• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg do Warszawy rozpędzi się do 200 km/h

Michał Stąporek
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Po raz pierwszy w historii pociągi na trasie Trójmiasto - Warszawa pojadą z prędkością 200 km na godzinę na jednej trzeciej całej trasy. Po raz pierwszy w historii pociągi na trasie Trójmiasto - Warszawa pojadą z prędkością 200 km na godzinę na jednej trzeciej całej trasy.

Do 200 kilometrów na godzinę będą mogły rozpędzić się pociągi na 112 z 327 kilometrów trasy kolejowej z Gdańska do Warszawy. Dzięki temu do stolicy będzie można dojechać w 2 godz. 35 min., czyli o 22 minuty krócej niż obecnie. Taka możliwość pojawi się 15 grudnia tego roku.



Jak oceniasz funkcjonowanie kolei w Polsce?

O zmianach skutkujących podniesieniem prędkości m.in. na na trasie z Trójmiasta do Warszawy (magistrala kolejowa E65), PKP PLK oficjalnie poinformowała kilka dni temu.

- W grudniu 2019 roku na krajowej sieci kolejowej przybędą odcinki, gdzie pojedziemy z prędkością 200 km/h - poinformował podczas konferencji prasowej w Warszawie Marek Olkiewicz z zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, cytowany przez portal RynekKolejowy.pl.

200 km/h na 1/3 trasy Gdańsk-Warszawa



Wraz z nowym rozkładem jazdy, który wejdzie w życie w połowie grudnia, maksymalna prędkość pociągów łączących Trójmiasto z Warszawą wzrośnie do 200 km/h. Nie dotyczy to jednak całej trasy, lecz jej fragmentu. Taka prędkość będzie dopuszczalna na 112 z 327 km magistrali.

To i tak ogromny postęp, ponieważ do tej pory prędkość 200 km/h na polskiej kolei dopuszczalna była wyłącznie na niektórych odcinkach Centralnej Magistrali Kolejowej.

Połączenie Gdańsk - Warszawa krótsze o 22 minuty



Najszybsze pociągi, które PKP Intercity uruchomi od 15 grudnia 2019, mają przemierzyć odcinek Warszawa Centralna - Gdańsk Główny w czasie 2 godz. i 35 min. Dojdzie do tego dzięki zmodernizowaniu systemu sterowania ruchem kolejowym i po zakończeniu prac przy wzmacnianiu nasypów na kilometrowym odcinku między Prabutami i Suszem.

Obecnie, z uwagi na zwolnienia i zamknięcie jednego z torów na tym odcinku, najszybszy pociąg pokonuje trasę Gdańsk - Warszawa w 2 godz. i 57 min.


Potrzeba więcej inwestycji w miastach



- To bardzo dobra informacja, która zwiększa atrakcyjność kolei i jej konkurencyjność w stosunku do innych środków transportu - zauważa Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu. - Bardzo bym jednak chciał, aby kolejarze pamiętali o konieczności budowy nowych torów szlakowych na terenie aglomeracji, w tym warszawskiej i trójmiejskiej. O ile bowiem pociągi pokonują dystans między miastami coraz szybciej, o tyle często, już na terenie miast, muszą nawet stawać, by przepuścić inne pociągi. Nie dotyczy to co prawda pendolino, ale np. pociągów regionalnych - już tak.
Mieszkańcy Trójmiasta skorzystają także na zmianach podczas podróży do Poznania. Od 15 grudnia podróż z Gdańska do stolicy Wielkopolski może potrwać krócej o 7 minut.

Opinie (369) ponad 10 zablokowanych

  • Będę gnał po to aby składać hołdy na nowogrodzkiej

    • 1 2

  • A Warsiawe zauważy ?

    • 1 0

  • Taaa... WiFi nadal brak :)) (24)

    • 55 68

    • O boże przecież w dzisiejszych czasach każdy ma jakiś pakiet internetowy w telefonie (1)

      Nie potrzeba już wifi

      • 1 1

      • nie pierdziel synek co z tego że pakiet masz - jak jadąc w pendolino nie masz zasięgu

        • 1 1

    • Po co mi Wi-Fi jak mam dane komórkowe, albo książkę, która nie potrzebuje internetu. (16)

      Wi-Fi w pociągu będzie z tego samego źródła - modemu. Jak połowa pociągu siądzie na Wi-Fi to będzie można co jedyne e-mail bez załączników wysyłać.

      • 22 8

      • co byś nie gadał ... to w XXIw to standard (11)

        ale nie w zacofanej w Polsce ... gdzie podróż koleją w czystym i sprawnym wagonie to już niespotykany luksus ... a jazda zg. z rozkładem jazdy to już na tym PKP sprawa absolutnie technicznie nie do przeskoczenia...

        • 3 13

        • (3)

          Polecam Deutsche Bahn. Na kolanach będziesz wracał do PKP... Bo ICE znowu verspätet albo fällt aus.

          • 3 0

          • w Niemczech za każde spóżnienie ponad 30min dostajesz rekompensatę (2)

            a w Polsce ... NIE !!!
            kilka lat temu jadąc z Wrocka do Gdyni ... pociąg miał prawie 4h opóźnienie !!!

            • 2 1

            • W Polsce też masz rekompensatę przy spóźnieniu powyżej godziny. (1)

              • 1 1

              • to spróbój ją wydębić od PKP

                życzę MOC sukcesów ...
                --- pani PKPistka z gdyni kazała mi składać wniosek w WaWie ... dasz wiarę w WaWie ?!!! bo niby tam ci oddają - gdzie kupuje się bilet !!!

                • 1 1

        • (2)

          Twój XXIw. standard najwyraźniej nie obowiązuje w Europie Zach., a także np. w Japonii. Tam tylko nieliczne pociągi mają wifi.

          • 4 3

          • Może nie mają wifi, bo mają wzmacniacze sygnału. W pendolino nie masz zasięgu sieci.

            • 1 1

          • w Szwecj neta miałem nawet w ich SKMce

            wiec ...
            i nie PiSkuj że w Japonii nie ma ... bo jechałem z yokohamy do oyamy i wifi jest... i na stacjach też było

            • 3 2

        • Wrócicłem z zacofanej Francji, tam nie było wi-fi w pociągach. (3)

          We Francji nie było hot-spotów ani wi-fi w miastach i miasteczkach, na statkach, w pociągach i autobusach. Ja to przeżyłem, bo inaczej się nie dało. Każdy ma wi-fi w swoim smartfonie, każdy ma powerbanka. Nie rozumiem tej histerii dotyczącej wf-fi i gniazdek do ładowania sprzętu, ludziom się poprzewracało w głowach. Potem jedzie takie towarzystwo 18 minut skm i muszą zająć kilka miejsc bo przecież jadą z laptopem, który musi być w nieustannym użyciu. Rozumiem, że dłuższa podróż musi być spożytkowana, ale w razie krótkiej można użyć swojego wi-fi i naładować sprzęt albo użyć powerbanka.

          • 14 3

          • Pociąg ma większą antenę, w telefonie nie mam internetu na większości trasy do Warszawy

            • 3 0

          • bo nie podróżni się ogłaszali, że mają wifi tylko PKP o tym beczało i piało z zachwytu jak kupowało Pendolino.. (1)

            To byla ich kampania reklamowa a nie pasażerów a potem.... okazało się, że nie ma w tych skałdach WiFi i ... powstał śmiech z Intercity.
            Jeszcze powiedz jak w tej Francji jest dobrze i jak czysto :)
            Jak sie w PL nie podoba to się tam wyprowadz obywatelu swiata.

            • 5 6

            • Dawno pociągami nie jeździłeś...

              Oj dawno.

              • 5 1

      • Ludzie po co się wypowiadacie jak nie macie na jakiś temat pojęcia.
        Dane komórkowe w pendolino?
        Zgoogluj co to jest klatka faradaya, albo przejedź się tym pociągiem, potem zabieraj gł,os.

        • 9 1

      • Dane komórkowe powiadasz?

        Chyba nigdy Pendolino nie jechałeś...

        • 16 1

      • Wiele osób wciąż ma słabe abonamenty/prepaidy

        gdzie jest limit na Internet, ewentualnie bez limitu mają tylko 3G a nie LTE.

        • 2 3

      • Nie kompromituj się

        • 3 4

    • (2)

      Problemy pierwszego świata - brak wifi.
      Książki do ręki to nie łaska?

      • 9 1

      • hehehe cała prawda 21 wieku. Pozdrawiam ;)

        • 3 1

      • Jest wifi, ale z ksiazka to malo trafiona propozycja. Oczywiscie, ze podczas wyjazdow rekreacyjnych to swietne rozwiazanie, ale wiele osob pracuje podczas podrozy. Zwlaszcza w pendolino na trasie Warszawa-Trojmiasto, gdzie poranne pociagi sa wypelnione pasazerami przygotowujacymi sie do spotkan.

        • 2 0

    • WiFi jest marudo

      Jest wifi marudo... ale oczywiście najpierw marudzenie i jęczenie niż sprawdzenie czy coś się tej sprawie zmieniło...

      • 8 0

    • Jak pojedziesz zamiast TLK raz Pendolino to będziesz miał WiFi.
      Nie mogę zrozumieć skąd w necie biorą się takie przypały jak ty , nie masz pojęcia ale musisz rozmazać swoje gile na forum.

      • 1 0

  • I dobrze. Superpociągi kupione. (11)

    No to muszą zaiwaniać w końcu !

    • 67 9

    • (3)

      w Japonii 300 latają lata, trwają testy 600 km/h

      • 1 1

      • Porownujesz Japonię do Polski? (1)

        Sorry, ale to jak przyrównywanie Malucha do Ferrari.

        • 1 0

        • no to CHINY ... w 3lata wybudowali całą 1000km linię swojego pendolino na 300km/h

          można? ależ można !!!

          • 1 1

      • japonia nie jest katolicka, tam nie ma obledu swiecenia kazdej srubki, asfaltu, nowo zakupionych drzwi do przychodni, dostawczaka czy lisow i zajecy po polowaniu

        • 4 3

    • zwalniać a nie zaiwaniać (4)

      od początku było wiadomo, że w Polsce nie ma i nigdy nie będzie - żadnej trasy kolejowej, gdzie to pendolino mogłoby pośmigać 250km/h

      • 9 10

      • Będą za kilkanaście lat (o ile kolekcjonerzy zegarków nie wrócą), (3)

        ale wtedy pendolino i tak będzie pewnie do wymiany.

        • 3 4

        • NIE będzie ... (2)

          w żadnych planach PKP-PLK nie ma ani jednej modernizacji trasy inter-city do pełnej prędkości 250km/h

          • 3 1

          • CMK jest obecnie modernizowana do standardu 250 km/h, m.in. tak przygotowane są obiekty inżynieryjne. (1)

            • 1 1

            • CMK to tylko 220km torów

              a gdzie choć jedna cała trasa IE ze śr. przewozową 200km/h po caaaałości?

              • 1 1

    • to są pociągi na większe prędkości

      na 200km/h wystarczą zwykłe składy

      • 1 2

    • Z Gdanska do stolicy Wielkopolski w 7 minut.

      Super te pociągi. Jednak Nowak dobrym zarządcą był.

      • 2 3

  • 30 mld. rocznie vatu znikało za czasów PO-PSL (4)

    Gdyby nie ta gigantyczna grabiez Polski przez 8 lat mieli bysmy duzo lepsze pociągi , połaczenie

    • 2 8

    • Ciekawa ,że przez 4 lata nikt nie znalazł tych pieniedzy.

      Nikogo za tak rzekomą gigantyczną kradzież nie posadzono do pudła. A może to nie PO a V kolumna pisu zajumała kasę i teraz maskuje swoje.dokonania

      • 1 0

    • Kretynie od Kacpra - daj se siana (2)

      jesteś tak durny jak twój prezes

      • 4 1

      • licz sie ze słowami i nie obrazaj... (1)

        • 1 0

        • obrazić bydlaka? to tak jak zgwłacić prostytutkę, bydlaku...

          • 1 0

  • 7 minut krócej do Poznania!! SZOK!! (1)

    To jest mniej więcej tyle, ile traci pociąg w efekcie obniżenia prędkości z powodu nagrzewania się szyn latem...
    A kasy poszło pewnie na to od czorta

    • 14 1

    • Jeszcze kilka lat temu do Poznania jeździło się 5-6 godzin.

      • 1 0

  • (1)

    Taa.. a Eurotrain z Paryża do Londynu w 30 min za 25 funtów... No po prostu polskie pendolino poraża- cena,szybkością,odległością,komfortem jazdy i rozkładem ..... O pendolino w Czechach nie wspomnę - szybkie , tanie i dają za darmo napoje.. można ? Tak, ale nie u nas...

    • 2 1

    • U nas też dają darmowe napoje, nasze Pendolino jest szybsze od czeskiego (Czesi jeżdżą do 160 km/h). Co do cen to nie dyskutuję bo nie podróżowałem w Czechach. Natomiast porównywanie połączenia Trójmiasta z Warszawą do trasy Paryż - Londyn jest co najmniej nie na miejscu. Przypominam, że to dwie najważniejsze metropolie Europy Zachodniej, potoki pasażerskie kilkunastokrotnie większe niż u nas.

      • 1 1

  • 200 KM (4)

    Lata 90 pociągi rozpędzały się do 180 i nie było pi***lino.

    • 20 6

    • które??

      Maks prędkość w latach 90tych tylko na CKM 160 km/h pozostałe trasy praktycznie całe 120 km/h główne linie.

      • 2 0

    • W latach 90-tych v max na linii do Wawy to było 120 km/h.

      Nie pisz bzdur bo się ośmieszasz.

      • 1 0

    • znawco, jaka to lokomotywa ciągnęła je z prędkością 180?

      • 2 1

    • Weź przestań, na jakim odcinku mogły jechać z taką prędkością?

      Na kilku odcinkach na trasie i to nic nie dawało.

      • 6 0

  • (27)

    Przed wojną parowozy jeździły 160 km/h. Jest progres.

    • 138 28

    • powoli wracamy do formy 1939 roku, az strach pomyslec co bedzie dalej (4)

      • 5 8

      • Jakie formy, z kiedy??

        Poczytaj trochę. Wyszukanie w necie rozkładów przedwojennych zajmuję chwilę. W 1939 przejazd tras porównywalnych z dzisiejszymi głównymi szlakami zajmował 1,5 do 2 razy dłużej.

        • 1 0

      • (1)

        II wojna światowa.

        • 3 1

        • druga już była ... więc w Polsce bedzie pierwsza

          • 3 0

      • jaki boisz się myślenia to go zaprzestań

        • 8 3

    • przed wojną ruch kolejowy (2)

      był wielokrotnie mniejszy

      • 9 4

      • mniejszy???

        Jak wszyscy jeździli pociągami, bo prywatnych samochodów było zaledwie kilkadziesiąt tysięcy na cały kraj??

        • 1 1

      • Za to w czasie wojny pelne sklady jezdzily tu i owdzie...

        • 2 0

    • nie jeździły

      160 km/h nie było nigdzie w Polsce. Maksymalna prędkość pociągu pasażerskiego do 1939 wynosiła 110 km/h. Za standard dla ekspresu uznawano prędkość maksymalną 100 ko/h

      • 3 0

    • (5)

      160 to była maksymalna, a nie średnia. Najszybszy pociąg przedwojenny osiągał średnią niecałe 80 km/h

      • 11 1

      • Pm36 dawała radę 140km/h (2)

        • 1 5

        • To jej prędkość maksymalna jaka osiągnęła (1)

          W codziennym ruchu tak nie zasuwala

          • 7 0

          • Dodajmy do tego, że Pm36 powstały 2 sztuki.

            A polską kolej przedwojenną obsługiwało dobre kilkanaście jak nie kilkadziesiąt tysięcy parowozów. Pisanie, że przed wojną w Polsce jeżdżono z prędkościami rzędu 160 km/h jest zwyczajnym kłamstwem. Z takimi prędkościami jeździli Niemcy, np. spalinowy Latający Ślązak.

            • 3 0

      • 107 km/h to średnia prędkość przejazdu relacji Warszawa - Lwów (1)

        więc nie zmyślaj ...

        • 2 1

        • bo do lwowa to z gorki, podaj z jaka szybkoscia jechal w druga strone

          • 1 0

    • Na forum najczęściej wpisują się sami stekacze i frustraci. W sumie dobra wiadomość, a oni, bo to, bo smo. Narzekajcie sobie w domu, nie podoba się, to wyjechać stąd. ..puknij się w głowę, tyle to chyba latały samoloty przed wojną

      • 1 1

    • Żaden polski parowóz nie rozwijał takiej prędkości (8)

      • 24 3

      • ale w 3h do gdańska z wa-wy dojeżdzał (5)

        • 6 20

        • (4)

          Ależ nie.

          • 7 1

          • ależ tak (3)

            express relacji Gdynia via Gdańsk tylko 3 godz. 41 min
            przejazd pociągiem z Warszawy do Łodzi Fabrycznej trwał tylko 88 minut.
            Przejazd z Katowic do Krakowa w roku 1938 - z trzema postojami - trwał dokładnie 58 minut.
            czas przejazdu z Warszawy Śródmieście do Poznania wynosił tylko 3 godz

            • 7 3

            • (2)

              Czyli nie. Pomijając już fakt, gdzie się (nie) zatrzymywał.

              • 3 0

              • z Gdańska do Wa-wy w 3h dawał radę (1)

                PKP też te 2,5h podaje Wawy do Gdańska - a nie do Gdyni

                • 1 3

              • kiedy? Przecież musiał jechać albo przez Bydgoszcz-Toruń albo Laskowice-Brodnica-Działdowo. Nie gadaj głupot, przejrzyj rozkłady jazdy

                • 3 0

      • (1)

        A pendolino polskie jest?

        • 3 2

        • Polskie Polskie bo w polsce chrzczone

          jak ruskie paliowo

          • 4 1

    • (1)

      Dzięki temu że nie miały Wi-Fi były lżejsze dlatego tak pędziły.

      • 9 1

      • fakt ... takie pole elektromagnetyczne ostro pędzący metal hamuje

        • 3 1

  • jesli do Lodzi

    pociagiem dojade w 2 godziny tzn ze faktycznie bedzie mozna mowic o konkurencji.to samo jak do Warszawy dojade w godzine.
    a tak psioczyli na to pendolino ze nie polskie itd...a sami nic nowego kupic nie moga

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane