• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddajcie dowody

Mariusz Kurzyk
23 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Jeszcze 110 tys. mieszkańców Gdańska, Gdyni i Sopotu nie wymieniło dowodów osobistych. Warto się pospieszyć, bo koniec roku coraz bliżej, a bez dowodu czekają nas kłopoty.

Stary dowód traci ważność 1 stycznia 2008 r., a brak nowego będzie poważnym utrudnieniem.

- Nie będziemy mogli odebrać listu poleconego na poczcie, wziąć kredytu, sprzedać bądź kupić mieszkania, domu, nieruchomości, a także przekroczyć bez paszportu granicy wewnątrzunijnej - wylicza Janusz Kaczmarek, minister spraw wewnętrznych i administracji. - Jeśli w grudniu ruszy fala osób chcących wymienić dokument, to urzędy miasta nie będą w stanie ich obsłużyć. To prosta i zajmująca mało czasu czynność, którą warto wykonać wcześniej.

W Gdyni jeszcze 58 tys. osób musi wymienić dowody osobiste. Ponieważ jest to bardzo duża liczba - urząd miasta zatrudnił w ramach prac interwencyjnych dodatkowych 13 osób. Będzie również otwarty w soboty.

- Przynosi efekty kampania promocyjna, a także... wizyta ministra Janusza Kaczmarka, który jako rodowity gdynianin, podczas długiego weekendu złożył wniosek o wymianę starego dowodu - mówi Joanna Grajter, rzecznik prasowy gdyńskiego magistratu. - Następnego dnia po tym wydarzeniu do urzędu przyszło wymienić dowód ponad 850 osób!

Dziennie do referatu dowodów osobistych Urzędu Miasta Gdyni osobistych zgłasza się zwykle ok. 450 osób z wnioskami o wydanie dowodu osobistego oraz ok. 300 osób podbierających nowe dokumenty.

- W Gdańsku wymiana dowodów czeka jeszcze 45 tys. osób - informuje Michał Brandt z UM Gdańska.

Najlepiej jest w Sopocie. Tutaj po nowe dowody musi się zgłosić jeszcze ok. 8 tys. osób. Magistrat zatrudnił w ramach prac interwencyjnych dodatkowe 2 osoby, aby składanie wniosków i wydawanie dokumentów przebiegało szybko i sprawnie. Zgłaszając się do urzędu powinniśmy mieć ze sobą wypełniony i podpisany wniosek, dwie fotografie o wymiarach 35 na 45 mm, dowód wpłaty, odpis aktu urodzenia, odpis aktu małżeństwa, a także dokument tożsamości.

Obecnie we wszystkich urzędach samo składanie wniosku, oczywiście jeśli jest prawidłowo wypełniony i nie brakuje żadnych dokumentów, trwa ok. 15 minut. Wytwórnia papierów wartościowych w Warszawie ma miesiąc na przygotowanie i wysłanie nowego dowodu. W praktyce jednak czas oczekiwania jest krótszy.

Opinie (59)

  • Zdaje się, że jeśli w tym samym urzędzie są te dokumenty (odpisy urodzenia, małżeństwa itp.) to nie trzeba ich dostarczać - chociaż czy to wiadomo na pewno?

    Co do wyliczanki ministra, nie planuję kupować ani sprzedawać domu, a z odbiorem listu poleconego na poczcie to nadinterpretacja urzędników pocztowych, bo w przepisach nie ma nigdzie, że wymaganym dokumentem tożsamości jest właśnie dowód osobisty, a nie prawo jazdy, paszport itp.

    Do niczego mi ta wymiana niepotrzebna, a kiedy słyszę o horrorze kolejkowym, tym bardziej mi się nie spieszy.

    • 0 0

  • Te godziny zmarnowane w kolejkach w urzędzie to też są koszty.

    • 0 0

  • Och! jaki wspaniały minister

    Pociągnął za sobą tłumy! Wielki sukces PiSu i wogóle łaskawie nam panujących.

    • 0 0

  • mnie panie na mojej poczcie znają i nie musze co chwila wyjmować "szmaty":-)
    a jak do domu listonosz dostarcza mi kaske, to jeszcze nigdy nie chciał ode mnie dowodu, bo mam w twarzy coś takiego co wzbudza zaufanie:-)
    i tak od 1990 jakoś leci:-) niby IV RP, a na dowodzie mam PRL:-) to dowód na to, ze człowiek to brzmi dumnie i że człowiek może znieść dużo, nie takie reformy sie przezyło
    dwie wojny, zmiane ustroju, 4 reformy administracyjne...

    • 0 0

  • Ustawa o zmianie dowodów jest z 2002 r., długopisie o krótkim rozumku!

    • 0 0

  • Dajmy nasze wnioski Kurzykowi i niech stopi te 15 min za nas w kolejce ,

    • 0 0

  • Ja mam alergie na urzędasow, nie porafię ich znieść , odesłali mi roczny PIT bo stwierdzli, że mam wpisany zły adres zameldowania , co z tego że adres jest identyczny w dowodzie i od ponad 10 lat zawsze wpisuję ten adres , innego nie ma ,ale jak to wyjaśnic pani w US ??
    A teraz jeśli ta pani naraział mnie na dłuższy czas oczekiwania na zwrot to czy trafię do jakiegos przyśpieszonego trybu obsługi ?? i dostanę kase na czas ?? Czy ktos mi odpowie kiedy urzędnicy zaczną płacić za niekompetencję ?
    Sprawa jest prosta , jeśłi urzędnicy będą mieli lichą podstawe i wysoka premię za osiągane wyniki w pracy + plus wskaźnik zadowolenia klientów z obsługi to sami zaczną lobbowac za uproszczeniem procedur urzędowych ,ale póki co na niczym im nie zalezy a już napewno na kliencie

    • 0 0

  • strata

    Jak nie czas w korku, to czas w urzędzie.
    Gdańsk powinien usprawnić wydawanie dowodów potrójnie.

    • 0 0

  • co z tego, że od dziesieciu lat wpisujesz adres z dowodu skoro mieszkasz gdzie indziej?
    za poświadczenie nieprawdy może beknąć z ustawy karno skarbowej:-)
    ciesz sie, że ci odesłali:-) mogli przyjść o 5 rano i wywlec jak jakiego bandyte:-)

    • 0 0

  • Dokładnie nie pamietam, ale w PIT chyba jest miejsce na dwa adresy, ADRES i adres do korespondencji? To chyba Twój przypadek?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane