• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking Park&Ride przyjął się na południu Gdańska

Maciej Naskręt
27 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dotychczas w Gdańsku samochody i komunikacja miejska wzajemnie się wykluczały. Przykład z pętli na południu Gdańska pokazuje, że wcale tak być nie musi. Dotychczas w Gdańsku samochody i komunikacja miejska wzajemnie się wykluczały. Przykład z pętli na południu Gdańska pokazuje, że wcale tak być nie musi.

Parking typu Park&Ride zlokalizowany przy pętli tramwajowej przy ul. Świętokrzyskiej w Gdańsku w godzinach pracy jest wypełniony samochodami po brzegi. Nic dziwnego: przesiadając się na tramwaj do centrum, kierowcy mogą zaoszczędzić w miesiącu ponad sześć godzin i prawie 140 zł.



Na pętli Łostowice Świętokrzyska kierowcy mają do dyspozycji 150 miejsc postojowych. Na pętli Łostowice Świętokrzyska kierowcy mają do dyspozycji 150 miejsc postojowych.
W maju tego roku oddano węzeł przesiadkowy przy zbiegu ul. Świętokrzyskiej i al. Havla na południu Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja była realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III, wraz z budową linii od strony pętli na Chełmie i dwujezdniową al. Havla. Na pętle wjechały nie tylko tramwaje i autobusy, ale też mieszkańcy siedzący za kierownicami samochodów i rowerów.

Kierujący pojazdami mogą na pętli przesiąść się do komunikacji zbiorowej. Swoje auta mogą zostawić na jednym ze 150 bezpłatnych i całodobowych miejsc postojowych. Rowerzyści mają do dyspozycji ok. 250 podobnych stanowisk. To tak zwane parkingi typu Park&Ride i Bike&Ride.

Czy skorzystał(a)byś z parkingu Park&Ride wiedząc, że jest w pobliżu?

Większość kierowców początkowo traktowało rozwiązanie to jako eksperyment, ale po czasie wielu z nich przekonało się do pomysłu urzędników. Część z nich regularnie przesiada się do tramwaju lub autobusu.

- Już o godz. 10, kiedy to większość osób jest w pracy, trzeba nieco pojeździć autem po pętli, by znaleźć wolne miejsce. Oceniam, że w godzinach pracy parking jest wypełniony w 80-90 proc. Bez problemu miejsce postojowe znajdą ci, którzy do pracy jadą m.in. na godz. 8 lub 9 - spostrzega pani Agnieszka, mieszkanka południa Gdańska, która również pozostawia tam swoje auto i do centrum podróżuje tramwajem.

Do takiego zachowania naszą czytelniczkę przekonały: zaoszczędzony czas i pieniądze oraz fakt, że jeździła samochodem do pracy sama, bez współpasażerów.

Pokusiliśmy się zatem o małe wyliczenia. Kilometr podróży autem kosztuje 0,80-1,3 zł (paliwo, amortyzacja, ubezpieczenie). Kierowca, który wyjeżdża autem z ul. Hokejowej zobacz na mapie Gdańska do centrum i ma do pokonania ok. 9 km, za przejazd płaci 7,20-11,70 zł.

Natomiast podróż autem z ul. Hokejowej do pętli to przejazd 2,5-kilometrowym odcinkiem drogi, za który zapłaci 2-3,25 zł. Wsiadając do tramwaju kasuje on bilet, którego cena wynosi 3 zł. Podróż z południa Gdańska do centrum kosztuje wtedy 5-8,25 zł. Oznacza to, że jadąc tylko w jedną stronę oszczędzamy 2,20-3,45 zł. Wystarczy to m.in. na przepyszną drożdżówkę. W miesiącu daje to na nam 88-138 zł oszczędności. To wystarczy na solidny obiad lub kolację dla czteroosobowej rodziny.

A jak wygląda podróż czasowo? Kierowca jadący bezpośrednio do centrum z ul. Hokejowej traci ok. godziny, czasem nawet godzinę i dziesięć minut. Dotakowy czas traci na poszukiwaniu wolnego miejsca w centrum. Natomiast ten sam kierowca, przesiadając się do tramwaju na pętli, na podróż przeznaczy ok. 50 minut. Zysk? 10 minut. W ciągu miesiąca daje to nam sześć godzin i 40 minut. Kto by nie chciałby mieć tyle czasu wyłącznie dla siebie?

Na pętli Świętokrzyska Łostowice nieco mniejszym zainteresowaniem cieszy się aktualnie parking dla rowerów - Bike & Ride. Powód? Po pierwsze: nadchodzi zima, temperatura powietrza zbliża się z dnia na dzień do zera stopni Celsjusza. Stanowiska dla rowerów z pewnością zapełnią się wiosną przyszłego roku.

Po drugie: nadal trudno dojechać rowerem do pętli. Nie ma gotowych ścieżek wiodących do węzła przesiadkowego. Z tym jednak problemem mierzą się urzędnicy z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zamierza zbudować ścieżki w kierunku m.in. osiedla Kolorowego. Sprawę opisaliśmy w osobnym artykule.

Ostatnim - trzecim - powodem, dla którego rowerzyści prawdopodobnie rezygnują z pozostawiania rowerów na parkingu Bike & Ride to wieść o kradzieżach jednośladów, nawet pod okiem kamery. Sprawdziliśmy tę informację na policji. To jednak "miejska legenda". - Od maja, czyli otwarcia pętli Łostowicka Świętokrzyska, nie odnotowaliśmy tam żadnej kradzieży roweru - zapewnia podkom. Magdalena Michalewska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Jednak pracownica biura obsługi podróżnych, które znajduje się w samym środku węzła przesiadkowego Łostowice Świętokrzyska, wspomina jeden incydent. - Kiedyś zgłosił się do nas mężczyzna z prośbą o sprawdzenie nagrań z monitoringu, bo skradziono mu rower. Niestety zostawił go w miejscu, którego nie obejmowało oko kamery - mówi. Wychodzi na to, że poszkodowany nie udał się na policję.

W Gdańsku mają pojawiać się kolejne parkingi typu Park&Ride oraz Bike&Ride. Głównie mają one powstać przy stacjach planowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy dwutorową linią Osowę i Wrzeszcz. Ogromny węzeł przesiadkowy - Czerwony Most - ma powstać też na Oruni przy ul. Mostowej. To jest jednak melodia przyszłości.

Gdynia i Sopot nie mają wielu stworzonych od podstaw parkingów Park&Ride oraz Bike&Ride. Choć taką funkcję w przypadku Gdyni spełnia parking na 30 pojazdów przy ul. Stryjskiej zobacz na mapie Gdańska - nieopodal przystanku SKM Gdynia Redłowo.

Miejsca

Opinie (208) 8 zablokowanych

  • Brak automatu z biletami

    A mnie wydaje się porażką, że w tak rozbudowanym miejscu komunikacyjnym nie ma ani jednego automatu, w którym można by nabyć bilet :(

    • 4 0

  • dobrze że polaki (1)

    kopiują dobre pomysły od cywilizowanych narodów

    • 2 4

    • Mam propozycję - zrób cos dla siebie.
      Po pierwsze kup słownik, bo nie "polaki" tylko Polacy.
      Po drugie. Odlóż gazetę "wybiórczą" ( celowo z małej litery) pomachaj sołtysowi, zabierz węzełek z jedzeniem i udaj się do tej niby "cywilizowanych narodów". Zobaczysz, jak tam jest naprawdę.

      • 0 3

  • a czy ktoś z szanownych decydentów móglby wziąc swoje 4 litery na przystanek brama wyzynna i w godzinach od 16 do 17 zobaczyc jak funkcjonuje ten ich przecudny transport miejski ... wczoraj w ciągu półgodziny przez przystanek przejachało 6-7 trajków na Stogi z czego 4 były puste zas 2 na petle Łostowice i to tak zawalone, że ludzie czekali na nastepne ... co za kraj

    • 3 1

  • Zastanawiałem się kto to spłodził?

    a tu człowiek który potrafi błysnać w każdym sensie :-).

    Artykulik szyty grubymi nićmi i rozmija sie z faktami!

    -Na tym parkingu parkują glównie mieszkańcy okolicznego osiedla którym nie chce sie podjerdzać pod dom w porze dużych korków oszczędzają 10-20minut.
    -Artykulik ma pokazać że proszę co prawda każemy wam płacić na zapyziałych (bez urazy bo lubię te okolice) Siedlcach gdzie mieliśmy zbudować parking na potrzeby UM ale nie zbudowaliśmy i mozecie zostawić auta tu.
    - Artykulik udowadnia że upartyjnienie rady miasta powoduje zaklepywanie złych nietrafionych zbędnych kosztownych inwestycji. Zamiast tej pętli dla tramwajów dwukierunkowych i kosztownego budynku oraz wiat z których nikt nie krzysta bo nieczynne nie chronią przed wiatrem i zimnem czy deszczem mozna było zbudować choćby te kilka km nowej drogi w dzielnicy.

    Prezydent jest inteligentny tylko wiecie czym sie różni człowiek inteligentny od mądrego? Inteligentny rozwiązuje problemy których nie ma mądry.

    A mieszkańcy okolicznych dzielnic zrobią porządek zarówno z prezydentem jak i radą miejska już w nadchodzących wyborach. A że to są często ludzie napływowi to bez sentymentu wybiorą choćby człowieka z Kartuz byle miał rozsądne propozycje.
    Bo smród bród skażone powietrze i woda a do tego opłaty jak w Tokyo to za dużo jak na przeciętnego mieszkańca Gdańska.
    Pozdrowienia dla członków PO jak chcecie bluzgac to dajcie sobie spokój. Równo ne znoszę zarówno was jak i członków PIS SLD i innych organizacji których motto to najpierw zapewniamy później ściemniamy a jak zaczyna dopisywać życie na koniec uciekamy. Choć to z trudem przychodzi ale może i lepiej bo ...

    • 4 5

  • amortyzacja i ubezpieczenie - poproszę o podstawę wyliczeń.

    • 1 0

  • Wyliczenia

    Jestem jak najbardziej za. Ale te wyliczenia są błędne. Nie można wliczyć do kosztu przejazdu ubezpieczenia, gdyż jest to koszt stały niezależny od kilometrów. To, że ktoś jedzie 3 czy 10 km dziennie - ubezpieczenie auta kosztuje tyle samo - jak nie mniej, gdy w przypadku większego przebiegu auta jego wartość spada - a zatem wysokość ubezpieczenia AC też ;-).

    Fajnie jest jak ktoś ma tramwaj obok pracy i domu - to naprawdę w godzinach szczytu szybciej się poruszać. Problem stanowią połączenia komunikacji łączone z autobusem.

    Prosty przykład z Ujeściska - dostać się w okolice Suchanina to już wymaga 3 przesiadek.

    Nie wiem ja Wy ale ja ostatnio odczułem, że łatwiej się jeździ po Gdańsku

    • 1 2

  • A jak wygląda podróż czasowo? To jakieś bzdury są... (1)

    Nie wiem skąd autor miał te dane, ale ja jadąc komunikacją miejską z Centrum na Hokejową i na odwrót poświęcam około 55 minut. Samochodem około 35 minut. Bez komentarza....

    • 12 3

    • Do tego bez kaszlących dziadów, zarazków, tłoku, smrodu strawionego piwska i potu. Korzyści niemierzalne, ale istotne.

      • 7 3

  • Potwierdzam

    Dojazd do tej pętli rowerem z południowych dzielnic to porażka. Droga rowerowa jest tylko z Oruni Górnej a w zasadzie to ciąg-pieszo rowerowy tyle że asfaltowy. Z Zakoniczyna to też tragedia , tak samo z Kowali czy z Czterech Pór Roku. Brak ścieżki na Świętokrzyskiej , chodniki są za wąskie , a na jedzni wąskiej jak diabeł samochód za samochodem. Nic dziwnego że parking rowerowy świeci pustkami , bo na południu nie ma spójnej sieci dróg rowerowych a do tego nie jest zadaszony w całości no i ta tabliczka parking nie strzeżony porażka

    • 3 1

  • A może to był właśnie złodziej?

    "Kiedyś zgłosił się do nas mężczyzna z prośbą o sprawdzenie nagrań z monitoringu, bo skradziono mu rower. Niestety zostawił go w miejscu, którego nie obejmowało oko kamery - mówi. Wychodzi na to, że poszkodowany nie udał się na policję..."

    Pytanie czy legitymuje się taką osobę, która prosi o przejrzenie monitoringu. Przecież złodziej może przyjść i sprawdzić jaki zakres ma kamera, a następnie bez problemu czekać na "okazję"...

    • 4 1

  • Logiczne myślenie by się przydało

    Ubezpieczenie i częśćiowo amortyzacja (starzenie się auta) są ponoszone niezależnie czy się jedzie samochodem czy samochodem+tramwajem. Zatem wyliczając alternatywny koszt auto vs auto+tramwaj należy liczyć:
    koszt paliwa+ częściowa amortyzacja >>>> jak dla mnie to koszt ok 50-60gr/km (30-40gr paliwo plus amortyzacja)'a zatem oszczędności są dużo mniejsze (6,5km x 50/60gr = 3,25-3,90 bilet 3zł zatem oszczędzamy 0,25-0,90zł), nie ma mowy o drożdzówce za to w komunikacji miejskiej często można zarobić w ryj, sam komfort jest zwykle niższy niż jazda autem no i często ludzie się dogadują i dojezdzają we dwójkę/trojkę na zmianę jednym autem.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane