- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (258 opinii)
- 2 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (51 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (260 opinii)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (851 opinii)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (83 opinie)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (125 opinii)
Obwodnica Metropolitalna: postępy prac na opóźnionym odcinku
Został wytyczony korytarz całej drogi, toczą się prace ziemne na węzłach, powstają nasypy i obiekty inżynierskie. Drugi odcinek Obwodnicy Metropolitalnej, choć powstaje wolniej, też jest coraz bardziej widoczny. Wykonawca wciąż nie otrzymał zgody na wydłużenie czasu robót, ale szansa na ich ukończenie w terminie jest niewielka.
Zadanie 2 obejmuje 16-kilometrowy odcinek Obwodnicy Metropolitalnej wraz z budową węzła Żukowo i obwodnicy tego miasta oraz rozbudową węzła Gdańsk Południe.
Budowa zadania 2 wystartowała później
W tym przypadku prace rozpoczęły się w styczniu 2023 r. od rozbudowy węzła Gdańsk Południe i toczą się do teraz. Dopiero później wykonawca otrzymał zgodę na realizację pozostałych elementów swojego zadania.
Już na starcie miał zatem kilkumiesięczne opóźnienie w stosunku do zadania 1, którego budowa ruszyła jesienią 2022 r.
Obwodnica Metropolitalna: widać już jezdnie i estakady
Zaawansowanie prac zadania 2-21 proc.
Już kilka miesięcy temu wykonawca zadania 2 wnioskował o wydłużenie terminu zakończenia wszystkich robót o 7 miesięcy.
- Zgody nie ma. Cały czas trwa analiza raportu Inżyniera Kontraktu w zakresie roszczenia o wydłużenie terminu ukończenia prac - informuje Mateusz Brożyna, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obecnie zaawansowanie prac na tym odcinku przekroczyło 21,1 proc. Widać już cały korytarz, którym pobiegnie ekspresówka, prace ziemne toczą się w obszarach, gdzie powstaną węzły i miejsca obsługi podróżnych.
Powstają nasypy i obiekty inżynierskie, które będą przebiegać nad istniejącymi ulicami czy linią kolejową.
Na razie więc wciąż oficjalnym terminem zakończenia prac jest kwiecień 2025. Jednak już w październiku GDDKiA informowała, że OMT będzie w 2025 r. otwierana fragmentami.
Dla porównania poziom zaawansowania prac zadania 1 wynosi 59,7 proc. Wykonawcą wartych 715,2 mln zł prac jest Budimex.
Najważniejsze elementy zadania 2:
- budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 16,1 km;
- budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km;
- budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
- przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska;
- budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni;
- budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu Obwodnicy Żukowa;
- budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni;
- budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G;
- budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
- uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.
Opinie wybrane
-
2023-11-24 13:34
Nie wydając zgody na przedłużenie terminu (10)
I nakładać kary.
Wykonawcy mają się nauczyć wreszcie, aby szacować wszystko do przodu. A jak się nie podoba, to trzeba było nie startować w przetargach.- 58 67
-
2023-12-27 07:47
Fachowcy od budowy dróg
Pisanie że lepiej przedłużyć termin bo wykonawca zejdzie z budowy jest śmieszne i żałosne.Są też gwarancje bankowe. Opóźnienie wydania decyzję nie koniecznie mogło opóźnić wejście na budowę (to jest badane jak napisano powyżej) Możliwe że wykonawca realizował zadanie a wymagane pozwolenia nie były potrzebne na tym etapie prac. Druga kwestia to czy
Pisanie że lepiej przedłużyć termin bo wykonawca zejdzie z budowy jest śmieszne i żałosne.Są też gwarancje bankowe. Opóźnienie wydania decyzję nie koniecznie mogło opóźnić wejście na budowę (to jest badane jak napisano powyżej) Możliwe że wykonawca realizował zadanie a wymagane pozwolenia nie były potrzebne na tym etapie prac. Druga kwestia to czy wykonawca wykazuje chęć zakończenia w terminie.Początkowy termin na pewno zakłada wstrzymanie prac w okresie zimowym a było wiele dni na pozwalających na kontynuowanie prac. Kolejna kwestia że te dodatkowe 7 miesięcy nie koniecznie musi być ostatecznym terminie. Możliwe że zaraz będzie kolejne 10 miesięcy. Wykonawca musi przede wszystkim wykazać się chęcia zakończenia prac w terminie i to jest możliwe. A znawcy już klikają żeby przedłużać
- 1 0
-
2023-11-24 23:38
Nieprawda
W tym wypadku skoro dostali pół roku później pozwolenia na rozpoczęcie prac to dlaczego mają płacić karę.
Brak szybkiej decyzji może w ich przypadku prowadzić do stresu i frustracji co może pociągnąć do rzeczywistego opóźnienia i fuszerki.- 10 0
-
2023-11-24 18:32
Wykonawca zejdzie z budowy, i zamiast opóźnienia 7 miesięcy będziesz miał 24 miesiące i 30% drożej. (5)
- 17 1
-
2023-11-24 19:09
Czyli za niskie kary. Wykonawca schodzacy z budowy powinien bardzo, ale to bardzo slono za to placic. (4)
- 7 11
-
2023-11-24 19:54
Prz zaporowyvh karach będziesz miał zaporową cenę
- 6 0
-
2023-11-24 19:32
To zamawiający powinni mieć dobrze przygotowaną dokumentację projektową (2)
A nie że tego brakuje, tak nieaktualne a tam nikt nie sprawdził co jest w gruncie. A to kosztuje i to niemało - obie strony - a tak być nie może bo musi być tanio bo płaci państwo/samorząd a więc musi być tanio...i tak to się kręci.
- 5 3
-
2023-11-24 20:15
Oba zadania były w formule projektuj i buduj
- 4 0
-
2023-11-24 19:57
Nie ma takiegoś czegoś jak dokumentacja bez błędów przy tak dużych inwestycjach. Nie można wszystkiego przewidzieć.
- 2 1
-
2023-11-24 14:16
(1)
kiedy Drelich wydał zrid ?
- 24 2
-
2023-11-24 14:24
w styczniu, 10 miesięcy po terminie
- 30 0
-
2023-11-24 11:55
Tymczasem Budimex 3 miesiące przed harmonogramem (5)
Da się zbudować szybciej jak się nie jest firmą krzakiem
- 97 14
-
2023-11-25 06:56
Nie tylko.
Wystarczy mieć managerów z prawdziwego zdarzenia i temat realizowany jest planowo.
- 0 0
-
2023-11-24 12:40
(3)
To fakt, jak Budimex bierze się za robotę to można być niemal pewnym, że inwestycja będzie oddana na czas. Lubię tę firmę.
- 21 5
-
2023-11-26 14:25
Niekoniecznie
Gdynia ul.Kwiatkowskiego opoźnienie 6 m-cy
- 1 1
-
2023-11-24 16:28
(1)
Czasami mają opóźnienia jak zamawiający ustali nierealny termin (patrz np. Warszawa Zachodnia), ale i tak jestem fan-boyem Budimexu. Portfel zamówień i skala jego skomplikowania budzą podziw. Dla mnie to najlepsza polska firma, bez względu na branżę.
- 19 1
-
2023-11-25 10:11
Jaka polska muehehe
- 1 1
-
2023-11-24 11:50
Opóźnienie
Opóźnienie będzie, to na bank. Ja tylko mam nadzieję, że wszyscy odpowiedzialni z GDKKiA wbiją w głowy sobie i wykonawcy, by do wiosny 2025 Mirbud wraz z Kobylarnią nadgonili odcinek końcowy włącznie z węzłem Żukowo (no marzeniem byłaby obwodnica Żukowa) bo inaczej oddanie I etapu ma mało sensu. faktyczny ruch byłby dopiero od węzła Miszewo co jest
Opóźnienie będzie, to na bank. Ja tylko mam nadzieję, że wszyscy odpowiedzialni z GDKKiA wbiją w głowy sobie i wykonawcy, by do wiosny 2025 Mirbud wraz z Kobylarnią nadgonili odcinek końcowy włącznie z węzłem Żukowo (no marzeniem byłaby obwodnica Żukowa) bo inaczej oddanie I etapu ma mało sensu. faktyczny ruch byłby dopiero od węzła Miszewo co jest nijakie..... Może w zamian za wydłużenie terminu przynajmniej taki warunek? Nic to nie zmienia w nakładach pracy i pieniędzy, po prostu skupia się na tym fragmencie a potem w dodatkowym terminie (7 miesięcy) oddadzą odcinek pozostały łączący wszystko z węzłem południe. Tak na przemyslenie :)
- 53 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.