• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi czekają, by kierowcy mogli skręcić w prawo

Patryk Szczerba
12 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Opisywana w tekście sytuacja na filmie

- Dlaczego na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Władysława IVMapka w Gdyni piesi mają mniej czasu na przejście niż kierowcy jadący w tej samej relacji ulicą? - pyta pan Marcin. - Dajemy szansę zjechać w prawo kierowcom, którzy nie zdążyli zjechać na zielonym - odpowiadają urzędnicy.



Czy masz obawy, przechodząc przez przejście na zielonym świetle?

Skrzyżowanie al. Piłsudskiego z ul. Władysława IV to jedno z bardziej ruchliwych miejsc w Gdyni. Blisko stąd do ul. Świętojańskiej, stacji SKM Wzgórze i Urzędu Miasta. Dużo jest więc tu zarówno pieszych, jak i kierujących autami.

Wcześniejsze uwagi od kierowców



Kilka lat temu pisaliśmy o uwagach mieszkańców dotyczących organizacji ruchu. Chodziło o popołudnia, kiedy kierowcy, opuszczając centrum Gdyni, kierują się al. Piłsudskiego w stronę węzła Franciszki Cegielskiej.

Przed ul. Świętojańską prosto można jechać dwoma pasami. Później większość jedzie w kierunku wiaduktu i Drogi Gdyńskiej.

Sęk w tym, że by tam dotrzeć, trzeba zmieniać pasy - jeśli nie jest się na lewym - zjeżdżając z prawego na lewo, co powoduje spore zamieszanie i stwarza okazję do kolizji.

Władze miasta informowały, że na zmiany oczekiwane przez kierowców trzeba poczekać do zakończenia budowy trzeciego etapu parku Centralnego.

Kłopotliwy przejazd przez skrzyżowanie przy UM w Gdyni



Zmiany dla bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych



Zmiany jednak nastąpiły - tyle że inne. Okazały się konieczne w związku z przebudową drogi rowerowej przy wiadukcie kolejowym. Zniknęły zielone strzałki pozwalające na skręt w prawo na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego, co miało poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Skorygowano też czasy między światłami zielonymi.

Okazało się przy okazji, że skrócono czas na przejście dla pieszych, by samochody mogły skręcić w prawo.

I to wzbudziło sprzeciw pieszych.

- Dlaczego na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Władysława IV w Gdyni piesi mają mniej czasu na przejście niż kierowcy jadący w prawo w Piłsudskiego bądź Władysława IV? - pyta pan Marcin.

Piesi czekają, by auta mogły zjechać



Urzędnicy odpowiadają, że chodzi o umożliwienie opuszczenia skrzyżowania przez pojazdy skręcające w prawo, które nie zdążyły zjechać w trakcie trwania sygnału zielonego ogólnego.

- Z reguły nie trwa to więcej niż kilka sekund. W tym czasie wyświetlany jest sygnał dopuszczający skręt w prawo, natomiast początek nadawania sygnału dla pieszych i rowerzystów jest nieco przesunięty i częściowo pokrywa się z tzw. czasem międzyzielonym dla pojazdów opuszczających skrzyżowanie na sygnale ogólnym - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Co ciekawe, zieloną strzałkę usunięto także pod koniec 2019 roku na skrzyżowaniu ul. Morskiej i estakady KwiatkowskiegoMapka.

- Podobnie jak w przypadku poprzedniego skrzyżowania, tutaj również uniemożliwiono występowanie sytuacji, w których sygnał tzw. "zielonej strzałki" jest wyświetlany równocześnie z sygnałem zielonym dla pieszych i rowerzystów przekraczających w poprzek jezdnię na tym samym wlocie. W tym przypadku zastosowano podobne rozwiązania oddzielające od siebie te dwa strumienie - tłumaczy Łucyk.

Priorytet dla aut przez remont dylatacji



Pod koniec czerwca, w związku z problemami z dylatacjami na estakadzie, działające programy sygnalizacji świetlnej zostały jednak zmodyfikowane.

- Nie zmienił się sposób i zasada działania sygnalizacji, natomiast zmienione zostały zakresy minimalnych i maksymalnych długości trwania istniejących faz ruchu. Zostały one dostosowane do znacznie zwiększonego zapotrzebowania na sygnał zielony dla pojazdów zjeżdżających z estakady Kwiatkowskiego od strony Obłuża oraz od strony obwodnicy Trójmiasta. Skala utrudnień związanych z zamknięciem estakady była na tyle duża, że konieczne było ponadnormatywne wydłużanie faz ruchu związanych z obsługą wspomnianych relacji - twierdzi Łucyk.
Przyznaje, że w sytuacji awarii na estakadzie głównym celem jest usprawnienie ruchu kołowego i nadanie priorytetu pojazdom transportu zbiorowego. Wcześniejsze programy zostaną przywrócone po zakończeniu remontu.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (156) 4 zablokowane

  • Dla kierowców wszystko przecież są tacy poszkodowani zawsze. (22)

    To samo jest na zielonych strzałkach.
    Niby mam zielone, to idę, a tam samochód centralnie sobie stoi na przejściu albo właśnie przejeżdża przez nie. Takie to pierwszeństwo

    • 60 58

    • rowerofczyku i tak śmigasz zawsze na czerwonym (10)

      • 19 32

      • (8)

        zamiast pajacować idź stań na dowolnym skrzyżowaniu i zobacz jak kierowcy przestrzegają przepisów

        • 24 6

        • (4)

          Wystarczy spróbować przejść się po chodnikach w centrum. Połowa aut zaparkowanych niezgodnie z przepisami. Wszystkie trawniki rozjechane i jeszcze na koniec wpychają się ciężkimi dostawczakami po chodnikach, niszcząc płytki.

          • 18 7

          • i jeszcze to narzekanie na krzywe chodniki!

            a na Abrahama przy nowym budynku to połowa stoi na chodniku, bo nie zaparkuje na płatnym miejscu, a potem jest narzekanie, że wszystko zniszczone

            • 14 0

          • w Holandii o 5:oo rano widziałem jak sklepikarz przeładowywał cieżarówkę ze swoim towarem (1)

            ... na takie wózeczki - bo tam wjazd ciężarówką do centrum nawet z dostawą i to w nocy czy nad ranem - jest zakazany.

            • 12 4

            • w bolandzie sięnieda
              :(

              • 3 2

          • To chyba policja powinna się nimi zająć, lepiej wszystkim w tym tez normalnym dowalić aby pokazać, że samemu sie nie jeździ i ma się innych w powazaniu

            • 4 0

        • (1)

          Idź lepiej zobacz ilu jeździ na ścieżce rowerowej powstałej na skutek rozebrania linii kolejowej. Ludzie nie mają jak dojechać a wszystkowery i tak pchają się do komunikacji miejskej

          • 6 8

          • co ty bierzesz, trollu?

            • 2 5

        • Od pilnowania to jest policja. Kieruj do nich pretensje, ze nie wykonuja swoich podstawowych obowiazkow.

          • 3 0

      • i po ludizachm zwłaszcza koło Batorego, z przekleństwem na ustach, gdy suniesz przez przejście dla pieszych na 3 Maja

        • 0 0

    • (2)

      Generalnie pojazd który chce skręcić w prawo na sygnalizatorze S2 (warunkowa zielona strzałka w prawo dla pojazdów) może zatrzymać na przejściu dla pieszych jeżeli jest to miejsce tzw. najlepszej widoczności ale pod warunkiem że w momencie kiedy wjeżdża na "zebrę" nie zbliża się do niej żaden pieszy. Często ze znaków poziomych (nie mówię o takich z sygnalizacja świetlną) wynika że żeby ustąpić pierwszeństwa trzeba wjechać na pasy - mam na myśli linię warunkowego zatrzymania złożoną z trójkątów. Pozdrawiam.

      • 8 4

      • Nie o tym przejściu mówimy, na nim piesi i tak mają czerwone.

        Chodzi o nagminne zastawianie przejścia "po zakręcie", bo akurat był tam korek do przejścia.

        • 3 1

      • Oczywiście mówisz o drugim zatrzymaniu się, ponieważ pierwsze należy bezwarunkowo wykonać na linii wyznaczającej granicę obowiązywania czerwonego światła.

        • 2 0

    • (5)

      Zarówno piesi, jak i rowerzyści oraz oczywiście kierowcy wszyscy nagminnie łamią przepisy i nie trzeba być jakimś wyjątkowo bystrym obserwatorem żeby to stwierdzić tylko że każdy na każdego narzeka nie dostrzegając własnych przewinień na zasadzie ja mogę a inni już nie.

      • 12 2

      • A widzisz, nie. (3)

        Piesi rzadko łamią przepisy, bo to kończy się dla nich zgonem.
        Rowerzyści walczą z genialnie zbudowaną infrastrukturą.

        A kierowcy trąbią na kierowców którzy nie łamią przepisów :)

        • 12 9

        • (1)

          Rowerzyści walczą - z wszystkim, bo to przecież święte krowy są

          • 8 6

          • Jak mogą narzekać na to że ktoś im parkuje na drodze?

            A w międzyczasie, jakiś rok temu był artykuł o tym że ktoś zaparkował skuter na pasie AK.
            Kierowcy mało się nie podusili z oburzenia...

            • 5 4

        • Piesi nagminnie lamia przepisy.

          • 2 0

      • wszyscy łamią ale jak by nie patrzeć zagrożeniem dla innych są niemal wyłącznie kierowcy.

        kierowcy w 2020r. przyczynili się do śmierci ponad 600 pieszych i ponad 200 rowerzystów
        rowerzyści przyczynili się do śmierci 0 pieszych i zero kierowców
        piesi przyczynili się do śmierci 0 rowerzystów i zero kierowców.

        Takie są fakty.

        • 4 5

    • Zgodnie z obowiazujacym prawem... (1)

      Kiedy masz zielone, to i tak nie masz prawa wejsc bezposrednio przed nadjezdzajacy samochod, a tym bardziej wejsc w jego burte. Stosuj sie do przepisow, a wszystko bedzie cacy.

      • 2 3

      • nie ma takiego przepisu. nie zmyslaj

        jest podobny przepis ale dotyczy jedynie skrzyżowania, a nie przejść

        • 1 0

  • (6)

    Takie numery...tylko w Gdyni)Piesi czekają na auta....przecież powinno być odwrotnie...a jak tam dylatacja?Już zamalowana czy doczekamy się w końcu kompleksowego remontu?Jak dziura wstydu?Kiedy kolej na Obłuże i generalny remont dziurawej jak ementaler Hutniczey?

    • 21 12

    • (1)

      Nie nie tylko w Gdyni, w większości miast w Polsce jak i w Europie tak to funkcjonuje. Tylko nam się w d*pach poprzewracało

      • 1 3

      • Niestety, niestety, proszę się nie łudzić. Taki bardak tylko tutaj.

        • 0 0

    • Zacznij używać auta to zrozumiesz że w tym przypadku nie masz racji. Skrzyżowanie jest w tej chwili optymalne. Wydłużenie czasu przejścia dla pieszych spowoduje całkowite zablokowanie skrzyżowania

      • 3 2

    • (2)

      Nie, nie powinno być odwrotnie. Piesi na ulicy są tylko gościem i to samochody powinny mieć priorytet.

      • 5 5

      • zależy w jakim rejonie miasta

        w pobliżu centrum miasta piesi powinni mieć priorytet - zwłaszcza na ulicach uwolnionych od nadmiaru parkujących i jeżdżących samochodów

        • 2 4

      • to trzeba to zmienić.

        • 0 1

  • Światła w Gdyni (6)

    Odpowiedzialny za ustawianie świateł i likwidowanie strzałek ma nie równo pod kopułą!!!!! chyba jeździ tylko po lesie.

    • 29 9

    • Strzałki to akurat należy likwidować (4)

      służą kierowcom jedynie do taranowanie pieszych i rowerzystów

      • 16 9

      • (3)

        Za niezatrzymanie się na zielonej strzałce powinno być 2000 zł i 20 punktów, bo przez takich dzbanów giną ludzie na przejściach.

        • 12 5

        • I dobrze. (1)

          Z jakiej w ogóle paki kierowca ma byc traktowany gorzej od pieszego?

          • 3 5

          • To pieszy ma jakąś opcję przeskoczenia skrzyżowania po przekątnej na czerwonym?

            • 3 0

        • no ale nawet jak się zatrzyma to i tak potem wjeżdża blokując innym przejście lub przejazd

          to jest standard niemal na każdy skrzyżowaniu, a przecież ruch jest na tyle duży że i tak nie ma możliwości się włączyć aż do zmiany świateł. wjeżdża dzban i tak stoi do zmiany świateł centralnie na przejściu.

          • 5 0

    • Zgadzam się!!!!

      • 1 1

  • (5)

    "- Z reguły nie trwa to więcej niż kilka sekund."

    na filmie te kilka to jakieś 20 sekund

    • 13 6

    • (4)

      No i? 20 sekund dzięki którym, nie ma aż takiego korka w którym stałby autobus i na którego, czekałaby cześć pieszych...

      • 2 6

      • (3)

        a co mnie jako pieszego korek obchodzi. zrezygnuj ze złoma to korków nie będzie.

        • 4 6

        • A co Cie jako ****** obchodzi Twoje zdrowie? Ano nic :)

          • 0 4

        • (1)

          To Cię obchodzi że ludzie w tych złomach
          też płacą podatki napędzając tym gospodarkę, dzięki czemu miasto na pieniądze ma też pieniądze na budowę i remont chodników po których chodzisz. Co więcej, droga jest drogą publiczną z której może korzystać każdy, niezależnie od środka transportu a zadaniem miasta jest tak zrobić żeby było jak najdalej jak największej liczbie podróżujących.

          • 3 4

          • płacą podatki, a 100 razy tyle ciągną z budzetu

            żaden interes, nie bądź śmieszny z tym napędzaniem gospodarki. Jak by nie patrzeć samochody są tylko kosztem. Dlatego się ogranicza im wjazdy dlatego zmniejsza liczbę miejsc postojowych.

            • 2 0

  • (8)

    Jak zwykle biedni poszkodowani kierowcy, dla których rujnuje się całe miasto. Wszystkie trawniki, chodniki zawalone szrotami, a jeszcze trzeba kilka minut czekać aż jaśnie pan w blachosmrodzie przejedzie.

    • 21 35

    • Ale co sie dziwisz własciciele balachoszrotów w wiekszosci kosztowały one kilka tysiecy złotych (3)

      ich na nic wiecej nie stac nie zapłacą za parkowanie bo koszty były by wieksze niż ich złom .Większość nawet OC nie placi bo to połowa wartosci ich szrotu.
      Tu nawet bez prawka mozesz jechac bo kontrola jest od swieta .
      Wczoraj widziałem jak gimbusy ze śląska przyjechali szrotem mercedesa ponad 20 letniego tylne koła pod kontem 45' stopni .Jakim cudem dojechali tak daleko.Ten szrot tylko na złomowisku powinien stać Kontrola techniczna w Polsce to nadal fikcja.

      • 3 5

      • (1)

        Daj pieniądze ludziom to będziemy nowsze kupować.

        • 2 5

        • co znaczy daj? ... może jeszcze daj tak poPiSowo

          jak ktoś nie potrafi /nie chce pracować/ i tylko dzieci patusy tłucze jak na taśmie ... to czemu mi mają zabierać, a jemu dawać?

          • 5 3

      • 'kontem' i już wiem, dlaczego nie masz na samochód. Nawet na taniego 'blachosmroda' :]

        • 7 2

    • (2)

      Stuknij się w głowę. Idź krzyczeń na przejeździe kolejowym że nie możesz przejść jak taki twardziel z Ciebie.

      • 2 3

      • A to nie kierowcy na Oruni dokładnie to krzyczą? (1)

        • 4 0

        • Na Oruni kierowcy wciąż krzyczą "dej mne pszejazd, bo mam hore ałto".

          • 2 0

    • no popatrz a jak rozbiera się linie kolejowe by wybudować ścieżki rowerowe bo wszystkowery muszą sobie gdzieś pojeździć. Niestety cierpią na tym inni mieszkańcy wykluczeni komunikacyjnie i muszą skorzystać z auta

      • 0 1

  • identycznie jest w Gdańsku nikt nowych przepisów nie przestrzega bo policja nie robi żadnych kontroli!! (7)

    W Gdańsku nadal kierowcy blachosmrodów bo to głównie 20 letni szrot wymuszają pierwszeństwo na przejściu dla pieszych gdy pieszy ma zielone.Mozna by wystawic 500 mandatów dziennie wiec gdzie są ci z drogówki policjanci?

    • 10 26

    • ECS 2 zielone światła to porażka i trymf głupoty nad rozumem , tu to jest maska , jedno zieleń zaraz za drugim i co to pierwsze puszcza zielone a drugie trzyma , a ruch poruszy się o 2 samochody do przodu w kierunku zieleniaka, i stop na 30 s , pytam co za mat,,,oł , to opracował , chyba, ze dulca tm jeździ i świtała ma dla siebie by nie czekać

      • 2 1

    • (3)

      20 letnie auto jeździ w pełni sprawnie gdy się o nie dba. Nie masz widzę o tym pojęcia.

      • 5 3

      • tak wiem pajacyku wy wszyscy macie 20 letnie nówki zadbane od Niemca co płakał jak sprzedawał (1)

        i tylko w niedziele do kościoła jechał :)

        • 2 9

        • A Ty co masz?

          Rower czy hulajnogę, że kierowców tak wyzywasz? I skończ już z tymi blachosmrodami, bo to określenie jest nudne.

          • 7 3

      • "Jak się o nie dba".

        Jak wsadziłem 10k w gruza za 5k, wszyscy dookoła pukali się w głowę...
        W sumie, poza mną nie znam nikogo kto naprawdę dba o stary samochód, a nie drutuje.
        Ci których stać na utrzymanie, zazwyczaj nie kupują po prostu takich złomów.

        • 1 1

    • Niestety, ale częściej na przejściach dla pieszych

      Przepisow nie przestrzegaja rowerzysci i hulajnogowcy. No tak, ale oni są cool! Bierzesz już jakieś tabletki na swoją fobię?

      • 5 3

    • Oraz wystawiliby 1000 mandatów dla rowerowczyków za przejazdy na czerwonym i po pasach.

      • 4 3

  • prezydent ds. rozwoju wypowiada się o sygnalizatorze świetlnym?? Serio?? (2)

    Ludzie, to robota dyrektora czy naczelnika ZDIZ albo medialnego? Panie Marku czym się Pan zajmuje? To jakaś kampania medialna?

    • 20 1

    • No właśnie niczym i dlatego ma czas na takie pierdoły!

      • 8 0

    • Marek nie minusuj

      • 0 0

  • Po to jest tyle sygnalizacji przy przejsciach (8)

    Aby trzymać pieszych krótko - święta przepustowość ma priorytet

    W ogóle powinny być jakieś ustalone proporcje np ze na 1 godz piesi mają zielone 40% czasu a kierowcy 60%
    Teraz jest pewnie 15% dla pieszych i 85% dla kierowcow
    Poza tym zielone fale dla pieszych przy przejsciach 2 etapowych

    • 66 71

    • (1)

      Chyba nigdy nie byłeś na skrzyżowaniu ze światłami i nie masz pojęcia jak działają....

      • 9 11

      • A stań kiedyś ze stoperem zamiast używać "chłopskiego rozumu".

        • 5 4

    • Ty masz iq rozgwiazdy

      Pierdzielisz głupoty

      • 4 4

    • Z choinki się urwał

      • 2 2

    • piesi

      Piesi i rowerowe niedojdy to najbardziej problematyczna grupa ludzi która nic nie wnosi do gospodarki .Własciciele samochodów tankuja , naprawiają , generuja nowe miejsca pracy , warsztaty stacje benzynowe , rafinerie , budowa dróg za które płaci podatki w paliwie .To jest dziekuje od nieudaczników zyciowych których nie stac na samochód i tylko narzekaja ze im zle .do roboty niedojdy !!!!

      • 4 12

    • Dobra podpowiem, jak działają światła na skrzyżowaniach, bo niektórzy to chyba serio ich na oczy nie widzieli

      Na większości skrzyżowań piesi mają zielone wtedy kiedy samochody poruszające się równolegle do przejścia też mają zielone. W efekcie piesi mają tyle samo czasu zielone co samochody. Jak wydłużysz czas pieszym na jednym przejściu, to wydłużysz też czerwone na prostopadłym przejściu.

      • 4 1

    • Samochody tworza korki bo stoja

      Wydzielaja spaliny.
      Pieszkiedy stoi troszke dluzej nie korkuje...ci najwyzaj baka pusci ale od tego nikt padl...

      • 2 0

    • Jakiś czas temu, piesi na przejściu dla pieszych od SKM Śródmieście do Forum czekali na czerwonym świetle 1min 50 sek, a zielone trwało 10 sekund.

      • 0 0

  • Zlikwidowac w ogole to i nie bedzie problemu

    tylko prąd ciagnie za pieniadz podatnika

    • 12 4

  • (9)

    Znowu jakieś sztuczne analizy? Wszyscy nie mogą jednocześnie się poruszać. Należy poczekać.

    • 12 6

    • Niech dłużej czekają samochody/kierowcy (8)

      • 3 8

      • A co łatwie zatrzymac i komu latwiej zaczekqc? (7)

        2 osobom na przejściu czy 30 samochodom ty skończony skręty miały ośle

        • 7 4

        • w tunelach sie nie czeka, ale tunele złe (3)

          *bo kosztują $$$

          • 4 3

          • Tunele są spoko. (2)

            A więc róbmy tunele z windami pod skrzyżowaniami dla samochodów.
            Przecież to kierowcy zawsze mówią, że to najlepsza opcja.

            • 3 2

            • Daj już spokój z czepianiem się kierowców.

              Popatrz na pieszych, jak się tarabanią na czerwonym prosto pod koła samochodów.

              • 4 3

            • Nie mam nic przeciwko, jesli sam swoj wspanialy pomysl sfinansujesz. Mozesz mi wybudowac tunel bezposrednio z pracy do domu.

              • 0 1

        • (1)

          No i czekał będzie autobus na którego będą czekały też piesi

          • 3 2

          • to się skasuje trochę miejsc parkingowych i będzie mniej samochodów i będzie się krócej czzekać

            proste

            • 0 1

        • Gdzie przez pasy na raz przejedzie 30 samochodów?

          • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane