- 1 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (84 opinie)
- 2 Zuchwała kradzież w sklepie budowlanym (88 opinii)
- 3 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (282 opinie)
- 4 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (405 opinii)
- 5 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (113 opinii)
- 6 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (225 opinii)
Parking Park&Ride przyjął się na południu Gdańska
Parking typu Park&Ride zlokalizowany przy pętli tramwajowej przy ul. Świętokrzyskiej w Gdańsku w godzinach pracy jest wypełniony samochodami po brzegi. Nic dziwnego: przesiadając się na tramwaj do centrum, kierowcy mogą zaoszczędzić w miesiącu ponad sześć godzin i prawie 140 zł.
W maju tego roku oddano węzeł przesiadkowy przy zbiegu ul. Świętokrzyskiej i al. Havla na południu Gdańska . Inwestycja była realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej III, wraz z budową linii od strony pętli na Chełmie i dwujezdniową al. Havla. Na pętle wjechały nie tylko tramwaje i autobusy, ale też mieszkańcy siedzący za kierownicami samochodów i rowerów.
Kierujący pojazdami mogą na pętli przesiąść się do komunikacji zbiorowej. Swoje auta mogą zostawić na jednym ze 150 bezpłatnych i całodobowych miejsc postojowych. Rowerzyści mają do dyspozycji ok. 250 podobnych stanowisk. To tak zwane parkingi typu Park&Ride i Bike&Ride.
- Już o godz. 10, kiedy to większość osób jest w pracy, trzeba nieco pojeździć autem po pętli, by znaleźć wolne miejsce. Oceniam, że w godzinach pracy parking jest wypełniony w 80-90 proc. Bez problemu miejsce postojowe znajdą ci, którzy do pracy jadą m.in. na godz. 8 lub 9 - spostrzega pani Agnieszka, mieszkanka południa Gdańska, która również pozostawia tam swoje auto i do centrum podróżuje tramwajem.
Do takiego zachowania naszą czytelniczkę przekonały: zaoszczędzony czas i pieniądze oraz fakt, że jeździła samochodem do pracy sama, bez współpasażerów.
Pokusiliśmy się zatem o małe wyliczenia. Kilometr podróży autem kosztuje 0,80-1,3 zł (paliwo, amortyzacja, ubezpieczenie). Kierowca, który wyjeżdża autem z ul. Hokejowej do centrum i ma do pokonania ok. 9 km, za przejazd płaci 7,20-11,70 zł.
Natomiast podróż autem z ul. Hokejowej do pętli to przejazd 2,5-kilometrowym odcinkiem drogi, za który zapłaci 2-3,25 zł. Wsiadając do tramwaju kasuje on bilet, którego cena wynosi 3 zł. Podróż z południa Gdańska do centrum kosztuje wtedy 5-8,25 zł. Oznacza to, że jadąc tylko w jedną stronę oszczędzamy 2,20-3,45 zł. Wystarczy to m.in. na przepyszną drożdżówkę. W miesiącu daje to na nam 88-138 zł oszczędności. To wystarczy na solidny obiad lub kolację dla czteroosobowej rodziny.
A jak wygląda podróż czasowo? Kierowca jadący bezpośrednio do centrum z ul. Hokejowej traci ok. godziny, czasem nawet godzinę i dziesięć minut. Dotakowy czas traci na poszukiwaniu wolnego miejsca w centrum. Natomiast ten sam kierowca, przesiadając się do tramwaju na pętli, na podróż przeznaczy ok. 50 minut. Zysk? 10 minut. W ciągu miesiąca daje to nam sześć godzin i 40 minut. Kto by nie chciałby mieć tyle czasu wyłącznie dla siebie?
Na pętli Świętokrzyska Łostowice nieco mniejszym zainteresowaniem cieszy się aktualnie parking dla rowerów - Bike & Ride. Powód? Po pierwsze: nadchodzi zima, temperatura powietrza zbliża się z dnia na dzień do zera stopni Celsjusza. Stanowiska dla rowerów z pewnością zapełnią się wiosną przyszłego roku.
Po drugie: nadal trudno dojechać rowerem do pętli. Nie ma gotowych ścieżek wiodących do węzła przesiadkowego. Z tym jednak problemem mierzą się urzędnicy z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zamierza zbudować ścieżki w kierunku m.in. osiedla Kolorowego. Sprawę opisaliśmy w osobnym artykule.
Ostatnim - trzecim - powodem, dla którego rowerzyści prawdopodobnie rezygnują z pozostawiania rowerów na parkingu Bike & Ride to wieść o kradzieżach jednośladów, nawet pod okiem kamery. Sprawdziliśmy tę informację na policji. To jednak "miejska legenda". - Od maja, czyli otwarcia pętli Łostowicka Świętokrzyska, nie odnotowaliśmy tam żadnej kradzieży roweru - zapewnia podkom. Magdalena Michalewska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Jednak pracownica biura obsługi podróżnych, które znajduje się w samym środku węzła przesiadkowego Łostowice Świętokrzyska, wspomina jeden incydent. - Kiedyś zgłosił się do nas mężczyzna z prośbą o sprawdzenie nagrań z monitoringu, bo skradziono mu rower. Niestety zostawił go w miejscu, którego nie obejmowało oko kamery - mówi. Wychodzi na to, że poszkodowany nie udał się na policję.
W Gdańsku mają pojawiać się kolejne parkingi typu Park&Ride oraz Bike&Ride. Głównie mają one powstać przy stacjach planowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy dwutorową linią Osowę i Wrzeszcz. Ogromny węzeł przesiadkowy - Czerwony Most - ma powstać też na Oruni przy ul. Mostowej. To jest jednak melodia przyszłości.
Gdynia i Sopot nie mają wielu stworzonych od podstaw parkingów Park&Ride oraz Bike&Ride. Choć taką funkcję w przypadku Gdyni spełnia parking na 30 pojazdów przy ul. Stryjskiej - nieopodal przystanku SKM Gdynia Redłowo.
Miejsca
Opinie (208) 8 zablokowanych
-
2012-11-27 09:55
A kiedy zrobią tam... (2)
... możliwość przesiadki w NORMALNYM tempie, bo w tej chwili autobus podjeżdża, a tramwaj dzwoni że już odjeżdża, więc ludzie wysiadają i lecą tratując się jak zwierzęta. Podobnie z podjechaniem tramwaju z centrum i przesiadką na autobus - ze dwa razy zdarzyło mi się, że kierowca 295 zamknął mi drzwi przed nosem. Ludzie starsi i mniej sprawni to już w ogóle tam nie mają szans. Afryka dzika!
- 9 1
-
2012-11-27 14:52
nie powinny CZEKAĆ
powinny być co 3 minuty, jak metro
w Wawie rzadko kto ściga metro
jak wie że za moment nastepne
a u nas czasem 1 tram na godzine- 3 0
-
2012-11-28 09:02
fajno ,ze to zgłaszacie na forum, a czy zgłaszaliście tez w ZKM, czy tylko na forum gdzie siedzi malutka grupka ludzi nienawidzących rowerzystów, bo ci nie stoją w korkach ?
- 1 0
-
2012-11-27 09:56
zasypać!
- 3 2
-
2012-11-27 10:03
Żałosne
Autor albo wcale nie zainteresował się tematem i napisał go zza biurka korzystając z informacji od urzędników albo zrobił po prostu artykuł na ich zlecenie.
"Jest prawda czasu i prawda ekranu"- 10 0
-
2012-11-27 10:07
Brednie
Próbowałam, finansowo zapewne się opłaci, ale tramwajem dojazd do pracy trwał dużo dłużej!!! I to w ścisku, z ostrym hamowaniem na przystankach i czerwonych światłach.
- 7 1
-
2012-11-27 10:07
Odliczamy ubezpiecczenie?
To znaczy że jak przesiadam się na tramwaj to ubezpieczenia za samochód już nie płacę?
- 11 0
-
2012-11-27 10:19
co dziwne, to chyba pierwszy eksperyment, w którym pomysł urzedników był trafiony
tylu urzednikow i tak malo trafionych pomysłów. JEDEN trafiony. kto zatrudnił to niepomysłowe tałatajstwo???
- 1 1
-
2012-11-27 10:23
Biedni Ci urzędnicy....
myslą, że jak zrobią parking na południu gdańska za darmo to już jest oki. Pomyślcie jeszcze o dojezdzie do niego ! Ale to już Was przerasta... Świętokrzyska od Obwodnicy musi mieć po 2 pasy w każdą stronę aż do Łódzkiej. Musi i tyle !
- 6 3
-
2012-11-27 10:28
co to za wyliczenia?
ubezpieczenie jest obowiązkowe bez względu czy stoi na parkingu czy nim jeździ
- 6 1
-
2012-11-27 10:28
park and go (1)
nie wiem jakich badań potrzeba aby wysnuc wnioski ze zwykłych obserwacji - wystarczy obejrzeć jak wyglądają okolice przy przystankach SKM np.Wejherowo, Reda - ludzie sami dawno wpadli na system samochodem do przystanku a adalej jazda kolejka/autobusem/trajdkiem/tramwajem. potrzeba matką wynalazku a nie imaginacja biurokracji
- 2 0
-
2012-11-27 13:10
Gdańsk Główny
to masakra, nie ma czegoś takiego, musisz zapłacić majątek za płatny parking a jak już mam płacić to wolę jechać autem. Często muszę jeździć do Sopotu, kiedyś SKMką dziś wolę autem mimo, że w Sopocie trzeba się przyłożyć by znaleźć miejsce postojowe.
- 0 0
-
2012-11-27 10:57
propaganda sukcesu (1)
Pan redaktor nadawałby sie w poprzednim ustroju jako naczelny Trybuny Ludu: pisałby wówczas ze co prawda drozeje chleb i mięso ale tanieją lokomotywy
Dobre żąglowanie danymi matematycznymi (dużo cyferek)ale bledne wnioski.
Jazda komunikacja miejska nigdy nie bedzie bardziej ekonomiczna komfortowa i niezależna niz samochód. Pan redaktor zapomniał równiez o tym ze zarowno tramwaj jaki autobus tez jezdza na jakies zrodło energii a urzędasom z gdanska coraz trudniej dokładac na komunikacje wiec i ona drozej wprost proporcjonalnie do cen energii elektrycznej i paliwa.- 12 1
-
2012-11-27 11:12
ustanio koszt energii stoi w miejscu(paliwa troche stanialy nawet), a sa zapowiedziane podwyzki biletow w wielu miastach
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.