Fakty i opinie

stat

Ostatni Jazz dotarł do Gdańska

Najnowszy artukuł na ten temat

Pesa w barwach Lechii Gdańsk. Wyjątkowy tramwaj w czerwcu dotrze do Gdańska

Ostatni tramwaj Pesa Jazz Duo już w Gdańsku

Piąta Pesa Jazz Duo dotarła do Gdańska w nocy z 18 na 19 stycznia 2015 r.



Nocą z niedzieli na poniedziałek dotarła do Gdańska ostatnia z pięciu zamówionych Pes Jazz Duo. Jednocześnie ZKM Gdańsk szuka nabywców na wysłużone tramwaje, które nie są już potrzebne przewoźnikowi.



Czy Gdańsk powinien sprzedawać tramwaje typu "sto pięć"?

tak, to stary, wysłużony i wysokopodłogowy tabor 41%
tak, chociaż należy zachować kilka wagonów jako egzemplarze pamiątkowe 41%
nie, choć są wysokopodłogowe, to posiadają ogromną pojemność 7%
nie, to dobra konstrukcja, tylko wymaga modernizacji 11%
zakończona Łącznie głosów: 628
Rozładunek Pesy odbył się tradycyjnie już na Nowych Ogrodach zobacz na mapie Gdańska. Następnie została ona ściągnięta do zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.

- Obecnie w ruchu liniowym jest pierwszy z Jazzów. W ciągu najbliższych dni włączone do ruchu zostaną wszystkie pozostałe Pesy w kolejności ich dostaw do Gdańska - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Opóźniona dostawa Jazzów (pierwotnie wszystkie miały być do końca 2014 r.) to wynik porozumienia między ZKM a Pesą. Gdański przewoźnik poprosił o wstrzymanie dostaw ze względu na brak miejsca w zajezdni, co wynika z przebudowy układu torowego oraz nadmiaru innych pojazdów. Jednocześnie też część torów zajmowana jest przez... samochody pracowników, którzy nie mają gdzie parkować po utworzeniu pasów rowerowych wzdłuż Wita Stwosza.

- Nasi pracownicy nie mieli gdzie parkować, więc wydzielono część zajezdni na miejsca dla aut. Parking nie jest jednak problemem, bo samochody parkują na nim w dzień, kiedy tramwaje kursują po mieście, a nie kiedy stoją na terenie zajezdni - wyjaśnia rzecznik ZKM - Póki co na zajezdni problemem jest brak miejsc postojowych pod dachem, gdzie przebywają nowe tramwaje na czas sprawdzenia i włączenia do ruchu. Po włączeniu do liniowej eksploatacji, będą one mogły stać na torach postojowych na zewnątrz.

Czy sytuacja na terenie zajezdni względem grudnia, kiedy pierwotnie przyjechać miały Pesy, uległa zmianie? ZKM tłumaczy, że o miejsce jest równie trudno, ale z racji zaplanowanej sprzedaży wysłużonych wagonów stan ulegnie poprawie w ciągu najbliższych tygodni.

Ponad połowa wagonów Konstal 105Na zniknie z Gdańska do końca br.
Ponad połowa wagonów Konstal 105Na zniknie z Gdańska do końca br. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
To właśnie sprzedaż wysłużonych stopiątek, obok modernizacji zajezdni i tworzenia kolejnych torów postojowych, ma być panaceum na brak miejsca. Pozbycie się 32 wagonów 105Na pozwoli przekazać część tramwajów z zajezdni Wrzeszcz do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska. Zgodnie z przyjętą strategią, we Wrzeszczu mają stacjonować wszystkie najnowsze pojazdy, zaś w Nowym Porcie te nieco bardziej wysłużone.

Do sprzedaży wystawiono 28 kompletnych wagonów oraz cztery częściowo zdekompletowane. Tramwaje z zajezdni mają zniknąć najpóźniej do końca roku, przy czym sześć wagonów ma być wywiezionych przez nabywcę już w ciągu dwóch tygodni od podpisania umowy (otwarcie ofert w przetargu nastąpi 20 stycznia).

Należy pamiętać, że sprzedaż tramwajów podyktowana jest także zakupem i modernizacją pojazdów z Kassel.

Obecnie ZKM posiada łącznie 56 wagonów Konstal 105Na (w to wliczone są też tramwaje wystawione na sprzedaż), z czego 26 jest połączonych w składy, a cztery jeżdżą pojedynczo. Do tego należy doliczyć 35 Pes Swing, trzy Bombardiery, dwa Konstale 114Na, cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99 oraz 46 tzw. Dortmundów.

- Umowa z Zarządem Transportu Miejskiego obliguje nas, by posiadać 102 tramwaje gotowe do ruchu. W umowie nie jest zawarty podział na tramwaje nisko- czy wysokopodłowe, lecz wskazane są długości pojazdów. Są to cztery pojazdy do 15 metrów długości [czyli jeden wagon 105Na - dop. red.], 67 pojazdów 22-36 metrów oraz 31 pojazdów w formie składów dwuwagonowych do 15 metrów lub pojazdy 22-36 metrów - wylicza Mongird.

Czytaj też: Czym jeździmy po Trójmieście?

Łącznie zapotrzebowanie, wynoszące obecnie 102 pojazdy, zostanie od września zwiększone do 106, co ma związek z uruchomieniem trasy na Piecki-Migowo (Morenę). To właśnie tam będą kierowane w pierwszej kolejności najnowsze Pesy Jazz Duo, które są pojazdami dwukierunkowymi i nie potrzebują pętli do zawracania, której na Morenie nie będzie (zarówno przy PKM Brętowo, jak i na końcu ul. Bulońskiej).

Prezentacja pierwszej Pesy Jazz Duo

Transport i rozładunek pierwszej Pesy Jazz Duo.

Opinie (114) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.