• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zostaje ze starego tramwaju. Nagraliśmy jego rozbiórkę

Szymon Zięba
30 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Pocięcie tramwaju na kawałki zajmuje od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Najpierw wymontowywane są z niego podzespoły, potem szansę na zdobycie fragmentu pojazdu mają kolekcjonerzy. Następnie do akcji wkracza ciężki sprzęt, który tnie, miażdży i wyszarpuje. Sprawdziliśmy, jak wyglądają ostatnie chwile gdańskich tramwajów Konstal 105Na, które trafiły na złomowisko.



Czy kupiłe(a)ś kiedykolwiek coś ze złomowiska?

Ostatnia droga tramwajów, które nie nadają się do eksploatacji i których naprawa przewyższa wartość, prowadzi na złomowisko. Tam, wśród wraków samochodów, a czasem i innych pojazdów komunikacji miejskiej, stare składy czekają na spotkanie ze specjalnymi maszynami, które - wcale nie przesadzając - rozszarpują pojazdy na części.

Cały proces trwa kilkanaście minut, a demontaż przy użyciu ciężkiego sprzętu używanego na złomowisku przywodzi na myśl dzikie zwierzę, rozszarpujące swoją ofiarę.

- Pojazdy komunikacji miejskiej trafiają do nas regularnie, choć przeważnie są to autobusy. Tramwaje zdarzają się dużo rzadziej. Średnio raz na pięć lat trafia do nas kilka wyeksploatowanych sztuk - mówi Łukasz Grosz, właściciel firmy Panta, zajmującej się m.in. kasacją pojazdów.
Tak też stało się w ostatnich miesiącach. Jeden z wagonów serii Konstal 105NA, który w przeszłości kursował po gdańskich torowiskach, zutylizowany został w poniedziałek, 21.09. Cała "akcja" - choć widowiskowa - trwała zaledwie kilkanaście minut.

Gratka dla kolekcjonerów i drugie życie po utylizacji



Warto zaznaczyć, że składy, które przeznaczone są do zniszczenia, na złomowisko dojeżdżają mocno zdekompletowane: wszystkie jeszcze nadające się podzespoły są demontowane i wykorzystywane jako części zapasowe dla jeżdżących pojazdów.

Co ciekawe, na złomowisko nierzadko zgłaszają się amatorzy komunikacji miejskiej, którzy wiedząc o utylizacji pojazdów, chcą odkupić części składów - czy to tramwajowych, czy autobusowych.

Rozkłady ZTM w Gdańsku



- Z reguły sprzedawane są lampy przednie i tylne, klienci chcą wycinać przody pojazdów, na przykład na ścianę do domu, guziki, krzesła, wyświetlacze, konsole przednie do zrobienia symulatora, numery tramwaju - głównie w celach dekoracyjnych. Ceny są umawiane indywidualnie w zależności od ilości i masy towaru - wylicza Łukasz Grosz.
Ostatecznie tramwaj rozbierany jest na części pierwsze. Pracownicy złomowiska następnie segregują odpady i różne surowce - pozostałości natomiast trafiają do recyklingu.

Tak wygląda demontaż autobusów. Materiał z 2017 roku.

Miejsca

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

    N8C

    Kiedy wiecznie psujące się wagony N8C trafią na złom?

    • 3 3

  • Nie tylko tramwaje (2)

    Na złom powinno sie wysłać kilku stołkowych z GAit . tw kolejarz juz powinien byc rozebrany na części pierwsze. Z taką teczką to sie dziwie ,że jest jeszcze zatrudniony. Jak to się mówi na układy nie ma rady...

    • 14 3

    • Kto? (1)

      • 0 0

      • Ten co najpierw go czujesz a potem widzisz

        • 0 0

  • Tramwaj nie śmierdzi jak Szadółki (2)

    Dulkiewicz nie cofnie reklam za taki artykuł.

    • 8 4

    • psychol z ciebie

      • 0 0

    • Ty masz jakąś fobię prezydencką czy na kobiety u władzy uczulony jesteś?

      Lecz to chłopie póki nie jest za późno!

      • 3 0

  • Rozpruja wszystkie Konstale a za parę lat ... (4)

    ..ogłoszą że drogą kupna zdobyli jeden skład z drugiego końca Polski żeby zasilił zabytkową flotę .......

    • 69 9

    • :) (3)

      Juz jest odstwiony jeden egzemplarz 105 który będzie zrobiony na zabytek (1341-1342)

      • 12 0

      • a mogliby zrobić zabytek z 3 wagonowego składu... (2)

        to była specyfika Gdańska

        • 8 3

        • Jest przeciez (1)

          06300-299-309
          Jezdzi na osemce, caly czerwony. Nie zostanie pocięty.

          • 8 0

          • do czasu aż jakiś absolwent akademii jazdy crunchips skasuje go na przejeździe

            • 5 0

  • Siedzeń trochę szkoda...

    • 4 1

  • Przykrość człowieka ogarnia (1)

    jak widzi co się z tymi pojazdami dzieje. Kiedyś ktoś to wytworzył, ktoś się cieszył, że dostarczono nowe, ktoś był zadowolony, że jedzie wygodnym i nowoczesnym środkiem transportu, a potem nastaje smutny koniec. Rozmontowane, rozdrapane, pocięte, rozszarpane.

    • 31 15

    • Jak w życiu. Rodzisz się i umierasz.

      • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

    stopiątunię popsuli?!

    łobuzy

    • 5 0

  • Ale siła w tej koparce.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

    sprzedać do Dortmundu

    • 5 0

  • Eee tam, przednia ściana.

    Ja odkupiłem cały tramwaj i jeżdżę nim do kuchni po herbatę...

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane