- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (237 opinii)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (288 opinii)
- 3 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (95 opinii)
- 4 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (53 opinie)
- 5 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (185 opinii)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (234 opinie)
Nie samą koleją Kolej żyje
Okazuje się, że samorządowa spółka PKM nie zajmuje się wyłącznie administrowaniem wybudowaną przez siebie linią kolejową. Jej pracownicy nadzorują także inwestycje oświatowe, pośredniczą w najmie nieruchomości oraz powierzchni reklamowych. W ubiegłym roku przyniosło to PKM-ce dodatkowe 700 tys. zł przychodów.
Po oddaniu trasy do użytku, głównym zadaniem spółki jest zarządzanie 18-kilometrową trasą.
Ale kolejowe inwestycje wciąż trwają. W międzyczasie PKM organizowała m.in. budowę przystanków kolejowych w Gdyni. Teraz z kolei przyszedł czas na elektryfikację linii i budowę nowego przystanku Gdańsk Firoga.
Jak się jednak okazuje, nie samą koleją żyje spółka ze słowem "kolej" w nazwie. Już w zeszłym roku pisaliśmy o tym, że PKM oferuje nieruchomości na wynajem, które kilka lat wcześniej wywłaszczyła pod budowę trasy kolejowej.
Teraz przyszła kolej na nową zupełnie gałąź działalności. Na stronie PKM można bowiem znaleźć rozpisane przetargi na:
- przygotowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej rozbudowy, modernizacji oraz zagospodarowania przyległego terenu Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych Nr 2 przy al. Gen. J. Hallera 17 w Gdańsku,
- dostawę i doposażenie w fabrycznie nowy sprzęt, urządzenia i materiały pracownie dydaktyczne Wojewódzkiego Zespołu Szkół Policealnych w Słupsku.
Skąd wzięły się te postępowania na stronie spółki, które są odległe od jej codziennej działalności?
- Wykorzystujemy doświadczenie naszych inżynierów, by zapewnić spółce dodatkowe źródła dochodów, dzięki czemu samorząd Województwa Pomorskiego może dotować działalność PKM mniejszymi kwotami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Złożyliśmy swoje oferty w tych postępowaniach, wygraliśmy je i prowadzimy dla nich przetargi.
Jak podaje spółka, w 2017 roku dodatkowa działalność komercyjna PKM SA przyniosła jej ponad 700 tys. zł, co stanowi równowartość 5 proc. rocznej dotacji od marszałka, która w 2014 roku wynosiła 14 mln zł.
PKM czerpie również zyski z wynajmu posiadanych nieruchomości (gruntów i pomieszczeń) oraz sprzedaży powierzchni reklamowych na posiadanych przez spółkę nośnikach (gabloty oraz ekrany na peronach).
Opinie (110) 2 zablokowane
-
2018-09-24 17:39
Trzeba tych POpapranych nierobow
Z pkm zniwelować i zatrudnić 3x mniej!
- 2 1
-
2018-09-24 17:41
Chwalą się ta pkm - niech lepiej faktury przedstawia
Jakim kosztem budyń zadluzyl gdansk?
Na długie lata by prawdopodob wyprowadzić bikini spoleczkami $$$ z miasta???- 3 1
-
2018-09-24 17:45
PKM to ideał.
Zobaczcie jak wygląda Polregio w woj. Pomorskim.
Marszałka dzieło- 1 0
-
2018-09-24 17:46
(1)
W czasie gdy wy komentujcie woj. Zachodnio-pomorskie odbiera 50-ty nowy pociąg.
Tylko u nas 0.- 3 0
-
2018-09-24 19:16
Na dodatek, linia ze Szczecina do Szczecinka
Po tamtej stronie robi sie dwutorowa...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.