• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP Intercity pokazuje "Pendolino". Czy włoskie składy mogą liczyć na pasażerów?

Maciej Naskręt
29 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Włoskie pociągi w barwach PKP Intercity.


Latem do Polski przyjedzie pierwszy, spośród 20, zespołowy skład pociągu wyprodukowany przez firmę Alstom we włoskim Savigliano. Nowe składy w grudniu 2014 r. regularnie co ok. godzinę mają odjeżdżać z Trójmiasta w kierunku stolicy. Eksperci rynku kolejowego ostrzegają, że nowe pociągi mogą wozić powietrze. Powód? Drogie bilety.



W sierpniu do Polski przyjedzie na testy pierwszy z 20 składów zespołowych wyprodukowanych dla PKP Intercity przez Alstom. Z pewnością będzie można go oglądać też na trójmiejskiej magistrali kolejowej w drugiej połowie tego roku.

- W pierwszej jednak kolejności skład przejdzie testy na linii kolejowej w okolicach Wrocławia. Jeśli nasz nabytek ukończy je pozytywnie, pociąg pasażerski z Włoch wjedzie m.in. na magistralę kolejową E-65 właśnie do Trójmiasta - mówi Beata Czemerajda z Zespołu Prasowego PKP Intercity.

Ruszyły szkolenia maszynistów. - Wysłaliśmy do Włoch grupę osób, by mogła poznać pulpit sterowniczy nowych składów. Pozostali maszyniści będą uczyć się od doświadczonych kolegów pracy w Polsce - mówi Beata Czemerajda.

Nowe pojazdy szynowe dla PKP Intercity nie będą posiadały jednak wychylnego pudła, za co najbardziej krytykowane są władze przewoźnika. Nazywanie 20 zakupionych składów pociągami "Pendolino" - z włoskiego: "wychylne pudło" - przez część osób uznawane jest za nadużycie, pomimo że składy zostały zmontowane w fabryce, w której na co dzień powstają zespoły z wychylnym pudłem.

Minister Gospodarki Morskiej, Budownictwa i Transportu Sławomir Nowak przekonuje, że nowe składy są na tyle kosztowne, że będą musiały się opłacać przewoźnikowi - spółce PKP Intercity, które musi spłacić kredyt zaciągnięty na jego kupno. Natomiast atrakcyjne ceny za przejazd ma gwarantować elastyczna taryfa cenowa - bilet kupiony z odpowiednim wyprzedzeniem nie będzie przekraczał ceny dzisiejszego połączenia z Gdańska do Warszawy - czyli 100-150 zł.

W to jednak nie chcą wierzyć specjaliści branży kolejowej i przekonują, że nie uda się zejść z ceną za najtańszy bilet uprawniający do 2,5-godzinnego przejazdu z Gdańska do Warszawy poniżej 200 zł. W tej sytuacji nowe składy PKP Intercity będą wozić powietrze.

Ile mógłbyś wydać za przejazd nowym składem do Warszawy?

Trudno się z tym nie zgodzić. Konkurencja na przewozy z Trójmiasta do stolicy jest silna i nie byle jaka. Za 250 zł można nabyć, bez stania w kolejkach i z niedużym wyprzedzeniem, bilet na samolot z Gdańska do Warszawy. Przelot trwa nieco ponad godzinę, trzeba jednak doliczyć czas dojazdu z centrum do lotniska w stolicy, jak i w Trójmieście.

Z kolei popularne przejazdy autokarem - Polskim Busem - to wydatek średnio ok. 35 zł za osobę przy założeniu ok. 4-godzinnej podróży. Może się też okazać, że taniej pojedziemy też własnym autem, które pali ok. 5-7 litrów paliwa na 100 km. Koszt wtedy nie przekracza 150 zł, a podróż trwa również cztery godziny.

Nowe pociągi rozpoczną regularne kursowanie po Polsce, w tym także Trójmieście, od grudnia 2014 r. Składy według władz PKP Intercity mają stworzyć nową kategorię komfortu - Express InterCity Premium (EIC Premium).

Przypomnijmy, że firma PKP Intercity zamówiła 20 składów bez wychylnego pudła. Pojazdy mogą mknąć z prędkością nawet 250 km/h na prostych odcinkach. W województwie pomorskim to szlak między Lipcami a Malborkiem. Koszt zamówienia składów wynosi 400 mln euro.

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • w PRL parowozy szybciej gnały

    jedna porażka pociąg bez torów...

    • 2 0

  • ile łapówki skasowali prezesi PKP za tę atrapę ?

    • 2 0

  • Tylko ten kolor...

    Kto wybierał ten kolor, przecież psuje on cały wygląd pociągu, totalne bezguście...

    • 1 0

  • Zakup Pendolino to szczyt niegospodarności PKP!! (1)

    To tak jak by kupić Concorda który i tak będzie latał prędkością jak zwykły dużo tańszy samolot. To po co kupować dużo droższego Concordaa???

    • 22 2

    • to po co Panowie kupujecie auta, które osiągają duże prędkości jak i tak po naszych drogach nie pojedziecie szybciej jak średnio 90 km na h?

      • 0 0

  • koszt biletu

    nie wiem, skąd dane odnośnie ceny biletów w sondzie... przewozy między Warszawą a Gdańskiem wykonuje TLK, koszt biletu to 67zł(druga klasa), więc skąd 100-150?

    • 1 0

  • W przypadku latania trzeba doliczyć (20)

    nie tylko czas dojazdu z centrum do lotniska, ale także czas spędzony już na lotnisku po odprawie oraz czas na odbiór bagażu po wylądowaniu. Jeżeli pendolino naprawdę będą jeździć z taką prędkością to realna podróż z Gdańska do Warszawy będzie trwać porównywalnie co samolotem.

    • 87 12

    • na loty krajowe odprawa on-line i trzeba być 45min przed odlotem-wystarczy (12)

      nie panikujcie tak, ja z GDN do WAW leciałam 30min

      • 12 3

      • (7)

        Sam lot jest oczywiście krótszy. Ale dochodzi ci jeszcze dotarcie do i z lotniska, oczekiwanie po odprawie, boarding, oczekiwanie na bagaż itp

        • 5 5

        • nie każdy mieszka na dworcu kolejowym (3)

          co z tymi którzy tam też muszą dojechać ?

          • 5 2

          • (1)

            To oczywiście zależy skąd się wyrusza, chodzi o to że na takiej trasie jak GDN-WAW przewaga połączenia lotniczego z Pendolino wcale nie jest taka oczywista.

            • 5 3

            • A co to jest ten GDN i WAW po jakiemu ty tu piszesz. W Gdyni to lotnisko jeszcze nie obsługuje.

              • 0 0

          • ale masz kilka przystanków w trójmieście

            a lotnisko masz jedno, dużo łatwiej dojechać do dworca bo wszystkie autobusy mają pętle blisko dworców. Do lotniska żeby dojechać to musisz zazwyczaj dojechać najpierw do dworca a potem do lotniska. Jak będzie pociąg 2.5H jeździć do warszawy to na pewno wybiorę pociąg, szczególnie że ma być dużo połączeń, więc można wyjechać o dogodnej porze.

            • 9 1

        • dodatrcie do lotniska - 15 min, dotarcie na pkp - 45 min.. (2)

          dziekuję

          • 5 7

          • (1)

            Ale mówimy o mieszkańcach Trójmiasta a nie Kartuz. Zdecydowana większość mieszkańców ma bliżej do któregoś z przystanków na trasie Gdynia - Gdańsk niż do lotniska. Żeby w miarę sensownie dotrzeć na lotnisko, to albo taksówka (dodatkowe koszty) albo ktoś Cię zawozi, do stacji kolejowych masz w miarę dogodny dojazd zbiorkomem praktycznie z każdego osiedla w Gdańsku czy Gdyni. Jak porównasz sobie dojazd np. z Łostowic do Głównego vs. z Łostowic do Rębiechowa komunikacją miejską to tylko na tej "podróży" zyskujesz ok. godziny.

            • 11 1

            • Mylisz się.

              Wszystkie południowe osiedla mają bliżej (kilometrowo) do lotniska niż do PKP.
              Gorzej z dojazdem autobusem, trzeba brać taxi.

              • 0 0

      • Nic nie latało i nie leci 30 min do WAW (3)

        • 11 1

        • i tu się nie zgodzę - ostatnio w 35 leciałem do wawy. Jak latają embrarerki - to dość szybko jest.

          • 3 0

        • a światło? (1)

          • 4 1

          • Też nie leci 30 min.

            • 10 0

    • (4)

      No i w pociagu nikt sie nie czepia o bagaz, nie kaze sciagac paska, butow i marynarki, nie grzebie po kieszeniach, no i pociag najczesciej dojezdza.na stacje docelowa, a nie tam, gdzie akurat nie ma mgly czy wichury.

      • 18 0

      • Samolot ma taką przewagę

        że jak się rozbije, to niemal na 100% zginiesz, w pociągu większe szanse są, że przeżyjesz i zostaniesz kaleką. Lepiej zginąć. Jeśli chodzi o czas, to wolę pociąg - z Wawy Centralnej też mam wszędzie bliżej niż z Okęcia.

        • 1 1

      • Ale w takim pendolino miejsce na bagaż będzie (2)

        w przedsionku przy wejściu.Zobaczymy ile osób zdecyduje się go tam zostawić. Półki nad siedzeniami tylko na podręczny.

        • 4 0

        • Zupelnie tak jak w bezprzedzialowych wagonach obecnego IC. No i bardziej na oku niz w autokarach wszelkiej masci, chocby tych z podlondynskich lotnisk.

          • 2 0

        • widziałem na dworcu w Barcelonie podobną kontrolę osobistą i bagażu, jak na samolotach, więc nie mówcie hop, w Gdańsku też wam ściągną buty i pasek

          • 4 1

    • Bardzo słuszne założenie: jeśli ta podróż będzie trwała 2.5 godziny (1)

      Branie pod uwagę jedynie prędkości maksymalnej pociągu niczego do dyskusji nie wniesie...

      No i nie zapominajmy, że mało kto jeździ z dworca na dworzec, więc podróż trzeba liczyć z dojazdami i czasem oczekiwania na odjazd - no chyba, że ktoś lubi wpadać na dworzec w ostatniej chwili

      • 1 0

      • A nie mówiłem?

        "Prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz powiedział, że poniżej 3 godz. uda się zejść dopiero pod koniec 2015 r. po montażu ETCS." - jeśli już dzisiaj mówi się o co najmniej rocznym opóźnieniu to znaczy, że do 2.5 godziny dobije się około 2020

        • 1 0

  • Na początku lat 90 ekspres Gdańsk-> Warszawa (16)

    pokonywał trasę w 3 h 20 minut. Bez żadnego Pendolino za ciężkie pieniądze.

    • 230 8

    • A w latach 50-60 jeździła z Gdyni do Warszawy tzw Lukstorpeda. Wyglądała o wiele lepiej jak to pędolino i nic jej nie przebije, Wg niej to wszyscy ustawiali sobie zegarki bo tak dokładnie o czasie przejeżdżała.

      • 2 0

    • (6)

      Tak, tylko że od lat 90 infrastruktura się już znacznie zużyła i składy także. Od początku lat 90 minęło już zgoła 20 lat! Przecież składy nie są wieczne, czasami przychodzi taki moment że musisz kupić nowe nawet nie po to aby poprawić wyniki, ale po to aby utrzymać stare.

      I nie chodzi mi o to aby bronić zakupu pendolino, tylko aby zdać sobie sprawę z tego że wszystko się zużywa i czasami trzeba kupić nowe.

      • 3 3

      • Ponadto ten rekordowy wynik z 1990 roku... (5)

        ... to tylko trasa od Gdańska Głównego do Warszawy Wschodniej, bez zatrzymań po drodze. Rozkład jazdy tych ekspresów, wymyślony w latach 80-ych to było typowe działanie propagandowe, pociąg, który nie zatrzymuje się na węzłowych stacjach, żeby umożliwić przesiadki pasażerom z okolic to bezsens ekonomiczny.

        • 1 8

        • Godzinę później wyjeżdżał ekspres

          który jechał pół godziny dłużej i zatrzymywał się na kilku stacjach.
          W tym takie węzły jak Tczew, Działdowo, Ciechanów...

          • 1 0

        • Samolot tez się nie zatrzymuje po drodze (1)

          A Expres to nie pospieszny.

          • 8 2

          • A samolot to nie pociąg.

            Co nie zmienia faktu, że i samoloty mają międzylądowania w dłuższych trasach.

            Ekspresy zatrzymują się na węzłowych stacjach w całym świecie. I dodatkowo w większych miastach, nawet jeśli te nie są węzłami kolejowymi. Pod tym względem niewiele się różni od pośpiesznego. Zresztą to ostatnie pojęcie przestało funkcjonować.

            • 0 4

        • Około 3,5 godziny do stolicy - ale nie chciało się robić remontów (1)

          Bo były drogie. No to teraz płacimy kiedy jest drożej. Niestety ni ejest lepiej, bo Pendolino nie roziwnie tu skrzydeł a lepiej było kupić tańszy skład krajowy, który rozwinie TĄ SAMĄ PRĘDKOŚĆ CO PENDOLINO BEZ WYCHYLNEGO WÓZKA - ale za 10 krotnie mniejsza kasę.

          A urzędas zarobi lepiej na 10 większej inwestycji, co nie?

          • 3 0

          • Jeszcze pod koniec lat 90 nieco ponad 3 godziny

            W 2006 było 4 gpdziny czy 4,5...

            Potem już tyklo gorzej....

            • 3 0

    • prawdziwe interesy robi sie na wielkich słomianych inwestycjach (2)

      MIŚ się przypomina jak słyszę o inwestycji za 1, 5 mld zł pendolino srino ktore na naszych torach pojedzie maks 150 km/h ! To polskie nowe składy normalnie osiągają 160km/h tylko za 10 razy mniejszą kasę ale tu Nowaczek nie bedzie mógł wymienić sie na zegarki hahahaha

      • 40 3

      • mis wiecznie żywy

        a na koniec protokół zniszczenia

        • 5 0

      • przykre ale prawdziwe

        tyko dlaczego dajemy się tak robić w bambuko?

        • 13 1

    • Ale teraz ten sam czas osiągniesz w pendolino!! Jest postęp cywilizacyjny? Jest!! (2)

      ...

      • 11 7

      • (1)

        No jak ten sam czas, to postępu nie ma?

        • 4 2

        • A jaki Ty postęp widzisz w wymianie toru czy wagonu ?

          To zwykła konserwacja.

          • 1 0

    • no tak, ale wtedy trasa była krótsza.. (1)

      • 22 6

      • bo teraz przez Białystok do Wa-wy będzie jechał jak słynny TLK Tour de Pologne. nono te te 2,5 to super czas. -)
        To chyba najjaskrawszy przykład marnotrawstwa publicznych środków i mamienia ludzi że jest zaje....e

        • 28 2

  • Bilet lotniczy Gdańsk Warszawa 250zl - gdzie kupić i kiedy?

    Póki państwo reanimuje trupa Lot, nie ma realnie szans na takie ceny na codzień. Ciekaw jestem czy autor tego art. Jest w stanie podać gdzie można takie bilety kupić ?

    • 1 0

  • Nie zejdzie ponizej 200zl?

    To chyba jakis malo smieszny zart!!!! To po to ostatnie lata czlowiek po 10 godzin tlukl sie 300km bo przygotowywali trase zeby mozna bylo dojechac w 2h a koniec koncow nie pojedzie wcale bo go nie bedzie stac... Zegnaj PKP! Zdechniesz w swoim wlasnym sosie chciwosci

    • 3 0

  • Jak komuś będzie zależało (12)

    to kupi i droższy bilet. Czasem trzeba jechać 'nagle' i wtedy można wydać 200-250 pln zamiast 600-1000 za przelot z dojazdami.
    Ciekawe czy tory będą dostosowane na czas i czy nie będzie wykolejania się składów. bardzo jestem ciekawa.

    • 20 36

    • anetko (5)

      sprawy techniczne zostaw facetom, poczytaj sobie pudelka

      • 22 11

      • z checia, ale (4)

        pracuję z marynarzami i wiem, ze faceci sa ostatnio bardzo roztargnieni ...
        zapominaja swoich dokumentow, pieniedzy, paszportow, albo w ogole gdzie leca.
        i jak tu cos zostawic facetom ?

        • 10 10

        • ty nie pracujesz Z marynarzami tylko POD nimi, lub PRZED nimi znajdując się na wysokości pasa, czyli na wysokości zadania :D

          • 2 0

        • (1)

          Marynarze to raczej płyną, niż lecą

          • 5 2

          • Zupełnie jak plemniki! A może marynarze to plemniki poszukujące jądra w oceanie? A co jak marynarz zapłodni ocean? Co się urodzi? Co no co?!?!?! ;(

            • 0 1

        • Ważne abyś ty za to Aneto

          pamiętała o każdej porze dnia i nocy kiedy masz płodne dni.

          • 18 6

    • ty nie jesteś bardzo ciekawa, ty jesteś bardzo tępa

      • 1 0

    • Anetko chyba cena na wyjazd

      do Paryża

      • 4 0

    • tak,

      a w ankiecie jak zwykle brakuje opcji: powyżej 50 zł kolej w polsce jest nieopłacalna...

      • 7 1

    • a nie można tak normalnie? (2)

      zwykły bilet za zwykły pociąg który jadąc 120 km/h dojedzie w 3,5 h?

      • 18 0

      • teraz też będzie 3,5h tylko za 200zł

        to jest ten postęp

        • 17 0

      • tak to było za komuny teraz jest nowoczesny neoliberalny kapitalizm i trzeba ściągać z ludzi ile się da

        • 15 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane