• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie samą koleją Kolej żyje

Michał Brancewicz
24 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pracownicy spółki PKM nie ograniczają się wyłącznie do zarządzania wybudowaną przez siebie linią kolejową. Pracownicy spółki PKM nie ograniczają się wyłącznie do zarządzania wybudowaną przez siebie linią kolejową.

Okazuje się, że samorządowa spółka PKM nie zajmuje się wyłącznie administrowaniem wybudowaną przez siebie linią kolejową. Jej pracownicy nadzorują także inwestycje oświatowe, pośredniczą w najmie nieruchomości oraz powierzchni reklamowych. W ubiegłym roku przyniosło to PKM-ce dodatkowe 700 tys. zł przychodów.



Jak oceniasz dodatkową działalność spółki PKM?

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna została utworzona przez samorząd województwa pomorskiego do wybudowania linii kolejowej z Wrzeszcza na lotnisko i dalej do Osowej, gdzie wpięła się w istniejący szlak kolejowy Gdynia-Kościerzyna, należący do Polskich Linii Kolejowych.

Po oddaniu trasy do użytku, głównym zadaniem spółki jest zarządzanie 18-kilometrową trasą.

Ale kolejowe inwestycje wciąż trwają. W międzyczasie PKM organizowała m.in. budowę przystanków kolejowych w Gdyni. Teraz z kolei przyszedł czas na elektryfikację linii i budowę nowego przystanku Gdańsk Firoga.

Jak się jednak okazuje, nie samą koleją żyje spółka ze słowem "kolej" w nazwie. Już w zeszłym roku pisaliśmy o tym, że PKM oferuje nieruchomości na wynajem, które kilka lat wcześniej wywłaszczyła pod budowę trasy kolejowej.

PKM nadzorowała m.in. przetarg na przygotowanie projektu rozbudowy Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych Nr 2 przy al. Hallera 17 w Gdańsku. PKM nadzorowała m.in. przetarg na przygotowanie projektu rozbudowy Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych Nr 2 przy al. Hallera 17 w Gdańsku.
Teraz przyszła kolej na nową zupełnie gałąź działalności. Na stronie PKM można bowiem znaleźć rozpisane przetargi na:

  1. przygotowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej rozbudowy, modernizacji oraz zagospodarowania przyległego terenu Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych Nr 2 przy al. Gen. J. Hallera 17 w Gdańsku,
  2. dostawę i doposażenie w fabrycznie nowy sprzęt, urządzenia i materiały pracownie dydaktyczne Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych w Słupsku.


Skąd wzięły się te postępowania na stronie spółki, które są odległe od jej codziennej działalności?

- Wykorzystujemy doświadczenie naszych inżynierów, by zapewnić spółce dodatkowe źródła dochodów, dzięki czemu samorząd Województwa Pomorskiego może dotować działalność PKM mniejszymi kwotami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Złożyliśmy swoje oferty w tych postępowaniach, wygraliśmy je i prowadzimy dla nich przetargi.
Jak podaje spółka, w 2017 roku dodatkowa działalność komercyjna PKM SA przyniosła jej ponad 700 tys. zł, co stanowi równowartość 5 proc. rocznej dotacji od marszałka, która w 2014 roku wynosiła 14 mln zł.

PKM czerpie również zyski z wynajmu posiadanych nieruchomości (gruntów i pomieszczeń) oraz sprzedaży powierzchni reklamowych na posiadanych przez spółkę nośnikach (gabloty oraz ekrany na peronach).

Opinie (110) 2 zablokowane

  • Najpierw wywłaszczyła. .. (5)

    Pod budowę, a teraz wynajem?

    • 65 9

    • troche jak bandziory nie pytajac o zgode

      a jaki to interes skoro wczesniej zaplacili z panstwowej kasy miliony i teraz samorzad ma dlugi?

      W zaden sposob nie jest to odpowiedzialne.

      • 1 0

    • Zakładam, (2)

      Że chodzi o lokale komercyjne wybudowane przy niektórych przystankach (np. Niedźwiednik, Brętowo).

      • 12 0

      • W artykule z linku (1)

        Jest opisany przekręt z działkami:)

        • 1 6

        • Człowieku, myśl - to nie jest trudne :)

          A przede wszystkim najpierw przeczytaj tekst ze zrozumieniem, a dopiero potem komentuj...

          • 6 2

    • Bo właściciele nie chcieli pozostać z resztkami działek, więc trzeba było wykupować więcej, niż to było niezbędne

      • 7 1

  • Adamowicz wydał na PKM 2 miliadry złotych . (4)

    Gdyby budowa PKM miała się zamortyzować po 20 latch to rocznie powinna PKM generować 100 milionów złotych plus odsetki oprócz pieniedzy przeznaczonych na eksploatację .
    700 tysięcy złotych , które najprawdopodobniej PKM sama przeje, to stanowczo za mało na napisanie , że "PKM zarabia" .

    • 3 5

    • Adamowicz? A ja myślałem, że Struk...

      Ale ktokolqiek to zrobił, dobrze zrobił.

      • 0 0

    • Niemiecki portal Trójmiasto.pl chyba zwariował (2)

      Chca nam zarekalmować niczym nieuzasadnione mnożenie etatów , jako interes , z którego powinnismy sie cieszyć . Nie dziwię się , że Adamowicz zupełnie odleciał , jesli niemieckie media w ten spoób kontrolują urzędniczą sitwę rozkradająca Trójmiasto od 30 lat

      • 2 3

      • jaki niemiecki portal ? (1)

        • 3 0

        • było już o tym - 100% polski - taki siwy Pan go prowadzi

          • 2 1

  • Jak tam rozklady jazdy we Wrzeszczu? (3)

    Tak, wiem. Inna spółka tym zarządza.
    Ale pamietajcie pracownicy zrosnieci z biurkiem.
    Klient ocenia całość, a nie fragment uslugi...

    • 98 2

    • NIech się lepiej zajmą wyjącymi (2)

      składami PKM/SKM oszaleć można z tym wyciem.

      • 7 2

      • Tez zacznij wyć..

        • 0 0

      • Przesadzasz

        • 1 2

  • (2)

    W czasie rozkwitu PKM kolej regionalna - Przewozy Regionalne - umiera.

    Ale ona marszałka :)

    • 1 0

    • One obie marszalka (1)

      Dla jasnosci.

      • 0 0

      • czy pkm ma rszałka czy nie ma tego rszałka to niewaźne, to jest oboczny wątek, rozpraszacz

        a problem główny to antywydajna organizacja przewozów,
        ich podział na spółcie i spółeńki, byle więcej stołków zarządów synekur
        byle więcej taryf, byle wyższe koszty 'misia', byle nas lepiej
        wydoić

        to jest kryminalne, typowa polnische wirtschaft, ale to kwestia czasu.
        kiedyś i tak cały region będzie miał jedną taryfę na wszystkie
        publiczne masowe sieci transportowe
        i ich jeden chudy, wydajny zarząd
        bo tak się dzieje na całym świecie, na zachodzie i na wschodzie

        niestety, samo nie przyjdzie, padlinożercy sami nie zrezygnują
        przepędzi ich dopiero jakiś kataklizm, np. inwazja Rusków, albo zombi,
        pomoże odspawać te pijawki, te hieny, od naszych portfeli

        liczyłem na pis, toż to prawie j/w, niestety, oni nie dość katastrofalni
        trzeba czekać. może mój syn doczeka. albo wnuk.

        teraz na razie nikomu się nie opłaca. fury i ich furmani rządą.
        nikt nie marzy o dobrym, wydajnym, sensownym życiu, tylko o wygodnej furze.
        a to totalnie nie to samo.

        • 1 0

  • I to jest skandal (11)

    PKM to linia, na ktora nie mozna liczyc.

    Bo gdy jest sukces to PKM.
    A gdy nie przyjedzie pociag to skm...

    • 17 6

    • Bo pociagi jeżdżące po linii PKM to właśnie SKM! (10)

      PKM wybudowała linię kolejową i odpowiada wyłącznie za przystanki i tory, a nie za pociągi jeżdżące po nich. To są pociągi SKM i tylko SKM odpowiada za ich opóźnienia, awarie czy ostatnio niesamowity hałas.
      Przecież właściciel drogi nie ma żadnego wpływu na jakość usług w autobusach jakie po jego drogach jeżdżą i tak samo właściciel torów nie ma nic wspólnego z jakością usług świadczonych przez przewoźnika, który po nich jeździ.

      • 7 5

      • Nie rozumiesz...

        PKM chwali sie, ze tylu i tylu pasazerow przewiozla...
        A jak pociag nie przyjedzie to odsylaja do skm...

        • 0 0

      • (4)

        Nie o to chodzi. Po prostu PKM chwali się nie swoimi osiągnięciami. Trąbią, że przewiezli tyle, a tyle pasażerów w takim, a takim czasie. Tymczasem to nieprawda, bo pasażerów przewiozła SKM, która nie wiedzieć czemu, niespecjalnie się do tego przyznaje.
        PKM to może się pochwalić tym, że np. w dniu dzisiejszym udało nam się zamieść perony na czterech przystankach. Albo, że dziś usunęliśmy dwie gałęzie leżące na naszych torach, ponadto przegoniliśmy 5 dzików, które próbowały naszą linię przekroczyć.

        • 7 3

        • 100% RACJI !!!

          • 0 1

        • (2)

          SKM nie wiedzieć czemu w ogóle niewiele robi, żeby zachęcać mieszkańców do korzystania z kolei, więc pewnie dlatego "niespecjalnie się do tego przyznaje". To jest paranoja, że w tej całej układance przewoźnik wożący pasażerów jest ostatnim, któremu zależy na ich jak największym wzroście. Wszystkie działania zachęcające do korzystania z kolei od kilku lat prowadzi niemal wyłącznie Urząd Marszałkowski i jego spółka PKM, a nie SKM, która powinna to robić. Więc nic dziwnego, że to urząd i PKM się tym chwalą.

          • 4 0

          • sprawa jest prosta (1)

            Przewoźnik ma płacone od faktu przejazdu pociągu od punktu A, do punktu B a nie od ilości pasażerów czy sensowności tego przejazdu. Więc nic dziwnego, że ma mocno wylane, na to co wozi. Najtaniej jest wozić powietrze, bo najmniejszy kłopot.
            I jest to ideał dla przewoźnika, do którego dąży.
            Takie sa skutki życia z dotacji, gdzie urzędnik określa opłacalość a wykonawca uważa wynagrodzenie za oczywistość. W takim układzie, to faktycznie PKM odpowiada za ilość, którą pomimo niechęci przewoźnika uda się przewieźć... ;)

            • 6 0

            • parada oszustow, odcinek o pkm/skm

              nawet na tej stronie u góry, jak pomyłkowo wyłączyć Adblock, jest często reklama "wspólnego" biletu, w Korą jak się wejdzie, to można dostać bólu głowy od tych mnogich skomplikowaniepogiętych taryf.

              skm powinna być szybko sprawnie nagle i bezboleśnie
              zlikwidowana, wcielona do ztm

              jeden bilet powinien oznaczać każdy bilet. oczywiście hieny cmentarne zarazoowiedza, ze bilet byłby drogi, skoro można będzie sie przesiadać, ale ja bym na takich napuścił prokuratora i psychiatrę. Przecierz ludziska będą jeździć tam, gdzie potrzebują, na identyczną odległość jak na osobnych biletach, bo nikt nie ma czasu na zwiedzanie, Zycie jest za krótkie. za to będzie im wygodniej i więcej ludzi zrezygnuje czasem z jeżdżenia furą, która i tak, na wszelki wypadek mają.

              • 2 0

      • (3)

        A kto w takim razie odpowiada za codzienne kilkuminutowe stanie PKM przed przystankiem Strzyża w stronę Wrzeszcza o 6.55 ?

        • 2 4

        • A za to akurat pkp plk (1)

          Bo to pkp plk zarządza ruchem na stacji PKP Gdańsk Wrzeszcz i wydaje zgodę na wjazd na nią pociągom jadącym linią PKM - pisało kiedyś o tym Trójmiasto.pl
          Jeżeli z jakiegoś powodu inne pociągi z wyższym priorytetem (np. pośpieszne) mają opóźnienie, pozostałe pociągi muszą czekać - tak jest w całej Polsce i Europie, nie tylko w Gdańsku.

          • 7 1

          • to co za baran postawił semafor PRZED stacją Strzyża, a nie ZA. Wtedy skład mógłby wjechać na stację!

            • 1 1

        • Pewnie PLK :)

          • 4 0

  • (1)

    W czasie gdy wy komentujcie woj. Zachodnio-pomorskie odbiera 50-ty nowy pociąg.

    Tylko u nas 0.

    • 3 0

    • Na dodatek, linia ze Szczecina do Szczecinka

      Po tamtej stronie robi sie dwutorowa...

      • 0 0

  • PKM to ideał.
    Zobaczcie jak wygląda Polregio w woj. Pomorskim.

    Marszałka dzieło

    • 1 0

  • 700 tysiecy, co sie rowna 5% dotacji marszalkowskiej. No swietnie, ale zabraklo tutaj jednej informacji: (3)

    Dla pelnego zrozumienia i oceny dzialania powinniscie podac ile kosztuje utrzymanie tej grupy bohaterow ? Wtedy dopiero moznaby pokusic sie o realna ocene tych 700 tysiecy dochodu. Inaczej moze sie to okazac jedna wielka strata, nieprawdaz ? Ach to nieuczciwe dziennikarstwo

    • 62 2

    • Mistrz ściętej riposty

      • 0 0

    • To samo pomyślałem

      700 tys przychodu to nie jest 700 tys zysku. Obstawiam, że koszt utrzymania tych asów generuje stratę a nie zysk.

      • 9 1

    • Przykry zart

      Gdyby ta dodatkowa działalność dała chociaz 1zł zysku to by się tym pochwalili... A tak jest to zwykle szukanie zajęcia dla armii urzedasów. O wiele taniej dla nas byłoby po prostu zwolnić te stołki.

      • 15 1

  • Kiedy PKM pojedzie na północ Gdyni?? (24)

    • 77 5

    • Co z Polregio. Jak to wygląda !!!

      • 0 0

    • Gdynia?

      Gdzie to?

      • 0 1

    • Nigdy (10)

      Z ekonomicznego oraz logicznego sensu, nie wjedzie pociąg przez najbliższe kilkadziesiąt lat. Czemu?
      1. Nieodpowiednia infrastruktura kolejowa łącząca Obłuże ze Śródmieściem
      2. Zysk czasowy tylko i wyłącznie przy kompletnie zatkanej Estakadzie i Janka Wiśniewskiego.
      3. Przystanki kolejowe oddalone od głównych węzłów drogowych i ciągów pieszych.
      4. Taryfa co za tym idzie przewoźnik oraz finansowanie połączenia wewnątrz miejskiego
      5. Tabor elektryczny lub spalinowy

      • 3 26

      • Takie same głosy były ponad 10 lat temu o planowanej PKM (7)

        a teraz jeździ i wszyscy domagają się zwiększenie kursów..

        • 16 0

        • Racja (6)

          A teraz popatrz na mapke i zobacz przez co przejeżdża PKMka a przez co miałaby przejezdzac kolejka na Obłuże.
          A teraz pytanie:
          Wracając z imprezy na skweru co wybierzesz? Nocny N10, który pojedzie na obłuże 10 min czy pociąg na który musisz dojść chwiejnym krokiem na peron, który pojedzie min 15? A jeszcze do domu podejść musisz a autobus prawie pod dom zawiezie.

          • 2 12

          • mieszkańcy nie jeżdza tylko nocnymi na imprezy... (5)

            • 11 0

            • Racja (4)

              ok, przejedź się o 14 w tygodniu.
              Zdecydowanie szybciej autobusem nie wspominając samochodu.
              Dlatego pociąg to abstrakcja, trzeba zrobić buspasy, wykorzystać dawne tereny postoczniowe, wybudować drogę czerwoną, drogę krajową do portu, opat, tunel pod torami w chylonii przerzucić ruch z Janka Wiśniewskiego na Śląską i usprawni się ruch z i do dzielnic północnych

              • 0 10

              • A nie łatwiej (2)

                zwodzona kładka pieszo rowerowa miedzy Oksywiem a kapitanatem i jakaś linia autobusowa Dworzec Morski - WFC?
                Z drugiej strony też można zrobić linię Oksywie Dolne - Pogórze Górne, zapewne wyjdzie taniej niż PKM a skróci znacznie czas podróży.

                • 4 0

              • Tunel (1)

                Tunel pomiędzy Chrzanowskiego a Arciszewskich to dobry pomysł na przyszłość, ale są uzasadnione obawy o duży zwrost samochodów wjezdzajacych do centrum miasta.

                Naprawdę kibicuję połączeniu kolojowemu na północne dzielnice Gdyni ale będąc realistą, słabo to widze (finansowanie budowy i obsługi) lepiej skupić się na poprawie priorytetu komunikacji autobusowej wraz z budową dróg (nie autostradowych).

                • 2 0

              • duży wzrost to mają tylko TIR-y

                • 0 0

              • Ale się Szczurek rozpisałeś :)

                • 2 0

      • typowe dla urzędnika tu i teraz, "jak zrobić aby nie zrobić a zarobić"

        Na tej zasadzie przep...no ofertę budowy DCT złożoną Gdyni przez Australijczyków.
        ad. 1 - Zbliża się remont Gdynia Port, to infrastrukturę można/należy zmienić. Szczególnie po to, aby nie robić wycieczek po Chyloni a jechać wzdluż Wiśniewskiego.
        ad. 2 - Zysk czasowy zależy również od organizacji przesiadek, więc dojście do przystanków autobusowych to min. 10-15 min Oczywiście, nikt o tym nie myśli
        ad. 3 - Przystanki PKM są "w polu" w nadziei na linie dojazdowe i osiedla, również bez infrastruktury przesiadkową. Jak jest, wszyscy widzą, przesiadki Gdańsk lansuje w centrum miasta...
        ad. 4 - Miasto to sprawny transport. To nie jest rachunek prosty a ciągniony. Tę sprawność powinni finansować interesariusze ludzkiej mobilności a nie tylko mieszkańcy. Gdyńskie tereny to przemysłówka a ludzie muszą tam do pracy dojechać. Samochodem?
        ad. 5 - jak pisałem, idzie remont Gdynia Port. Przebudowa terenów kolejowych częściowo została wykonana. Gdzie było miasto aby moderować ich zakres? Tylko apartamentowce potrafi wsadzać? Na pewno łatwiej jest utrzymać jednolite rozwiązanie ale mozna rozbudowa elektryfikacji to wysokie koszty. Sprawniejsza i tańsza będzie sieć mieszana a sprawność powinna zapewnić organizacja przesiadek (jak metro). Są miejsca, gdzie takie rozwiązania funkcjonują w skali krajowej.
        PKM istnieje dzięki Gdyni, ponieważ w czasach gdy samorządy jeszcze ze sobą rozmawiały, to Gdynia wymogła wybór rozwiązania kolejowego, aby skomunikować oba lotniska. Potem środki i szansę gospodarczą przechwycił Gdańsk ale zapisów nie zmieniono... Bo środki przyznane... Dlatego jest PKM a nie tramwaj.

        • 4 0

      • Podpis Gdynianim

        Gdynianin...Wojciech Sz.!

        • 11 2

    • w radio Gdańsk zaraz będzie szczurek!! może go zapytają. (2)

      • 4 0

      • powiedział, że za 5 lat. normalnie mu wierzę:))) (1)

        • 4 0

        • Za pięć lat to najwyżej wizualizacja

          • 7 0

    • jak przegonimy głównego hamulcowego rozwoju Gdyni nijakiego szczurka, teoretycznego prezydenta.

      • 10 1

    • (4)

      Jak szczurek przegra

      • 23 3

      • Czyli 21 października. Nikt w Gdyni nie głosuje już na Szczurka! (2)

        • 20 5

        • Ej trolle (1)

          Za dużo czytacie wyborczej i oglądacie TVN.

          Tu jest real a nie fake imaginacja!

          • 8 14

          • Prezydent w Gdyni jest wyimaginowany

            Uśmiechy na imprezkach a miasto rządzi się samopas

            • 14 1

      • Ciesze sie że tacy mają ból tylka

        Ale maści życzę wasci!

        • 3 9

    • Szczurek ma inne priorytety

      • 11 1

    • Przecież się nie da

      Ile można tłumaczyć

      • 11 1

  • Chwalą się ta pkm - niech lepiej faktury przedstawia

    Jakim kosztem budyń zadluzyl gdansk?
    Na długie lata by prawdopodob wyprowadzić bikini spoleczkami $$$ z miasta???

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane