• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkingowa drożyzna na lotnisku

Tomasz Gawiński
29 maja 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
Władze Portu Lotniczego Gdańsk Trójmiasto wydzierżawiły parking przed lotniskiem prywatnej firmie. Godzina postoju kosztuje tam 6 zł co plasuje to miejsce wsród najdroższych w Polsce. Co ciekawe, udziałowcami spółki zarządzającej portem lotniczym jest m.in. gmina Gdańsk, a zatem prawa stanowione przez nią winny być respektowane. Tymczasem zgodnie z uchwałą RM maksymalna wysokość opłat za parkowanie winna wynosić 2,60 zł.

Kiedyś na parkingu przed portem lotniczym w Rębiechowie można było parkować samochody za darmo. Od lipca ub. roku za postój trzeba płacić. Pół godziny kosztuje 3 zł, godzina 6 zł. Po dwóch godzina postoju trzeba już jednak zapłacić za każda pełną godzinę. Stawia to parking w Rębiechowie wśród najdroższych w Polsce.

- Naszym obowiązkiem jest poszukiwanie przychodów - tłumaczy Włodzimierz Machczyński, prezes spółki Port Lotniczy Gdańsk Trójmiasto. - Wydzierżawiliśmy parking firmie Capital Parking, która zainwestowała ok. miliona złotych. Wyłoniono ją, choć nie było takiego wymogu, w wyniku przetargu.
Zapewne w szlabany i automat do płacenia, bo parking już był wtedy wybudowany.
Zdaniem prezesa Machczyńskiego, jeśli kogoś stać na podróż samolotem, to stać i na parking. - Lepiej zarabiać na tym, niż mieliby do parkingu dokładać podatnicy.


Tomasz Staniszewski, szef gdańskiego oddziału Capital Parking uważa, że w grodzie nad Motławą jest co najmniej kilka droższych parkingów. - Np. przy hotelu Holiday Inn każda godzina parkowania kosztuje 5 zł. - mówi. - My rozbijamy cenę na pół, a poza tym 3 zł kosztuje pół godziny postoju, a na opuszczenie parkingu pojazd ma jeszcze 20 minut, a zatem w sumie czas postoju wynosi 50 minut. Działamy tak, aby nie zrażać klientów.

Co istotne, zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gdańska z listopada 2001 roku w sprawie ustalenia maksymalnej wysokości opłat na parkingach strzeżonych zlokalizowanych na terenach komunalnych Miasta Gdańska, maksymalna stawka za godzinę parkowania wynosi 2,60. Czyli ponad dwukrotnie mniej niż na lotnisku. Tymczasem w skład spółki Port Lotniczy Gdańsk Trójmiasto wchodzi także gmina Gdańsk, a jej prezes jest osobą przez gminę rekomendowaną na to stanowisko. Czy zatem nie powinny obowiązywać tam gminne prawa?

Tomasz Staniszewski tego nie wie. Odsyła do dyrekcji w Warszawie, ale kontakt z dyr. Markiem Gonickim jest niemożliwy. Ma wyłączony telefon. Natomiast prezes Machczyński twierdzi, że teren jest własnością przedsiębiorstwa, a nie gminy i dlatego spółka odpowiada za to, co dzieje się na lotnisku i wokół niego. - To nie są tereny komunalne - dodaje. - O Porcie Lotniczym nie możemy powiedzieć, że jest gminny. Raczej zależy nam na tym, aby był ważnym elementem infrastruktury regionu.

Nie zmienia to jednak faktu, że Rębiechowo jawi się jako jedno z najdroższych lotnisk w Polsce. Wiadomo bowiem, że niektórzy taksówkarze za kurs do Wrzeszcza potrafią zainkasować nawet równowartość 100 dawnych DM, zaś jeśli nie musimy korzystać z ich usług, "słono" płacimy za postój przed terminalem. Nie najlepsza to wizytówka dla tego miejsca, zarówno przed gośćmi z kraju, jak i za granicy.
Głos WybrzeżaTomasz Gawiński

Opinie (58)

  • Jestem ciekaw w co zainwestowali ten milion (pozłacany szlaban) :) . Poraz kolejny widzimy niezgodność ustaw i rozporządzen. Moze ktoś wkoncu zacznie kontrolować biurokracje z rzeczywistością.

    • 0 0

  • Osoba, ktora leci np do Wa-wy i wraca nastepnego dnia, zostawia samochod na parkingu (oplata 6 zl za godzine)i placi za to rownowartosc jednego biletu lotniczego do Wa-wy. Tak jest tylko u nas :(

    • 0 0

  • taksówkarze z mafii płacą towarzyszom z GŁOSU WYBRZEŻA

    Za te brednie na temat parkingu to chyba płacą towarzyszom redaktorom z Głosu towarzysze mafiozi z mafii a głupiemu radość

    • 0 0

  • przecież piszę że dwie..

    czyli konkurencja jest.
    piszę ,że obie maja podobną ofertę (teoretycznie:)) )
    mi na wiele lat logo TPSA będzie kojarzyło sie źle....

    • 0 0

  • otoz

    w przypadku tej konkretnej firmy i ich nieuczciwej konkurencji i wielu innych zagran rozumiem Cie, popieram itp. itd. Jesli natomiast uwazasz, ze gdyby w Polsce jedynym naprawde liczacym sie operatorem bylo np. DeutcheTelekom i mialbys niskie ceny jestes naiwny. kazdy wykorzystalby swoja monopolistyczna pozycje na miejscu tepsy. a jak przyjdzie konkurencja to zobaczymy czy im pedzle nie zmiekna :-)

    • 0 0

  • chodzi mi krzychu o coś innego...

    jako polak chciałbym popierać polskie firmy ..
    w przypadku np. TPSA która przez wiele starała się "przywiązać" mnie do siebie nie widzę takiej możliwości.
    nie widzę możliwości popierania firmy ,która kojarzy mi się jeno ze wzrostem cen ,nieliczenia się z klientem itp...
    przykładowo (jeśli sie mylę to popraw) :
    mam do wyboru dwie firmy ,oferta ich jest podobna cenowo i rzeczowo.
    Jedną z tych firm jest TPSA. Ponawiam pytanie : zgadnij kogo wybiore i dlaczego??

    • 0 0

  • drogi galluxie :)

    w momencie gdy wejdziemy do unii i dla TPSA znajdzie sie PRAWDZIWA konkurencja to i oni beda musieli zjechac z cenami. Pamietasz ile kosztowala komorka wielka jak piornik w chwili gdy na rynku byl tylko centertel? weszla era i plus i prosze 10mln obywateli ma telefony - mniejsze, tansze itd. reasumujac wole firme polska, ktora w obliczu realnej konkurencji bedzie tansza ale bedzie zatrudniala na miejscu i tu placila podatki. poza tym w tpsa udzialy ma france telekom(ktory jest zreszta panstwowy), ktory ma klopoty finansowe, wiec byc moze, juz niedlugo, ich akcje wykupi deutche telekom i bedziesz mial swoj raj :))))

    • 0 0

  • ale krzychu..

    chyba nie myślisz ,że w warunkach unijnej konkurencji TPSA i porty lotnicze sp-ka z.o.o będa miały jakieś szanse?
    mi np. TPSA kojarzy się bardziej nie z polską firmą godną popierania w imię narodowego interesu ale z bandą złodzieji wykorzystującej do końca swoją pozycję na rynku do golenia baranów (bez możliwości zmiany fryzjera)
    w momencie wejścia do UE jeśli np. telefunken założy mi aparat bez haraczu za sam fakt jego posiadania to zgadnij kogo wybiorę?

    • 0 0

  • poprawka

    ABB to lubi firme przejeta wrecz zlikwidowac - po co im konkurencja?

    • 0 0

  • oj asiu

    glupoty pleciesz moje dziecko. Czy takze chcialabys aby firme, w ktorej pracujesz przejal gigant z zachodu? moze w ramach ciec Ciebie wyrzuca z roboty?ABB np. lubi tak robic. Poza tym (a moze sie myle? ) porty lotnicze to inna spolka niz LOT-obslugujacy polaczenia lotnicze.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane