• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi i rowerzyści będą bezpieczniejsi?

Patryk Szczerba
28 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
O tym, że policjanci powinni w równym stopniu dyscyplinować łamiących przepisy kierowców i rowerzystów jadących np. po chodniku przekonywali wszyscy. O tym, że policjanci powinni w równym stopniu dyscyplinować łamiących przepisy kierowców i rowerzystów jadących np. po chodniku przekonywali wszyscy.

Czy w ostatnich latach nastąpiła poprawa bezpieczeństwa na gdyńskich drogach? Policjanci twierdzą, że tak i na dowód pokazują statystyki, ale aktywiści rowerowi, a nawet urzędnicy, wskazują, że zmiany co prawda widać, ale postępują one zbyt wolno, mówią też o brakach w aktywności funkcjonariuszy i prowadzonych przez nich działaniach edukacyjnych.



Czy poruszając się po drogach Gdyni rowerem lub pieszo czujesz się bezpiecznie?

Dyskusja na ten temat rozgorzała w środowe popołudnie w auli Akademii Morskiej w Gdyni. Swoje uwagi przedstawiali policjanci, rowerzyści, urzędnicy, kierowcy i piesi. Zastanawiali się, czy na przestrzeni najbliższych lat możliwe są zmiany na lepsze.

Wieloletnie zaniedbania

- Zdajemy sobie sprawę, że z siecią dróg rowerowych w Gdyni jest źle. To pokłosie wielu lat zaniedbań. Nie da się tego zmienić jednym rozstrzygnięciem. To proces, który trwa i trwać będzie. Nie mamy złudzeń, że uda się nam tę sprawę załatwić w krótkim okresie czasu. Gdynia chce jednak, by jak najwięcej osób poruszało się rowerami, pieszo i komunikacją miejską, a mniej samochodami - mówił Andrzej Bień, radny Gdyni.
Przedstawiciele ZDiZ wskazywali z kolei, że oprócz inwestycji w infrastrukturę, których w najbliższych trzech latach ma być zdecydowanie więcej niż do tej pory, konieczna jest współpraca wszystkich jednostek i służb porządkowych.

- Zaczęliśmy wnikliwie analizować sytuację w mieście, ale na efekty jest jeszcze za wcześnie. Zbieramy od policji dane na temat ruchu rowerzystów. Jednocześnie staramy się wprowadzać takie elementy edukacyjne, jak szkoła dla dorosłych rowerzystów, czy drogowe - jak kontraruch rowerowy w śródmieściu - wyjaśniał Rafał Studziński z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Zmiany tak, ale najpierw kampania

Sam proces wdrożenia zmian, o których pisaliśmy wielokrotnie, mają hamować spływające co rusz uwagi na temat proponowanego kształtu nowej organizacji ruchu, która obejmie m.in. ul. Starowiejską.

- Nie wyobrażamy sobie wprowadzenia zmian bez wcześniejszej szeroko zakrojonej kampanii edukacyjnej i promocyjnej nowego rozwiązania - dodawał Studziński.
Kluczowa większa aktywność

O większą aktywność na drogach ze strony policjantów apelował z kolei Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni.

- Policjanci powinni skupić się na kontroli prędkości, parkowania. Chcielibyśmy widzieć większą aktywność funkcjonariuszy na tym polu. My ze swej strony zrobimy wszystko, by szanowano pieszych i rowerzystów. Nie chcemy być kojarzeni tylko z negatywnymi sprawami, wiemy już, że wielu rzeczy w kwestii infrastruktury nie da się przeskoczyć, więc postanowiliśmy działać na polu edukacji rowerowej w szkołach, np w ramach kampanii Rowerowy Maj - opowiadał, wskazując przy okazji na zaniedbania przy wdrażaniu certyfikatu polityki rowerowej BYPAD-u.
Czytaj też: Rowerzyści na chodniku? Będą mandaty

Policjanci o karaniu rowerzystów i pieszych mówili niewiele, ale na dowód, że bezpieczeństwo na gdyńskich drogach ogólnie poprawiło się, pokazywali liczby.

Policja: staramy się jak możemy

- Ponad 200 praw jazdy zabranych kierowcom, którzy jechali za szybko. To więcej niż w Gdańsku i w Sopocie razem wziętych. Z obserwacji wynika, że po wprowadzeniu przepisów umożliwiających odebranie prawa jazdy po przekroczeniu przez kierowcę prędkości o 50 km/h, większość z uczestników ruchu zwolniła. Poza tym, w ostatnich 15 miesiącach doszło w Gdyni tylko do pięciu śmiertelnych wypadków pieszych. W żadnym wypadku nie zginął za to kierowca ani rowerzysta - tłumaczył Michał Rusak z Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.
Funkcjonariusze nie ukrywają także zadowolenia z dodatkowych miejsc do mierzenia prędkości na drogach.

- Tzw. koperty powstały i działają na świadomość kierowców, którzy wiedzą, że w danym miejscu trzeba zwolnić, bo tam "mogą suszyć". Przede wszystkim dają nam jednak możliwość w pełni legalnych działań na drodze - uzupełniał.
Rowery wykorzystywane okazjonalnie

Czy tak samo pomocne w działaniach na ścieżkach są cztery rowery będące na wyposażeniu dwóch komisariatów w Redłowie i Śródmieściu, zgody już nie było.

- Reakcja policjantów na łamanie przepisów, gdzie zagrożeni są rowerzyści, bywa śladowa albo jej nie ma. Najczęściej nie chce im się wysiąść z radiowozu, by zareagować odpowiednio, nie mówiąc o porządnej interwencji. Szkoda, że wciąż jest tak mało policjantów na rowerach. Jakoś w innych miastach chwalą się takimi rozwiązaniami, u nas jest z tym ciężko - argumentował Łukasz Bosowski, dodając, że miasto powinno rozważyć zakup kolejnych pojazdów dla policjantów.
Funkcjonariusze odpierali zarzuty tłumacząc, że rowery bywają przydatne, ale i tak zawsze szybszą i skuteczniejszą interwencję podejmą funkcjonariusze jadący w radiowozie.

- Wiemy, jak wykonywać swoją pracę, jesteśmy przeszkoleni w tym zakresie. 60 policjantów dba codziennie o bezpieczeństwo na drogach, wykonując różne zadania w różnych miejscach Gdyni. Muszą przede wszystkim reagować szybko - przekonywał Michał Rusak.

Rowerem jeździ się po Gdyni szybciej niż samochodem - zwłaszcza w godzinach szczytu.

Miejsca

Opinie (243) 1 zablokowana

  • Rowerzysta na filmiku poruszając się po ul. Morskiej (2)

    powinien korzystać z drogi rowerowej po jej lewej stronie(na tym konkretnym odcinku) zamiast wykonywać wątpliwe prawnie wygibasy na przejściu przed Estakadą. Fragmenty DDR na Morskiej są śmiechu warte, ale na tym konkretnym odcinku ulicy jest wytyczony pas dla ruchu rowerów od strony liceum, przychodni itd.

    • 4 4

    • na jaki przepis się powołujesz że piszesz że powinien (1)

      może, ale nie musi

      • 3 0

      • Vide poniższy artykuł

        Prawo o Ruchu Drogowym
        Art 33
        Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

        Nawet patrząc przez pryzmat głośnej ostatnio sprawy w Sopocie to tu droga rowerowa jest zbudowana prawidłowo, dotyczy ruchu rowerów w obie strony, jest wyraźnie oznaczona(chyba, że jesteś daltonistą) i nie ma za bardzo czym się wykręcić od poruszania po niej.

        • 0 2

  • nie wiem - ale czy idea tego artykułu (3)

    jest promowanie rowerzystów "debili" jak na załączonym filmie?
    Czy to jest wg autora artykułu coś co jest godne do naśladowania?

    Wg mnie pokazanie czegoś takiego powinno być napiętnowane - że tak nie powinno się jeździć.

    • 11 5

    • czemu nie powinno? (2)

      bo przemieszcza się szybciej niz ty? zazdrosc zżera?

      • 4 4

      • bo stwarza zagrożenie na drodze (1)

        nie tylko dla siebie ale dla innych użytkowników - masz aż tak małą wyobraźnie?

        Tu nie chodzi o szybkość tylko bezpieczeństwo, bo co z tego że porusza się szybciej od samochodów skoro może doprowadzić do wypadku.
        Nic nie rozumiesz prawda?

        • 1 5

        • w jaki sposob?

          każdy poruszający się może doprowadzić do wypadku. Co konkretnie było dla Ciebie tam niebezpieczne?

          • 3 1

  • (2)

    Fajny filmik, rowerzysta łamie wszystkie przepisy jakie sobie można wyobrazić i stwarza spore niebezpieczeństwo

    • 22 5

    • wymień chodź jeden przepis który złamał (1)

      • 1 5

      • złamał jeden: ośmieszył stojących w korku

        • 2 0

  • (20)

    Gdzie nowe ścieżki rowerowe.? Budyń przyjdź na następną kadencję do nas, dość już mam tej zapaści!

    • 59 71

    • Proponuje tobie jedną kadencje w mieście budynia.
      Zobaczymy jak szybko wrócisz z podkulonym ogonem.

      • 0 2

    • W Gdańsku też się nic nie dzieje. (13)

      Jedynie pasy na JanaPawłaII robią.
      Jak na tak duże miasto to dość słabo

      • 6 20

      • jak nie wiesz to nie pisz (6)

        Nie masz żadnej wiedzy

        Gdańsk wyrasta na rowerową stolice polski, w prasie i publikacjach branżowych w całej Polsce już jest to zauważalne. Zauważalna jest duża liczba ludzi na rowerach w Gdańsku. Gdańsk ma jakąś polityke rowerową od dobrych 10 lat strzelam.
        Gdynia nie ma nic tylko dorywcze punktowe inwestycje.
        Wnerwia mnie to bo ja z Gdyni jestem.

        • 21 5

        • Ty z TVN jesteś (1)

          czy z GW?

          • 0 10

          • Z TadeuszRydzykWAM, TVPiS

            Waszego Nocnika, Uważam łRZE i Gazety PiSkiej.. A co?

            • 7 0

        • Heh. Myśle że daleko Gdańskowi do Wrocławia (2)

          Gdańsk jest dobry w propagandzie co najwyżej.
          Infrastrukturą rowerową nie może się pochwalić. Powiela co inwestycja te same buble.
          Nigdzie już tak się nie projektuje dróg rowerowych.

          • 4 12

          • ja jakoś po Gdańsku bez problemu poruszam się rowerem (1)

            Po Gdyni - tego nie robię. Czemu? Popatrz sobie jak wyględają "ścieżki" juz na rogatkach - W Orłowie/Redłowie... tu troszkę, tam troszkę, ale normalnego ciągłego przejazdu nie ma.

            • 13 0

            • jak sie jezdzi tylko pasem nadmorskim z brzezna do jelitkowa

              to może i tak wygląda.
              Zasadniczo jak się komuś śpieszy to rzadko drogi rowerowe są po drodze i trzeba kombinować

              • 3 3

        • Napędzam Gdańskowi statystyki, mieszkając w Orłowie na rower wybieram się do Gdańska. Co ciekawsze mam z Orłowa ciągłą ścieżkę do Gdańska Głównego ale do Gdyni Głównej już nie, żenada

          • 11 1

      • (4)

        W tym roku pasy na JP2 (o długości większej niż wszystkie drogie rowerowe w Gdyni), CPR na Grunwaldzkiej, przebudowa przy Galerii Baltyckiej, na Pomorskiej i Miszewskiego. Do tego dokończenie drogi rowerowej na Jaśkowej Dolinie. Nie ma sensu budować dróg rowerowych na siłę, skoro wszędzie, gdzie trzeba, już są.

        • 13 4

        • wszędzie, gdzie trzeba, już są (2)

          Takie bzdury może napisać tylko ktoś kto rowerem nie jeździ.

          Którą drogą rowerową mam jechać chcąc się dostać z wrzeszcza na suchanino?

          • 6 7

          • (1)

            Na Smoluchowskiego jest tempo 30, ale takie koczkodany jak ty wolą mieć śmieszki rowerowe z jednej na drugą stronę zamiast wjechać na jezdnię.

            Jak się boisz aut, to masz jeszcze Jaśkową Dolinę, Rakoczego, Schuberta i dalej CPR na Beethovena.

            Od biedy masz też szutrową drogą w rezerwie Nowej Politechnicznej.

            • 7 4

            • przecież napisałeś że drogi rowerowe wszędzie są...

              a teraz piszesz że mogę szutrową pomykać, albo naokoło innymi ulicami. Dzięki za rady, zostane jednak na ruchliwej Sobieskiego..

              • 5 5

        • A i jeszcze CPR będzie w Brzeźnie do wejścia do portu w tym roku.

          • 7 0

      • A jak Ty sobie radzisz w tej ciężkiej sytuacji? Porozmawiajmy.

        • 12 1

    • wiem (4)

      płatny pisowski pachołku, że masz stawkę od wpisu,
      ale warto by spojrzeć na temat artykułu.
      Chyba że pisoegzekutywa przydzieliła cI inne portale

      • 10 33

      • (1)

        5 gr.

        • 15 1

        • "Ponad 200 praw jazdy zabranych kierowcom, którzy jechali za szybko. To więcej niż w Gdańsku i w Sopocie razem wziętych."

          bo bliżej Wejherowa hehehe ;)

          • 7 2

      • jakich my mądrych ludzi w kraju mamy wszystko wiedzących

        tygrysy europy

        • 7 3

      • paranoje masz

        bojownik polityczny. na wiejską jedź z transparentem oszołomie.

        • 11 7

  • Antagonizowanie hejterów różnych maści (1)

    stanowi klucz do sukcesu portalu

    • 1 3

    • - Paolo Coelho

      • 2 1

  • q-dance

    Kiedy qlimax w 3mieście?

    • 0 1

  • Rozumiem, że rowerzysta - twórca filmiku na końcu artykułu (17)

    mandacik już dostał. Bo to co wyczynia tylko do tego się kwalifikuje.

    • 23 7

    • Jaki przepis złamał? (16)

      Konkretnie proszę - paragraf.

      • 5 6

      • Przejazd na czerwonym świetle ok 50 sekundy filmu choćby. (14)

        Wystarczy? Dodatkowo stworzył sobie trzeci pas ruchu między samochodami.

        • 10 7

        • ahaaaa (13)

          Czyli skręt w prawo na zielonej strzałce jest tylko dla samochodów?
          A o tym jak mogą wyprzedzać i omijać samochody rowerzyści też musisz doczytać. Chyba, że nie masz prawa jazdy, wtedy nie ma tematu - nauczą.

          • 10 8

          • Jestes taki glupi czy tylko udajesz? (3)

            Przeciez on nie skrecal w prawo tylko bezczelnie przejechal na czerwonym, by kontynuowac jazde na wprost. Wiec jak inni wbil sie tak jak mu wygodniej. Zatrzymal sie dopiero dalej bo auta jechaly.

            • 7 4

            • nie wjechał na skrzyżowanie więc nie złamał przepisów (1)

              • 0 0

              • Doucz się człowieku od którego momentu zaczyna się

                zgodnie z przepisami skrzyżowanie. Tak, brawo, domyśliłeś się - przejście dla pieszych już jest w obrębie skrzyżowania.

                • 0 2

            • nie, na drogę rowerową musiał skręcić w prawo

              nie wjechał też na tarczę skrzyżowania.

              • 5 4

          • Nie zatrzymał się, a do tego (8)

            patrząc gdzie jest linia środkowa to jechał lewym pasem.

            • 5 7

            • Rowerzysta nie może jechać lewym pasem??? (7)

              A tego konkretnie jaki przepis zabrania? :D

              • 7 6

              • Nie może z lewego, (1)

                który jest przeznaczony do jazdy prosto i w lewo bezpośrednio skręcać w prawo szczególnie, że była linia ciągła i pasa już zmieniać nie mógł.

                • 10 5

              • ale on nie skręcał tylko włączał się w drogę rowerową

                a na przejezdzie miał zielone

                • 2 1

              • nie ma co się kłócić - egzaminator na prawo jazdy by go oblał. (4)

                Natomiast pytanie, czy spowolnił ruch samochodów? Czy spowodował albo wydłużył korek?
                No i pytanie do mnie? Czy jeżdżę samochodem zgodnie z przepisami? Czy jak jest ograniczenie do 30km to jadę 30km?? Czy nigdy nie przekraczam lini ciągłej. Czy zawsze włączam kierunkowskaz?

                • 6 1

              • "No i pytanie do mnie? Czy jeżdżę samochodem zgodnie z przepisami? Czy jak jest ograniczenie do 30km to jadę 30km?? Czy nigdy (3)

                nie przekraczam lini ciągłej. Czy zawsze włączam kierunkowskaz?"

                Tak.

                • 3 5

              • No to wyślij papiery do watykanu (1)

                bo jesteś świętszy niż papież :-)

                Osobiście nie znam nikogo kto by w większym lub mniejszym stopni nie łamał przepisów.
                A nie przepraszam znam takiego jednego co to wszystko wie najlepiej. Na wszystkim najlepiej się zna. Wszyscy wokół niego to debile i szczury - On też jeździ idealnie z przepisami, a przez innych pacanów ma co chwilę stłuczki.

                • 4 1

              • Dlaczego świętszy?

                Po prostu tak jeżdżę i już. Mam ciekawsze wydatki niż mandaty, a w razie jakiegoś zdarzenia drogowego wolę żeby wina nie leżała po mojej stronie.

                Edycja: Ja jednak nie mam stłuczek. Nie mam też ani jednego puntku czy choćby złotówki mandatu. Jeżdżę 15 lat.

                • 3 4

              • Ojej.

                To źle, że jadę przepisowo???

                • 3 2

      • przekraczanie ciągłej linii

        • 6 2

  • Policjanci na rowerach w Gdyni :D :D :D (6)

    chciałbym to zobaczyć. Ciekawe po czym będą się poruszać

    • 63 9

    • (1)

      No niestety, ścieżki rowerowe w Gdyni to abstrakcjonizm i psychoza. Najlepsza jest Estakada rowerowa a tymczasem połączenia Hutniczej w Wiśniewskiego jak nie było tak nie ma, ktoś powinien beknąć w tym przypadku za niegospodarność !!!

      • 7 0

      • Proszę.

        Zamiast ronda z dwoma pasami na skrzyżowaniu Dąbka i Kwiatkowskiego zrobili estakadkę dla jednego rowerzysty dziennie. Dobre. Gdynia rowerowa ma niezłe wpływy. Może darmowa komunikacja dla mieszkańców jak już w niektórych miastach krajuz tym, że dla całego miasta?

        • 0 0

    • wiedzą, że w 100% zgodnie z prawem to albo się nie da, albo masochizm (2)

      • 3 0

      • Całe szczęście da się w Gdańsku i Sopocie (1)

        • 1 1

        • też nie

          • 0 0

    • Palcem po mapie. ... Gdańska :))))))))

      • 13 2

  • Jednak prędkość nie zabija.

    W Gdyni doszło tylko do 5 wypadków śmiertelnych wsrod pieszych, nie zginął żaden kieriwca, ani rowerzysta. Za to kierowcy jeżdżą jak debile i 200 prawek zaje..i, o rowerzystach nie wspomnę. Czyli zapierd..am to żyje i daje żyć. Chodząc mogę zginąć statystycznie szybciej. Kudźwa to statystyka, czyli prawda ludowa.

    • 1 5

  • DEBIL NA ROWERZE (3)

    Wciskanie się pomiędzy samochody, wciskanie się pomiędzy trolejbus i samochody, wielokrotne przekraczanie linii ciągłej... ktoś powinien w końcu zrobić porządek z rowerzystami.

    • 15 7

    • ani razu nie przekroczył ciągłej (1)

      po co zmyślasz

      • 3 3

      • Bo jechał po niej.

        A to jest to samo.

        • 2 3

    • Kamerę mu zabrać

      jako dowód w sprawie, rower również

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane