Szkoty.

      • 8 2

      • (1)

        Gdybysmy mieli inne, nie sponsorowane media, to wszystko wygladaloby inaczej. Przyjezdzaja ludzie z Poznania, Krakowa czy nawe Lodzi i smieja sie z tego co tu buduja. Albo odwronie- ludzie z Gdanska jada do innych miast Polski (juz nie tylko Europy) i im szczena opada. Mam wrazenie ze tu jest jakis przykaz zeby wspolne przestrzenie byly skansenami prlu. Tunel musi byc betonowy, smierdziec, trzeba tam sprzedawac gacie, wejscie musi byc waskie bez zadaszenia lub z blacha falista i nawet nie wspominac o jakichs podjazdsch lub tym bardziej schodach ruchomych. Gdzie jasne, wylozone szklem i eleganckimi plytkami przejscia z szerokimi wejsciami i schodami ruchomymi. U nas musi byc jak w latach 80tych

        • 9 3

        • Jesteś z Gdańska bo to porównanie z tunelami bud PRLu to mocno nietrafne

          • 1 0

  • ale przeciez nie ma byc tuneli. bedą przejscia naziemne. przez tory kolejowe tez przejscia dla pieszych proponuje ha ha ha (1)

    • 12 5

    • o to już będzie się martwiło miasto

      • 2 2

  • Ciekawe czy ten tunel także będzie przeciekał?

    wygląda prowizorycznie, te wejścia ze śmiesznym daszkiem niczym PRL

    • 24 3

  • Czemu to zejście do tunelu jest takie wąskie i przesunięte w bok? (2)

    Kto to projektował? Tam po prawej jest planowany chodnik czy co?

    • 17 3

    • (1)

      Po!prawej jest murek wiec z szerokiegomchodnika robi sie nagle minichodnik. Ale co tam, wazne ze inwestor bunkra zadowolony?

      • 7 2

      • Aha murek

        To nie da się wyburzyć...

        • 3 0

  • Jaki wstętny niebieski kolor tunelu, wogóle nie pasuje do Wielkiego Gdańska (1)

    tych projektantów zwolnić i na szkolenia wysłać, nic nie potrafią i jeszcze nie szanują historii Miasta.

    • 19 4

    • projektant tak projektuje jak sobie klient życzy

      • 2 1

  • pomaluja wewnatrz jak bloki na zaspie i bedzie git (3)

    przy okazji artysci rezimowi beda chwalic dzielo ;)

    • 11 5

    • (2)

      Taa. Ci co macierewicza namalowali na bloku i budyn sie tych chelpi na swoim fanpagu. Prezydent miasta aspirujacego do bycia metropolia. Uprawiajac polityke nie zauwazyl jaki koszmar postawiono w centrum historycznego miasta.

      • 3 5

      • Odwrotnie - żeby aspirować do bycia metropolią to Gdańsk musi zmienić prezydenta

        Co nam z takiego roztropka co to tylko handelkiem się trudni, a wszystko co robi jest totalną fasadą?

        • 2 2

      • rezimowi to ci na uslugach adamowicza od wielu lat ci sami

        chyba krotko mieszkasz w Gdansku ze tego nie zlapales.

        • 1 2

  • czekaja z otwarciem na kampanie przedwyborcza (1)

    to jasne. peron srodmiescie chociaz niesprawny mozna bylo otworzyc bo akurat bylo przed wyborami.

    • 11 5

    • Mysle ze dla ich dobra lepiej byloby temat forum radunia przemilczec przed wyborami

      • 6 2

  • Architekci nie znoszą łuków... (1)

    Dlaczego linia chodnika przy wejściu jest jak cięta nożem?! Nie można jej jakoś sensownie wyprofilować, tylko układać w taki prymitywny kształt?! Niby drobiazg, ale w ten sposób kształtuje się estetykę.

    • 24 3

    • Architekci lubią łuki, tylko wykonawcy nie.

      • 0 0

  • Każdy taki zakamarek, wnęka to będzie śmietnisko i szcz*lnia

    • 16 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane