• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Planowane zmiany przy SKM Chylonia. Będzie parking i więcej miejsca dla pieszych

Patryk Szczerba
17 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na pl. Dworcowym obecnie obowiązuje komunikacyjna "wolna amerykanka". Dominują przede wszystkim samochody. Na pl. Dworcowym obecnie obowiązuje komunikacyjna "wolna amerykanka". Dominują przede wszystkim samochody.

Za kilka tygodni będzie gotowy projekt przebudowy pl. Dworcowego zobacz na mapie Gdyni w Chyloni. Do tego czasu radni Gdyni powinni uchwalić też nowy plan miejscowy, co razem otworzy furtkę do starań o środki europejskie dla budowy nowego węzła komunikacyjnego przy stacji SKM. Koszt inwestycji może sięgnąć 15 mln zł.



Kiedy, twoim zdaniem, ruszą prace na pl. Dworcowym?

O konieczności uporządkowania pl. Dworcowego mówi się w mieście od kilku lat. Nie ma tam ani porządnego parkingu, ani przystanku komunikacji miejskiej. Brakuje też jasno wyznaczonych ciągów pieszych i dróg rowerowych. Jest za to chaos i bałagan, który znika, ale zwykle tylko na chwilę, podczas doraźnych porządków.

Zbywanie tematu

O zmiany w ostatnich latach dopytywali się przede wszystkim radni opozycji próbujący wymusić na władzach miastach rozpoczęcie konkretnych działań modernizacyjnych. Kończyło się na zapewnieniach, że teren jest przeznaczony do rewitalizacji, ale nie ma na to środków finansowych, a poza tym potrzebny jest nowy plan miejscowy.

Obok SKM Chylonia można wciąż znaleźć sprzedawców ze straganami. Obok SKM Chylonia można wciąż znaleźć sprzedawców ze straganami.
- Zdajemy sobie sprawę, że plac i jego otoczenie jest poniżej miejskich standardów. Więcej będzie możliwe dopiero po zakończeniu prac nad zmianami w planie. Na pewno nikt nie zapomina o tym terenie - opowiadał dwa lata temu Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Do jego przygotowania miasto przystąpiło cztery lata temu. W najbliższych miesiącach dokument zostanie wreszcie uchwalony przez radnych. Zakłada przebieg nowej trasy OPAT, powstanie bezkolizyjnego przejazdu przez tory ul. Pucką oraz budowę nowych dróg rowerowych w ciągu ul. Chylońskiej. W ciągu ulicy dopuszczono zabudowę mieszkaniową i usługową z budynkami na niektórych działkach sięgającymi nawet do 25 metrów.

Centralnym punktem w planie jest jednak pl. Dworcowy. W najbliższych latach powinien przejść przebudowę. Miasto liczy w tym względzie na środki z Unii Europejskiej.

Po pieniądze do UE

- Uchwalenie planu miejscowego, który co prawda obowiązuje w tym miejscu, ale nowe okoliczności zmuszają nas, by zmienić jego zapisy i uporządkować sytuację. Po zakończeniu procedury powinniśmy rozpocząć starania o środki zewnętrzne na realizację planów - deklaruje Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego.
Planowane na najbliższe lata zmiany dotyczą nie tylko pl. Dworcowego, ale również terenów wokół. Planowane na najbliższe lata zmiany dotyczą nie tylko pl. Dworcowego, ale również terenów wokół.
I właśnie z myślą o aplikowanie o środki europejskie tworzony jest także projekt przebudowy, wykonywany przez architektów Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Miasto zapłaciło za niego 765 tys. zł.

Szacowany koszt przebudowy placu jest jednak dużo wyższy. Ostrożne szacunki mówią o 15 mln zł. Pieniądze zostaną przeznaczone na podziemny - prawdopodobnie płatny - parking dla 145 samochodów, z którego będzie można wyjść na peron stacji lub bezpośrednio na pl. Dworcowy. Powstaną również zatoki dla taksówek oraz parkujących na krótko samochodów.

Piesi najważniejsi

Autobusy i trolejbusy będą mogły zatrzymać się na nowych przystankach osobnych dla kursów przelotowych i kończących trasę. W projekcie znajduje się także nowe oświetlenie, chodniki i monitoring. Najważniejsi na placu mają być piesi, dla których przewidziano szerokie chodniki i przejścia.

Zwycięski projekt koncepcyjny przebudowy pl. Dworcowego z rozstrzygniętego w 2013 roku konkursu studenckiego organizowanego przez PG i Urząd Miasta pokazywała jak mógłby wyglądać pl. Dworcowy.  Zwycięski projekt koncepcyjny przebudowy pl. Dworcowego z rozstrzygniętego w 2013 roku konkursu studenckiego organizowanego przez PG i Urząd Miasta pokazywała jak mógłby wyglądać pl. Dworcowy.
Niewykluczone, że część własnego terenu pod inwestycję w Chyloni przekaże miastu PKP. Przedstawiciele firmy odpowiadający za nieruchomości nie ukrywają bowiem, że korzyści z utrzymania działek są niższe niż poniesione nakłady związane z jego utrzymaniem.

Harmonogram i dokładny koszt prac powinien być znany za kilka miesięcy. Prace mogłyby się rozpocząć w 2017 roku, ale wszystko zależy od uzyskania dofinansowania i stanu budżetu miejskiego.

Miasto przy okazji zastrzega, że chce starać się o środki zewnętrzne także na przebudowę Węzła Karwiny przy będącym coraz bliżej realizacji przystanku PKM Karwiny. Na razie trwa procedura przetargowa na wybór projektanta. Gdynia chce na to przeznaczyć ok. 5 mln zł. Rozstrzygnięcie zaplanowano na koniec kwietnia. Dokumentacja projektowa pojawi się na biurkach urzędników najpóźniej za rok.

Miejsca

Opinie (117) 2 zablokowane

  • skm

    jedzie coś z obłuża na ten dworzec? komunikacja do du.y. Rzeby dostać się z dzielnic oksywie, pogórze, obłuże do kolejki zwykle jedzie się aż na PKP Gdynia główna. Może gdyby jechał często jakiś autobus do chyloni byłoby łatwiej.

    • 15 0

  • skm leszczynki!

    Plac przy skm leszczynki jest w gorszym stanie! Po co gdyni basen olimpijski...

    • 10 3

  • Tak jak na tym obrazku powinno byc po obu stronach dworca PKP

    • 5 0

  • Wyburzyc Pekin !

    • 9 3

  • bo trzeba sprzedawać tylko według norm unijnych a nie ze straganów,

    i nie nasze towary my mamy tylko konsumować

    • 4 0

  • (5)

    Wolałbym jeden rząd europejski zamiast tego cyrku

    • 39 38

    • (1)

      też bym wolał
      on naszych głupków

      • 5 10

      • no ty na pewno głupku

        • 5 2

    • aha (2)

      Internacjonalistyczny....

      • 8 2

      • NWO (1)

        • 3 2

        • no, bo lepiej pisss + ePISkopat

          • 1 6

  • Płatny parking w takim miejscu, gdzie w koło pełno miejsc darmowych. Nawet jeśli lidl zdecyduje się na płatne parkowanie, to nadal pozostaje sporo miejsc na dziko gdzies między blokami, podwórka będą regularnie rozjeżdżane.

    • 10 3

  • xxx

    Plany super, wysiadam w Chyloni po czym idę w kierunku ul. Puckiej, od 2 lat prosi się PKP i SKM, aby włączyli latarnie stojące wzdłuż torów na całej długości od wyjścia od str Hutniczej do Puckiej. Nie każdy idzie i wraca z pracy, gdy jest jasno, zimą już w ogóle masakra, nogi można połamać.
    Oddźwięk telefonów w sprawie oświetlenia jest jeden: "to nie jest takie proste, bo jeśli latarnia stoi między torami, należy do PKP, ale jeśli przed to nie koniecznie, trzeba zmierzyć odległość pozostałych latarni od torów, jeśli będzie za duża, latarnia należy do miasta, i PKP nie odpowiada, za brak oświetlenia tych latarni " taką odpowiedz otrzymałam z PKP, powodzenia im z remontem, niech nie zapomną zmierzyć odległości latarni po drugiej str dworca.

    • 15 0

  • p.Stępa !- weżcie się w przódy za przejazd na Puckiej !!!...

    a tam lepiej niczego nie tykajcie - jest wolna amerykanka to fakt -ale użytkownicy bez waszej urzędniczej pomocy jakos sobie radzą ! , jak wy cegos dotknieciei zacznieci przy czym babrać to tylko sprawę pogorszycie i pogmatwacie ! Tak jak z węzłem Wzgórze -Bubel jest gorzej jak przed przebudową ! .Przebudowa i budowa nowych ulic jak np. Trasa Różowa - fakt,od Riwiery jedzie się pięknie -czteropasmówką ,ale co z tego jak dojeżdża się do "ściany" - ul. Wielkopolskiej a tam ... Korek i stanie na światłach - zdarza się stać trzy zmiany ! . To tam powinien być zbudowany bezkolizyjny Węzeł !. To samo z ul.Chwarznieńską - Gdyńska władza przypisuje sobie sukces bo zrobili 1,5km. hajłeja od Chwarzna -Obwodnice {tam wieczne korki!] przez las do Witomina " Za Falochronem " a tam już tradycyjnie ;-trzy zmiany na światłach i stanie w korku ! Panowie !- takie "Patenty ' i takie rozwiązania były by dobro z 50 lat temu . ale dziś? ...

    • 21 1

  • Chylonia to jest trzeci świat

    • 8 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane