• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peron SKM w Sopocie odzyskał XIX-wieczny urok

Piotr Weltrowski
8 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Orkiestra i cukierki od osób ubranych w stroje z XIX wieku - tak wyglądało uroczyste otwarcie peronu SKM w Sopocie.



Zakończyła się modernizacja peronu SKM w Sopocie. Chociaż słowo modernizacja nie jest tu może odpowiednie, bo peron wygląda niemal identycznie, jak... 140 lat temu.



czy podoba ci się "nowy-stary" wygląd peronu SKM w Sopocie?

Pierwszy peron w Sopocie - właśnie ten, z którego dziś korzysta SKM - budowano w latach 1868-1870. Pasażerów zaczął on przyjmować w lipcu 1870 roku. - W tamtych czasach postrzegany był jako świątynia nowoczesności, ale też przybytek luksusu. Od samego początku chcieliśmy, by peronu odzyskał taki charakter. Chociaż bez pewnych detali, bo trudno dziś tworzyć elementy ozdobne ze złota, jak to bywało kiedyś - mówi Danuta Zasławska, miejski konserwator zabytków w Sopocie.

Miasto przekonało zarząd SKM, że taka przebudowa peronu będzie najlepszy. Remont poprzedziły prace badawcze - szczegółowo ustalono, jak wyglądały kolumny podtrzymujące wiatę, odnaleziono także dobrze zachowany kawałek pierwszej, oryginalnej nawierzchni peronu. Remontowano tak, aby przywrócić peronowi pierwotny wygląd. Nie było to tanie przedsięwzięcie.

- Łącznie remont pochłonął prawie 14 mln zł. Część pieniędzy pochodziła z funduszu kolejowego, część z udziałów wykupionych przez miasto oraz Urząd Marszałkowski, a część z wypracowanego przez spółkę zysku - mówi Maciej Lignowski, prezes SKM. Dodaje, że spółka ma nadzieję odzyskać połowę tych środków z funduszy europejskich. Wniosek o dofinansowanie jest już złożony - decyzja o ewentualnym przyznaniu SKM dofinansowania zapadnie jednak na przełomie tego i przyszłego roku.

Ze stylizowanym na zabytkowy wyglądem dworca kontrastują dwie windy znajdujące się przy wejściach na peron z obu stron. Jedna z nich została wybudowana jeszcze przed remontem, druga - znajdująca się od strony ul. Marynarzy zobacz na mapie Sopotu - także budowana była w ramach osobnego przedsięwzięcia. Obecnie czeka na odbiór. Powinna zostać oddana do użytku nie później niż za miesiąc.

Osoby wchodzące na peron od strony ul. Dworcowej zobacz na mapie Sopotu z pewnością zauważą białą, gołą ścianę znajdującą się tuż przy schodach prowadzących na stację. Nie jest to jednak wynik gapiostwa prowadzących remont - w tym miejscu, w ramach modernizacji sopockiego dworca, wykuty zostanie tunel prowadzący do peronu dalekobieżnego i dalej, w kierunku Al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu. Dlatego też w ramach zakończonej modernizacji peronu tego miejsca nie wykańczano.

SKM wyremontuje także inne perony
Oprócz peronu w Sopocie, w tym roku wyremontowano także peron Sopot Wyścigi. Trwa także modernizacja przystanku Gdańsk Politechnika, która zakończyć ma się w grudniu. Następny w kolejce jest peron na Wzgórzu Św. Maksymiliana w Gdyni. Jeszcze we wrześniu SKM chce rozpisać przetarg na wykonanie tej inwestycji. Jej realizacja potrwa osiem miesięcy.

Opinie (185) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    to fakt... tabor też z uporem maniaka odrestaurowują na wzrór lat 1868-1870 ...

    a sam peron to taka nasza polska bieda:

    niby z rozmachem go remontują, a kable puścili pod dachem wiaty w tandetnych metalowych korytkach...

    nad zejściem schodowym zastosowali fajne lampy punktowe, a reszta peronu oświetlona jest przemysłowymi świetlówkami jak z rzeźni, albo hali montażowej... ma się to nijak do malowanych pędzelkiem zdobień na kolumnach...

    bieda... my Polacy robimy zazwyczaj biedę, bo ta bieda w nas siedzi...

    • 19 3

    • no piękna ta wiata za 14 mln...

      do listy kefów trzeba dorzucić jeszcze: kompletnie nie pasujące rynny z ocynku, biedne i rzadko ustawione ławeczki, no i te śmietniki każdy inny, a wszystkie z demobilu z jakichś innych stacji skma zapewne. wyglądana to, że cała kasa poszła w tę wiatę malowaną "artystycznie" a na resztę to już niestety nie starczyło. a poza tym gdzie jest jakiś kiosk, gdzie można kupić gazetę albo kanapkę, bo ogólnie to pusta jakaś w tej wiacie, wiatr tylko dmie...

      • 5 0

  • Nareszcie

    czekałem na ten peron cały rok akademicki. teraz będę mógł normalnie czekać na skm. świetna robota Karnowskiego!

    • 2 4

  • Ludzie na trójmiasto wybrali kolor malowania na bursztynowy A to co niby ma byc!!

    Jak zawsze urzedasy pomalowały na zupoełnie ninny klor wiec poco był ten cały szum na jaki kolor pomalować peron!!

    • 4 1

  • super orkiestra

    fajna orkiestra,a najfajniejszy to pan co gra na bębnie :)
    pozdrawiam tego pana

    • 2 0

  • kolejny przykład

    że mamy dobrego gospodarza w Sopocie. Nie dość, że peron pachnie nowością to do tego jest utrzymany w sopockim klimacie. Wielki plus dla Karnowskiego!

    • 3 5

  • (2)

    właśnie w związku z wyjazdem do rumi i koniecznością skorzystania z tzw "dworca" we wrzeszczu wziąłem 5 mg relanium i kilka głebokich oddechów
    żegnam ozięble gdańskie konusy:-)
    parzcie sie dalej w swoim grajdołku:-)

    • 4 5

    • wielkolud sie ozwal (1)

      masz 168 cm wzrostu przynajmniej?

      • 4 0

      • a gdzie tam, ma mniej, na dodatek jest tak zasuszony, że z cash'u skroiłby go przeciętny dwunastolatek :))))))))

        • 5 1

  • A drugi pewron PKP pewnie zostanie wyrmontownay w stylu minimalistyczny ze szkla i chrom...

    ...tak zeby oba perony sie uzupelnialy poprzez kontrast

    • 1 0

  • automaty na bilety

    a czy automaty na bilety wrócą? a moze juz wrocily? czy nie pozwala na to stary design? i zostana tylko te punkty informacyjne z napisem SOS ...

    • 1 0

  • wow, wiata budowana 3 lata, a otwarcie jak wielkeij inwestycji za Gierka :)

    • 3 0

  • 14 mln i tak długo go remontowali? (1)

    Oj,chyba znów ktoś przepłacił bo efekt mizerny praktycznie.

    • 85 35

    • bo ty się nie znasz !!

      nie widziałeś tych pięknych białych kafelek przy zejściu z peronu ?! Jedna płytka musiała kosztować fortune !!
      A jaki widok ?! Prawie jak u mięsnym :P

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane