• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogłoszono przetarg na pociągi dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Michał Stąporek
20 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

10 spalinowych zespołów trakcyjnych, wartych w sumie ok. 120 mln zł, do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej chce kupić samorząd województwa pomorskiego. Właśnie ogłoszono przetarg.



Pierwsze dwa pojazdy, w tym jeden dwuczłonowy i jeden trójczłonowy mają być dostarczone w grudniu 2014 roku, kolejne w marcu, kwietniu i maju 2015 roku. Wszystkie pojazdy przejdą próby w obsłudze pasażerów na innych liniach kolejowych województwa pomorskiego w celu ich przetestowania i wyeliminowania ewentualnych usterek.

- Dostawy pojazdów zaplanowano tak, aby w momencie uruchomienia linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mogły one od razu rozpocząć jej obsługę - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jakich pociągów oczekujemy?

Pojazdy dwuczłonowe muszą mieć minimum 250 miejsc, w tym co najmniej 100 miejsc siedzących. Składy trójczłonowe - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 miejsc siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasa­żer­s­kie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej.

W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Kto może ubiegać się o zamówienie?

Dziś polski rynek taboru kolejowego zdominowany jest przez dwóch rodzimych producentów: Pesę z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza. To powód do dumy, ponieważ produkty z tych zakładów - Link z PESY i 220M i 221M z Newaga - są tak dobre, że z powodzeniem rywalizują o zlecenia także na zachodnich rynkach.

Problem w tym, że ograniczenie konkurencji zwykle prowadzi do wzrostu cen. Dlatego pomorscy samorządowcy liczą, że w przetargu wystartują także zachodni producenci.

- Liczymy po prostu na lepszą cenę ofertową w przetargu. Podczas jesiennych targów Trako informowaliśmy producentów spoza kraju o naszych planach inwestycyjnych - mówił kilka tygodni temu wicemarszałek pomorski Ryszard Świlski.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (154)

  • Dwuczłonowe, trójczłonowe....ehhhh

    Czy taki "tramwaj" ma wogóle sens?

    Znów tak jak w SKM - " noga, ręka : mózg na ścianie"... . :(

    Zamiast odrazu kupić coś większego lub możliwego do rozbudowy, to kolejne przetargi..
    No ale w sumie, i tak za chwile zamienią na elektrowozy więc...

    • 1 1

  • władze SKM na staż (2)

    powinno się zarząd SKM przy tej okazji wysłać na staż do PKM... zobaczyliby, ze w pociągu jednak można zamontować klime i....wi-fi... o rany... Ci ludzie na pewno uważają to za jakieś zachodnie brednie od których eksplodują pociągi... nie wiem czy psychicznie to zniosą...ale spróbujmy

    • 44 3

    • lepszy pomysł

      Zlikwidować SKM, ZTM i ZKM, a zostawić PKM.

      Oprócz standardów może wprowadzi się jeden bilet!

      • 6 1

    • Tylko nie to, tylko nie to

      Chcesz, żeby PKM nauczyło się czegoś od Głuszków? Porąbało Cię?

      • 4 0

  • Drogie Trójmiasto,

    przypominajcie o potrzebie wprowadzenia jednego biletu w naszej aglomeracji.

    A najlepiej wprowadzenia jednej organizacji transportu publicznego dla całego Trójmiasta. Inaczej pociągi będą jeździć puste.

    Nikt nie będzie kupować 3 osobnych biletów jadąc z Moreny do Gdyni (ZTM, PKM i SKM).

    Inwestycja jest super, ale żeby się opłaciła inwestorowi, to musi tez opłacać się mieszkańcom.

    • 3 0

  • Jaki bedzie dojazd

    Może ktoś wie jak bedzie można dojechać do stacji BANINO. ????

    • 3 0

  • ja jestem za PESĄ oczywiscie :)

    • 2 0

  • 10? Trochę mało (6)

    Jeżeli cały tabor używany do przewozów PKM to będzie 10 pojazdów to coś słabo widzę częstotliwość kursów. Ostatnio na trojmiasto.pl była mowa o tym, że SKM ma ich 60. Czy jest tutaj ktoś, kto ma informację na temat tego czy w planach jest zamówienie większej ilości składów?

    • 21 30

    • Spokojnie, to na razie początek ;) (1)

      Potem zelektryfikuja linię i dokupią elektryczne

      • 14 3

      • Nie dokupią, a kupią - to istotna różnica logiczna

        SZT - czyli te objęte obecnym przetargiem, trafią na planowane inne linie, m.in do Kartuz i Bytowa.
        A na PKM trafią EZT, czyli elektryczne. Może dokupią wiecej, jak linia zostanie realnie pociągnięta do Gdyni, czyli dopiero po elektryfikacji linii 201 (do Kościerzyny) i wybudowaniu kilku przystanków w samej Gdyni.

        • 6 0

    • Gdzie ankieta? (1)

      Wygra firma:
      - Przetarg wygra najlepsza
      - Przetarg wygra najtańsza
      - Przetarg jest ustawiony
      - Jestem ekspertem od kolei
      - Czy będą żółte?

      • 26 3

      • Ehhh widze, ze mamy do cyznienia z ekspertem od zamówień publicznych :)

        Proszę o komentarz w tej sprawie i przedstawienie wytycznych dotyczących zamówień publicznych. I jak tam? Się stało, ze sie zejsrało?

        • 4 2

    • 10 pociągów

      Powinno spokojnie móc utrzymać planowany początkowy takt (15 minut)

      • 10 4

    • wystarczy

      to ma jeździć raz na godzinę... więc w zupełności wystarczy. Z Kaszub do Gdyni będzie jechało półtorej godziny, więc pewnie z 4 by wystarczyły,a le wiadomo musi być rezerwa taborowa

      • 4 7

  • (1)

    "zarówno z Gdyni jak i z Gdańska dojedziemy na lotnisko dzięki PKM w niecałe 25 minut". Propaganda sukcesu normalnie. Niby jak np. Z Gdyni Oksywia lub Gdańska Przeróbki dojadę tam dzięki PKM w 25 minut???
    Z Sopotu też???

    • 7 5

    • Nie wiem jak z Gdynią

      ale w Gdańsku jak ktoś mówi, że jedzie z Gdańska to wiadomo skąd podrózuje. ;-)

      • 6 0

  • karczemki

    ja czekam na przystanek pkm na karczemkach - mam nadzieję, że kiedyś się doczekam

    • 2 1

  • pendolino, tylko pendolino

    • 4 0

  • p....eni urzędnicy i ich ołowanie d*pska i zakute łby... (1)

    "Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm."
    zrobić jednakową wysokość peronów eee nieee za trudne w końcu budujemy praktycznie wszystko od zera :D poza tym mieszkańcy 3city kochają magiczną szczelinę między peronem a pociągiem i wspinanie się do pojazdu...

    • 14 1

    • w Londynie w metrze na kilku stacjach są odstępy 10 cm (wysokość jest ok)

      ostrzega przed tym komunikat mind the gap - oni nie wiedzą co to "prawdziwy gap" :)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane