• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg z piekła rodem na trójmiejskich torach

Maciej Naskręt
6 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nocną pracę lokomotywy-szlifierki Speno.


Sporą gratką dla miłośników kolei jest wizyta w Trójmieście potężnej lokomotywy-szlifierki szyn, która od kilku dni pracuje na torach dalekobieżnych w Gdańsku. Nazywaną "pociągiem z piekieł" maszynę będzie można zobaczyć przy pracy jeszcze przez dwie najbliższe noce.



Lokomotywa-szlifierka firmy Speno. Tego typu maszyna pracuje w Gdańsku na torach dalekobieżnych. Lokomotywa-szlifierka firmy Speno. Tego typu maszyna pracuje w Gdańsku na torach dalekobieżnych.
Maszyna nazywa się Speno, a jej zadaniem jest poprawienie m.in. geometrii szyn. Po przeprowadzonym przez nią liftingu, zmniejsza się poziom hałasu, który powstaje na styku koła i torowiska.

Jak działa Speno? Maszyna najpierw bada ultradźwiękami wady w powierzchni szyny, a potem - przy użyciu kamiennych tarcz - odpowiednio je szlifuje. Przy tej operacji wytwarza się dużo ciepła, które czuć nawet w odległości 5 metrów od torowiska. Szlifowaniu towarzyszy także iskrzenie opiłków metalu.

- Zimą trudno o spektakularne efekty przy pracy. Stal jest mocno schłodzona, rozgrzane opiłki odskakują od szyny na niewielką odległość. Co innego latem. Zdarzało się, że z powodu ogromnych iskier musieliśmy gasić pożary traw przylegających do torowiska - opowiada pracownik ze Speno.

Czy lubisz obserwować pociągi na torach?

Urządzenie będzie można zobaczyć na gdańskich torach przy pracy jeszcze przez dwa najbliższe dni. W nocy z czwartku na piątek, w godz. 20-4 nad ranem, maszyna pojawi się na torach w rejonie ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska. Kolejnej nocy urządzenie będzie pracować na linii dalekobieżnej pod Żółtym Wiaduktem zobacz na mapie Gdańska.

Speno kończy w Gdańsku prace torowe na linii E-65, które toczyły się od marca 2011 r. W tym czasie wymieniono nie tylko tory na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Oliwy, ale też modernizowano perony w Lipcach, Oruni i Oliwie, wymieniono sieć trakcyjną oraz wybudowano tunele dla pieszych na Oruni.

Całość inwestycji pochłonie ok. 584 mln zł, prace prowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Jej koniec planowany jest na przełomie lutego i marca.

Opinie (71) 8 zablokowanych

  • w kibinimater

    • 1 0

  • Nie tylko LCS Gdańsk (2)

    Od 8 do 25 stycznia maszyna pracowała także na LCS Gdynia - bezpośrednio po tej robocie maszyna została przekazana do Gdańska.

    • 4 1

    • Jako ciekawostka: operatorami maszyn są włosi, komunikacja jest poprzez tłumacza.
      Godzina pracy takiej maszyny kosztuje niecałe 10000 zł, a jej ściągnięcie załatwia się pół roku wcześniej.

      • 4 0

    • Ok dobra dzięki

      • 0 0

  • Zakup Pentolino

    to jest dopiero pomysł belzebuba dużej maści

    • 8 1

  • A co na to wszystko

    przeciętna Teresa w różowym berecie i siatą z Biedronki która czeka na kolejkę?

    • 17 0

  • jak można się zachwycać koleją?!

    • 2 12

  • Widziałem ją w Sopocie Wyścigi. Robi wrażenie,.

    W sylwestra powinna jeździć po Gdańsku na torach tramwajowych:)

    • 10 1

  • MUZA filmiku jak z horroru - nie zasne dzis :/

    sam S. King moglby sie uczyc od 3m.pl

    • 6 2

  • Pociąg z piekła rodem

    Myślałem , że chodzi o Pendolino, całe szczęście nie.

    • 39 1

  • Położę na torach noże kuchenne.

    • 72 1

  • Świetne, pokażę synowi

    Tak trzymać :D

    • 42 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane