• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po dwóch latach tramwaj wrócił na Stogi. Na razie to tylko jazda testowa

rb
10 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Po dwóch latach przerwy - spowodowanej modernizacją torowiska - na Stogach znów pojawił się tramwaj. Na razie to tylko przejazd testowy, ale - jak zapewniają urzędnicy - przebudowa jest już na ostatniej prostej. Według ostatnich informacji uruchomienie linii planowane jest jeszcze w czerwcu.



Zmodernizowana trasa tramwajowa na Stogi:

Widok jadącego tramwaju na Stogach to pierwszy sygnał dla zniecierpliwionych mieszkańców, że przedłużająca się inwestycja wchodzi na ostatnią prostą. W środę przed południem na trasie między Trasą Sucharskiego a pętlą przy ul. Nowotnej rozpoczęły się jazdy testowe niskopodłogowej Pesy, które mają inwestorowi, wykonawcy oraz organizatorowi transportu publicznego w Gdańsku dać odpowiedź na pytanie, kiedy możliwe będzie oddanie inwestycji do ruchu liniowego.

- Zanim to nastąpi, musimy jeszcze wykonać co najmniej kilka, jak nie kilkanaście przejazdów czasowych różnego rodzaju taborem, tak by skalibrować je ze światłami na poszczególnych skrzyżowaniach i w oparciu o te dane ułożyć nowe rozkłady - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Przed modernizacją na Stogi jeździły głównie wysłużone Konstale 105Na. Po oddaniu wyremontowanej trasy mieszkańcy do pętli Pasanil i dalej do ul. Nowotnej będą mogli dojechać w komfortowych i klimatyzowanych składach Pesy, których dostawa 15 sztuk właśnie się zakończyła.

I to właśnie Pesa jako pierwsza testowała w środę nową-starą linię, co nie umknęło uwadze naszych czytelników w Raporcie z Trójmiasta.

Bez kar umownych dla wykonawcy



Co ciekawe, mimo rocznego opóźnienia prac, miasto nie planuje naliczyć wykonawcy kar umownych. Gdy wiadomym się stało, że modernizacja złapie poślizg, umowa, jaka została podpisana przez miasto i wykonawcę na początku czerwca 2018 r., została aneksowana.

Planowany termin zakończenia robót został ustalony na 31 maja 2020 r. Gdy pod koniec kwietnia pytaliśmy o tę kwestię w Urzędzie Miejskim, to uzyskaliśmy odpowiedź, że "w związku z powyższym nie ma podstawy do naliczenia kar z powodu opóźnienia prac".

- Inwestycja jeszcze się nie zakończyła, należy też pamiętać, że remont linii tramwajowej na Stogi to jest remont kompleksowy, obejmujący kanalizację, wodociągi, sieć elektryczną, wymianę nawierzchni - powiedział Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji. - Każdorazowa zmiana terminu realizacji projektu jest badana pod kątem jej zasadności. Wykonawca zobowiązany jest udowodnić, że przekroczenie terminu umownego nie leży po jego stronie i ma podłoże obiektywne. Wszelkie zmiany terminów umownych są również przedmiotem oceny przez komitet sterujący.
Po 31 maja budowa nadal trwa, ale - jak się okazuje - kar nie będzie.

- Wykonawcę obowiązuje umowa, z której musi się wywiązać. Zawarto w niej wiele elementów i warunków, które wykonawca ma obowiązek spełnić, w tym termin zakończenia i harmonogram, z którego jest rozliczany. Na obecnym etapie nie są rozważane kary umowne, dotyczące wywiązywania się przez wykonawcę z zapisów umowy - wyjaśnia z kolei Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Czasowe zmiany w organizacji ruchu

Dziś w nocy prowadzony będzie kolejny etap prac związanych z przebudową linii tramwajowej na Stogi. Nastąpią czasowe zmiany w organizacji ruchu. Roboty prowadzone będą w godz. od 19:30 do 4:00.

W tym czasie ruch samochodów na ul. Nowotnej, na krótkich odcinkach pomiędzy ul. Rozłogi a ul. Kruczą sterowany będzie ręcznie. Układane będą masy bitumiczne na jezdni. Wprowadzone zostaną również czasowe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej.

Trasy linii 158, 258 i T8 zostaną skrócone do przystanku "Stogi Skiby". Oznacza to, że autobusy nie dojadą na plażę Stogi. Przystankiem początkowym dla linii 158, 258 i T8 będzie przystanek "Stogi Skiby" przy ul. Wrzosy. Zmienione rozkłady jazdy zamieszczone zostaną na przystankach.

Zmiana organizacji ruchu na Stogach. Zmiana organizacji ruchu na Stogach.
rb

Opinie (194) 4 zablokowane

  • trochę dziwie się mieszkańcom Stogów (1)

    że pozwalają się tak traktować, jak drugiej kategorii mieszańców Gdańska!
    przecież są tam osoby- społecznicy, mający jakiś głos...

    • 41 2

    • Też się kiedyś nad tym zastanawiałam...

      ... skaczą tym biednym ludziom po głowach, kit im wciskają, a oni cierpliwie i grzecznie czekają. Spróbowaliby tak postępować z mieszkańcami Zaspy albo Moreny to mieliby niezłą zadymę pod urzędem. Skończyliby tą przebudowę w podskokach.

      • 9 1

  • dwa lata...czyli srednio ok. 4 miliony miesiąc remotu

    ciekawe...tak robi się biznesy w Gdańsku

    • 28 3

  • Zastanawiam się, kiedy wyremontują boczne drogi które zostały dobite przez autobusy?

    • 43 1

  • No i dobrze (1)

    tylko niech to będzie fachowo zrobione, bo ile to już remontów było na tej trasie. Pamiętam wiele, a taki stary to jeszcze nie jestem

    • 12 8

    • fachowo? zakładam się.. za 2-4 lata remont!

      i to na bank!
      tam nie było żadnego nadzoru, kontroli...

      • 9 1

  • Fajnie, że PESY na Stogi, może w innych dzielnicach da się usiąść w tramwajach

    wiadomo, że w Pesach są głównie miejsca stojące.

    • 15 3

  • Zarząd miasta powinien za roboty dać medale okolicznościowe i nagrody dla wykonawców !! (1)

    • 19 3

    • Sybciej budowano tę linię w latach 1925 -1927.....

      ...niż teraz jest remontowana.

      • 8 0

  • Bez kar umownych

    To jest jakiś żart. Już ładnie musieli komuś łapówki dać że nie ma kar umownych za niewywiązywanie się z terminów. Z torbami by ich puścili. Ale pewnie kilka osób dostało dobrze w łapę! Smutne ale prawdziwe. Witamy w Polsce! Wstyd

    • 36 1

  • Linia tramwajowa ze Śródmieścia na Stogi powstała w latach 1925 - 1927. (8)

    Remont trwa prawie tak samo długo, choć dzisiejsza technika jest o wiele doskonalsza niż prawie 100 lat temu.

    • 54 1

    • Technika - tak...

      ...biurokracja - nie!

      • 10 1

    • Ale to był tramwaj konny. (4)

      I nikt nie wymieniał wtedy instalacji podziemnych. Nie widzisz różnicy?

      • 2 13

      • (2)

        Jak planowali ten remont to wiedzieli jaki był zakres prac

        • 15 0

        • Nie wiedzieli. Odkryli instalacje, których nie było w planach. (1)

          • 0 11

          • dokładnie tak samo z opóźnienia tłumaczono się w 1991 roku, przy poprzednim remoncie

            zapewne były to jakieś instalacje radioaktywne, po odkryciu których wymarł cały personel zatrudniony przy remoncie i pan Czesiek z koparką został sam na placu boju. Stąd opóźnienie

            • 8 0

      • Był elektryczny.....

        Instalacji podziemnych nie było, ale był zwodzony most .....

        • 7 0

    • Wystarczy popatrzec jakim sprzetem pracuja i w wiekszosci sa to ludzie z Ukrainy Zenada

      • 2 0

    • Za to teraz jest tam pod ziemią sporo instalacji niezazanaczonych na żadnych planach, bo te sfajczyły się podczas walk; i całkiem sporo niewybuchów. Zaś najbliższa jednostka saperska jest w Elblągu. Do tego brak jest ludzi do pracy. Wreszcie, grunt jest tam dość paskudny.

      • 0 1

  • Co ten film pokazuje? (2)

    Na tym załączonym filmie w kółko jest pokazywane Podwale Przedmiejskie i most Siennicki. To się ma nijak do nowej trasy na Stogi

    • 38 0

    • bo reporter uwierzył w tytuł

      i czeka na przystanku na tramwaj na Stogi. Ciekawe czy ma prowiant na parę lat.

      • 10 0

    • słoiki się nie skumaja, będą chwalić magistrat

      że taki nowoczesny!

      • 11 0

  • Taka umowa bez kar za opóźnienie

    To albo nieudolność albo korupcja. Pesę skasowali za opóźnienia niemiłosiernie, a tutaj taka abolicja? Gdańsk miastem wolności? No tak, tu szystko wolno. Ale tylko wybranym

    • 34 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane