- 1 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (129 opinii)
- 2 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (317 opinii)
- 3 Zuchwała kradzież w sklepie budowlanym (105 opinii)
- 4 Jak zaprojektować centrum Południa? (165 opinii)
- 5 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (89 opinii)
- 6 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (433 opinie)
Ogłoszono przetarg na pociągi dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
10 spalinowych zespołów trakcyjnych, wartych w sumie ok. 120 mln zł, do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej chce kupić samorząd województwa pomorskiego. Właśnie ogłoszono przetarg.
Pierwsze dwa pojazdy, w tym jeden dwuczłonowy i jeden trójczłonowy mają być dostarczone w grudniu 2014 roku, kolejne w marcu, kwietniu i maju 2015 roku. Wszystkie pojazdy przejdą próby w obsłudze pasażerów na innych liniach kolejowych województwa pomorskiego w celu ich przetestowania i wyeliminowania ewentualnych usterek.
- Dostawy pojazdów zaplanowano tak, aby w momencie uruchomienia linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mogły one od razu rozpocząć jej obsługę - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Jakich pociągów oczekujemy?
Pojazdy dwuczłonowe muszą mieć minimum 250 miejsc, w tym co najmniej 100 miejsc siedzących. Składy trójczłonowe - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 miejsc siedzących.
Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasażerskie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej.
W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.
Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.
W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.
Kto może ubiegać się o zamówienie?
Dziś polski rynek taboru kolejowego zdominowany jest przez dwóch rodzimych producentów: Pesę z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza. To powód do dumy, ponieważ produkty z tych zakładów - Link z PESY i 220M i 221M z Newaga - są tak dobre, że z powodzeniem rywalizują o zlecenia także na zachodnich rynkach.
Problem w tym, że ograniczenie konkurencji zwykle prowadzi do wzrostu cen. Dlatego pomorscy samorządowcy liczą, że w przetargu wystartują także zachodni producenci.
- Liczymy po prostu na lepszą cenę ofertową w przetargu. Podczas jesiennych targów Trako informowaliśmy producentów spoza kraju o naszych planach inwestycyjnych - mówił kilka tygodni temu wicemarszałek pomorski Ryszard Świlski.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.
Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (154)
-
2014-02-20 20:22
Dwuczłonowe, trójczłonowe....ehhhh
Czy taki "tramwaj" ma wogóle sens?
Znów tak jak w SKM - " noga, ręka : mózg na ścianie"... . :(
Zamiast odrazu kupić coś większego lub możliwego do rozbudowy, to kolejne przetargi..
No ale w sumie, i tak za chwile zamienią na elektrowozy więc...- 1 1
-
2014-02-20 15:42
władze SKM na staż (2)
powinno się zarząd SKM przy tej okazji wysłać na staż do PKM... zobaczyliby, ze w pociągu jednak można zamontować klime i....wi-fi... o rany... Ci ludzie na pewno uważają to za jakieś zachodnie brednie od których eksplodują pociągi... nie wiem czy psychicznie to zniosą...ale spróbujmy
- 44 3
-
2014-02-20 20:18
lepszy pomysł
Zlikwidować SKM, ZTM i ZKM, a zostawić PKM.
Oprócz standardów może wprowadzi się jeden bilet!- 6 1
-
2014-02-20 19:30
Tylko nie to, tylko nie to
Chcesz, żeby PKM nauczyło się czegoś od Głuszków? Porąbało Cię?
- 4 0
-
2014-02-20 20:14
Drogie Trójmiasto,
przypominajcie o potrzebie wprowadzenia jednego biletu w naszej aglomeracji.
A najlepiej wprowadzenia jednej organizacji transportu publicznego dla całego Trójmiasta. Inaczej pociągi będą jeździć puste.
Nikt nie będzie kupować 3 osobnych biletów jadąc z Moreny do Gdyni (ZTM, PKM i SKM).
Inwestycja jest super, ale żeby się opłaciła inwestorowi, to musi tez opłacać się mieszkańcom.- 3 0
-
2014-02-20 20:04
Jaki bedzie dojazd
Może ktoś wie jak bedzie można dojechać do stacji BANINO. ????
- 3 0
-
2014-02-20 19:53
ja jestem za PESĄ oczywiscie :)
- 2 0
-
2014-02-20 15:36
10? Trochę mało (6)
Jeżeli cały tabor używany do przewozów PKM to będzie 10 pojazdów to coś słabo widzę częstotliwość kursów. Ostatnio na trojmiasto.pl była mowa o tym, że SKM ma ich 60. Czy jest tutaj ktoś, kto ma informację na temat tego czy w planach jest zamówienie większej ilości składów?
- 21 30
-
2014-02-20 15:38
Spokojnie, to na razie początek ;) (1)
Potem zelektryfikuja linię i dokupią elektryczne
- 14 3
-
2014-02-20 19:22
Nie dokupią, a kupią - to istotna różnica logiczna
SZT - czyli te objęte obecnym przetargiem, trafią na planowane inne linie, m.in do Kartuz i Bytowa.
A na PKM trafią EZT, czyli elektryczne. Może dokupią wiecej, jak linia zostanie realnie pociągnięta do Gdyni, czyli dopiero po elektryfikacji linii 201 (do Kościerzyny) i wybudowaniu kilku przystanków w samej Gdyni.- 6 0
-
2014-02-20 16:06
Gdzie ankieta? (1)
Wygra firma:
- Przetarg wygra najlepsza
- Przetarg wygra najtańsza
- Przetarg jest ustawiony
- Jestem ekspertem od kolei
- Czy będą żółte?- 26 3
-
2014-02-20 16:23
Ehhh widze, ze mamy do cyznienia z ekspertem od zamówień publicznych :)
Proszę o komentarz w tej sprawie i przedstawienie wytycznych dotyczących zamówień publicznych. I jak tam? Się stało, ze sie zejsrało?
- 4 2
-
2014-02-20 16:12
10 pociągów
Powinno spokojnie móc utrzymać planowany początkowy takt (15 minut)
- 10 4
-
2014-02-20 15:47
wystarczy
to ma jeździć raz na godzinę... więc w zupełności wystarczy. Z Kaszub do Gdyni będzie jechało półtorej godziny, więc pewnie z 4 by wystarczyły,a le wiadomo musi być rezerwa taborowa
- 4 7
-
2014-02-20 18:36
(1)
"zarówno z Gdyni jak i z Gdańska dojedziemy na lotnisko dzięki PKM w niecałe 25 minut". Propaganda sukcesu normalnie. Niby jak np. Z Gdyni Oksywia lub Gdańska Przeróbki dojadę tam dzięki PKM w 25 minut???
Z Sopotu też???- 7 5
-
2014-02-20 19:22
Nie wiem jak z Gdynią
ale w Gdańsku jak ktoś mówi, że jedzie z Gdańska to wiadomo skąd podrózuje. ;-)
- 6 0
-
2014-02-20 19:09
karczemki
ja czekam na przystanek pkm na karczemkach - mam nadzieję, że kiedyś się doczekam
- 2 1
-
2014-02-20 18:57
pendolino, tylko pendolino
- 4 0
-
2014-02-20 16:40
p....eni urzędnicy i ich ołowanie d*pska i zakute łby... (1)
"Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm."
zrobić jednakową wysokość peronów eee nieee za trudne w końcu budujemy praktycznie wszystko od zera :D poza tym mieszkańcy 3city kochają magiczną szczelinę między peronem a pociągiem i wspinanie się do pojazdu...- 14 1
-
2014-02-20 18:33
w Londynie w metrze na kilku stacjach są odstępy 10 cm (wysokość jest ok)
ostrzega przed tym komunikat mind the gap - oni nie wiedzą co to "prawdziwy gap" :)
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.