• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg Impuls trafił na tory siedem miesięcy przed terminem

Rafał Borowski
19 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
  • Koszt zakupu jednego, fabrycznie nowego pociągu Impuls wynosi 20 mln zł netto.
  • Koszt zakupu jednego, fabrycznie nowego pociągu Impuls wynosi 20 mln zł netto.
  • Koszt zakupu jednego, fabrycznie nowego pociągu Impuls wynosi 20 mln zł netto.

Jest klimatyzowany, wyposażony w wi-fi, może się rozpędzić do 160 km/h i został wyprodukowany przez spółkę z polskim kapitałem. Na pomorskie tory wyjechał właśnie kolejny pociąg Newag Impuls. Fabrycznie nowy egzemplarz został dostarczony siedem miesięcy wcześniej, niż przewidywała umowa z samorządem województwa. Będzie kursował między Słupskiem i Elblągiem.



Jak oceniasz stan pociągów w województwie pomorskim?

Przypomnijmy: w lipcu 2018 roku informowaliśmy o tym, że samorząd województwa pomorskiego podpisał kontrakt z polską spółką Newag z Nowego Sącza. Przedmiotem umowy było dostarczenie pięciu fabrycznie nowych pociągów Impuls.

W kolejnych miesiącach udało się pozyskać dodatkowe finansowanie z kasy unijnej, dzięki czemu samorządowcy zdecydowali o domówieniu kolejnych pięciu składów.

Dziewięć z dziesięciu mknie już po pomorskich szynach, zaś ostatni, zamówiony jesienią ubiegłego roku, miał zostać dostarczony za ponad siedem miesięcy.

Dokładnie 225 dni wcześniej



Jednak, ku zaskoczeniu samorządowców, odebranie ostatniego Impulsa nastąpiło znacznie wcześniej, bo już we wtorek, 18 lutego. Nowy nabytek wyjechał już na tory, a jego trasa wiedzie przez Trójmiasto.

- Pociąg dotarł do nas dokładnie 225 dni wcześniej, niż zakładała umowa, co jest zjawiskiem wręcz niespotykanym w tego typu zamówieniach. Nowy Impuls, tak jak poprzednie, będzie jeździł na trasie Słupsk-Elbląg, a po planowanej elektryfikacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej część nowoczesnych pociągów na pewno pojedzie też w kierunku Kartuz i Kościerzyny - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Finał kontraktu za ponad 200 mln zł



Wyprodukowane przez nowosądecką spółkę Impulsy to jedne z najnowocześniejszych elektrycznych zespołów trakcyjnych, jakie kursują w naszym kraju. Na pokładzie każdego pociągu znajduje się 195 miejsc siedzących oraz co najmniej 20 miejsc przeznaczonych do przewozu rowerów.

Podróżni mają do dyspozycji m.in. wzmacniacze sieci wi-fi, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz defibrylatory. Szerokie drzwi i obniżona podłoga umożliwiają korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym. Impulsy są klimatyzowane, objęte monitoringiem i mogą rozwinąć prędkość do 160 km na godz.

Cena jednego nowego pociągu wyniosła 20 mln zł netto, zaś wartość całego zamówienia to 221 mln zł. Źródła jego finansowania przedstawiają się następująco: 85 proc. pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, 10 proc. z budżetu państwa i 5 proc. ze środków własnych samorządu województwa. Impulsy sukcesywnie trafiały na Pomorze, począwszy od początku 2019 roku.

  • Pasażerowie mogą korzystać z takich udogodnień, jak klimatyzacja, wzmacniacze sieci wi-fi czy system dynamicznej informacji pasażerskiej.
  • Pociągi Impuls są w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • Woj. Pomorskie znalazło już pociągi do obsługi trasy Malbork - Kwidzyn?
    Bo plotki mówią o cięciach na linii pkm...aby odzyskać tabor.
    Nawet szynobusów brak....
    A jeszcze jeden uległ wypadkowi.

    Gdzie perspektywiczne myślenie Marszałku?

    • 4 1

  • Wow

    • 1 0

  • Gdyby był nowoczesny, to by miał akumulatory i jeździł by również po odcinkach nie zelektryfowanych,. (3)

    jak trolejbusy w Gdynii. Tylko zasobnikowe jednostki trakcyjne kupuje EU, w tym Niemcy, Austria (zamówione 300 szt.), Holandia. Niemcy odstępują od wszelkich elektryfikacji. PKMki, toru do Portu Oksywie, a nawet Rumia - Hel nie trzeba by elektryfikować !!!!

    • 5 4

    • (2)

      Zapewne na bateriach byłby w stanie ujechać 10km po czym trzebaby podłączyć prostownik.

      • 2 2

      • 80km (1)

        • 0 1

        • Nabity po dach ludzmi

          I w naszych "gorach"?
          To moze dzialac w Holandii ale przyklad PKM pokazuje dobitnie, ze to nie takie latwe...

          • 0 0

  • Za chwile będzie 200km/h do Malborka (w tym Tczewa). Jak Marszałek chce na tej trasie chce zmieścić pociągi kursujące z prędkością 100km/h...
    Intercity zepchnie maruderów z trasy............

    • 2 3

  • (1)

    tylko klimy w lecie nie włączają bo pewnie maja zakaz i obowiazkowo pewnie ktos ma pasc by defibrylator miał swoje zastosowanie

    • 6 1

    • Nie włączają bo nie ma przeglądu....wszystko mega zagrzybione.

      • 2 1

  • Hm 20 mln to raczej taniocha za cały skład. Hm zapewne rama, trochę blachy i plastik.

    • 1 3

  • Czemu brak koloru?

    Inne województwa mają super malowania a w Trójmieście szarość z czerwonymi drzwiami!!!

    • 4 3

  • (2)

    Mam nadzieje że Urząd Marszałkowski zrozumie po komentarzach że nie jest dobrze.
    Zresztą to widać skoro nawet kierownik pociągu przechodzi i butelki zbiera w składzie.
    Obraz woj. Pomorskiego...

    • 8 0

    • Po komentarzach jednego trolla? (1)

      Popracuj nad stylem, bądź bardziej zróżnicowany w wypowiedziach

      • 1 4

      • Dodawanie jest zablokowane dzbanie

        • 0 0

  • (1)

    Patrząc na komentarze ciesze się że urząd marszałkowski nie przejął SKM....

    • 5 3

    • Troll

      • 2 2

  • Wszystko ładnie. Oprócz tego kleksa na boku pociągu:) (1)

    • 5 1

    • Kleks za 100 tyś dodam. Oby żyło się lepiej :)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane