• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • 0dcinkowy pomiar predkosc czas zamontowac

    i tyle wystarczy

    • 7 5

  • Może być nawet 40km/h i tak znajdzie sie błazen co będzie na zderzaku jechać.

    • 10 0

  • Odcinkowy srodcinkowy

    Wszyscy nawołujący do odcinkowego pomiaru prędkości wykazują się nieznajomością przyczyn i warunków powstawania zdarzeń na obwodnicy. Mają one miejsce przy dużym natężeniu ruchu. Wówczas średnia prędkość przejazdu odcinków jest relatywnie niska - i na pewno sporo niższa od 120 km/h. Dlatego pomiar prędkości nie zmieniłby niczego! A przy małym ruchu kolizje są sporadyczne - choć wówczas niejeden kierowca "przeleci" obwodnicę jadąc miejscami 160 km/h i więcej. W szczycie wszyscy jadą lewym pasem 100 km/h ciasno. I wówczas zdarzają się kolizje - najechania na tył, na bariery. Powody:
    1. Nieuwaga (rozproszona uwaga)
    2. Nieumiejętna zmiana pasa ruchu
    3. Za małe odstępy
    4. Nieumiejętne włączanie się do ruchu

    Prędkość nie jest problemem. Na obwodnicy nie ma praktycznie zdarzeń tragicznych, tylko kolizje.

    Co więcej - ewentualny pomiar spwodowałby, że część kierowców jeździłaby nadmiernie powoli (przewrotne pojęcie, ale rzeczywiste), zaburzając płynność ruchu. Ten sam efekt co gwałtowne hamowanie na widok fotoradaru i mijanie go 40 km/h (na 50), zupełnie niepotrzebnie, bo wystarczy jechać płynnie te 55-60 km/h.

    • 7 4

  • To nie prędkość jest przyczyna (1)

    Tylko ludzie nie umiejacy jeździć samochodem, nie mający wyczucia prędkości, odległości. Mozna jechać szybko pewnym siebie lub wolno jak pi..a, niepewnie i stanowić swoim zachowaniem zagrożenie dla ruchu

    • 9 9

    • Właśnie tak

      Najgorsze są pi...dy drogowe! Nieuzasadniona powolna jazda, koszmarne włączanie się z pasa rozbiegowego, kolizyjne zmiany pasa... Druga kategoria to narwańcy totalni, napompowani adrenaliną.

      • 1 0

  • zamontować akrany rozdzielające kierunek jazdy !!!!!! (1)

    Proponuje zamontować ekrany rozdzielające kierunek jazdy na całym odcinku obwodnicy, tak aby nie tworzyły się korki przez ciekawskich, którzy zwalniają gdy w przeciwnym kierunku wydarzy się kolizja/wypadek. Ekran na wysokość 0,5m zamontowany na barierkach rozdzielający kierunek jazdy, myslę, że dużo by pomógł. Rozważcie to drogowcy i planiści!!!!

    • 11 2

    • Niby racja, ale ten ekran musiałby być pancerny. W przeciwnym wypadku jednak wolałbym wcześniej widzieć że coś leci na mnie z drugiej strony, a nie w momencie przebicia ekranu.

      • 2 0

  • ja i tak bede jezdzil 140 a te cwoki co jada 80-90 nie powinny

    miec uprawnien jak ktos nie umie jedzic to taxi czeka , poza tym ciezarowki tylko prawym pasem , olbrzymie kary za spowodowanie wypadku jak na prostej dwu pasmowej drodze mozna sie najechac oczywiscie mozna jak ktos jezdzi jak piz,,, ja jezdze od 81 roku i to szybko i nie mialem kolizji

    • 7 16

  • zamiast posypac ograniczyc prędkosc

    rozwiązanie nie wymaga nakladow finansowych!

    • 7 0

  • ????...

    - wowczas przestanie byc droga ekspresowa , zmienic nazwe na zwykla krajowa droge . patologia w umyslowej ofensywie 1

    • 3 6

  • no i brawo !!!

    Ograniczać , ograniczać !- nawet do 30 km/h , do tego na cłej długości Obwodnicy co 100m. progi zalniające !, między prawym a lewym pasem wymalowany po Gdyńsku na czerwono pas dla rowerzystów ! Żyjemy w końc w Wariatkowie rządzonym przez Idiotów to dlaczego nie mielibyśmy się wyróżniać i być inni jak reszta Europy !?... Acha ! - a dlaczego na skrzyżowaniach Obwodnicy z drogami podrzędnymi nie ma sygnalizacji swietlnych ?...

    • 8 6

  • zapomniałem o odcinkowym pomiarze prędkoci no i ....

    za każdym wzgórkiem za kazdymi krzakami koniecznie dobrze zamaskowany sierż. Gruchała ze swoim asystentem Ziembom dokonujący radarowego pomiaru prędkości !

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane