• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźnia się budowa zaplecza dla pendolino w Gdyni

Maciej Naskręt
23 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Stacja postojowa PKP Intercity w Gdyni. Stacja postojowa PKP Intercity w Gdyni.

W wrześniu 2014 r. PKP Intercity ogłosiło przetarg na budowę zaplecza technicznego dla pociągów pendolino w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Szkopuł w tym, że nikt nie był zainteresowany realizacją tej inwestycji. Teraz nie ma pewności, czy takie zaplecze w ogóle powstanie. Na jego projekt wydano 700 tys. zł.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

14 grudnia na tory z Gdyni do Warszawy wyjechał pierwszy skład pociągu pendolino serii ED-250. Od czasu uruchomienia nowego połączenia, pociągami tego typu przejechało ok. 150 tys. osób, co daje 50-procentowe obłożenie na każdy z nowych składów. W sumie do dyspozycji pasażerów z Trójmiasta w ciągu dnia jest pięć pociągów do Warszawy, z czego cztery z nich jadą dalej - do Krakowa.

Problem w tym, że pociąg pendolino wciąż nie ma zapewnionej infrastruktury umożliwiającej "nocowanie" składu w Trójmieście. PKP Intercity jeszcze nie uruchomiło na swoim terenie w Gdyni odpowiedniego zaplecza, gdzie można by serwisować składy po podróży - sprzątać, uzupełniać płyny eksploatacyjne, czy też zaopatrzyć wagon restauracyjny Wars.

Jak na razie Intercity serwisuje składy pendolino w Trójmieście na zapleczu innego przewoźnika.

- Do czasu przygotowania docelowej stacji dla składów Express InterCity Premium w Gdyni, pociągi są przygotowywane do drogi na zapleczu trójmiejskiej SKM-ki. Oznacza to, że pociągi są tam m.in. sprzątane, wodowane, zaopatrywane we wsad gastronomiczny - wyjaśnia Beata Czemerajda z biura prasowego spółki PKP Intercity.

Pociąg Pendolino PKP Intercity w Gdyni. Pociąg Pendolino PKP Intercity w Gdyni.
Nadmieńmy, że głównym centrum serwisowym, w którym wszystkie pociągi przechodzą obowiązkowe przeglądy techniczne, są diagnozowane i gdzie naprawiane są ewentualne usterki - znajduje się w Warszawie.

Na projekt przebudowy stacji końcowej w Grabówku do tej pory wydano ponad 700 tys. Po tym, jak nikt nie był zainteresowany udziałem w pierwszym przetargu na budowę, nie ma pewności, czy zostanie ogłoszony kolejny przetarg. Może się więc okazać, że pendolino na terenach SKM zagości na dłużej.

- Rozważamy różne opcje. Sprawdzamy, która z nich będzie najefektywniejsza - mówi Czemerajda.

Na stacji postojowej przewidziano przygotowanie odgrodzonego zaplecza - trzech bocznic, przy których pojawią się urządzenia do serwisowania pendolino. W sumie do zbudowania jest półtora kilometra pojedynczego toru i kilkanaście rozjazdów. Dodatkowo ma się tam pojawić system sterowania ruchem kolejowym.

W tym celu należy rozebrać część istniejącej infrastruktury przy lokomotywowniach PKP Intercity. Podkreślmy, że inwestycja nie obejmuje wyburzenia unikatowej wieży służącej w czasach świetności parowozów do napełniania węglem, nawadniania i odpopielania ówczesnych lokomotyw. Obiekt znajduje się tuż przy ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (146) 4 zablokowane

  • Na leszczynkach a nie na grabówku!!!

    • 0 0

  • ot i problem

    • 3 0

  • Forsa wyrzucona w bloto. Ktos powinien za to siedziec.

    • 6 2

  • Jeśli chodzi o wyrzucanie pieniędzy w błoto (8)

    Gdynia coś przoduje ostatnio :))))))) Tym razem tylko 700 000. Przy lotnisku to naprawdę "pikuś". Jest jakiś progres.

    • 41 53

    • (2)

      Boże, skąd się biorą te pisowskie trolle :))

      • 10 5

      • z Gdańska (1)

        i nie PISowskie, to zwykła zawiść do Gdyni polaków

        • 9 5

        • a ja wiem, że pisowskie

          • 4 0

    • troll prowokator, alby zwykły głupiec

      • 7 0

    • i co bzdury pitolisz

      nie Gdynia a PKP Intercity. No ale coz, czytac ze zrozumieniem nie nauczyli....a szkoda

      • 21 1

    • to nie gdynia, a PKP tym razem - czyli stolica :)

      • 21 1

    • Ale co ma do tego wydatke na lotnisko?

      • 11 2

    • 700tys za projekt ZAPLECZA!!! chyba czas powtórzyć studia, ale na wydziale Architektury

      .

      • 5 4

  • (1)

    przykro czytać że nasza Gdynia to ciągłe opóźnienia wpadki i katastrofy
    niedługo zostanie tylko sylwester z polsatem...

    • 6 6

    • najpierw naucz się czytać ze zrozumieniem, a później komentuj

      • 3 3

  • Proszę o wyjaśnienie (6)

    Z tego co przeczytałem, nocować Pendolino nie może bo? Czym różni się postój dzienny od nocnego? Skoro za dnia pociąg jest wypuszczony na tory w kierunku Warszawy, w pełnym, że tak nazwę rynsztunku, to czemu zamiast topić kasę w kolejne zaplecze,nie rozbudować stacji, gdzie obecnie jest "parkowany"? Rozumiem dogadanie się z SKM nie wchodzi w grę?
    A co w przypadku kiedy na trasie do Gdyni pociąg ulega awarii? Ekipa SKM, gdzie kotwiczy w dzień go nie naprawi i od razu puszczają skład zapasowy? A ten zepsuty wraca wtedy na naprawę do Stolicy, pusty?
    Byłbym wdzięczny za odpowiedź redakcji lub osób które siedzą w temacie.
    Dzięki z góry.

    • 22 2

    • (3)

      nie"nocuje"? to powiedz mi jak pierwszy skład do W-wy wyrusza o 6:07 to skąd on na dworzec Gdynia Główna Osobowa jest podstawiany z Warszawy

      • 3 2

      • (2)

        Czytanie ze zrozumieniem kuleje? Wyraźnie jest napisane,że w bazie SKM!

        • 5 2

        • To proszę o wyjaśnienie tego cytatu zawartego w tekście (1)

          "...Problem w tym, że pociąg pendolino wciąż nie ma zapewnionej infrastruktury umożliwiającej "nocowanie" składu w Trójmieście..."

          To ja źle czytam,czy Internet mam cenzurowany?

          Pisałem wyraźnie: skoro teraz niby nie ma infrastruktury to co teraz są łamane jakieś przepisy?A skoro jest wszystko po Bożemu, mimo braku postoju dedykowanego dla Pendolino,to zadałem pytanie,czy nie wystarczy go tylko rozbudować w obecnym miejscu niż pakować kasę na NOWE?

          • 4 4

          • Teren i infra SKM

            Pendolino jest pociągiem spółki Intercity i aktualnie korzysta z infrastruktury spółki SKM. Za korzystanie z terenu i infrastruktury trzeba płacić dzierżawe i koszty obsługi. Dodatkowo koszty rozbudowy i przystosowania pod pendolino na terenach SKM też będą kosztować. Pendolino zabiera tez miejsce w postoju SKM. Długofalowo bardziej opłaca się wybudować na swoim terenie do obsługi swoich pociągów własną infre.

            • 6 2

    • już wyjaśniam.... (1)

      Koszta stacjonowania ED250 na Cisowej są ogromne dlatego jak każda firma chce mieć swoją flotę na swoim terenie. Gdynia Grabówek posiada zaplecze warsztatowe i swoich pracowników warsztatowych. Jest kwestia przystosowania torów i zbudowania hali.

      W chwili obecnej jeżeli usterka (uniemożliwiająca dalszą jazdę, a takiej jeszcze nie było) wystąpi na terenie Gdyni wysyłany jest skład zastępczy. A do zdefektowanego przyjeżdża serwis Alstom.

      Każda wersja ma swoje plusy i minusy :)

      • 10 1

      • Tego mi właśnie brakowało w tekście Pana redaktora!

        Wielkie dzięki za rozjaśnienie tej kwestii,Panie jjjj
        W takim układzie zasadne chyba jest jednak budowanie "swojego"

        • 6 2

  • No to obecnie wiadomo dlaczego jest tak słaba kondycja naszej SKM-ki (1)

    ciągłe awarie, brud, i wiele innych usterek.

    A wydawało sie, ze jak PKP wyda na proj. ponad 700 tys zł. to już zostanie rozgrzeszone?
    Widać w dzisiejszych czasach nie ma odpowiedzialności, o przepraszam za kradzież wafelka, a i owszem :)

    • 7 8

    • Pomyliły ci się firmy, przyczyny i skutki.

      • 4 1

  • przypomnijcie jeszcze ze biznesplan przewiduje uzywanie jedynie 50% składów

    50% będzie w 'zapasie'...

    zadzwoncie do Wizzair i spytajcie sie ile samolotów maja w zapasie...

    • 5 4

  • porażka

    Tandeta w ciasnocie

    • 8 4

  • Ja myślałem,że powinno być odwrotnie - najpierw stawiać zaplecze, a potem je ściągać do Trójmiasta (1)

    • 9 2

    • cieszmy się, że nie zaplanowali serwisowania w Słupsku

      do którego na noc musiałoby dojeżdźać to pindolino

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane