• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi PKM pojadą z Gdańska Głównego. Jest przetarg na przewozy

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Dwu- i trzyczłonowe pociągi od Pesy obsłużą pasażerów linii PKM. Dwu- i trzyczłonowe pociągi od Pesy obsłużą pasażerów linii PKM.

Wreszcie ogłoszono przetarg na przewozy kolejowe m.in. na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pociągi wyruszą do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny z Gdańska Głównego.



Czy będziesz korzystać z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

We wtorek Zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję o ogłoszeniu przetargu nieograniczonego na świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa pomorskiego.

Zamówienie podzielono na dwa zadania. Pierwsze, tzw. aglomeracyjne, składa się z obsługi linii PKM. Pociągi mają po niej kursować z Gdańska Głównego do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny przez port lotniczy. Rozruch tych połączeń zaplanowano na 1 września.

W tym zadaniu znalazło się również połączenie kolejowe z Wejherowa przez Gdynię Główną i Gdańsk Główny do Tczewa. To część, po której poruszają się dzisiaj pociągi SKM. Kontrakt ma obowiązywać tutaj jednak dopiero od 13 grudnia 2015 r.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Drugie zadanie ujęte w zamówieniu, tzw. regionalne - dotyczy relacji Gdynia-Słupsk/Ustka i także zostanie uruchomione w połowie grudnia.

- Chcemy, by obszar metropolitalny obsługiwał jeden operator. Ważna jest spójność systemu transportowego w aglomeracji trójmiejskiej - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego. - Samorząd województwa pomorskiego przekaże na obsługę zadania aglomeracyjnego łącznie 13 pojazdów spalinowych, w tym pięć dwuczłonowych i osiem trójczłonowych.

Termin składania ofert to 25 maja 2015 r.

Jeszcze dzisiaj ogłoszenie o przetargu zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, zaś w terminie 5 dni zostanie umieszczona pozostała dokumentacja związana z postępowaniem przetargowym (w tym szczegółowy opis przedmiotu zamówienia), ze względu na obowiązek wcześniejszego opublikowania ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Pierwszy pociąg do obsługi PKM za kilka dni

Tym razem nie będzie opóźnienia w dostawie składów, które obsłużą linię PKM. Montuje je w Bydgoszczy spółka Pesa. - Pierwszy skład mamy otrzymać 20 kwietnia. Wtedy pociągiem pojedziemy na testy do Chojnic. Po sprawdzeniu skład wróci do Bydgoszczy. Czynność będziemy powtarzać przy każdym kolejnym szynobusie - mówi Świlski.

W sumie 10 składów ma być dostarczonych do końca sierpnia tego roku.

Przypomnijmy, że na linii PKM mają jeździć cztery pociągi na godzinę w jednym kierunku, z czego dwa pojadą do Kościerzyny i Kartuz, a pozostałe do Gdyni.

Zobacz test iluminacji nowego wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego


Prace budowlane na linii PKM w czasie ostatniej zimy

Film promocyjny PKM

Miejsca

Opinie (187) 9 zablokowanych

  • Dobrze ze z Gdańska Głównego (36)

    Tylko mam nadzieje ze nie zlikwidują linii 210 z tego powodu bo to było by wielkie utrudnienie..

    • 132 4

    • (5)

      Wielkie utrudnienie? Serio nadal będziesz wybierać godzinę (i to rozkładowo, bo realnie często jest dłużej) jazdy autobusem zamiast o połowę krótszy przejazd pociągiem w dużo bardziej komfortowych warunkach?

      • 10 4

      • (4)

        nie każdy jedzie z Gdańska do Osowej całą trasę; ja teraz często jeżdżę autobusem 210 do pracy, ale jak będę miała 2 przystanki pojechać autobusem do PKM, jeden przystanek PKM-ką i znowu autobusem 1 przystanek do pracy - to na pewno szybciej nie będę. Też mam nadzieję że autobusu 210 nie zlikwidują.

        • 14 3

        • jeżeli zlikwidują 210, to powstaną krótsze linie dojazdowe (1)

          210 jako włóczęga Orunia - Osowa straci sens. Może dublować PKM na trasie do Wrzeszcza, pozostałe przystanki śmiało przejmą jednak pozostałe linie.

          • 1 0

          • A co dubluje 210 między Orunią a Suchaninem albo miedzy Złotą Karczmą a centrum

            Bo nie zauważyłem

            • 1 0

        • hu

          zlikwidują 210 !!!!! ja ci to mówie !! kierowca ZKM i nareszcie to bydło z oruni i osowy nauczy sie pokory i szacunku dla kierowcuw z wabusa mpk i zkm !!!!!!

          • 2 5

        • jeśli będzie osobny bilet na pkm i na ztm to całość traci sens,
          i też wolę autobusem

          • 7 2

    • ...przepowiem ci przyszłość... (21)

      ...bilety na PKM będą relatywnie drogie, na pewno droższe niż na autobusy, przez co linia ta będzie mało popularna i nieopłacalna w utrzymaniu, w związku z tym miasto zlikwiduje okoliczne linie autobusowe takie jak 210, żeby ludzie byli zmuszeni do korzystania z PKM bo inaczej nie dojadą do domu/pracy/na lotnisko itd.

      Już teraz wiadomo, że linie niektórych autobusów zostaną skrócone mocno, np. Niedźwiednik straci bezpośrednie połączenie z Gdańskiem Głównym - na przystanku Brętowo trzeba będzie się przesiadać na tramwaj albo na 142.

      A jak mi nie wierzysz to zapytaj ludzi mieszkających w Krakowie - tam taki schemat został przeprowadzony. To tyle.

      • 21 11

      • ... (10)

        Wzdłuż linii SKM też nie ma zbyt wielu dublujacych linii autobusowych.
        Są dziwne twory jak linia S i 31 trajtek i mało kto tym jeździ, bo każdy wybiera SKM, mimo iż bilet droższy.
        PKM nie będzie stała w korku.
        Na prawdę chciałbym zobaczyć jak sumiennie będziesz jechał z Gdańska na Osowę niemal 2 razy dłużej, stojąc w korku w godzinach porannego i popołudniowego szczytu, podczas gdy inni będą sprawnie pociskać PKMka

        • 19 5

        • Przy czekaniu na PKM 30 minut, bo co tyle będą jeździły, to albo będziesz za szybko w pracy albo się będziesz spóźniał, jeśli rozkład ci nie będzie pasował. Zostaje więc samochód lub inne środki komunikacyjne.

          • 0 0

        • (7)

          bo je zlikwidowano (101) lub w inny sposób obrzydzono

          • 3 3

          • 101 nie miała żadnego sensu (6)

            czas przejazdu dłuższy, niż SKM i to znacznie

            • 5 2

            • (5)

              tja, szczególnie jak jedziesz np. z Goyki na Miszewskiego.
              albo 30minut spędzasz na marszu,
              albo dopłacasz za dojazd autobusem do SKM, co potraja koszt i podwaja czas.

              jadąc bezpośrednio 101 byłem na miejscu pół godziny wcześniej używając jednego biletu i wydawałem mniej forsy. I tu jest pies pogrzebany, celem braku 101 jest dojenie jeleni

              • 4 3

              • (4)

                Jakie 30 minut na marszu? Mieszkam przy Miszewskiego i do SKM idę 7 minut, tyle samo mniej więcej się idzie na Goyki. Całość zamyka się w pół godziny z przejazdem SKM. Autobusem nie byłbyś nic szybciej. Poza tym ile osób jeździ z Miszewskiego na Goyki? Bo wybrałeś jeden z najbardziej niekorzystnych wariantów dla SKM a korzystny dla autobusu? Serio uważasz, że dla ludzi, których można policzyć na palcach jednej ręki warto utrzymywać linię autobusową do Gdyni jadącą po całej trasie wzdłuż SKM?
                Patrząc w ten sposób, to musiałbyś mnożyć linie autobusowe w nieskończoność, bo zawsze ktoś się znajdzie, kto akurat nie będzie mieć bezpośredniego połączenia z jednej ulicy na inną. Nigdzie na świecie komunikacja miejska tak nie działa, że każdy ma wszędzie bezpośrednie połączenia, to jest fizycznie niemożliwe.

                • 6 1

              • 1o1 (3)

                tę linię czasem na jeden- dwa dni przywracają. od święta.
                mimo, że to dzień wolny od pracy, autobus jeździ PEŁNIUTEŃKI

                7 minut z Misia do Wrzeszcza, czy wstecz, do Politechniki?
                Jesteś Szybki Gonzales. Jeździsz na wrotkach?

                • 2 0

              • pełniuteńki, bo za darmo.

                Gdyby SKM miała darmowy przejazd dla emerytów i 50% na jednorazowych dla młodzieży, to w S pies z kulawą nogą by może wsiadał...

                • 0 0

              • A Ty wiesz w ogóle jak położona jest Miszewskiego, czy dla Ciebie to tylko okolice xlburgera? Przecież na Miszewskiego przy skrzyżowaniu z Grunwaldzką praktycznie nikt nie mieszka, więcej osób mieszka w dalszej części ulicy wzdłuż torów kolejowych. Tak tak, Miszewskiego biegnie później równolegle do Białej i dopiero przy skrzyżowaniu z Waryńskiego zmienia nazwę na Zator-Przytockiego, a stamtąd można dojść jeszcze ze dwie minuty szybciej.

                • 0 0

              • autobusy okolicznościowe często są pełne fascynatów

                • 2 0

        • Dokładnie, taki 31 jeździ prawie pusty, bo jak ktoś chce jechać na Karwiny czy Kacze Buki, to wsiądzie w 181, który jedzie dużo krótszą trasą, a jak ktoś chce jechać do Redłowa, to wsiądzie sobie w SKM, bo wygodniej i szybciej.

          • 9 4

      • cała prawda z jednym wyjątkiem (1)

        bo 142 też zlikwidują

        • 9 0

        • nie zlikwiduja, a puszczą przez Suchanino

          i tyle

          • 1 0

      • Eee (7)

        Niedzwiednik straci bezpośredni autobus do Gdańska. Ale zyska bezpośredni pociąg do Gdańska...

        • 17 6

        • tylko, jeśli bilet zkm będzie uprawniał do przejazdu pkm. (3)

          dlaczego ktoś ma kupować drugi bilet miesięczny? (mnie problem nie dotyczy, mam tramwaj pod nosem...choć pkm w sumie też) problem nie leży w rodzaju transportu, tylko braku jego integracji. patrz choćby warszawa: masz bilet, wsiadasz do czegokolwiek z wyjątkiem taksówki i jest ok. a jak chcesz dalej, to 2a strefa (to tak jak nasze wejherowo, kościerzyna czy lębork).

          • 11 1

          • (2)

            Nie miszczu. 2 strefa w Warszawie, to nie jak u nas Wejherowo czy Kościerzyna tylko jak Sopot czy Pruszcz Gdański, czyli obszary graniczące administracyjnie z Warszawą, ale leżące poza jej terytorium. A bilet na obie strefy kosztuje tyle samo, co u nas metropolitalny na ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia, ZKM Wejherowo, SKM i PR od Cieplewa do Luzina oraz do Babiego Dołu na trasie do Kościerzyny.

            • 4 3

            • bzdura (1)

              Dobra, to co zaoferujesz osobie, ktora chce kupic miesieczny z Bulonskiej do Oliwy? Wedle wszelkiej logiki powinno byc jak dla pierwszej strefy, pasazera nie powinno obchodzic ze przesiada sie z tramwaju na PKM, powinna grac role tylko odleglosc. I tym rozni sie prawdziwa integracja warszawska od pseudointegracji trojmiejskiej. Wszystkie aglomeracje w Polsce daza do takiego modelu (np kujpom za unijne pieniadze tworzy inteligentny elektroniczny system poboru oplat), u nas albo udaja g.lupa albo faktycznie nie maja pojecia/interesu w integracji komunikacji-patrz niedawna wypowiedz Adamowicza bagatelizujaca potrzebe jednego biletu) poza tym co to za bilet jak nie mozna go kupic w automacie tylko w kilku okreslonych punktach miasta. Malo ktory mieszkaniec ma pojecie o biletach metropolitarnych i mozliwosciach jego zakupu, nie mowiac o turystach. Najbardziej wkurza mni to, ze u nas nie mowi sie ze trzeba z tym zrobic porzadek, tylko wmawia sie wszystkim ze kupa ma zapach fiolkow...

              • 6 0

              • jeszcze nie dość ostro, Janie; nie da się dość ostro

                winni tego stanu powinni trafić do więzieñ, a przynajmniej być tym serio zagrożeni

                • 0 0

        • (1)

          Tak, tylko dla wielu osób byłyby to dodatkowe koszty. Nie ma u nas wspólnego biletu na (pkm) skm i ztm (aż dziw, że nie ma osobnych biletów na tramwaje i autobusy), a wiele osób dojeżdża do głównego np. autobusem aby przesiąść się na tramwaj i dojechać do pracy, taka osoba ma zakupiony bilet u jednego przewoźnika i nie wyda 100 zł na bilet u kolejnego z uśmiechem na ustach, raczej będzie kombinować tak aby nie dopłacać. Poruszając się 2 różnymi środkami transportu płacisz 2 razy za to samo

          • 15 2

          • dawno pownniśmy ich za to pozwać do sądu

            a na pewno zgłosić to jako malwersację do Unii Europejskiej, żeby subito zakręcili do zera kurek na inwestycje które i tak idą na pensje zarządów osobnych spółek
            komunikacji publicznej.

            jest kolejna kampania wyborcza, zdumiewa mnie że takiej bomby nie wykorzystują politycy

            • 5 3

        • juz się zaczyna

          typowo urzędnicze myslenie

          • 6 7

    • mowiac szczerze, to byloby super jakby jezdzil ze srodmiescia... (2)

      No, ale i tak lepiej niz tylko do Wrzeszcza.

      • 11 0

      • Dobrze, że z Głównego (1)

        Dzisiaj, po przedłużeniu SKM do Śródmieścia pociągi korzystają jedynie z peronu 3-go. Peron 4 i 5 są w ogóle nieużywane. Są to perony idealne dla PKM. A dlaczego nie do Śródmieścia? Tam SKM lekko (przynajmniej teraz) wozi powietrze. Pewnie się to zmieni nieznacznie jak uruchomią Forum Radunia, ale i tak - składy są pustawe. Po co jeszcze tam pchać PKM co 15 minut? Z Głównego wystarczy.

        • 4 1

        • nie są idealne dla PKMki

          od Wrzeszcza PM jedzie torami dalekobieżnymi. przejazd na perony 4/5 to trzy przejazdy kolizyjne na głowicy Głównego

          • 6 0

    • (2)

      Czy pkm bedzie zatrzymywac sie na stacjach pomiedzy Wrzeszczem a Gd Glownym? tj. Politechnika, Stocznia?

      • 2 3

      • nie, ma jechac po torach dalekobieznych

        • 6 0

      • chyba nie

        jw.

        Ponoć miała jechać po torach dalekobieżnych. Ale jak będzie - czas pokaże.

        • 3 0

    • (1)

      czy to nie ta linia, na którą tak wszyscy narzekali, że jeżdżą 2 autobusy na godzinę i to jeszcze niepunktualnie?

      • 26 9

      • a co ma piernik do wiatraka?

        • 12 8

  • czyli kolejny bilet w 3miescie (9)

    kolejny bilet - zycze powodzenia

    • 148 14

    • warto przytoczyć, co Adamowicz powiedział dla portalu transport-publiczny.pl

      Jest szansa na wspólny bilet ZKM i PKM?

      Wspólny bilet to bardzo modny i nośny temat, używany często jako słowo wytrych. Ja sądzę, że od wspólnego biletu ważniejsze jest zintegrowanie rozkładów jazdy tak, aby pasażer mógł płynnie przesiadać się z jednego środka transportu do drugiego. Natomiast jakieś rozwiązania technologiczne pod hasłem wspólny bilet są zaplanowane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

      Jaką formę będzie więc miał i gdzie można będzie go skasować?

      Chcielibyśmy tymi rozwiązaniami objąć zarówno komunikację miejską poszczególnych miast, a dokładnie Gdańska Gdyni i Wejherowa, Szybką Kolej Miejską i oczywiście PKM. Ten wspólny bilet nie będzie wprowadzany przez jeden zarząd transportu, ponieważ miasta nie są naiwne i nie będą chciały pozbyć się wpływów z biletów, ponieważ to rozłożyłoby finanse publiczne tych miast. Chodzi o wprowadzenie pewnego rozwiązania informatycznego, które pozwoliłoby na szybkie rozliczanie się wzajemne za kasowane bilety.

      • 0 0

    • Nie (5)

      Nie skumałeś. To ma byc w tym samym zadaniu co obecna SKM . Czyli ten sam przewoźnik - ten sam bilet. Moze sie zdarzyć ze obecna SKM wypadnie...

      • 3 13

      • (1)

        To nie przewoznika sie wybiera pod bilet! UM totalnie zaniedbal kwestie wspolnego biletu dla regionu i organizuje przetarg pod SKM, bo tylko to moze uratowac Struka i Swilskiego przed kompromitacja, bedzie mozna korzystac chociaz z biletow SKM w PKM zamiast 3go biletu. Ale to organizator powinien zajmowac sie rozliczaniem przewozow- czy w Gdansku interesuje mnie czy wsiadam do autobusu Warbusa czy Zkm? Kasuje bilet ZTM i jade. Tak samo powinno byc miedzy przewoznikami na poziomie regionalnym. Nie wierze, zeby ludziom chcialo sie kupowac po kilka biletow jadac np z Bulonskiej do Wrzeszcza. A prxy obecnej dystrybucji i cenie biletow metropolitarnych to wieszcze klape.

        • 9 2

        • kupno i dystrybucja elektroniczna

          Inaczej KLAPA!

          • 2 0

      • niestety to Ty nie skumales (2)

        Wspolny ma byc operator PKM w 3miescie I polaczen regionalnych np do kartuz I slupska. Daje to radosc osobom z kaszub I okolicznych malych miejscowosci bo to oni dojada PKM np do Gdanska. Niestety ich radosc to strata dla mieszkancow 3miasta gdyz oni beda korzystac z PKM na podobnej zasadzie jak moga obecnie korzystac z przewozow regionalnych (czyli mozna tak dojechac na hel I jest ok ale jak chcesz regionalnymi z sopotu do gdanska to jednak mowisz nie)... Ogolnie nie jest to kolej przenaczona na czeste kursy jak SKM tylko taka hybryda SKM/regionalne z obcym nowym biletem.

        • 21 3

        • Na Hel.....

          Na Hel to się już nie da, bo szynobusy nie zostały dopuszczone do ruchu i podstawiją zastępcze autobusy :D

          • 4 1

        • Słupsk i Kartuzy nie sa w 1 pakiecie

          PKM+ Wejherowo-Tczew są w pakiecie aglomeracyjnym.
          Słupsk/Ustka w regionalnym.
          To oczywiście jeszcze niczego nie przesadza, trzeba czekac na szzczegóły

          • 6 0

    • bilety jak talia kart a tygodiowy jak (1)

      w Londynie to prawie swiety gral. nie wszyscy chca placic miesiac do przodu za bilet metropolitalny? I nie nadaje sie na latanie po kioskach za kazdym razem.

      • 23 3

      • Ile będziemy dopłacać do tej PKM?

        Pytanie serio, bo te pociagi krótkie, wiec chyba wielu pasażerów nie będzie.

        • 7 1

  • rozkład? (3)

    A czy przetarg zawiera opis częstotliwości połączeń itp?

    • 30 11

    • (2)

      jest napisane w artykule

      • 8 5

      • Chyba jesteś jasnowidzem

        Nic nie jest podane.
        Cztery składy na godzinę to jak powiedzieć, że coś zrobię w najbliższym czasie.
        Czy te cztery składy dotyczy każdej godziny dobowej czy tylko godzin szczytu. Ile tych godzin szczytu będzie. Czy PKM będzie działać całą dobę i czy kursować będzie w soboty, niedziele i święta.
        Tego się wyczytać w żaden sposób nie da.

        • 1 0

      • Prawie nic nie jest napisane

        A podali od ktorej do ktorej czy moze 24 na dobe. Bo wiekszosc ludzi lata ok 6:00 rano do norwegii, szwecji, UK, Iralndi. I co polgodziny to nie wiadomo czy o 20min po i 50 po czy moze o pelnej godz i 30 po.

        Pozatym czy w sob, nd, bedzie tak samo jak pon-pt ?? Pozatym polecam ruszyc d*pe z polski i zobaczyc jak to jest w podobnej dziurze np. Malmo, gdzie rozklad jazdy autobusow (tam tanisze rozwiazania dzialaja bo maja wiecej kasy) jest dopoasowany do przylotow odlotow samolotow. Wiec nie co pol h. a ok 10 minut po czasie , w ktorym wszyscy z danego lotu wezma bagaze z tasmy.

        Ale w PO-komunie nie ludzil bym sie na cos takiego. Bo to wymaga myslenia.

        pozdr

        • 3 1

  • Czy ktoś do diabła zastanowi się przez chwilę, że przesiadanie się i jazda kilkoma środkami (1)

    lokomocji nie dość, że jest droższa to jeszcze czasochłonna. Komu sprawia przyjemność latanie z siatami albo dzieciakami od przystanku do przystanku!
    Nasi "decydenci" przenoszą tłuste zadki z jednego fotela zza biurka na drugi fotel w samochodzie i ........ wiedzą o komunikacji miejskiej. Co ich obchodzą mieszkańcy? My tylko do wyborów. Później tylko śmiech w kuluarach, że znowu daliśmy się nabrać!!!

    • 9 0

    • Najważniejsza jest iluminacja tej PKM-ki!

      • 2 0

  • Ktoś kiedyś liczył ile milionów rocznie tracimy przez to, że mamy tyle spółek od komunikacji zamiast jednej?

    • 7 0

  • byle nie SKM (1)

    nie wiem, nie znam się i nie orientuję się. Jestem pewien jednego BYLE TO NIE BYŁO SKM !!! A to wynika z dotychczasowego doświadczenia i z tego co widzę jak zarządza skm.

    • 1 3

    • nie wiem, nie znam się

      i to powinien być dla Ciebie sygnał, żeby dalej nie pisać

      • 0 2

  • MOŻE OD RAZU Z BYDGOSZCZY

    Jak będzie mgła w Rębiechowie to będzie szybki dojazd.

    • 1 0

  • Przesiadka!

    Daliście sie nabrac. Przeciez pkm nie dojedzie do Kartuz i Koscerzyny. Bedzie przesiadka!

    • 1 1

  • Poczytajcie na gazecie.pl artykul o rozkladzie jazdy. To dopiero jest jazda. Te Kartuzy hahahaha

    • 0 1

  • to jest miś na miarę naszych możliwości (1)

    tylko słomiane interesa są dochodowymi

    • 17 6

    • Betoniarnia z SKM

      zamiast robic konkurencje na torach połączą z betoniartnią z SKM, już jest tam paru znajomych królika ROGERA, można zatrudnić kolejne osoby

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane