- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (155 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (720 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (249 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (103 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (63 opinie)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (142 opinie)
Pociąg Impuls trafił na tory siedem miesięcy przed terminem
Jest klimatyzowany, wyposażony w wi-fi, może się rozpędzić do 160 km/h i został wyprodukowany przez spółkę z polskim kapitałem. Na pomorskie tory wyjechał właśnie kolejny pociąg Newag Impuls. Fabrycznie nowy egzemplarz został dostarczony siedem miesięcy wcześniej, niż przewidywała umowa z samorządem województwa. Będzie kursował między Słupskiem i Elblągiem.
W kolejnych miesiącach udało się pozyskać dodatkowe finansowanie z kasy unijnej, dzięki czemu samorządowcy zdecydowali o domówieniu kolejnych pięciu składów.
Dziewięć z dziesięciu mknie już po pomorskich szynach, zaś ostatni, zamówiony jesienią ubiegłego roku, miał zostać dostarczony za ponad siedem miesięcy.
Dokładnie 225 dni wcześniej
Jednak, ku zaskoczeniu samorządowców, odebranie ostatniego Impulsa nastąpiło znacznie wcześniej, bo już we wtorek, 18 lutego. Nowy nabytek wyjechał już na tory, a jego trasa wiedzie przez Trójmiasto.
- Pociąg dotarł do nas dokładnie 225 dni wcześniej, niż zakładała umowa, co jest zjawiskiem wręcz niespotykanym w tego typu zamówieniach. Nowy Impuls, tak jak poprzednie, będzie jeździł na trasie Słupsk-Elbląg, a po planowanej elektryfikacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej część nowoczesnych pociągów na pewno pojedzie też w kierunku Kartuz i Kościerzyny - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Finał kontraktu za ponad 200 mln zł
Wyprodukowane przez nowosądecką spółkę Impulsy to jedne z najnowocześniejszych elektrycznych zespołów trakcyjnych, jakie kursują w naszym kraju. Na pokładzie każdego pociągu znajduje się 195 miejsc siedzących oraz co najmniej 20 miejsc przeznaczonych do przewozu rowerów.
Podróżni mają do dyspozycji m.in. wzmacniacze sieci wi-fi, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz defibrylatory. Szerokie drzwi i obniżona podłoga umożliwiają korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym. Impulsy są klimatyzowane, objęte monitoringiem i mogą rozwinąć prędkość do 160 km na godz.
Cena jednego nowego pociągu wyniosła 20 mln zł netto, zaś wartość całego zamówienia to 221 mln zł. Źródła jego finansowania przedstawiają się następująco: 85 proc. pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, 10 proc. z budżetu państwa i 5 proc. ze środków własnych samorządu województwa. Impulsy sukcesywnie trafiały na Pomorze, począwszy od początku 2019 roku.
Miejsca
Opinie (238) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-19 14:27
Dobrze że nie
Pessa bo za rok by jeszcze nie było.
- 16 2
-
2020-02-19 14:31
(1)
Widzicie tym się różni NEWAG od Pesy.
- 24 1
-
2020-02-19 14:45
fczym
- 0 4
-
2020-02-19 14:36
No i pięknie
- 8 0
-
2020-02-19 14:46
Motyla noga (1)
Ładne cacko
- 11 0
-
2020-02-19 14:49
i po co od razu tak wulgarnie?
- 2 1
-
2020-02-19 14:50
Więcej takich (3)
Takich pociągów powinno być więcej na naszych torach. Zamiast swego czasu kupować Pendolino, mogli spokojnie kupić Pesa Dart, które w naszych warunkach pojadą tak samo szybko (do 200 kmh), a są wielokrotnie tańsze w zakupie i eksploatacji. Co więcej, mają wygodniejsze fotele i więcej miejsca na nogi. Patrząc na ten Impuls, to zakup w sam raz na potrzeby lokalnych kolei. I tak powinna wyglądać modenizacja kolei u nas. Etapami, a nie pociągi za chore pieniądze, niedostosowane do naszych realiów
- 18 17
-
2020-02-19 15:05
Dart dla Intercity nie przekroczy 160 km/h
Pesa w trakcie przetargu deklarowała prędkość 160 km/h a nie 200 km/h
- 10 0
-
2020-02-19 23:43
Te darty co pkp za pis ich nie chce bo sa zbyt awaryjne?
- 2 0
-
2020-02-20 07:13
Sobmar,jak kupowano Pendolino,to jeszcze nie produkowano Dartow
Jak chcesz coś mądrego pisać to najpierw się przygotuj
- 2 0
-
2020-02-19 14:59
NEWAG to świetna firma
jak w temacie - NEWAG to świetna firma, robi porządne pociągi i ma fundusze na funkcjonowanie spółki, nie to co PESA - "perełka polskiego przemysłu", która powinna dawno upaść, a jest na siłę pompowana przez rozkaz z góry, gdzie analitycy bankowi mówili nie, ale nie można sabotować Planu M.
- 19 2
-
2020-02-19 15:01
Nie rozumiem dlaczego informacja o tym, że jest wyposażony w fi-fi (1)
jest dopiero na drugim miejscu na liście zalet tego środka transportu, przecież dla pasażerów ten element jest kluczowy i priorytetowy, jeśli jest serial z fi-fi to nawet nie ma znaczenia czym się jedzie i czy się wysiądzie na właściwej stacji, ważne że można docisnąć do końcowych napisów. Ja wczoraj w skm z fi-fi po dwa razy na trasie Lębork - Gdańsk Śródmieście zaliczyłem przystanki krańcowe i dopier wysiadłem, chciałem zobaczyć czy będzie happy end w serialu, który nominowałem do nagrody serialu dnia. Nie miało dla mnie żadnego znaczenia, że skm było z roku 1967 a fi-fi wmodernizowano w 2016 r., ale w 2020 r. już dwa razy fi-fi wyłączyli i trzeba było prowadzić ewakuację, na szczęście miałem jeszcze darmowy internet od operatora.
- 5 7
-
2020-02-19 16:30
fiu-fiu...
Panie, takie rzeczy tylko u nas! ;)
- 1 0
-
2020-02-19 15:03
Polecam korzystanie systematyczne z defibrylatora
to są dopiero impulsy!
- 10 3
-
2020-02-19 15:10
Brawo Polacy!
- 4 0
-
2020-02-19 15:13
160 km/h. Słupsk - Elbląg ?! (3)
Super
- 3 4
-
2020-02-19 15:19
I tak jeżdżą max 130 km/h bo są prowadzone w pojedynczej obsadzie.
- 7 0
-
2020-02-19 15:25
(1)
na pewno stan torów na to pozwala ;)
- 8 0
-
2020-02-19 21:28
Odwiedź
i włącz mapę prędkości
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.