Fakty i opinie

Kamery nad obwodnicą to nie odcinkowy pomiar prędkości

Badania na obwodnicy mają pomóc w opracowaniu nowej metody obliczania przepustowości na drogach krajowych.
Badania na obwodnicy mają pomóc w opracowaniu nowej metody obliczania przepustowości na drogach krajowych. fot. Maciej Naskręt / Trojmiasto.pl

W środę na wiaduktach w Osowej i na Matarni nad obwodnicą Trójmiasta pojawiły się kamery wycelowane w jadących kierowców. Czytelnicy zaczęli nas dopytywać, czy urządzenia są częścią systemu odcinkowego pomiaru prędkości. Uspokajamy - to kamery naukowców z Politechniki Gdańskiej, pracujących nad innowacyjną metodą pomiaru natężenia ruchu na ekspresówce.



Czy na obwodnicy powinien zostać zainstalowany odcinkowy pomiar prędkości?

tak, to z pewnością poprawiłoby bezpieczeństwo na drodze 42%
trudno powiedzieć, bo na widok kamer kierowcy mogliby np. gwałtownie hamować 14%
nie, to niczego nie rozwiąże, wciąż będzie tam dochodzić do kolizji i wypadków 44%
zakończona Łącznie głosów: 1484
- Kamery albo radary zostały zamontowane na dwóch wiaduktach nad obwodnicą. Dziś około godz. 13 widziałem je w okolicach węzłów Osowa i dalej w stronę Gdańska przy Matarni. Czy to odcinkowy pomiar prędkości? - dopytywał w środę w Raporcie pan Marcin.
Uspokajamy. Kamery, które można było zobaczyć w środę nad obwodnicą i będzie można się na nie natknąć w kolejnych dniach, to nie system odcinkowego pomiaru prędkości należący do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, lecz urządzenia naukowców z Politechniki Gdańskiej.

- To nasze kamery - mówi dr inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Drogowej Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska na Politechnice Gdańskiej. - Wkrótce rozpoczniemy badania natężenia ruchu w ramach ogólnopolskiego programu badań Rozwój Innowacji Drogowych (RID). W środę ustawialiśmy kamery, by je przetestować, więc proszę uspokoić kierowców - to nie są urządzenia służące do odcinkowego pomiaru prędkości, lecz do badań naukowych. Docelowo badania będziemy wykonywać w połowie marca na obwodnicy, obwodnicy południowej i autostradzie A1.
Naukowcy działają na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jak mówią, badania mają posłużyć opracowaniu nowej metody obliczania przepustowości na drogach krajowych.

- Naszym zadaniem będzie opracowanie nowej metody obliczania przepustowości. Pracujemy nad tym, by ta metoda była nasza, polska. Pomiary nie będą służyć do karania kierowców. Interesuje nas tylko gęstość i natężenie ruchu. Sprzęt pomiarowy ustawiany będzie na statywach stojących na wiaduktach nad jezdnią, a same badania potrwają przez kilka dni - dodaje Wojciech Kustra.
Czym jest program Rozwój Innowacji Drogowych?

Podstawowym jego celem jest zrealizowanie i wdrożenie wyników projektów badawczych z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i efektywności systemu zarządzania ruchem, a także opracowywanie optymalnych norm i standardów planowania, projektowania, technologii oraz budowy i eksploatacji dróg w Polsce.

Przedsięwzięcie RID ukierunkowane jest na wsparcie badań, które mogą być wykorzystane do rozwoju i unowocześnienia procesów realizowanych w działalności podstawowej GDDKiA, którą to zgodnie z ustawą o drogach publicznych jest m.in. rozwój sieci drogowej oraz utrzymanie i rozbudowa istniejących dróg krajowych.

Realizacja proponowanego przedsięwzięcia przyczyni się do rozwoju modeli dotyczących projektowania konstrukcji nawierzchni, metod prognozowania ich trwałości, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, unowocześniania narzędzi służących ocenie sprawności niezawodności sieci drogowej, a także powstania nowych rozwiązań zapewniających efektywne sposoby ochrony otoczenia dróg oraz kształtowania zagospodarowania w ich pobliżu.

W konsekwencji, wdrożenie rozwiązań wypracowanych w ramach wyłonionych w konkursach projektów spowoduje, że w procesie planowania, przygotowania, budowy i utrzymania dróg i infrastruktury drogowej dostępne będą nowoczesne i bardziej efektywne i ekonomiczne modele. Powstająca i istniejąca sieć drogowa będzie budowana i utrzymywana w oparciu o przejrzyste, nowoczesne i ekonomiczne technologie i modele.

Przedsięwzięcie obejmuje następujące obszary tematyczne wskazane przez GDDKiA dotyczące dróg publicznych, dla których nie ma dostępnych analitycznych opracowań omawiających kompleksowo prezentowaną problematykę:

  • Technologia budowy oraz remontu dróg i obiektów inżynierskich
  • Przygotowanie i realizacja inwestycji drogowych w oparciu o najefektywniejsze metody badawcze
  • Wyposażenie dróg i otoczenia
  • Metodyka projektowania i zarządzania siecią drogową


Zakładany budżet przeznaczony na dofinansowanie projektów w ramach RID wynosi 50 mln zł.

Opinie (144) 2 zablokowane

  • a powinien być (9)

    • 134 61

    • śmieszny jesteć, pewnie ala ormo, (4)

      albo strażnik m.

      • 7 25

      • Trochę mandatów (3)

        Ostudziłoby szaleńców

        • 24 5

        • (2)

          Bo co? Są wypadki?
          Głównie w godzinach szczytu, gdzie prędkość maksymalna to 100km/h, szybciej się nie da, bo matiz wyprzedza kolumnę ciężarówek pędząc 85km/h
          Wypadki są bo ludzie stojąc w korkach wyjadą na obwodnice i są zmęczeni nie to że pracą to jeszcze staniem w korkach godzinę, potem taki zamulony kierowca wyjedzie w ciągu aut jadących 100km/h, 5 aut w przód ktoś przyhamuje i ten piąty z tyłu przymulony korkami wbije się w kogoś.

          • 7 17

          • odległość, głupcze

            Przy setce nie robi się żadnych ciągów.

            • 13 3

          • Krzycz Trybson!

            Bo sie nieprzyjemnie jedzie jak wszyscy przekaraczaja dozwolona predkosc. Wytarczy, ze sie nie ma bardzo mocnego auta i jest problem zeby sie wbic na lewy pas zeby wyprzedzic TIRa, bo na lewym wszyscy 140 sie bujaja. Przyspieszyc z ciagu ulamka sekundy o 50km/h zeby nie zajechac drogi jest praktycznie niemozliwe. Przy roznicy predkosci o polowe mniejszej jest to zdecydowanie latwiejsze, wiele samochodow w zakresie 90-120km/h przyspiesza dosyc zywo.

            • 3 0

    • To byś miał megakorek na obwodnicy. Przezorni i ci co dokładnie nie wiedzą jaka prędkość obowiązuje jechaliby 60-80/h

      .

      • 3 8

    • Proszę uspokoić kierowców...

      ...z tego nie będzie mandatów, nadal mogą pruć na złamanie karku.
      Uff co za ulga.

      • 8 2

    • W domu

      sobie zainstaluj.

      • 6 5

    • Jeanna cebula

      • 0 1

  • Tu akurat odcinkowy pomiar niepotrzebny (10)

    Na obwodnicy rzadko kiedy jest na tyle luźno, by dało się jakkolwiek znacząco dozwoloną prędkość przekraczać, a wypadki są tam powodowane przez nieuwagę i ogromne natężenie ruchu

    • 112 74

    • dokładnie (5)

      ale niektórzy będą opowiadać bajki że siedzenie zderzak w zderzak przy 140km/h jest niebezpieczne, jak ktoś tak twierdzi to niech lepiej z domu nie wychodzi

      • 24 24

      • (2)

        powiedz ze to sarkazm

        • 18 3

        • (1)

          140 km/h to około 40 m/s. czyli jak siedzisz komuś na zderzaku w odległości 5 m to masz tylko 0.125 s na reakcję w razie czego. oczywiście o ile masz tak samo sprawne hamulce jak ten z przodu.

          • 5 1

          • droga hamowania pewnie ze 150m

            a jedziesz 5 m za kimś :),
            gdzie mam postawić znicz?

            • 1 0

      • (1)

        Powiadasz, że z takim tokiem myślenia ujeżdżasz swojego Focusa i myslisz, że jesteś taki cwany?

        • 2 2

        • nie focusa, mam fabie :)

          • 5 1

    • przez nieuwagę jadących za szybko i za blisko siebie

      jadąc przepisowo nawet jak się zagapisz to masz czas na reakcję.

      • 5 7

    • a po co są kamery na Słowaka w leśnym odcinku ?

      coś miało działać i nie działa, czy prawo zakazuje ?

      • 2 3

    • Krzycz Trybson!

      Skoro sie nie da tam przekraczac predkosci, to tym bardziej nikt nie powinien plakac jakby zainstalowali.

      • 3 0

    • tak to właśnie wygląda, za wolno się jeździ

      • 0 0

  • to dobrze (5)

    będę dalej jeździł 170km/h moją Vectrunia i poganiał zamulaczy na lewym

    • 61 71

    • hehe maszyną do szycia

      to tylko na serwis mozna pogonić :P

      • 16 1

    • Pamiętaj żeby (1)

      zawczasu ustąpić mi drogi, jak będę leciał swoją Insią ;)

      • 14 1

      • To nie alfy

        • 3 0

    • Bzdurzysz kolego

      Vectrunia rozpada się przy prędkości powyżej 110km/h, więc 170 byś nie dożył.

      • 8 2

    • raczej z Wej

      • 1 1

  • Powinien być (12)

    Za duzo jest jadących za szybko, pewnych siebie cwaniaczków-januszków, czy nowobogackich "mistrzów"kierownicy których prawa fizyki "nie obowiązują" ;)

    • 111 31

    • Jesteś zwolennikiem blokowania lewego pasa bo ty znasz przepisy lepiej? (9)

      Lewy pas do wyprzedzania !!!!!! Nie do blokowania!!

      • 25 24

      • Blokersi co jadą lewym max 145 km/h (1)

        Jak mnie takie cieniasy rozśmieszają

        • 4 20

        • Takiego grubasa jak ty w E36 ostatnio z drzewa zdrapywali.

          • 10 1

      • Tiry (3)

        Chłopie moze to tak wyglądać ale prawy, ciągną tiry niemal bez przerwy, wiec lewym jedynie da sie w miarę płynnie jechać. I tak prędkość przelotowa rano to 100km/h gora

        • 9 4

        • gdy jedziesz 100-110 i masz przerwę 500 metrów między tirami (2)

          wypadałoby jednak zjechać... 90% tego nie robi.

          • 4 0

          • patrzec w lusterka (1)

            jest szybszy? to puscic i wrocic na lewy jak prawy nie pasuje.
            nie chodzi o ograniczenia bo szybszy zawsze sie znajdzie.

            • 6 0

            • Brak kultury

              Ta... Teoria teorią a w praktyce zrobiłem tak kilka razy. Za każdym razem efekt ten sam - jazda przez kilka km z włączonym migaczem i 90 na zegarze, bo żaden mistrz kierownicy nie chciał wpuścić z powrotem na lewy pas.

              Wszyscy oczekują że będzie się im ustępować na lewym bo jadą 3km/h szybciej od kogoś, ale nie zwrócą uwagi że przed tym "zamulaczem" jedzie kolumna innych "zamulaczy".
              A jak ktoś próbuje włączyć się na lewy pas by móc dołączyć do rasy panów na tym "fajnym pasie" to wała, jedź z innymi "kapelusznikami" :/
              Drugi gorzki żal to termin "bezpieczna odległość" dla kierowców danie kuchni orientalnej - coś słyszeli ale w życiu nie próbowali, jeszcze by zatruli się.

              • 9 2

      • Na lewym 120 (2)

        Taki przepis

        • 4 7

        • Gdy nie wyprzedzamy to jedziemy prawym (1)

          Taki przepis

          • 2 0

          • Na prawym ciągną TIRy 80/90km/h wiec ja spokojnie wyprzedzam 120/130km/h ale nieeeeee bo nagle pojawia sie czarny rycerz w mega bolidzie z pretensjami ze zajmuje lewy pas ale ja własnie wyprzedzam kilometrowy ciag TIRów i moge robic to z prędkościa własnie 120km/h ponieważ jadąc 120km/h nie spowalniam nikogo bo to dozwolona prędkość, jesli wyprzedzę ciag ciężarówek oczywiście zjadę na prawo zeby dac szansę innym kierowcom bycia lepszym i bardziej zarąbistym bo nic nie dodaje człowiekowi tyle lansu co zapier...nie po obwodnicy.
            Idąc tokiem rozumowania nadczłowieka "150km/h +" każdy kto chce skorzystać z lewego pasa musi jechać nie wolniej niż najszybszy uczestnik ruchu.

            • 4 1

    • Skoro tak uważasz, to znaczy, że jest coraz lepiej,

      i ludziom żyje się całkiem dobrze, skoro są nowobogaccy, jeżdżą coraz szybciej, coraz więcej, społeczeństwo się bogaci.

      • 1 0

    • Chciałbym zauważyć że większość to starsi ludzie te januszki czy jak tam Se. Ich nazrywasz

      • 2 1

  • Ojej, pogromcy prostych przestraszeni

    jak ktoś zobaczy gdy wpatrzeni w smartfon żyją we własnym wymiarze

    • 28 4

  • Szkoda (3)

    W cywilizowanym kraju to norma, przydałoby się u nas, nuworysze jak mają auta po 200k to myślą że są ponad prawem...

    • 54 18

    • bo som, nie to co bieda jeżdżącą autobusami i tramwajami - tych to karać za to że oddychają (1)

      • 4 13

      • nie karać bo kto bedzie placil podatki hę? Lepszy niewolnik - zarabia i to ledwo na jedzenie i mieszkanie

        tak samo jak czarni niewolnicy - pracowali za kąt i żarcie. Taki nie ma czasu na zastanawianie się, jest uległy.

        • 8 1

    • I tak ma byc. Nie dosc, ze pracujemy ciezko na twoje 500+ i doplacamy do komunikacji zbiorowej to jeszcze masz pretensje o wszystko.

      • 4 9

  • Inwigilacja (21)

    Jak wam w mieszkaniach Jarek zainstaluje kamerę to tez będzie innowacyjny pomysł pomocy dla obywateli

    • 34 41

    • Jarek to ludzkie panisko więc

      może nie zainstaluje

      • 8 3

    • Kierowco !!!!!! (13)

      Lewy pas do wyprzedzania nie do blokowania!!!

      • 66 34

      • (1)

        Gdzie tam jest lewy pas?

        • 9 6

        • To ten pas co zazwyczaj blokujesz!!

          Lewy po lewej stronie a prawy po prawej baaa😝

          • 11 14

      • Pfff.. jak prawy zawalony to lewy jest do normalnej jazdy, a nie żadnego wyprzedzania. (2)

        • 30 7

        • gdy nie ma miejsca, by zjechać masz oczywiście rację (1)

          i masz pełne prawo ciągnąć się choćby 95km/h lewym. ale gdy jest odstęp kilkaset metrów między jednym tirem a drugim, a ty uparcie ciągniesz się lewym , nie dziw się, że ludzie Ci migają, trąbią, a bardziej inteligentni i obeznani z przepisami wyprzedzają z prawej.

          • 7 3

          • Wyprzedzanie prawym pasem może i jest legalne, ale inteligentne nie jest na pewno.

            • 0 0

      • zbuduj sobie na wsi twojej lewy pas na polu.... (2)

        aaa, nawet ziemi nie masz, no to przepraszam. To zapamiętaj - lewy, prawy, żaden pas nie jest twój. Inni maja prawo nimi jechać i jadą. Dostosowując prędkość do obowiązujących w danym miejscu przepisów, prędkości oraz dostosowując do warunków panujących na drodze, zostawiając przed sobą również odpowiednie odstępy!

        • 17 5

        • on nic nie napisał ze to jest jego pas, i ma racje, lewy pas jest do wyprzedzania, a po manewrze wyprzedzania należy zjechać na prawy pas, a nie jechał 500m dalej lewym, bo 1km dalej jedzie kolejna ciężarówka

          • 10 5

        • zapomniałeeś o bardzo waznej rzeczy:

          stosowaniu się do innych przepisów, jak np. obowiązku w miarę możliwości korzystania z prawego pasa :P

          • 0 5

      • dobrze,że sobie o tym przypominasz

        • 0 1

      • Kierowco! (2)

        .. na lewym pasie rowniez obowiazuje ograniczenie predkosci.

        • 22 3

        • to ograniczenie (1)

          nie zwalnia Cię w magiczny sposób z obowiązku korzystania z prawego pasa ( i nie piszę o sytuacji, gdy prawy jest całkowicie zapchany z przerwami po 50-100 metrów, tylko o normalnym ruchu)

          • 5 2

          • Krzycz Trybson!

            Nie ma takiego obowiazku zapisanego w ustawie. Jest tylko punkt o jezdzie moliwie blisko prawej krawedzi jezdni, ale nigdzie nie jest napisane ze to musi byc prawy pas. Tych co chca leciec powyzej ograniczenia predkosci tez nic wczesniej nie zwolnilo z obowiazku stosowania sie do tego przepisu.

            • 4 0

      • Pseduo-kierowco!!!!!

        Następnym razem jak będę wyprzedzał kolumnę tirów a Tobie będzie się tak spieszyć to Ci ustąpię z chęcią - zwolnię do 70, poczekam aż kolumna Tirów mnie, a właściwie nas, wyprzedzi i zjadę na prawy. Będziesz miał wszystko co chciałeś - zwolniony pas przez blokersa, czysta drogą przed Tobą. W sam raz by docisnąć do 240 kmh przez te 100 m zanim ktoś inny wjedzie na lewy z "turbo-wolną" prędkością 120kmh...

        • 7 1

    • tobie to Jarek już pewnie coś zainstalował tam gdzie słońce nie dochodzi (2)

      • 7 0

      • Nie!! (1)

        Ja zainstalowałem swojego w twojej żonie. Ale żałuje straszna baba !!! Alkohol + brzydka kobieta= tragedia

        • 3 8

        • opowiedz co i gdzie jej zainstalowałeś. A skoro był alkohol, to może to nie jej ale jemu coś zainstalowaleś?

          • 2 0

    • co ma kamera mieżąca natężenie ruchu do kamery monitoringu? (2)

      skąd wiesz, jakie dane te kamery rejestrują? zapoznaj się ze sposobem działania kamer liczących np. wolne miejsca na parkingach - tamta kamera ma gdzieś kto co robi. Ale ludzie myślą że jak kamera, to na pewno film kręcą albo podglądają. Technika idzie do przodu.

      • 1 1

      • a pisss do tyłu, to skąd wiadomo ?

        • 1 1

      • mieży inteligęcjem kierofcof i czy majom słofnik. Oprócz tego zapisują tablice rejestracyjne,

        robią zdjęcie kierowcy i pasażera, prędkość, ilość wystąpień i wysyłają do.... "fundatora" systemu. Dane bezcenne dla hipermarketów, stacji paliw itp.

        • 1 0

  • dalej bede jezdził po cywilnemu i zbierał na 500+

    • 11 12

  • (11)

    Lece obwodnicą spokojnie 220 km/h i mam jeszcze zapas pod mokasynem z szyszkami

    • 59 30

    • Kłamiesz (1)

      Widziałem cię w reni 1.5dci na klapie a o pasacie to marzysz !!

      • 14 1

      • o

        Masz cos do Renaty ?

        • 1 1

    • czipowany pewnie?

      trafiłem? to zazdrość mnie zżera

      • 8 0

    • ale jesteś śmieszny (3)

      nie jesteś śmieszny ale mega śmieszny, mógłbyś rozbawiać tłumy w TVN-ie. Boki zrywam od godziny. Pewnie jesteś grubaskiem z Wejherowa albo Pucka.

      • 7 1

      • raczej w polsacie (1)

        • 3 0

        • ..w Passacie - przeciez napisal.

          • 5 0

      • lepszy grubasek z pucka od pi,,.zdy w necie :P

        • 4 0

    • (2)

      Se w glowie zostaw zapas na mózg gdyby Cie kiedys jednak odnalazł.

      • 0 0

      • Jest jakaś szansa na ten mózg ? bo tęsknie.

        • 0 0

      • se.......

        biedota intelektualna pozywa kogoś o brak mózgu :)

        • 1 0

    • tak dla sportu:

      passat b5 2,5 v6 tdi ma prędkość maksymalną 214 km/h...nawet po chipie zapasu mieć nie będzie:D

      • 0 1

  • straszą ludzi

    W nocy lecialem 250 km na godzinę i nie wiedziałem co to:)

    • 4 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.