• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Południowa: 50 proc. więcej aut niż planowano

Michał Sielski
19 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z Południowej Obwodnicy Gdańska korzysta wiele ciężarówek, na czym zyskują też kierowcy samochodów osobowych. Z Południowej Obwodnicy Gdańska korzysta wiele ciężarówek, na czym zyskują też kierowcy samochodów osobowych.

Lipcowe pomiary ruchu na Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska wskazują na wielkie zainteresowanie kierowców tą trasą. W niektórych miejscach natężenie samochodów przekracza plany o 50 proc., w innych sięga już nawet ruchu prognozowanego na 2020 rok. Przedstawiciele GDDKiA przekonują jednak, że drogi nie będzie trzeba w najbliższych latach poszerzać.



Gdy budowano Obwodnicę Południową, planowano odciążenie głównie Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, ale też całego centrum Gdańska oraz trasy W-Z, które zatykały się głównie przez samochody ciężarowe, jadące tranzytem. I udało się, ale nikt nie przypuszczał, że pójdzie tak szybko i zmiany będą tak wielkie.

Po roku funkcjonowania drogi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła pomiary ruchu na Południowej Obwodnicy Gdańska. Wyniki są zaskakujące. Po pomiarach, które odbyły się w lipcu w dzień powszedni okazało się, że pomiędzy węzłem Gdańsk Południe, na którym na POG można wjechać z obwodnicy Trójmiasta a zjazdem na Trakt św. Wojciecha, jeździ nawet 18,7 tys. samochodów na dobę (szczegółowe liczby na poszczególnych węzłach na infografikach po prawej). Tyle nie miało ich być nawet w 2020 roku, gdyż planiści zakładali, że za siedem lat liczba sięgnie 17 tys. aut.

- To wielki sukces i najlepszy dowód na to, jak bardzo droga była potrzebna. Teraz nikt już nie pamięta innych tras i korków na nich, podobnie jak np. korków na Węźle Karczemki zobacz na mapie Gdańska, który przed rozbudową był permanentnie zatkany. Przyzwyczajamy się do dobrego, ale przecież o to chodzi, bo wszyscy na tym korzystają - przekonuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jeździsz Południową Obwodnicą Gdańska?

Kto skorzystał najbardziej? Przede wszystkim kierowcy jeżdżący Podwalem Przedmiejskim, ale też trasą W-Z, a nawet ul. Łostowicką. Według badań gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni miesiąc po otwarciu POG liczba samochodów ciężarowych na Podwalu spadła o ponad połowę. Szybciej jedzie się też w stronę Elbląga, choć kłopotem jest fakt, że niedaleko za zjazdem z POG droga zwęża się do jednego pasa. Projekt rozbudowy odcinka Koszwały - Kazimierzowo gotowy będzie w przyszłym roku, więc jak dobrze pójdzie, prace budowlane zaczną się na koniec 2014 roku.

Urzędnicy GDDKiA szacowali, że początkowo z nowej obwodnicy będzie korzystać 12-14 tys. pojazdów na dobę. Już jest dwukrotnie więcej, a samochodów i entuzjastów tej drogi ciągle przybywa. Czy oznacza to, że szybko będzie trzeba dobudowywać trzeci pas, a jeśli nie będzie na to pieniędzy, droga się zakorkuje?

Spokojnie, do tego jeszcze daleko. Także dwupasmową obwodnicą Trójmiasta jeździ nawet 55 tys. samochodów na dobę, a na dobrą sprawę zatyka się tylko w momencie zwężenia do jednego pasa z powodu wypadku lub samochodów nie mieszczących się na pasie do zjazdu i blokujących prawy pas obwodnicy.

- Przepustowość mamy zagwarantowaną na wiele lat, teraz najważniejszy jest odcinek drogi S7 w Koszwałach, bo tam wystarcza nawet najmniejsze utrudnienie i tworzą się spore zatory - podkreśla Piotr Michalski.

Opinie (193) 1 zablokowana

  • Obwodnica zatyka sie "tylko" przy zwężeniu do 1 pasa.. czyli kilka razy dziennie. :) juz dawno powinna byc 3 pasmowa na calej długości.

    • 0 0

  • Dwie rzeczy (31)

    Węzeł Południe to inaczej Przejazdowo i nie jest to miejsce w którym można wjechać z obwodnicy trójmiasta na POG. Po drugie nie cieszcie się, bo w ramach realizacji budżetu, tzn. Regulacji wielkości ruchu na obwodnicy, TUSEK za chwilę położy łapę na Wasze kieszenie i wprowadzi opłaty za przejazd POGiem.

    • 58 119

    • (6)

      Człowieku rozsądku ... węzeł południe to jednak węzeł krzyżujący obwodnice ze sobą ... po drugie jesli będą opłaty to dla cieżarowych ( i słusznie )

      • 31 14

      • Według mnie nie może być opłat

        bo to OBWODNICA, chyba że tylko viatoll dla ciężarowych. Nawet odcinki autostrad będące obwodnicami są bezpłatne. Gdyby miały być opłaty dla osobowych, to nie byłoby bramki w Rusocinie, a dopiero w Gdyni i na wszystkich zjazdach po drodze.

        • 1 0

      • Dodatkowe opłaty dla transportu = wyższe koszty wszystkiego (4)

        pomyśl, transport jest sporym wyznacznikiem cen żywności i wszystkich produktów. Jak obciążysz większymi kosztami transport to od razu ceny pójdą w górę. Ciągle chcesz dodatkowych opłat dla ciężarówek?

        • 14 8

        • Chcę. (2)

          Przynajmniej tego w wykonaniu tranzytowym. Jeżeli transport kołowy okaże się nieopłacalny - przerzucą się na transport szynowy. Rozwóz towarów w wykonaniu lokalnym może zostać bez zmian - tego się nie uniknie.

          • 10 2

          • tiry na tory! (1)

            popieram

            • 8 2

            • najpierw niech skonczy sie akcja tory na tiry

              • 2 0

        • To bede kupowal twarog z Nowego Dwory albo Mackowych,zamiast z Opola czy B-stoku.

          • 3 0

    • . (3)

      Kaczor kościołów tez nie wybuduje, bo religia potrzebna mu tylko do robienia "kariery politycznej"

      • 29 6

      • . (2)

        wybuduje, wybuduje.. zobowiązania trzeba spłacać...
        A to, że sprzeda Polskę to mu wisi...

        • 1 4

        • Trolu! Polska jest już dawno sprzedana! I na pewno nie przez Kaczyńskich.

          • 1 3

        • Polske juz sprzedala obecna wladza kolezko,pobudka!

          • 4 1

    • A po trzecie... (7)

      ... to podziękuj TUSKOWI za POG, bo gdyby w rządzie siedział KACZOR to gwarantuje, że nie było by POG a miałbys za to conajmniej 15 kościołów

      • 61 27

      • Skąd ty bierzesz tę gwarancję? (1)

        Ze swojej głupoty? Jednego zdania nie potrafisz poprawnie napisać, ale za to ideologia i pewność siebie na 100%.

        • 16 25

        • Dokladnie,skad bys wiedzial kolezko co zrobilby tzw kaczor.A Tusek,no coz,nieswoimi pieniedzmi tez bym troszke rozbudowal,ot tak zeby ludzie chodziaz na mnie byli na mnie wkur%$#ni :) Chociaz i tak juz mu nic nie pomoze,mam nadzieje ze ktos go kiedys rozliczy:)
          To tyle,dobranoc.

          • 2 2

      • Inwestycja POG została rozpoczęta przez rząd Jarosława Kaczyńskiego i dzięki niemu została wpisana jako inwestycja narodowa (1)

        Było to możliwe dlatego że rzad PISu załatwił Polsce Euro 2012

        • 4 4

        • Już dość podpierania niezbędnych inwestycji grą w piłkę

          W wielu miastach leżących daleko od czterech stadionów zbudowano obwodnice, a nawet lotnisko od podstaw. Gdyby nie Euro 2012, można było zbudować o wiele więcej. I nie byłoby kłopotu z utrzymaniem stadionów.

          • 3 3

      • A co Kaczor ma wspólnego z budową kościołów? (1)

        • 9 23

        • Kto rozdawał kasę na świątynie -kaczor i to darowizny.

          Na swiątynię opatrzności Bozęj w Warszawie.I z Min.Kultury na plebanie np.na wymiane okien na plastykowe itd.

          • 4 0

      • nie karmic tusko trolla

        • 5 6

    • Nazwy (5)

      Te nazwy tych węzłów są zarąbiste... Te nazwy wprowadzają niepotrzebny zamęt. Do jakiej miejscowości zjedziemy na węźle Żuławy Zachód? hmm no nie do Pruszcza (najgorsza droga jaką można wybrać, wąska, nierówna, miejscami skoleinowany bruk), do Koszwał, to dlaczego to się normalnie nie nazywa (Koszwały)? Gdańsk-Wschód, zdecydowanie lepiej jakby było Przejazdowo, wtedy wszyscy by wiedzieli że będzie to wjazd na starą 7, Port i Lipce ok., Południe to też tak średnio.

      Jestem zdania że nazwy węzłów powinny być od nazw okolicznych miejscowości, albo nazwy miast do których prowadzi droga. W przypadku POG nazwy Przejazdowo i Straszyn mówią bardzo dużo. Przejazdowo - droga do rafinerii, wjazd na ul. Elbląską, Straszyn - węzeł na Starogard Gdański.

      • 21 4

      • święte słowa (1)

        Nazewnicze szaleństwo GDDKiA wrowadza totalny bałagan. Tak jest w całej polsce - Węzeł Stryków został nazwany Łodź Północ momo iż Stryków leży dobrych 30 kilometrów od Łodzi.

        Przejazdowo to Przejazdowo a Straszyn to Straszyn anie żaden Gdańsk Południe. Matarnia to nie "Gdańsk Lotnisko".
        A "żuławy Zachód to juz totalne przegięcie, Dobrze że nie "Warszawa Bardzo Połnocny Zachód"

        W Niemczech węzły nazywają sie tak jak miejscowość na terenie której leżą, ktoś to ma chyba jakieś kompleksy

        • 9 5

        • w Niemczech

          to przede wszystkim wszystkie węzły są PONUMEROWANE. I to bardzo ułatwia wytłumaczenie komuś, jak ma jechać i gdzie zjechać.

          • 4 0

      • Zmienono to bo właśnie nazw okolicznych miejscowości nikt nie zna poza mieszkańcami tychże. (1)

        Co Tobie powie miejscowość Krzyżowa, Świerklany, Lubicz? W tej chwili zjazdy mają brać swoje nazewnictwo z większych miejscowości lub "krain" do których można tam dojechać. Zgadzam się natomiast, że powinny być ponumerowane - to jest najłatwiejsze do przekazania komuś a dodatkowo jak masz zachowaną kolejność numeracji to wiesz kiedy masz zwiększyć czujność, bo zaraz będzie twój zjazd.

        • 12 3

        • Nazwy

          Miejscowość nic nie powie, ale dobrze ustawione znaki już dużo powiedzą. A z węzłami które zawierają kierunki świata to ludzie się mylą. A tak to będą wiedzieć że w Przejazdowie dojadą do Sobieszewa, w Straszynie do Starogardu, a w Koszwałach do Koszwał. Na dodatek przy każdym węźle znaki są do poprawki. Zacznijmy od Straszyna. Na tablicy na końcu S7 brakuje znaku chociażby do Lotniska, Gdańsk-Port: Dlaczego nie ma tam kierunku Gdańsk-Centrum? Przecież ta droga jest o niebo lepsza niż przez Przejazdowo. Gdańsk-Wschód: Dlaczego po jednej stronie jest Gdańsk-Centrum i Gd-Sobieszewo, a po drugiej jest tylko Gd-Sobieszewo? Dlaczego nie zawarto tu nazwy Koszwały, skoro na rondach taka jest? I ostatni mój ulubiony węzeł. Co za debil (inaczej nie da się powiedzieć na tego człowieka) wpisał tam Pruszcz? Przecież ta droga do Pruszcza nie prowadzi! Tam powinno być wpisane Koszwały, Wocławy. Może

          • 4 3

      • Numeracja węzłów!

        Przede wszystkim to węzły powinny być ponumerowane, tak jak ma to miejsce w krajach o rozwiniętej sieci dróg. Wtedy jest łatwo zerknąć z mapy lub wytłumaczyć przez telefon gdzie należy zjechać.

        • 18 2

    • opłaty (1)

      obojętnie czy będzie Tusk czy Kaczyński i tak opłaty będą. Jak chcesz jeździć szybko płać jak ni to jedź po staremu. Tak jest na całym świecie. Nawet w bogatej Norwegii...

      • 4 3

      • w niemczech

        Tak nie ma I da sie zyc.

        • 3 0

    • przeczytać ze zrozumieniem nie zaszkodzi (1)

      naucz się czytać ... chodzi o węzeł Gdańsk Południe!!!

      • 10 2

      • Gdańk Wschód

        Czy ty w ogóle jeździsz po obwodnicy południowej (S7).
        W Przejazdowie węzeł nosi nazwę Gdańsk Wschód.

        • 9 0

    • węzęł Południe to żadne przejazdowo!!!! to łącznik pomiędzy S6 a S7 na wysokości Straszyna!!!!!

      • 3 1

    • A gdzie w tekście napisano, że w Przejazdowie (Węzeł Południe) wjedziesz na obwodnicę Trójmiasta?

      • 10 2

  • widać źle planowano (18)

    jak zwykle...

    • 141 157

    • ciebie źle planowano (9)

      ta droga usprawnia mi życie

      • 37 19

      • Nie zrozumiałeś sensu komentarza. (3)

        Kawy się napij.

        • 21 7

        • po kawie mam sr..ę (2)

          • 20 0

          • (1)

            Więc się napij a pójdzie łatwiej.

            • 15 0

            • napisał sr...ę a nie zatwardzenie

              • 0 0

      • a za pare lat bedziesz stac w korku (4)

        ot co.

        • 12 6

        • ale to może oznacza, że warto zastanowić się nad innymi rozwiązaniami? (3)

          Skoro tak wiele samochodów tam jeździ, to może jakaś komunikacja zbiorowa?

          Nie da się rozbudowywać w nieskończoność dróg. Samochód nie jest jedynym środkiem transportu.

          • 14 8

          • buk

            w tym miescie zbiorowa to onanizacja

            • 2 1

          • Inni już to wymyślili - to sie nazywa "Tiry na tory". Sprawdza się to w wielu europejskich państwach.

            • 4 2

          • liczba mieszkańców też nie rośnie do nieskończoności o czym niektórzy zapominają, można zbudować wystarczającą ilość

            • 3 4

    • Obudziles sie i juz narzekasz?! (4)

      Kawy sie napij!

      • 51 31

      • wracaj do budy urzędasie gdaki! (3)

        • 3 8

        • to jakas PSEUDO droga! (2)

          nie równa, zarywająca się, bez oznaczeń, każdy deszcz powoduje że nasypy się rozpadają, polaczenia na wiaduktach takie ze kola odpadaja... ale rąbaka komoruski, rudzielec tusek i ten ciul nowak musieli robote spier...lic i wymusić "lotwałcie" na euło a i tak ruchu nie było prawie wcale! Daję jej 2 lata max. i kapitalny będzie potrzebny! kurka co za czasy, nic się nie zmienilo, KOMUNA!

          • 1 9

          • od kiedy to politycy budują drogi (1)

            Problem w tym, że je robią takie bezmózgi jak ty, których trzeba pilnować jak za komuny, bo kradną co popadnie, a robią na o********. Potem szef robi taką obstawkę, aby tylko komisja nie wpadła na fuszerkę. Raz mu się uda, a raz go nakryją. Wtedy to poprawki robią już pod lepszym nadzorem, ale i wtedy tacy jak ty potrafią odpieprzyć fuszerkę.

            • 0 1

            • lemingu!

              palnij se w leb teby baranie i jedz na zachod zobaczysz jak sie drogi buduje!

              • 0 0

    • nikt tu nie narzeka, tylko dlaczego wychodzi jak zawsze ja sie pytam się, czy tak ciężko coś dobrze zaplanować ? kilka lat i znowu bedziecie stac w korkach, w sumie to i tak stoicie ...

      • 0 2

    • brak najmniejszych nawet

      Kompetencji w planowaniu jest porażająca

      • 0 4

    • Jeżdzę tam codzinnie do pracy ale jakoś ruchu dużego nie widzę

      jest tak z 5 razy mniejszy niż na obwodnicy.

      • 7 2

  • Polscy planiści to debile. (3)

    Planiści ul.Spacerową też dobrze zaplanowali - po jednym pasie DEBILE.

    • 5 2

    • poza tym ma być ten tunel pod pachołkiem niby

      • 0 0

    • to raczej mieszkańcy Osowy ją sobie tak zażyczyli

      żeby im nie ściągnęło tranzytu. Mieszkańcy Osowy nie chcieli też kładki pieszo-rowerowej. Żeby im nik obcy nie jeździł.

      • 0 0

    • To jeździj Słowakiem.

      • 0 1

  • 50 % WIĘCEJ AUT NIŻ PLANOWANO TO MOŻE NAJWYŻSZY CZAS NA EKRANY AKUSTYCZNE (2)

    Czy ktoś w końcu pomyśli o budowie ekranów akustycznych na wysokości osiedli Borkowa i Kowal które są najbliższymi obwodnicy południowej ???

    • 2 5

    • okna dźwiękoszczelne, a nie ekrany

      przez manię stawiania ekranów jadąc dowolną nową drogą czuję się jak na wybiegu dla tyranozaura - osiem metrów ściany. Po co to komu?

      • 0 0

    • porąbało was wieśniaki? trzeba było się tam ne budować, kupiliscie tanio to teraz cierpcie

      porąbało was wieśniaki? trzeba było się tam ne budować, kupiliscie tanio to teraz cierpcie

      • 2 0

  • Ciekawe kto planował ruch na węźle zintegrowanym Straszyn (2)

    Bo zrobienie 2 rond z ruchem kolizyjnym to tragedia dla zjeżdżających z obwodnicy od strony Gdyni, a więc miedzy innymi z obwodnicy południowej. W godzinach szczytu korek gigant, codziennie. Co skłoniło planistów do takiego minimalizmu, czy od razu planowano korki giganty, czy może sądzono, że będzie się obsługiwało tylko mieszkańców Straszyna? Tu warto drążyć temat, bo inwestycja za grube pieniądze nie przyniosła Straszynowi żadnego odciążenia, korki z każdej strony jak były tak i są.

    • 5 2

    • takie węzły to norma w wielu krajach

      Tam nie powoduje to korków - ruch jest płynny. Jest tylko jeden problem. Polacy nie potrafią korzystać z rond.

      • 0 0

    • bo gamonie z pruszcza powinni zjeżdżać nie w straszynie tylko na autostradę południową i przez lipce

      bo gamonie z pruszcza powinni zjeżdżać nie w straszynie tylko na autostradę południową i przez lipce do pruszcza bo tak jest szybciej, może nie bliżej ale szybciej, zamiast przez srylion rond w rotmance

      ale gamonie z pruszcza nie kumają, to samo ćfoki ze Starogardu, zamiast jechać tak jak teraz przez jagatowo albo autostradą, pchają się przez straszyn i wioski - trąbki itd.

      bo im szkoda na autostradę

      • 1 1

  • Gydybyśmy nie musieli płacić za autostrady zbudowane za NASZE PIENIĄDZE

    to ruch na obwodnicy południowej wrócił by do normy. Tak wszyscy kierują się tędy na 7ke.

    • 5 0

  • światła

    szczególnie w piątki korek jest od "gardła" w koszwałach aż do świateł w cedrach... to jest norma. szybki objazd jest przez wislinkę. Pozdrawiam

    • 1 1

  • A na zdjęciu pięknie widać jak się droga zapada ...

    :lol:

    • 3 0

  • Czyli, czy się to komu podoba czy nie, budyniostrada była potrzebna. A więc BRAWO BUDYŃ !!!

    Tak trzymać ! Gierkówka stała się synonimem dobrych i potrzebnych inwestycji drogowych w końcówce 20 wieku, budyniostrada jest takim samym symbolem początków 21 wieku. Coś mi się wydaje, że jeszcze za 100 lat wszyscy będą wiedzieli co to jest i gierkówka i budyniostrada.

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane