• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięciu chętnych do stworzenia wizji Kolei Metropolitalnej

ms
16 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Studium ma ustalić czy Kolej Metropolitalna to rzeczywiście będzie kolej, czy też może połączenie tramwaju, który dojeżdżałby z Gdańska... Studium ma ustalić czy Kolej Metropolitalna to rzeczywiście będzie kolej, czy też może połączenie tramwaju, który dojeżdżałby z Gdańska...

Jest pięciu chętnych do opracowania studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Za niecały rok powinniśmy wiedzieć czy Rębiechowo połączy z Gdynią i Gdańskiem pociąg, czy tramwaj - pisze Dziennik Bałtycki.



...z szynobusami, które jeździłyby do Rębiechowa z Gdyni. ...z szynobusami, które jeździłyby do Rębiechowa z Gdyni.
Co ma ustalić studium? M.in to, czym za kilka lat - prawdopodobnie jeszcze przed Euro 2012 - pojedziemy z centrum Gdańska i Gdyni na lotnisko w Rębiechowie. Pod uwagę brana jest zarówno budowa kolei elektrycznej na całej trasie, ale także tramwajów od strony Gdańska i spalinowych szynobusów dojeżdżających z Gdyni. Autorzy studium rozstrzygną także, czy linia do Rębiechowa będzie jedno- czy dwutorowa.

Z coraz bardziej realnej budowy nowej linii cieszy się Andrzej Osipów, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej.

- To kolejny krok do rozwoju SKM. Chcielibyśmy, by do lotniska dojeżdżała kolej elektryczna. O tym zdecyduje jednak studium wykonalności - zastrzega Andrzej Osipów w rozmowie Dziennikiem Bałtyckim.

Marszałek województwa pomorskiego chce wydać na opracowanie studium nie więcej niż 2,6 mln zł. Trzy, z pięciu złożonych ofert, zmieściły się w tej kwocie. Najtańsza nie przekraczała dwóch milionów, najdroższa dochodziła do sześciu.

To i tak jedynie niewielki odsetek kosztów budowy całej Kolei Metropolitalnej, które szacuje się 612 mln zł. Połowę tej kwoty wyłoży Unia Europejska.

Połączenie Gdańska i Gdyni z Rębiechowem będzie pierwszym etapem budowy KM. Plany zakładają, że później powstaną bezpośrednie połączenia m.in. z Kartuzami, Kościerzyną i Bytowem.
ms

Opinie (217) ponad 20 zablokowanych

  • obietnice (3)

    A gdzie jest fontanna czterech kwartałów ?

    • 0 0

    • ano jest tam gdzie kolejka gondolowa i teatr szekspirowski i słowackiego czyli w dziurze koło notu

      • 0 0

    • majak: jak możesz !@!!! - nie wolno pytać o porzucone pomysły (1)

      teraz UM Gdańsk musi wymyślić jakiś dobry powód czemu nic jeszcze nie zrobili!!!!

      Ty to wiesz jak im skaszanić poniedziałek ;)

      • 0 0

      • bo...

        1. Warszawa nie dała pieniędzy
        2. bo Unia za długo myśli nad wnioskiem
        3. bo trzech mieszkańców zaprotestowało
        4. bo odkryli nierówność terenu, której nie przewidzieli w planach i Min. Administracji nie zgodziło sie na przesunięcie granic miasta
        5. kolej już jest ale szyn nie ma
        6. szyny są ale nie ma kolei
        .....

        • 0 0

  • a może jednak drezyna?? tanio, ekologicznie, romantycznie...

    • 0 0

  • strzyża to patologia

    • 0 0

  • Przykład Poznania - tylko nie tramwaj! (2)

    Mieszkałem jakiś czas temu w Poznaniu. Tam do północnych osiedli pociągnięto tzw. szybki tramwaj - czyli wydzieloną, dwutorową linię, po której jeżdżą specjalne tramwaje, które w centrum wjeżdżają na normalne linie tramwajowe.

    Niestety, z perspektywy czasu można powiedzieć, że kolej miejska byłaby lepsza. W godzinach szczytu na dolnych stacjach Al. Solidarności, Słowiańska nie sposób wsiąść do tramwajów - tak są zapchane. Podobnie koło Mostu Teatralnego - tylko po południu. Gdyby była tam normalna kolej miejska, taka jak niemickie S-Bahny, wszystko wyglądałoby zupełnie inaczej.

    Gdańszczanie, nie popełnijcie tego błędu! Tramwaj nie wystarczy, potrzebna jest kolej miejska!

    • 0 0

    • to poznańskie rozwiązanie zwane jest PESTKĄ (1)

      w New York jeżdzi kolejka, która jest/łączy się z METREM

      • 0 0

      • Wystarczy zobaczyc co jezdzi po Oslo (miasto troche mniejsze niz Gdansk)

        Na Holmenkollen (duze nachylenie - jak w Gdansku) jezdzi "metro", ktore moze tez jezdzic na napowietrznej lini elektrycznej a nie tylko na "szyne elektryczna" od metra.

        • 0 0

  • POJAZDY DWUSYSTEMOWE (10)

    Dlaczego w artykule nie wspomina się o pojazdach dwusystemowych - tylko stawia sie albo na kolej albo na tramwaj - technika dawno poszła do przodu ale widocznie nasze władze dalej jak za króla Cwieczka zyja.
    Pan Wołek i Massel upieraja sie za koleja - tradycyjną podając śmieszne argumenty - typu ze jak nasyp jest zrobiony pod kolej - Panowie technika poszła do przodu wtedy kursowały parowozy po tej linii - inne parametry.
    Kraje wysoko rozwinięte stawiaja na dwusystemowe rozwiazania a nie tandete.

    • 0 0

    • nie upieramy się za koleją (3)

      wstępne studium wykonalności wykazało znaczną przewagę rozwiązania kolejowego nad tramwajowym czy też tramwajowo-kolejowym.
      tramwaj dwusystemowy to ciekawe rozwiązanie ale dla metropolii rozproszonych (np Karlsruhe). ponadto jest to rozwiązanie drogie (tabor) i nie zapewni pełnej integracji regionalnego systemu transportu kolejowego z 3miastem. temat ten był dyskutowany na otwartym spotkaniu w Urzędzie M. Gdańska w lutym br.
      kraje wysoko rozwinięte tam gdzie mogą to stawiają na kolej. Kraków zamierzał realizować tramwaj 2-systemowy, obecnie myśli o rozwoju kolei aglomeracyjnej.
      serdecznie pozdrawiam

      • 0 0

      • Nie stac nas na tandetę (2)

        Nie stac nas na tandete - zwykła kolej jednototowa obsługiwana trakcja spalinowa to jedna wielka porazka a taka była Wasza najtansza opcja - preferowana i Pan o tym doskonale wie tylko publicznie nie mowe powiedziec.

        • 0 0

        • opcja preferowana

          witam,
          wkleję poniżej cytat z prezentacji podsumowującej wstępne studium wykonalności (z czerwca 2007 roku, ale długo dyskutujemy!). Nie wynika z niego że jest to opcja preferowana, lecz najłatwiejsza i najtańsza do wykonania. Proszę pamiętać, że był to czas kiedy dyskutowaliśmy o tym "czy", a nie o tym "jak".

          Publicznie powtarzamy to już właśnie od czerwca 2007 roku. Nie ma w tym żadnej tajemnicy.

          1. " Najlepiej ocenianym wariantem jest najprostszy wariant 1S . Jest on najtańszy i najłatwiejszy w budowie. Wariant ten może być potraktowany również jak wariant przejściowy, który w dalszej perspektywie może być rozszerzony
          2. Jego poważną wadą jest jednak niewystarczająca przepustowość w punktach krzyżowań z innymi liniami. W perspektywie kilkunastu lat mogą one poważnie utrudniać funkcjonowanie trójmiejskiego węzła kolejowego
          3. Stąd też zaleca się rozważenie jako alternatywy wariantu 4E, który jest najlepiej ocenianym rozwiązaniem, nie posiadającym tej wady, chociaż jest droższy
          .

          serdecznie pozdrawiam

          • 0 0

        • trakcja jest elektryczna.

          spalinowa to by chyba byla rura z ropą... albo spalinami

          • 0 0

    • Masz racje MM (1)

      MM masz racje ale w tym kraju zawsze bedzie myslało sie ze kolej to kolej a tramwaj to tramwaj - nikt nie chce wytłumaczyc ze pojazdy dwusystemowe to przyszłosc w transporcie publicznym.

      • 0 0

      • Dwusystemowe pojazdy

        wypełnią tylko nisze gdzie jednosystemowe nie wejdą.
        Żadna z nich przyszłość. Ile kosztuje tramwaj wymagający dopuszczenia na kolei?

        • 0 0

    • to nie jest kwestia jak nazwiesz pojazd, kwestia jest szerokosci. to nie jest dobre miejsce na rozwiazanie dwusystemowe. dwusystemowe jest fajne jak masz dwa osrodki (na przyklad gdyby byla linia tramwajowa w gdyni) i je "spinasz".
      czyli ruch wiele punktow-wiele punktow

      Przy ruchu na lotnisko, gdzie w zasadzie masz ruch wiele punktow - jeden punkt to bez sensu. Bo co? puscisz dwusystemowy na linie do jelitkowa, i na linie na new port, i na chelm, i na stogi?

      to co? on bedzie jezdzic co dwie godziny?

      rozwiazaniem jest madra stacja przesiadkowa. bo jak na razie nie ma nigdzie miejsca zeby z tramwaju na kolejke bylo mniej niz 100m. W punkcie przeciecia linii z torami (chyba ul. Abrahama) trzeba zrobic bezposrednie wejscie z przystanku tramwajowego na peron kolejki powyzej.

      • 0 0

    • ok - świetny pomysł - proponuję by UM Gdańsk kupował tramwaje jeżdżące też po torach SKM i po sprawie (2)

      • 0 0

      • Yans (1)

        Dlaczego UM Gdańsk mialby kupowac tramwaje jezdzace po torach SKM. Kwestia przewozów regionalnych nalezy do Urzedu Marszałkowskiego a nie do Urzadu Miejskiego.

        • 0 0

        • skoro Kolej Metropolitarna to kolej oplatająca Ttrójmiasto a nie będąca przecież elementem komunikacji jedynie Miasta Gdańsk

          to po jaką francę ktokolwiek tu mówi o robieniu KM za pomocą tramwajów?

          Ja chciałbym usłyszeć argumenty ludzi, którzy optują za tramwajami bo nie odnajduję sensownych argumentów

          • 0 0

  • dlaczego zawsze unas musza robic wszystko na odwrót?? (6)

    A nio poto by kase mozna było trzep[ac do kieszenie kumpli!!Jak jest okazaj to sie robi analizy grubo platne które guzik daja.!!Wystarczy mieszkańców zapytac jak powinno byc !!Mieszkańcy najlepiej wiedza.ALe zato urzedasy co sie worza limuzynami wymyslaja zawsze to co najgorsze!!Zato maja okazja znowu publiczna kase wsadzic do własnej kieszeni!!

    • 0 0

    • studium wykonalności (5)

      przedmiot zamówienia obejmuje wykonanie studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej, po to by kolejny wydatek na inwestycję (ok. 600 mln PLN) był jak najbardziej racjonalny.

      każda inwestycja zanim zostanie zrealizowana musi być poprzedzona właśnie studium wykonalności a następnie projektami budowlanymi. w ramach tego studium zostaną przeprowadzone m.in. b. kosztowne analizy geotechnicze starego nasypu od Gdańska Wrzeszcza.

      trudno się w tym doszukać korupcji, ale jeśli ktoś o nią oskarża to powinien mieć na tyle odwagi by podpisać się imieniem nazwiskiem

      serdecznie pozdrawiam

      • 0 0

      • to moze doktorek madraliński sie wypowie ? (2)

        Dlaczego miasto robi kosztowne analizy czegos co juz wszyscy dawno wiedza ?

        wZgdadzam sie dokładnie tak robia wszystko odwrotnie pamietam jak głaby z urzedu pojechały zagranice na nasz koszt zobaczyc jak sie robi sciezki rowerowe poczym wrucili i zrobili je byle jak minelo kilka lat i dopiero teraz je przebudowuja ponownie jak by niemozna było zrobic odrazu dobrze!!

        Ale to Polska cpecjalnosc budowanie w warszawie tunelu pod nowoczesna kolejke ,kupuja nowoczesny pociag sie okazuje ze sie wtunelu przebudowanym za kilkadziesiat milionów niemiesci!!

        Dlaczego nigdy nkt unaz za takie błedy nieodpowiada.
        Doktorek chcesz dowody?Banda cwaniaków z UM robi to tak sprytnie by dowodów niebyło!!

        Dlaczego kupiliu nowee smierdzace mercedeys zamiast tak jak Gdynia czy inne na CNG albo LPG które wychodza sporo taniej ale unas sie nieoplaca jako jedynemu miastu w UE sie nieoplaca!!

        Doktorek albo jestes slepy albo az tak głupi ze tego niewidzisz niestety!!

        • 0 0

        • 1. bez studium wykonalności nie ma szansy na dotacje z Unii Europejskiej.
          2. projekt będzie wart na pewno więcej niż 50 mln EUR, zatem będzie oceniany przez Komisję Europejską. Dlatego też studium MUSI zawierać różne warianty od tramwajowego po kolejowy.
          3. studium jest współfinansowane przez: urząd Marszałkowski woj. pomorskiego, miasta Gdańsk i Gdynię oraz zarządcę linii kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
          4. aby uniknąć paradoksów opisywanych przez Pana należy przeprowadzić naprawdę solidne badania - czasy prowizorki na szczęście się kończą.
          5. wątek autobusowy: generalnie LPG jest fajnym paliwem, ale dla minibusów. CNG w Gdyni to na razie 5 przegubowych MAN-ów (jeżdżą już prawie rok), których wyniki ekonomiczno-eksploatacyjne są na razie bardzo obiecujące. Ale kluczem do sukcesu jest posiadanie dobrze położonej stacji do ich szybkiego napełniania. "śmierdzące autobusy" - chyba zaczynamy zapominać co jeździło po 3mieście jeszcze 12 lat temu. obecnie produkowane nowe autobusy spełniają b. surowe normy dotyczące emisji zanieczyszczeń.
          6. "Doktorek chcesz dowody?Banda cwaniaków z UM robi to tak sprytnie by dowodów niebyło!!" - w ten sposób można każdego oskarżyć. Taka retoryka przypomina mi niesławne rządy PiS - LPR - Samoobrony.
          7. reasumując: ślepy jeszcze nie jestem, czy głupi - nie mnie to oceniać. na pewno nie wstydzę się podpisywać własnym imieniem i nazwiskiem.
          serdecznie pozdrawiam

          • 0 0

        • tej sinku!

          ten 'Doktorek' to chyba przez z UM Gdynia - nie fikaj

          • 0 0

      • stary nasyp! (1)

        przecież wiadomo już od dawna że stan tego nasypu oraz znajdujących się na nim budowli /m. in. przyczółki wiaduktów/ są fatalne i zdaje się że musi on być przebudowany w niemal 80 procentach,
        i te niezwykle kosztowne analiz, badania to potwierdzą!
        a poza tym - jaki tabor jest przewidziany dla obsługi tej linii - bo to też pięta achilesowa tego projektu!

        • 0 0

        • jeżeli linia tramwajowa powstanie,a jestem irracjonalny pomysł,to zabiorą odnawiane dortmundy .
          na przymorze puszczą stare sto piątki,którym drzwi odpadają.
          Gdańsk,a raczej Adamowicz ,chyba nie rozumie,iż stary tabor,zagraża pasażerom.
          a propos słynnych już remontów lini tramwajowych.

          to z mojego ,pasażerskiego punktu widzenie był on bezsensowny.
          gdzieniegdzie wymienili torowiska,co jest idiotyzmem .
          jak już coś robić to z głową,mieli doskonałą okazję wymienia starych torów.
          patrząc na sumę 612 mln złotych ,to według mnie jest to wystarczająco dużo ,by wybudować 2 nitki kolejowe,infrastrukturę kolejową oraz wyremontować i kupić nowy skład kolejowy .

          • 0 0

  • nareszcie.... (3)

    dobrze by bylo gdyby wkoncu do lotniska mozna by bylo dojechac szybko i bez kilku przesiadek wiec trzymam kciuki:)

    • 1 0

    • srety tety (2)

      ludzie maja dosyć obiecanek,,, pitu pitu,,,,, dobrze by było by gorne dzielnice trójmiasta były połączone z tzw. starym trojmiastem,,, olać samochody, tramwaje, autobusy,,, czas jaki tracimy na jedno-pasmowych dróżkach dojazdowych do domów i obwodnicy to jakiś absurd!!!!,,,,
      głosujcie na mnie zrobie porządek

      • 0 0

      • idiota - lat 12

        zero tresci, zero argumentów. Najlepiej zaasfaltuj sobie łeb k***iszonie!!!

        • 0 0

      • ty meti to najlepiej byś hulajnogą po mieście jeździł

        • 0 0

  • NIE DLA TKM (4)

    przecież to kompletna bzdura, do tego jeszcze trakcja spalinowa - co z ochroną środowiska, ktoś tu chyba kompletnie zwariował. Lepiej zmodernizujcie SKM-ę i pomyślcie nad połączeniem jej z lotniskiem a nie marnujcie kasy na tę idiotyczną, bezsensową kolej "metropolitalną. Poza tym przypominam, że ta kolej kiedyś istniała i została zlikwidowana bo była kompletnie nierentowna. I kto będzie tą koleją dojeżdżał do lotniska - najpierw trzeba dotrzeć do najbliższej stacji (z bagażami, dziećmi), głowę daję, że każdy bedzie wolał odjechać taksówką sprzed własnego domu. Zastanówcie się, czy warto wydawać taką kasę na ten poroniony pomysł, są naprawdę pilniejsze potrzeby

    • 0 0

    • Troszeczkę historii Ci potrzeba!!! (1)

      Kolej faktycznie kiedyś tu była i dobrze funkcjonowała ale nie została zlikwidowana z przyczyn nierentownych tylko z przyczyn wojennych. Niemcy wycofując się z Gdańska wpuszczali na mosty parowozy po czym owe mosty wysadzali opóźniając tym samym przemarsz wojsk radzieckich. Potem nie było kasy na odbudowanie linii dlatego zaprzestano działań w tym kierunku a nie dlatego że była nierentowna. Jak już o czymś piszesz to bądź pewien tego co piszesz.

      • 0 0

      • ale częśc połaczeń kolejowych polikwidowano daleko po wojnie

        • 0 0

    • strasznie maudzisz (1)

      1. Nie jestem zwolennikiem szynobusów na tej linii ale przy prdukcji energii elektrycznej też zanieczyszczamy środowisko.
      2. Piszesz "Lepiej zmodernizujcie SKM-ę i pomyślcie nad połączeniem jej z lotniskiem" No właśnie próbujemy połączyć ja z lotniskiem - o co Ci chodzi? Na modernizację SKM też są pieniądze.
      3. Nie została zlikwidowana bo była nierentowna lecz była zniszczona w trakcie działań wojennych.
      4. Piszesz "ażdy bedzie wolał odjechać taksówką sprzed własnego domu" No taka podróż Londyńczyka czy innego Monachijczyka spod domu taksówką to trochę by kosztowała.

      • 0 0

      • Ad4: Taksówka może być podejżanie droga i może się spóźnić

        a kolejka ... raczej się nie spóźni :)

        • 0 0

  • nie bedzie kolei po starym nasypie jako miszkańcy okolic już sie oraganizujemy i (2)

    bedziemy blokować budowę kolei wokół naszych mieszkań kolej była ale 70 lat temy od tego czasu wiele sie zmieniło niech adamowicz zejce o zauważyć

    • 0 0

    • to są koszta rozwoju cywilizacyjnego - aglomeracja rośnie, Gdańsk rośnie

      kiedyś byliście bliżej brzegu miasta, teraz jesteście w centrum ... gdyby tereny ok których kolejka jedzie były Wasze to rozumiem brak chęci i woli, ale tak to powinno się Wasz sprzeciw wyjaśnić w 2 tygodnie i tyle ...

      ta kolej nie jest tylko dla Adamowicza/Gdańska

      • 0 0

    • ta, kazdy chce dojechac, ale zeby kolej czy droga byla u niego - to o nie. warto widziec wiecej niz czubek swojego nosa.

      organizujcie sie - i wywalczcie sobie ekrany, przystanki itd. ale kolej zbudowac trzeba.

      • 0 0

  • jabym całemu "studiu" proponował rozpędzic się i wyrżną w ścianę z baranka!!! (2)

    Przecież te całe z****ne studium będzie składa sie z ludzi którzy zajmują się dokładnie tym samym zawodowo i biorą za to comiesięczną wypłatę! Więc jakim cudem do jasnej cholery jeszcze daje się im 6 mln zł? Za mało was w tym wielkim jak babilon , urzedzie miejskim?

    • 0 0

    • to fakt faktyczny - miałem kontakt ostatnio z planowaniem przestrzennym UM Gdańsk

      ... ja nie wiem, nie tłumaczy takiego stanu to, że wszędzie tak jest ... jestem przybity tym faktem

      W takim studium to kosztem niezależnym są pewnie jakieś analizy geologiczne, techniczne, badania w terenie, ale resztę prac wykonać powinni urzędnicy

      • 0 0

    • Ten Urząd Miejski

      to raczej wieża Babel. Gadają tam w innym języku, w dodatku kilkoma narzeczami, w rozmowach z niektórymi urzędasami (tymi ważnymi i tymi najważniejszymi) trzeba mieć przy sobie słownik polsko-polski.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane