• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Parkuj i jedź na Jarmark. Sprawdziliśmy, jak to działa

Maciej Korolczuk
27 lipca 2022, godz. 07:00 
Opinie (134)
Najnowszy artykuł na ten temat Jarmark św. Dominika z perspektywy sprzedawcy
Połowę biletu trzeba pozostawić w aucie, a drugą połowę zabrać ze sobą do autubusu i w razie potrzeby okazać do kontroli. Połowę biletu trzeba pozostawić w aucie, a drugą połowę zabrać ze sobą do autubusu i w razie potrzeby okazać do kontroli.

Tegoroczną nowością Jarmarku św. Dominika są buforowe parkingi w Letnicy. Opłacony bilet upoważnia do 12-godzinnego postoju, kosztuje 20 zł, a w ramach opłaty można dojechać na Jarmark (i wrócić) specjalnym autobusem. We wtorek przetestowaliśmy to rozwiązanie. Ma sporo zalet, ale też i kilka wad.



Czy korzystałeś kiedykolwiek z parkingów Park&Ride?

Na początek rzućmy okiem na zasady parkowania przy Amber ExpoMapka i stadionie w LetnicyMapka. Z parkingów mogą korzystać kierowcy zarówno aut osobowych, jak i busów powyżej 3,5 t.

Kierowcy osobówek za 12 godzin postoju muszą zapłacić 20 zł. Można też pozostawić auto na dobę, wówczas koszt wynosi 40 zł. O 10 zł więcej zapłacą kierowcy większych pojazdów, ale oni parkować mogą albo w rozliczeniu godzinowym (15 zł za godzinę) albo dobowym (50 zł).

  • Cennik parkingów Park & Ride w Letnicy.
  • Autobusy do centrum kursują w godz. 9-20:30, co pół godziny.
Pobrany z parkometru bilet składa się z dwóch części. Pierwszą - z informacją, do której godziny opłaciliśmy postój - trzeba pozostawić na podszybiu auta. Drugą - uprawniającą do darmowego kursu autobusu do centrum i w drogę powrotną - należy zabrać ze sobą, by w razie potrzeby okazać ją do kontroli.

Obsługa parkometru jest intuicyjna. Urządzenia stojące na parkingach przy Amber Expo i pod stadionem są właściwie oznakowane i ich obsługa nie powinna sprawiać nikomu większych kłopotów. Co istotne - nie trzeba wprowadzać w nich numerów tablic rejestracyjnych. Można płacić zarówno bilonem, jak i zbliżeniowo kartą płatniczą.

  • Opłacony bilet upoważnia kierowców do parkowania przez 12 lub 24 godziny oraz dojazd i powrót z centrum do Letnicy specjalnym autobusem.
  • We wtorek przed południem z autobusu oprócz naszego dziennikarza korzystało 13 osób.
  • Autobus do centrum jedzie kwadrans. Nieco krócej z niego wraca, bo nie musi stać w korku przed Huciskiem.
  • Autobus jest czysty i klimatyzowany, co w przypadku przekonania kierowców do pozostawienia swojego auta z dala od centrum może mieć spore znaczenie.
Linię między Letnicą a centrum obsługują dwa autobusy, które kursują wahadłowo na trasie Amber Expo - Dworzec Główny - Targ Drzewny co pół godziny (w godz. 9:00-20:30). Przystanki są dobrze widoczne i są wyposażone w kolorowe słupki z rozkładem jazdy. Po dotarciu do centrum warto więc zrobić zdjęcie rozkładowi jazdy, by wiedzieć, o której będziemy mogli wrócić po samochód.

Trasa przejazdu autobusu z Amber Expo na Jarmark św. Dominika. Trasa przejazdu autobusu z Amber Expo na Jarmark św. Dominika.
Sama jazda zajmuje kwadrans. Autobus jest czysty i klimatyzowany. We wtorek przed południem (kurs o godz. 11:00 spod Amber Expo) oprócz naszego dziennikarza do centrum jechało 13 osób. Dla porównania - przez cały poprzedni dzień obsłużono 35 pasażerów. Niewykluczone, że na lepszą frekwencję wpływa... gorsza pogoda i osoby, które tego dnia planowały wizytę na plaży, zmieniły plany i wybrały się na Jarmark.

  • Przystanki są dobrze oznakowane i zawierają rozkłady jazdy oraz cennik.
  • Parkingi Park & Ride to tegoroczna nowość Jarmarku św. Dominika.

Można to jeszcze poprawić



Na koniec trzy podpowiedzi, mogące usprawnić funkcjonowanie nowej linii i jeszcze bardziej poprawić frekwencję.

Pierwsza to niepotrzebny przystanek przy Dworcu Głównym. Linia dedykowana Jarmarkowi powinna kursować na Jarmark, a więc jej docelowym przystankiem powinien być (i jest, ale z zatrzymaniem po drodze przy dworcu) Targ Drzewny. Przy dworcu mało kto wysiada i nikt nie wsiada, więc zatrzymanie tam autobusu nie ma większego sensu. Inna sprawa, że autobus w drodze na Targ Drzewny musi przeciskać się przez zatkane Hucisko. We wtorek nasz poranny przejazd z Letnicy do dworca zajął kierowcy 10 minut. Kolejne 6 minut straciliśmy w korku na krótkim odcinku Podwala Grodzkiego i Huciska.

Autobus po drodze napotyka na dwie przeszkody. Jedna to niepotrzebny przystanek przy Dworcu Głównym, druga - korek przed Huciskiem, gdzie traci kilka minut. Autobus po drodze napotyka na dwie przeszkody. Jedna to niepotrzebny przystanek przy Dworcu Głównym, druga - korek przed Huciskiem, gdzie traci kilka minut.
Druga kwestia to cena za parkowanie. Co prawda 20 zł za 12 godzin parkowania to równowartość zaledwie trzech godzin postoju w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. Po rozłożeniu opłaty np. na czteroosobową rodzinę opłata wydaje się niewielka. Z drugiej strony opłata za całodzienny postój na nadmorskich parkingach jest o połowę mniejsza (10 zł). W ramach zmiany przyzwyczajeń transportowych i dojazdu do centrum komunikacją miejską, a nie własnym autem, warto by było ujednolicić opłaty.

I trzeci pomysł, który mógłby się przełożyć na lepszą frekwencję pasażerów, a co za tym idzie - mniej aut w centrum, to lepsza promocja parkingów. Dotychczasowe działania organizatora imprezy i miasta sprowadziły się do wzmianki o parkingach "przy okazji" innych wydarzeń. Kampania informacyjna wydaje się nie tylko niewystarczająca, ale i spóźniona - informacje o tym, że do centrum można dotrzeć w inny sposób niż samochodem, powinny dotrzeć do gości Jarmarku zdecydowanie wcześniej.

Przydałoby się też więcej znaków, które już od wjazdu do miasta kierowałyby kierowców na parkingi w Letnicy. Idealnie sprawdziłyby się w tym przypadku mobilne znaki zmiennej treści. Te jednak wykorzystane są do informowania o zamkniętej dla ruchu samochodowego ulicy Rajskiej. Wydaje się, że można je wykorzystać nieco efektywniej.

Mobilne znaki zmiennej treści zamiast informować o  zamkniętej dla ruchu Rajskiej, powinny promować buforowe parkingi w Letnicy i już od rogatek miasta kierować tam kierowców zmierzających na Jarmark. Mobilne znaki zmiennej treści zamiast informować o  zamkniętej dla ruchu Rajskiej, powinny promować buforowe parkingi w Letnicy i już od rogatek miasta kierować tam kierowców zmierzających na Jarmark.

Wydarzenia

762. Jarmark św. Dominika

jarmark

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (134)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.