• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Odwołanie w przetargu na budowę SKM Śródmieście

Maciej Naskręt
3 lipca 2013 (artykuł sprzed 9 lat) 
Opinie (118)
Oddala się moment rozpoczęcia budowy stacji SKM Śródmieście. Oddala się moment rozpoczęcia budowy stacji SKM Śródmieście.

Nie wiadomo, kto wybuduje stację SKM Śródmieście w Gdańsku. Inwestor odrzucił najtańszą ofertę w przetargu, bo uznał ją za rażąco niską i wybrał propozycję droższą o 5,5 mln zł. Tę decyzję zaskarżył jednak inny konkurent - Budimex - bo jego zdaniem także jest za niska.



W połowie czerwca spółka PKP SKM w Trójmieście rozstrzygnęła przetarg na budowę ok. kilometrowego przedłużenia linii kolejowej nr 250 (poruszają się po niej składy pociągów SKM) i budowę przystanku osobowego SKM Gdańsk Śródmieście pod al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Wygrało konsorcjum firm Dekpol i Rajbud, które zaproponowało realizację projektu za kwotę 66,7 mln zł.

Co ciekawe, kolejarze z SKM postąpili bardzo rozsądnie i odważnie, odrzucając wcześniej wartą ok. 61 mln zł ofertę hiszpańskiej spółki Balzoa. Powód? Komisja konkursowa uznała ją za rażąco niską. Firma została poproszona o wytłumaczenie, w jaki sposób zamierza budować tak tanio, jednak jej wyjaśnienia nie przekonały komisji. Zwycięzcą ogłoszono więc konsorcjum Dekpolu (przebudowuje peron SKM we Wrzeszczu) i Rajbudu.

Do dziś jednak nie podpisano z konsorcjum umowy. Dlaczego?

- Do rozstrzygnięcia zamówienia, które ogłoszono 17 czerwca, wpłynęło odwołanie. Teraz musi je zbadać Krajowa Izba Odwoławcza przy Urzędzie Zamówień Publicznych - tłumaczy Bartłomiej Buczek z zarządu PKP SKM Trójmiasto.

Autorem odwołania nie była spółka Balzoa, lecz Budimex. Zdaniem jej przedstawicieli także oferta Dekpolu i Rajbudu nie została właściwie skalkulowana. Krótko mówiąc: także jest zbyt niska.

Jak dotąd nie wyznaczono terminu posiedzenia KIO w tej sprawie.

Czy nowa stacja SKM Śródmieście skróci twoje codzienne podróże?



Termin realizacji przedsięwzięcia to 70 tygodni od chwili podpisania umowy na roboty.

Przypomnijmy: kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać winda, łącząca peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Ponadto budowa stacji Gdańsk Śródmieście obejmuje wykonanie kładki z peronu na wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej (a w przyszłości również do centrum handlowo-usługowego Forum Radunia), będącej częścią węzła integracyjnego zlokalizowanego w obrębie wiaduktu.

Zdaniem władz SKM, gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do kursowania z częstotliwością 7,5 min.

Miejsca

Opinie (118) 2 zablokowane

  • Zaskoczenie (12)

    Zazwyczaj wygrywa najnizsza oferta i bylejakosc.

    • 199 2

    • kolejarze z SKM najodważniejsi w Polsce?

      brawo, żeby inni inwestorzy tak potrafili.

      • 42 1

    • (1)

      a największą patologią jest to, że nawet ta najniższa oferta jest i tak nadmuchana cenowo....

      • 12 30

      • Najwieksza patologia jest pisanie o rzeczach o których nie ma sie pojecia

        • 49 8

    • właśnie teraz nie wygrała najniższa cena (5)

      W większości przetargów wcale nie chodzi o cenę, ani nawet o wykonanie. Chodzi o to, żeby zorganizować przetarg i zebrać łapówy od oferentów. A później dobiera się jakąś w miarę sensowną bajeczkę dla mediów, w zależności od wyniku, np. że wygrała najkorzystniejsza cena albo wręcz przeciwnie - że najlepsza cena była rażąco niska. Tak się robi interesy w kraju Mira, Rycha i Zbycha.

      • 14 34

      • To spadaj do kraju Kima, Dzonga i Una. Tam nie ma przetargów. (2)

        • 18 3

        • Dlaczego mam wybierać między dżumą a cholerą? (1)

          Nie po to moi przodkowie walczyli o wolną Polskę żebym ją teraz zostawiał na pastwę lewaków, postkomunistów, lemingów i innych cwaniaków, którzy własną matkę sprzedaliby za kratę piwa.

          • 11 18

          • I właśnie to jest wolność... Że masz wybór, tylko trzeba umieć z niego korzystać

            • 9 2

      • skad tylu takich kretynów w Polsce? (1)

        Jakaś skaza genetyczna? Chów wsobny? Nie wiem.....

        • 15 2

        • uderz w stół...

          Nic dziwnego, że przedstawiciele inwestora interesują się artykułem i komentarzami. Takie nerwowe reakcje tylko potwierdzają słuszność mojej tezy.

          • 2 14

    • ale to zagraniczni byli, bez układów

      To jak mogli wygrać. Stał się cud i po raz pierwszy odrzucono najniższą ofertę. Normalnie urzędasy tłumaczą się, że tak się nie da :)

      • 6 3

    • moja oferta

      weźcie moja ofertę ! jest mega droga 100000000000$ będziecie mieć taka stacje że mucha nie siada

      • 2 5

    • Mylisz sie. Przy takich kwotach ZAWSZE wygrywa ten kto ma wygrac. To nie malowanie lawek.

      • 1 3

  • odrzucanie najtańszych ofert powinno być rutyną. (4)

    brawo

    • 180 9

    • Nareszcie

      taniosc to nie kryterium

      • 6 2

    • Dlaczego? Po pierwsze jeśli będzie regułą, to lewe, za tanie oferty, będą wystawiane zawsze i robić za tło. Po drugie - wyższa cena nie gwarantuje w żaden sposób lepszej jakości - to tylko większa marża więcej pieniędzy na łapówy. Już raptem wszyscy zapomnieli co się dzieje jak urzędnicy mogą wybierać według swojego widzimisię. A wykonawca, jeśli odstawia fuszerkę, to ktoś albo nie chce albo nie potrafi skontrolować wykonanej pracy z projektem.

      • 9 7

    • skrajnie wysokie i skrajnie niskie wartości zazwyczaj są odrzucane i traktowane jak błąd statystyczny lub rachunkowy i nie są aproksymowane :)

      • 3 2

    • najtansza i najdrozsza oferta powinny byc odrzucane z urzedu

      tj jest to w sporcie np. w gimnastyce sprtowej, artystycznej, lyzwiarstwie czy skokach narciarskich

      • 2 4

  • Tłumaczenie, że... (1)

    dzięki temu przystankowi (o ile znajdą się pieniądze) skm-ki będą kursowały co 7,5 min jest śmieszne. Co ma przystanek do kursowania skm??
    Poza tym, kiedyś Pan Marketingowiec Głuszek zapewniał, że zawsze w godzinach szczytu skm-ki składają się z 2 składów, tylko w sytuacji wyjątkowej kursują z 1. Czyli wychodzi na to, że np. z Gdyni Chylonii o godz 17.12 (przed zmianą rozkładu 17.10) sytuacja wyjątkowa trwa ponad miesiąc, a pasażerowie ledwo mieszczą się w środku. Chyba, że tak SKM oszczędza?? Puszcza 1 skład zamiast 2, co pewnie jest tańsze, a pasażerowie jakoś się zmieszczą???

    • 98 6

    • Nowak mu POzwolił paplać

      no to papla

      • 6 8

  • A Unia (1)

    Się zgodziła na budowę?

    • 27 23

    • Nie wiadomo czy przystanek nie zagraża strategicznym interesom UE i moż etrzeba będzie przesłac raport 2000 stron do Brukseli?

      • 9 5

  • To jest cyrk !!!! (8)

    Firma się odwołuje, więc Panowie w garniturach mają zapewne z miesiąc, dwa żeby się zebrać na posiedzeniu, stwierdzą, że odwołanie jest zasadne - przetarg ponowny i rozstrzygnięcie, czyli około za rok, potem podpisanie umowy w ciągu pół roku, potem w ciągu pół roku rozpoczęcie prac i wykonywanie ich przez rok, co daje nam ponad 3 lata.. Może ktoś przypomni kiedy mieliśmy jechać z przystanku Śródmieście? Cyrk na kółkach...

    • 70 14

    • Pamietaj ze za kazdy (2)

      miesiac biorą pensję - rady nadzorczej itp itd :)

      Wiec nie ma cos sie spieszyc.

      • 14 3

      • ...bo im ten miś jest droższy, to my jako konsultanci.... no..... (1)

        i tak to się kręci, a po nas choćby potop

        • 5 3

        • My ze szwagrem byśmy rozstrzygnęli od ręki,nawet byśmy na oferty nie czekali.

          • 3 0

    • KIO ma 14 dni na rozstrzygnięcie... (4)

      PZP biczys...

      • 6 0

      • (3)

        Chcesz sie zalozyc, ze przesuna termin?

        • 1 0

        • "Termin realizacji przedsięwzięcia to 70 tygodni od chwili podpisania umowy na roboty." (2)

          Mogę się założyć, że tego terminu nie przesuną i będzie 70 tyg. od PODPISANIA umowy.

          • 0 0

          • (1)

            Ocho, z 14 dni zrobilo sie "w swietle prawa" juz 70 tygodni. Jakie to wszystko wzgledne.

            • 0 2

            • Czytanie ze zrozumieniem się kłania

              • 0 0

  • A co z budową tramwaju na Morenę ??? (11)

    Tak się Budyń chwalił budową linii tramwajowej i co ...
    cisza, czyli przekręty i niekompetencja

    • 54 35

    • w ciągu 2-ch tygodni - ogłoszenie przetargu (2)

      • 22 9

      • w marcu tak mówiono (1)

        ten pajac co tak dynda

        • 11 6

        • i jaka ofertę wybierze GIK?

          może ankieta?

          • 2 0

    • A na jesieni....

      ...ma ruszać budowa.

      • 4 5

    • Synalku bonka nie trolluj, tramwaj na Morene bedzie (2)

      A ty wtedy co zrobisz ? Bedziedsz PiSal o linii do Pierdziszewa ?

      • 11 12

      • Nie gęgaj trollu z PO (1)

        • 9 11

        • na południe kraju do tej biedoty !!! tam tylko popierają ten socjalistyczny pisss

          • 0 0

    • kolejny PIS-becyl

      • 12 9

    • Na Morenę nie będzie tramwaju... (1)

      ...w zamian za to zbudują linię na Piecki-Migowo.

      • 18 1

      • tramwaj dojedzie do Brętowa

        :)

        • 8 1

    • masz ECS więc się ciesz

      po co komu tramwaj?

      • 1 0

  • inwestorem jest GIK

    bądź czujny!

    • 17 8

  • W przetargach powinni liczyć według rozkładu normalnego. (6)

    Odrzucić najtańszą i najdroższą ofertę. Z reszty policzyć średnią. Wybrać ofertę najbliższą średniej.

    • 41 16

    • Nie myślisz

      uczestnicy szybko dostosowaliby się do nowych warunków i ceny byłby sztucznie nadmuchiwane

      • 9 4

    • świetna metoda

      ...na wybór reprezentatywnej próby, ale na pewno nie do wyboru najlepszej oferty. Zakładasz, że jakość jest skorelowana z ceną, a wcale tak nie musi być. Równie dobrze można by zrobić losowanie - jakaś maszyna losująca, albo bardziej tradycyjnie małpka czy papuga. Na pewno byłoby to bardziej uczciwe niż obecny system przetargowy, ale w dalszym ciągu dalekie od ideału.

      • 9 0

    • I następnie pojawia się 40 fikcyjnych ofert z nadmuchanymi cenami.

      Ta zasada zadziałałaby tylko gdyby zastosować ją z zaskoczenia.

      • 1 1

    • ciekawe czy osoby które dają ci + i -

      wiedzą co to rozkład normalny i do czego on jest stosowany? Pewnie niektórzy gdzieś tam coś słyszeli i udają mądrych a to przecież bzdura kompletna żeby go stosować do wyboru oferty.

      • 4 0

    • a czemu nikt nie chce postawić na jakość?

      cena ceną, ale mają przecież wyznaczoną górną granicę budżetu i wiedzą jakie oferty mogą przyjąć.
      Watro chyba mieć dobrze wykonaną stację niż remont co 3 miesiące bo się coś sypie.

      • 0 0

    • Meee

      Większej bzdury dawno nie słyszałem. Pobiłeś wszelkie rekordy.

      • 0 0

  • A moim zdaniem (3)

    Powiem tak mamy juz kilka przykladow najtanszych przetargow min.poludniowa obwodnica wygrana przez slynny Wakoz i co?nie dokonczona takie roboty powinny brac firmy pokroju skanska sa drodzy ale dzieki temu nie ma szans na to ze cos bedzie nie tak botaka firme w przypadku jakimkolwiek opoznieniu czy dodatlowych kosztach bedzie stac na dalsze prace a nie ze w polowie robot oglosza upadlosc

    • 19 17

    • Ostatnio jechałem obwodnicą. Wydawała się dokończona.

      A Ty jechałeś obwodnicą?

      • 13 2

    • o wlasnie albo alpine bau :)

      • 1 0

    • Najdrożej wcale nie oznacza najlepiej.Upadłości nie ogłasza się ot tak bez powodów .Można kupić sukienkę za 200zl w dobrym i ciekawym gatunku ,wysokiej jakości .Można też kupić za 1500zl, w podobnym odniesieniu,ale jakiejś znanej firmy ,za której logo trzeba dopłacić.

      • 0 0

  • Ciekawy podpis pod zdjęciem:"Planowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście ma osłaniać wiata. " (2)

    To co innego miało by ją osłaniać?
    Chyba nie chcieli wybudować przystanku bez wiaty.

    • 29 5

    • Mogła np. otulina z krzewów i bylin. Lub np. kordon SOKistów...

      • 21 0

    • Mogą postawić falochron

      Też osłania

      • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.