• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg-pomnik jest młodszy od nadal jeżdżącej SKM-ki

Maciej Naskręt
18 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociąg serii EN-57 o numerze 838 - najstarszy skład trójmiejskiego przewoźnika. Pochodzi z 1971 r. Pociąg serii EN-57 o numerze 838 - najstarszy skład trójmiejskiego przewoźnika. Pochodzi z 1971 r.

9 września 1971 r. ukazał się album "Imagine" Johna Lennona. Dzień później wyjechała na tory najstarsza w SKM-ce kolejka, która służy pasażerom do dziś i ma więcej lat "na karku" niż pociąg-pomnik ustawiony kilka dni temu w bazie SKM.



Czy przeszkadza ci wiek taboru kolejowego, którym podróżujesz?

Niedawno kolejarze ze spółki SKM informowali o zamontowaniu przy hali napraw pociągu-pomnika. Przypomnę, że była to kabina składu pociągu serii EW-58 z 1979 r. Wydawać by się mogło, że montaż kolejowego pomnika to taka gruba kreska - koniec epoki. Niewielu jednak wie, że pomnik nie był i nie jest najstarszym składem w barwach trójmiejskiego przewoźnika.

10 września 1971 w lokomotywowni dzisiejszej SKM-ki pojawił się nowy skład serii EN-57 o numerze 838 i pozostaje z nami do dzisiaj. O mały włos w 1999 r. ogień strawiłby go w całości. Na szczęście spłonęło tylko jedno czoło pociągu, więc kolejarze postanowili znaleźć wagon zastępczy z innej jednostki, a ta powstała w 1969 r.

Skład o numerze 838, choć już nie jest oryginalny, ma się dobrze i pewnie przejedzie jeszcze wiele kilometrów po trójmiejskich torach. Musi jednak wcześniej przejść tzw. naprawę rewizyjną - przegląd podzespołów z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Pociąg pomnik z 1979 r. serii EW-58 o numerze 019. Pociąg pomnik z 1979 r. serii EW-58 o numerze 019.
Dodajmy przy okazji, że pociąg-pomnik z 1979 r. był (zanim go pocięto) jeszcze "mężczyzną pełnym wigoru" w porównaniu do innego składu Przewozów Regionalnych (dzisiaj PolRegio) na Pomorzu. Tam najstarszej elektrycznej kolejce - chodzi o EN-57 nr 646 - stuknęło 50 lat pod koniec czerwca. Należy więc szczerze gratulować jej takiej "kondycji".

Kolejarzom z Polregio i SKM pozostało jedynie zasugerować, by podnieśli ceny biletów we wspomnianych składach. Przecież to już pociągi retro. Turyści słono płacą za podróże tego typu składami m.in. po Polsce. Zwrócą się wreszcie wysokie koszty eksploatacji.

I choć spostrzeżenia wywołują uśmiech, to mnie bardzo martwią. Dlaczego? Stan taboru przewoźników z Pomorza pokazuje, że pasażerowie kolei podróżują tutaj najstarszymi składami w Polsce.

Najnowszy, czyli jeden z dwóch pociągów Impuls w barwach SKM

Opinie (188) ponad 10 zablokowanych

  • Co za złom żenada.

    • 0 0

  • Stare zlomy

    Stare zlomy wielkie trójmiasto wiocha nic więcej.30 lat temu te złomy jeździły i dalej jeżdżą wstyd i hańba.

    • 0 0

  • jedno pytanie SKM podniosło ceny biletów

    a nadaj jeżdżę trupami ,podobno miały być nowe składy ,ostatnio najnowszy jest jak ufo . Wycofuje się z korzystania z SKM

    • 1 0

  • Wiek

    Szkoda tylko, że autor nie zapoznał się, jak sprawa z wiekiem wygląda w innych województwach, gdzie wiek pojazdów jest wyższy niż w Pomorskiem.

    Cóż nie pierwszy raz...

    • 1 0

  • Kiedyś to się budowało na lata (3)

    Wyobraźcie sobie jak nowe pociągi PESY albo NEWAG jak będą wyglądać za 50lat - osobiście myśle ze nawet 20 nie dożyją...

    • 173 8

    • mylse ze dozyja (2)

      pewnie po 10 latach będzie wymienione 90% podzespołów

      • 18 3

      • PESA

        Są pociągi PESY które jeżdżą już ponad 10 lat i nie budzą większych zastrzeżeń

        • 1 0

      • Dobrze, że te stare EZTy miały klimę i całe elektroniczne wyposażenie. Dzięki temu tak świetnie się nimi jeździło przy temperaturze + 30.

        • 16 6

  • Bolek też nie taki stary,

    a lotnisko-pomnik już ma

    • 1 0

  • Polr Regio w Gdyni ma jeszcze starszą o nr 020 (2)

    • 5 1

    • Nie ma takiej jednostki w zasobach PR Gdynia (1)

      • 0 1

      • Była i została w 2014 roku skreślona.

        • 0 1

  • Kible są wieczne! (2)

    Warto dodać, że tych 50latków to kursuje w barwach PR O/Gdynia troche więcej (4 składy), a najstarszy wciąz czynny w PL Jest EN57-022 z 1962.

    • 15 1

    • EN57-013. A w ogóle jako czynny figuruje EN57-001, choć od dawna nie jeździ, stoi gdzieś

      w Przeworsku.

      • 1 0

    • Brawo Urząd Marszałkowski normalnie brawo.
      Oni cokolwiek tam robią?

      • 1 0

  • doors (1)

    Ten pociąg był funkcjonalnie najbliższy staremu, berlińskiemu taborowi SKM. Przypomnę: EW58 miał 3 pary drzwi, a ex S-Bahn - 4. Duża szybkość wymiany pasażerów przekłada się bezpośrednio na krótsze czasy podróży. Na trasie Gdansk-Gdynia to ok 7 minut straty. Zupełnie nie rozumiem, dlaczego także nowe pociągi dla PKM zamówiono z tak małą ilością drzwi. To kompletnie nieprofesjonalne.

    • 3 1

    • bo nikt by nie zaoferowal takiego skladu
      koszt projektu zwroci sie powyzej > 20 zamowionych

      • 1 1

  • (6)

    Bo wszystkie EN57 gdzie było z 2000 sztuk powinno być wymienione na nowe impulsy tez w sztuce 2000

    • 13 9

    • (4)

      Urzad Marszalkowski liczy na to ze Polregio 'centrala' kupi.
      Urzad Marszalkowski liczy ze dla skmki pkp kupi.

      Jak widzicie Urzad Marszalkowski pomimo ze jest odpowiedzialny za przewozy...w zaaadzie nic nie może xd xd

      Główka spokojna...kawe można zrobić...a ze w Polregio antyki na kołach...kogo to obchodzi

      • 3 1

      • nie realne

        • 0 1

      • Nie da się

        • 0 1

      • Podstawą wyjścia do tematu zakupów jest sformułowanie - nie da się.

        • 1 0

      • Jak zwykle nie ma pieniedzy. Caly kraj mial tylko nir Pomorskie. Nie da sie!

        • 2 0

    • około1500 szt zbudowano , numeracja kolejna moze byc myląca dla laików

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane