Fakty i opinie

Co zostaje ze starego tramwaju. Nagraliśmy jego rozbiórkę

Najnowszy artukuł na ten temat

Mało pasażerów w komunikacji. ZTM stracił 5 mln zł w miesiąc

Pocięcie tramwaju na kawałki zajmuje od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Najpierw wymontowywane są z niego podzespoły, potem szansę na zdobycie fragmentu pojazdu mają kolekcjonerzy. Następnie do akcji wkracza ciężki sprzęt, który tnie, miażdży i wyszarpuje. Sprawdziliśmy, jak wyglądają ostatnie chwile gdańskich tramwajów Konstal 105Na, które trafiły na złomowisko.



Czy kupiłe(a)ś kiedykolwiek coś ze złomowiska?

tak, wiele razy 30%
tak, ale był to jednorazowy zakup 22%
nie, nigdy, ale słyszałe(a)m, że się to opłaca 20%
nie i nie zamierzam tego robić 28%
zakończona Łącznie głosów: 660
Ostatnia droga tramwajów, które nie nadają się do eksploatacji i których naprawa przewyższa wartość, prowadzi na złomowisko. Tam, wśród wraków samochodów, a czasem i innych pojazdów komunikacji miejskiej, stare składy czekają na spotkanie ze specjalnymi maszynami, które - wcale nie przesadzając - rozszarpują pojazdy na części.

Cały proces trwa kilkanaście minut, a demontaż przy użyciu ciężkiego sprzętu używanego na złomowisku przywodzi na myśl dzikie zwierzę, rozszarpujące swoją ofiarę.

- Pojazdy komunikacji miejskiej trafiają do nas regularnie, choć przeważnie są to autobusy. Tramwaje zdarzają się dużo rzadziej. Średnio raz na pięć lat trafia do nas kilka wyeksploatowanych sztuk - mówi Łukasz Grosz, właściciel firmy Panta, zajmującej się m.in. kasacją pojazdów.
Tak też stało się w ostatnich miesiącach. Jeden z wagonów serii Konstal 105NA, który w przeszłości kursował po gdańskich torowiskach, zutylizowany został w poniedziałek, 21.09. Cała "akcja" - choć widowiskowa - trwała zaledwie kilkanaście minut.

Gratka dla kolekcjonerów i drugie życie po utylizacji



Warto zaznaczyć, że składy, które przeznaczone są do zniszczenia, na złomowisko dojeżdżają mocno zdekompletowane: wszystkie jeszcze nadające się podzespoły są demontowane i wykorzystywane jako części zapasowe dla jeżdżących pojazdów.

Co ciekawe, na złomowisko nierzadko zgłaszają się amatorzy komunikacji miejskiej, którzy wiedząc o utylizacji pojazdów, chcą odkupić części składów - czy to tramwajowych, czy autobusowych.

Rozkłady ZTM w Gdańsku



- Z reguły sprzedawane są lampy przednie i tylne, klienci chcą wycinać przody pojazdów, na przykład na ścianę do domu, guziki, krzesła, wyświetlacze, konsole przednie do zrobienia symulatora, numery tramwaju - głównie w celach dekoracyjnych. Ceny są umawiane indywidualnie w zależności od ilości i masy towaru - wylicza Łukasz Grosz.
Ostatecznie tramwaj rozbierany jest na części pierwsze. Pracownicy złomowiska następnie segregują odpady i różne surowce - pozostałości natomiast trafiają do recyklingu.

Tak wygląda demontaż autobusów. Materiał z 2017 roku.

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • Wow

    Ciekawy materiał no i efektowny film. Dobrze że to co zostanie z tramwajów się nie marnuje.

    • 23 5

  • Za 230 lat będzie płacz że takie piękne zabytki były niszczone

    • 48 6

  • Rozpruja wszystkie Konstale a za parę lat ...

    ..ogłoszą że drogą kupna zdobyli jeden skład z drugiego końca Polski żeby zasilił zabytkową flotę .......

    • 67 9

  • Zniszcyć prosto, a mógł jeszcze pojeździć z 50 lat.

    • 50 13

  • Kątem oka widać jak szybko coś można zniszczyć.

    Lubię oglądać filmiki z udziałem takich maszyn. Super sprawa.

    • 10 12

  • "Czy kupiłe(a)ś kiedykolwiek coś ze złomowiska?"

    95% samochodów używanych, ściąganych z zagranicy naszego kraju jest kupowana ze złomowiska.

    • 44 12

  • :)

    Juz jest odstwiony jeden egzemplarz 105 który będzie zrobiony na zabytek (1341-1342)

    • 11 0

  • Można go dopisać do ofiar covida

    • 10 2

  • Segregacja

    Zapytam bo nie wiem, czy oddziela się tworzywa od metalu?

    • 21 0

  • Dlaczego GAIT daje na złom takie dobre tramwaje? Ile miał lat?

    Ten tramwaj jeździłby jeszcze dziesiątki lat, czyżby rozrzutność? Po co nowe czy spółka miejska ma tyle pieniędzy? Te były sprawdzone, czemu ich nie naprawiają? Czemu w artykule nie ma info o stanie tego tramwaju i kto podejmuje decyzję o złomowaniu.

    • 29 35

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.