• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy tramwaj z Kassel już w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
2 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Tramwaj dotarł do Gdańska z Modertransu na specjalnej lawecie.

Nocą z niedzieli na poniedziałek dotarł do Gdańska pierwszy z 16 tramwajów kupionych w niemieckim Kassel. Pojazd został zmodernizowany w wielkopolskich zakładach Modertrans w sposób podobny jak 46 tramwajów z Dortmundu.



Rozładunek tramwaju tradycyjnie odbył się na Nowych Ogrodach zobacz na mapie Gdańska, choć tym razem pojawiło się kilka niewielkich trudności. Tramwaj na specjalnie przystosowanej lawecie dotarł ok. pół godziny przed czasem, a przy zjeździe na gdańskie tory zaklinował się jeden z wózków pojazdu. Niezbędna była siłowa interwencja pracownika.

Po ok. godzinnej operacji rozładunku, tramwaj został odholowany przez tzw. Dortmunda do zajezdni Wrzeszcz (tramwaj musi przejść jazdy testowe i uzyskać homologację, by móc poruszać się o własnych siłach).

Czy Gdańsk powinien kupować kolejne używane tramwaje?

- Uzyskanie niezbędnych dokumentów i dopuszczenie tramwaju do liniowej jazdy z pasażerami zajmie kilka tygodni - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zakupione pojazdy zostały wyprodukowane w latach 80. (przypuszczalnie w 1981 r.). Gdańsk zapłacił za nie ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił firmę Modertrans, która za ich modernizację otrzyma ok. 18,3 mln zł netto.

Tramwaje z Kassel nie będą nowością dla pasażerów, ponieważ to niemal identyczne konstrukcje jak pojazdy z Dortmundu. Największe różnice dostrzegalne są w obrębie dachu. N8C z Kassel oryginalnie mają dwa pantografy, podczas gdy ich odpowiedniki z Dortmundu miały tylko jeden odbierak prądu.

Na dachu zmodernizowanych wagonów z Kassel pojawiły się też instalacje systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej (tramwaje z Dortmundu mają klimatyzację tylko jednej kabiny motorniczego). Nie zostały one w żaden sposób osłonięte, więc nieco gryzą się z estetyką pozostałej części pojazdu.

Na bokach pojawiły się też niewielkie kamery, ułatwiające pracę motorniczemu i rejestrujące obraz wokół pojazdu, co jest szczególnie ważne w przypadku kolizji i ustalania winowajcy.

Czoła pojazdu utrzymane są w identycznej stylistyce jak zmodernizowane tramwaje z Dortmundu. Wnętrze kabiny motorniczego doczekało się jednak kilku kosmetycznych zmian.

W przestrzeni pasażerskiej zamiast ekranów LED zainstalowano duże monitory informacji pasażerskiej, o wyglądzie zbliżonym do tych, które są w Pesach. Z racji klimatyzacji, lekkiej modyfikacji został poddany też system oświetlenia. Fotele są nowe, choć pod względem układu powielają oryginalne wnętrze. Bez zmian pozostawiono też drzwi oraz okna w części wysokopodłogowej.

W środkowym członie, który w toku modernizacji wymieniono na niskopodłogowy, pojawiła się też ręczna rampa dla niepełnosprawnych, której nie ma w przebudowanych tramwajach z Dortmundu.

Organizacja ruchu tramwajów w obrębie tymczasowej krańcówki na Siedlcach.


Tramwaje z Kassel po modernizacji nadal zachowują dwukierunkowość, dzięki czemu będą mogły być wykorzystywane na trasach, gdzie nie przewidziano pętli (np. przy przystanku PKM Brętowo) lub podczas tymczasowej organizacji ruchu z zastosowaniem rozjazdu nakładkowego - obecnie tego typu rozwiązanie funkcjonuje na Siedlcach, gdzie do obsługi linii 10 i 12 skierowano dwukierunkowe Dortmundy oraz Pesy Jazz Duo.

- Kolejne tramwaje z Kassel, zmodernizowane w wielkopolskich zakładach, będą dostarczane sukcesywnie do Gdańska w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Modertrans na przebudowę wszystkich pojazdów ma czas do końca września br. - zapowiada Mongird.

Opinie (105) 6 zablokowanych

  • a my dalej swoje

    zawijamy w sreberka

    • 9 3

  • nowe czy nie nowe
    Dortmundy są wygodniejsze od Pesy

    ale oczywiście tu grono specjalistów
    którzy jeżdżą i tak używanymi niemcami do pracy

    • 8 8

  • Czy Niemiec już dzwonił żeby posłuchać pracy silnika?

    No i jeździły tylko w niedziele do kościoła.
    Na szczęście na darowizny na rzecz świętego abepe forsa i działki zawsze się znajdą. Teraz i zawsze i na wieki wieków...

    • 9 3

  • Echh

    Bym coś napisał ale nie ma sensu,tak samo jak ściąganie tych tramwajów

    • 6 1

  • Wstyd że kupujemy stare złomy od szkopów,troche przypudrują ale to i tak wraki,czy Polak (1)

    zawsze musi być dziadem i brać od szwabów jakiś szrot

    • 13 10

    • niemusi jesli zacznie myslec samodzielnie u lemingów to niewystepuje

      • 0 2

  • Zakup dla muzeum

    • 10 2

  • Mi się podobają

    105-ki wyglądały topornie, jakby były produkowane w XIX w

    • 7 5

  • Proponuje oddac za darmo lemimgom ten stadion i ten Niemiecki złom!!Niech tylko oni za niego placą

    Podnies podatki wyborcom PO lemingom tak by musieli sami spłacac ten pomnik głupoty swojego góryu i ten złom których chcą jeździc!!Podzielić Budżet miasta na lemigów i normalnych miaszkańców miasta .Wtedy nas bedzie stac na nowe tramwaje baseny i wszystko!!I wstęp do nowych tramwajów tylko za okazaniem dowodu osobistego lemingi tylko w Niemieckim złomie

    • 4 12

  • Najgorszy wybór....

    "Szfaby" nas traktują jak śmietnik na komunikacje! Czegoś lepszego/innego się nie dało wybrać? ;( Jak kassele- sr*ssele się dało przerobić na takie, to i 105 by były fajne...

    • 3 8

  • a w Pesach wali moczem :/ (1)

    zrób coś z tym ZKMie !!!

    • 8 2

    • Juz robimy ....... :)

      Nie szczaj w nich,tylko zrób to w domu i po po problemie.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane