• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy konkret w sprawe trasy "Via Maris"

Maciej Naskręt
15 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
"Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską. "Via Maris" ma rozpoczynać się u zbiegu obwodnicy z ul. Morską.

W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie przebiegu planowanej drogi krajowej "Via Maris", która ma połączyć Gdynię z Władysławowem.



Jak oceniasz pomysł budowy "Via Maris"?

Wygląda na to, że w sprawie budowy połączenia Gdyni z mierzeją helską, po miesiącach składania wyłącznie deklaracji, pojawiły się pierwsze konkrety. Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikował plan zamówień publicznych na 2018 r. Zawiera on zestawienie przedsięwzięć, jakie przewidują przeprowadzić drogowcy w obecnym roku finansowym.

Na tej liście pojawił się przetarg na opracowanie studium korytarzowego i studium techniczno-ekonomiczno i środowiskowego (STEŚ) dla budowy Via Maris. Wykonawca obu studiów musi przygotować pełną dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej.

Na ten cel gdański oddział GDDKiA przygotował 1,6-1,7 mln zł.

Według założeń dokładną treść zamówienia mamy poznać latem.

- To jest jednak dopiero plan zamówień. Może on zostać zaktualizowany i zmieniony - zastrzega Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni. Plan rozbudowy dróg na północ od Gdyni.

Jak ma wyglądać "Via Maris" z Gdyni na Hel?



"Via Maris" ma biec po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska, lecz skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Czy Via Maris jest potrzebna?



Bez wątpienia, dzisiejsza trasa w kierunku Helu jest permanentnie zakorkowana w sezonie, a wjeżdżający na nią w piątkowe popołudnia lub sobotnie przedpołudnia, regularnie stojący w wielokilometrowych korkach już od zjazdu z obwodnicy, muszą znosić drwiące uśmiechy jadących w odwrotnym kierunku.

Sęk w tym, że po rozbudowie tej trasy, korek jedynie się przesunie. Z Gdyni, Rumi i Redy, w okolice Władysławowa i wjazdu na mierzeję. A zapewne nawet się zwiększy, bo nowa droga to zawsze więcej samochodów.

Korki na drodze z Redy do Władysławowa. Korki na drodze z Redy do Władysławowa.

Władysławowo wakacyjnym węzłem przesiadkowym?



Ministerialni urzędnicy przekonują, że wiedzą jak zapobiec zakorkowaniu dróg na Półwysep Helski. Władysławowo ma być węzłem przesiadkowym dla turystów.

O co chodzi? Po dojechaniu samochodem do Władysławowa turyści mają przesiadać się na pociąg jadący do Helu. Mają ich do tego zachęcać korki na półwyspie. By jednak tak się stało, ministerstwo musi zlecić jeszcze remont linii kolejowej na półwyspie - wykonanie mijanek i elektryfikację. To jednak melodia odległej przyszłości. Żadnych wiążących deklaracji w tej kwestii jeszcze nie ma.

Opinie (148) 1 zablokowana

  • W obecnych czasach nie jest problemem zbudowanie czegoś.

    Problemem jest wykonanie dokumentacji tego czegoś. Gdyby mieli przed wojną budować Gdynię według obecnych standardów to Niemcy nie mieliby tylko górę papierów. Ale pieniędzy wydano by już pewnie więcej.

    • 1 1

  • Pogadamy za 20 lat

    W Kosakowie nawet załatwienie pozwolenia na 5mb kabla zajęło tamtejszemu urzędowi lat 3. Ekstraklasa nieumiejętności.

    • 3 0

  • proszę napisać kto te nazwy wymyśla? bo na pewno nie Polak,przecież to nasz kraj . Mam zapomnieć mowę ojczystą? bo to już passe .

    • 3 1

  • Proponuję (2)

    żeby 80 % kosztu ponieśli Warszawiacy którzy będą nią jeździć.
    I może niech się nazywa jakoś bardziej po polsku "Warszawianka"? :)

    • 9 1

    • Co za głupoty

      Twierdzisz że 80% ludzi w lato we Władku to Warszawa? To chyba dawno tam nie byłeś. Śmiem twierdzić że ludzi z Warszawy jest co raz mniej. Teraz są tam wszyscy Łódź, Śląsk czy ostatnio Poznań.

      • 0 1

    • niech finasują ludzie czerpiący z tego zyski...

      oni już przerzucą to na klienta...
      A tak, socjalizacja strat, kapitalizacja zysków...

      Trasa ma jedyny sens jako pretekst do wybudowania przedłużenia obwodowej i rozwiązania komunikacyjnych problemów portu w Gdyni. Reszta to zadanie dla biznesu turystycznego...

      • 3 0

  • Droga dla warszawki robiona,zeby mogli do swoich apartamentow jeszcze szybciej z sejmu dojechac. Trojmiadto ma z jakiegos durnego powodu cieszyc sie z tego. Oj panie horala, to żeś wymyślił...Nie drogi ktore ulatwiaja zycie mieszkancom Trojmiasta, tylko warszawce...precz z pzpr bis

    • 1 2

  • bzdura!!! będzie jeszcze więcej aut! lepiej poszerzyć istniejącą drogę dla rowerów!! (4)

    Byłaby alternatywa dla samochodów!

    • 32 71

    • alternatywą dla samochodów na takie odległości jest sprawna kolej

      alternatywą przejazdów samochodami na taką odległość jest przejazd rowerem do kolei i dalsza jazda koleją.

      Z Gdyni do Władysławowa i wzdłuż Helu warto zbudować (zmodernizować) istniejącą drogę dla rowerów i poprawić serwis kolei regionalnej.

      Na pewno wyjdzie dużo taniej niż Via Maris

      • 2 2

    • Filipek super pomysł:))!!!

      drogi zastąpić drogami dla rowerów

      • 3 2

    • nieznoszę ped**arzy

      • 4 4

    • powiwdz mamiw, ze juz czas. musi cie juz do szkoły odprowadzić....

      • 9 9

  • Zero info o klasie drogi

    Tak jak w tytule nie wiadomo czy będzie to autostrada, czy "eska" czy droga GP ze skrzyżowaniami z sygnalizacją, właściwie to nie wiadomo nic oprócz tego, że artykuł to bait i kiełbasa przedwyborcza. Ta droga miałaby sens tylko wtedy gdy wpadałaby z powrotem do DK6 za Redą, odciążyłaby znacząco małe Trójmiasto Kaszubskie ale też Gdyński odcinek szóstki, tak to zwykła "Warszawianka".

    • 3 2

  • uwielbiam te notatki o naszej Gdyni - zawsze kluczem jest słowo "planowana"

    • 3 0

  • Kiełbasa wyborcza

    Propaganda obecnej władzy i nic więcej. Nic z tego nie będzie, bo przecież nie jesteśmy ich ulubieńcami - wręcz przeciwnie. Jedyne co pozytywne - obecna koncepcja jest dużo lepsza od poprzedniej koncepcji PO. Poprzedni pomysł przeciągnięcia drogi jako obwodnicy Chyloni i Rumi rozwalając kompletnie Redę wielkim węzłem był idiotyczny i spotkałby się z protestami, które znowu wydłużyłyby sprawę. I tak oto od lat bawią się nami jak kotek myszką ......

    • 3 0

  • (7)

    Jest bardzo potrzebna, podobnie jak cała OPAT i Obwodnica Metropolitana. Jest tylko jeden problem, nazywa się Pisiewicze.

    • 50 64

    • OMT do kosza

      Fanboye PO dalej gryzą? Poczekamy, aż im zęby wypadną. OMT do katalogu bzdurnych pomysłow a nie przetargu.

      • 1 1

    • (5)

      No szkoa tylko ze obwodnice Metropolitarna blokuja MIESZKANCY hahahaha

      • 14 13

      • nie mieszkańcy tylko wójtowie pewnych gmin (2)

        oraz przedsiębiorcy z pewnych gmin - bodaj 5 osób - przeczytaj sobie kto to....

        • 10 1

        • (1)

          Czyli mieszkańcy a nie PIS.

          • 3 2

          • Wójtowie i przedsiębiorcy z pisu

            • 1 6

      • (1)

        Blokują ci co mają w ty interes.

        • 11 2

        • Niezależnie od barw politycznych.

          • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane