• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamery nad obwodnicą to nie odcinkowy pomiar prędkości

Maciej Korolczuk
2 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Badania na obwodnicy mają pomóc w opracowaniu nowej metody obliczania przepustowości na drogach krajowych. Badania na obwodnicy mają pomóc w opracowaniu nowej metody obliczania przepustowości na drogach krajowych.

W środę na wiaduktach w Osowej i na Matarni nad obwodnicą Trójmiasta pojawiły się kamery wycelowane w jadących kierowców. Czytelnicy zaczęli nas dopytywać, czy urządzenia są częścią systemu odcinkowego pomiaru prędkości. Uspokajamy - to kamery naukowców z Politechniki Gdańskiej, pracujących nad innowacyjną metodą pomiaru natężenia ruchu na ekspresówce.



Czy na obwodnicy powinien zostać zainstalowany odcinkowy pomiar prędkości?

- Kamery albo radary zostały zamontowane na dwóch wiaduktach nad obwodnicą. Dziś około godz. 13 widziałem je w okolicach węzłów Osowa i dalej w stronę Gdańska przy Matarni. Czy to odcinkowy pomiar prędkości? - dopytywał w środę w Raporcie pan Marcin.
Uspokajamy. Kamery, które można było zobaczyć w środę nad obwodnicą i będzie można się na nie natknąć w kolejnych dniach, to nie system odcinkowego pomiaru prędkości należący do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, lecz urządzenia naukowców z Politechniki Gdańskiej.

- To nasze kamery - mówi dr inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Drogowej Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska na Politechnice Gdańskiej. - Wkrótce rozpoczniemy badania natężenia ruchu w ramach ogólnopolskiego programu badań Rozwój Innowacji Drogowych (RID). W środę ustawialiśmy kamery, by je przetestować, więc proszę uspokoić kierowców - to nie są urządzenia służące do odcinkowego pomiaru prędkości, lecz do badań naukowych. Docelowo badania będziemy wykonywać w połowie marca na obwodnicy, obwodnicy południowej i autostradzie A1.
Naukowcy działają na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jak mówią, badania mają posłużyć opracowaniu nowej metody obliczania przepustowości na drogach krajowych.

- Naszym zadaniem będzie opracowanie nowej metody obliczania przepustowości. Pracujemy nad tym, by ta metoda była nasza, polska. Pomiary nie będą służyć do karania kierowców. Interesuje nas tylko gęstość i natężenie ruchu. Sprzęt pomiarowy ustawiany będzie na statywach stojących na wiaduktach nad jezdnią, a same badania potrwają przez kilka dni - dodaje Wojciech Kustra.
Czym jest program Rozwój Innowacji Drogowych?

Podstawowym jego celem jest zrealizowanie i wdrożenie wyników projektów badawczych z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i efektywności systemu zarządzania ruchem, a także opracowywanie optymalnych norm i standardów planowania, projektowania, technologii oraz budowy i eksploatacji dróg w Polsce.

Przedsięwzięcie RID ukierunkowane jest na wsparcie badań, które mogą być wykorzystane do rozwoju i unowocześnienia procesów realizowanych w działalności podstawowej GDDKiA, którą to zgodnie z ustawą o drogach publicznych jest m.in. rozwój sieci drogowej oraz utrzymanie i rozbudowa istniejących dróg krajowych.

Realizacja proponowanego przedsięwzięcia przyczyni się do rozwoju modeli dotyczących projektowania konstrukcji nawierzchni, metod prognozowania ich trwałości, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, unowocześniania narzędzi służących ocenie sprawności niezawodności sieci drogowej, a także powstania nowych rozwiązań zapewniających efektywne sposoby ochrony otoczenia dróg oraz kształtowania zagospodarowania w ich pobliżu.

W konsekwencji, wdrożenie rozwiązań wypracowanych w ramach wyłonionych w konkursach projektów spowoduje, że w procesie planowania, przygotowania, budowy i utrzymania dróg i infrastruktury drogowej dostępne będą nowoczesne i bardziej efektywne i ekonomiczne modele. Powstająca i istniejąca sieć drogowa będzie budowana i utrzymywana w oparciu o przejrzyste, nowoczesne i ekonomiczne technologie i modele.

Przedsięwzięcie obejmuje następujące obszary tematyczne wskazane przez GDDKiA dotyczące dróg publicznych, dla których nie ma dostępnych analitycznych opracowań omawiających kompleksowo prezentowaną problematykę:

  • Technologia budowy oraz remontu dróg i obiektów inżynierskich
  • Przygotowanie i realizacja inwestycji drogowych w oparciu o najefektywniejsze metody badawcze
  • Wyposażenie dróg i otoczenia
  • Metodyka projektowania i zarządzania siecią drogową


Zakładany budżet przeznaczony na dofinansowanie projektów w ramach RID wynosi 50 mln zł.

Opinie (144) 2 zablokowane

  • niech uruchomia pomiar

    moze wkoncu droga wypadkow i smierci bedzie bezpieczniejsza bo na dzien dzisiejszy obwodnica to wyscig zfrustrowanych dzikunow siedzacych na zderzaku i pedzacych po kolejne zamowienie w spozywczaku

    • 8 1

  • tiry na tory! (1)

    • 7 3

    • Tak? To wcale nie będzie nowych dróg. Chyba ze w swojej zgnilej corsie bez OC przykleisz viaTOLLa

      • 0 0

  • Wiadukty (1)

    "Kamery albo radary zostały zamontowane na dwóch mostach nad obwodnicą." Stawiam dolary przeciwko orzechom, że to wiadukty.

    • 2 0

    • won do usra, won. Kamnienie przeciwko dolarsom stawiać :P

      • 0 0

  • Ale się przestraszyli co niektórzy! do radia na skargę od samego rana wydzwaniali z pytaniami

    znaczy się że boją się jednak wysokich mandatów a więc proszę bardzo, można zarabiać na obwodnicy, są pieniądze, poruszają się dość szybko i siedzą na zderzaku. czemu żadna ze służb nie chce tego wykorzystać? można majątek zbić a dodatkowo odkorkować tą drogę przez zmniejszenie liczby zdarzeń blokujących ją

    • 4 1

  • Cykory juz w majty robią ? (1)

    Jw

    • 4 1

    • No jakoś nie cebulko, mamy zagraniczne auta i prawka wiec ciągnij ;)

      • 0 0

  • No bo trzeba prewencyjnie i zarobkowo - zrobić odcinkowy pomiar między każdym zjazdem obwodowej

    oraz pomiędzy - pomiary odstępów na obu pasach. Technika taka jest, że da się spokojnie. I fotka z ryjem przestępcy oraz autem i tablicami jest. Dzwony i dziwne zachowania się skończą po pierwszej fali doręczeń przesyłek poleconych z komisariatu :)
    Po pół roku będą mieli kasę na wypasione auta do patrolowania obwodnicy, etaty i nawet własne wozy pomocy drogowej.

    • 4 0

  • zainstalujcie je, proszę...

    na trasie z Gdańska do Słupska, a wyniki pomiarów wyślijcie do rządu. z góry dziękuję.

    • 2 0

  • Właśnie pomiar odcinkowy predkosci na obwoodnicy powinien być jak najszybciej

    • 2 1

  • Niech instaluja bo po calej polsce rzadowymi limuzynami rozbijaja sie przyglupy z partii impotenta jaroslawa wiec w razie przyszlych kolizji zaden idiota macierewicz nie powie ze to byl zamach i ze to wina Tuska i osmiu lat rzadow PO ;)

    • 2 2

  • Błąd (2)

    Im mniejsza prędkość średnia kierowców tym dłużej są oni na obwodnicy i w konsekwencji korek trwa dłużej. Paradoksalnie im szybciej byśmy jeździli tym korki byłyby mniejsze.

    A tablice na wjazdach to trochę za późno by zmienić kierunek jazdy. Jeśli już to powinny być na węzłach przed węzłem, że tak powiem, by tam zdążyć obrać inny kierunek.

    • 6 2

    • nie, to tylko chlopski rozum typowego wolaka (1)

      bo badania udowodnily, ze jest wprost przeciwnie. Wszyscy oni szybciej dojada do zjadow, gdzie sie zablokuja

      • 0 0

      • Błąd

        I ten problem miał rozwiązać TriStar. Puste zjazdy, dłużej zielone od strony obwodnicy, i wtedy rację mam ja. Bez tego rację masz Ty, znam te badania :)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane