• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi PKM pojadą z Gdańska Głównego. Jest przetarg na przewozy

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Dwu- i trzyczłonowe pociągi od Pesy obsłużą pasażerów linii PKM. Dwu- i trzyczłonowe pociągi od Pesy obsłużą pasażerów linii PKM.

Wreszcie ogłoszono przetarg na przewozy kolejowe m.in. na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pociągi wyruszą do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny z Gdańska Głównego.



Czy będziesz korzystać z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

We wtorek Zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję o ogłoszeniu przetargu nieograniczonego na świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa pomorskiego.

Zamówienie podzielono na dwa zadania. Pierwsze, tzw. aglomeracyjne, składa się z obsługi linii PKM. Pociągi mają po niej kursować z Gdańska Głównego do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny przez port lotniczy. Rozruch tych połączeń zaplanowano na 1 września.

W tym zadaniu znalazło się również połączenie kolejowe z Wejherowa przez Gdynię Główną i Gdańsk Główny do Tczewa. To część, po której poruszają się dzisiaj pociągi SKM. Kontrakt ma obowiązywać tutaj jednak dopiero od 13 grudnia 2015 r.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Drugie zadanie ujęte w zamówieniu, tzw. regionalne - dotyczy relacji Gdynia-Słupsk/Ustka i także zostanie uruchomione w połowie grudnia.

- Chcemy, by obszar metropolitalny obsługiwał jeden operator. Ważna jest spójność systemu transportowego w aglomeracji trójmiejskiej - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego. - Samorząd województwa pomorskiego przekaże na obsługę zadania aglomeracyjnego łącznie 13 pojazdów spalinowych, w tym pięć dwuczłonowych i osiem trójczłonowych.

Termin składania ofert to 25 maja 2015 r.

Jeszcze dzisiaj ogłoszenie o przetargu zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, zaś w terminie 5 dni zostanie umieszczona pozostała dokumentacja związana z postępowaniem przetargowym (w tym szczegółowy opis przedmiotu zamówienia), ze względu na obowiązek wcześniejszego opublikowania ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Pierwszy pociąg do obsługi PKM za kilka dni

Tym razem nie będzie opóźnienia w dostawie składów, które obsłużą linię PKM. Montuje je w Bydgoszczy spółka Pesa. - Pierwszy skład mamy otrzymać 20 kwietnia. Wtedy pociągiem pojedziemy na testy do Chojnic. Po sprawdzeniu skład wróci do Bydgoszczy. Czynność będziemy powtarzać przy każdym kolejnym szynobusie - mówi Świlski.

W sumie 10 składów ma być dostarczonych do końca sierpnia tego roku.

Przypomnijmy, że na linii PKM mają jeździć cztery pociągi na godzinę w jednym kierunku, z czego dwa pojadą do Kościerzyny i Kartuz, a pozostałe do Gdyni.

Zobacz test iluminacji nowego wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego


Prace budowlane na linii PKM w czasie ostatniej zimy

Film promocyjny PKM

Miejsca

Opinie (187) 9 zablokowanych

  • Prrzecież wprowadzenie wspólnego biletu nie może być takie trudne (3)

    Przekazać miejskie spółki przewozowe do województwa, niech pieniądze trafiają do niego. A województwo niech zleca przewozy swoim i innym spółkom, na swoich zasadach (honorowania wspólnego biletu).

    Można też wprowadzić bilety elektroniczne, takie funkcjonują np we francji. I tym sposobem pieniądze za konkretny przejazd trafiały by do przewoźnika który go zrealizował

    • 31 1

    • a dlaczego kolejne tabuny urzędasów mają się karmić

      urząd marszałkowski i tak już został rozdęty do granic możliwości i teraz dla kolejnych krewnych i znajomych brakuje uzasadnienia dla ich etatów

      • 11 1

    • W Paryżu.. (1)

      to juz ponad 100 lat temu tramwaje konne miały kilkanaście linii, obsługiwanych przez prywatne firmy, i centralny punkt przesiadkowy. Oczywiście funkcjonował jeden wspólny bilet. I dało się bez komputerów, internetu itp. Tylko u nas to niemożliwe..

      • 9 0

      • Paryż powstał z kilku miast. ale jeden mer był "od zawsze"

        U nas unifikacja administracji Trójmiasta to tez niezbędny etap, bez którego nie ma i nie będzie nigdy szans na unifikacje transportu publicznego. Ale właśnie tego najbardziej nie chcą biurwy, bo by była rzeż niewiniątek, ocalała by 1/4 etatów.

        • 7 0

  • w ankiecie brakuje odpowiedzi (2)

    z Gdyni do Gdańska...

    • 15 3

    • nie ma też opcji: z Kaszub

      • 10 0

    • A może odpowiedź powinna po prostu brzmieć "na trasie Gdańsk - Gdynia"

      Przyjęta kolejność alfabetyczna ;)

      • 4 0

  • ustawka pod SKM (4)

    jak nic

    • 24 2

    • skm obsługuje już trasę g-g (2)

      tylko nie wiem dlaczego miałbym jeździć z Gdańska do Gdyni szlakiem PKM skoro dotychczasowa trasa jest i krórsza i szybsza i TANSZA

      • 3 4

      • Ty nie będziesz jezdził (1)

        Ale bedą jeździc z Osowy do Gdyni, z Osowy do Gdańska np.

        • 6 1

        • i bardzo dobrze

          przynajmniej oszczedzony zostanie las wzdłuż Spacerowej

          • 5 0

    • wcale bym się nie obraził

      - byłby jeden bilet na kolej. Chociaż na kolej.

      • 3 0

  • "Chcemy, by obszar metropolitalny obsługiwał jeden operator. Ważna jest spójność systemu transportowego w aglomeracji" (1)

    - mówi Ryszard Świlski

    No, panie, powodzenia!

    • 17 2

    • trzeba założyć spółkę miasta z SKM i ograniczyć do niezbędnego minimum udział w niej urzędników marszałkowskich
      raczej nie możliwe, ale to chyba jedyny wariant , który umożliwi pogodzenie interesów tych podmiotów w interesie mieszkańców Trójmiasta (i okolic) a nie "ambicji" urzędników

      • 2 0

  • to jest miś na miarę naszych możliwości (1)

    tylko słomiane interesa są dochodowymi

    • 17 6

    • Betoniarnia z SKM

      zamiast robic konkurencje na torach połączą z betoniartnią z SKM, już jest tam paru znajomych królika ROGERA, można zatrudnić kolejne osoby

      • 1 0

  • narzekanie ...po polsku.... (15)

    Bilet za drogi,
    Składy nie takie,
    Godziny kursowania złe,
    Trasy nie do przyjęcia,
    Przewoźnik do d....
    Linie autobusowe skasowane....

    I CO JESZCZE?

    Nie zaczęło funkcjonować a już "specjaliści" swoje demagogie wypisują.
    Jak pojeździ z 6 miesięcy to wtedy da się ocenić celowość i trafność projektu. Myślicie, że nie będą niczego zmieniać? owszem będą, jak w każdym nowo zrealizowanym projekcie.
    Obetną linię? możliwe, ale jeśli miałbym tłuc się autobusem w korkach 50 min, za 3,50, a jechać 15 minut za 5,50 czy 5 złotych dopłacę - po po pierwsze czasu nie da się wycenić, a po drugie mam dość korków w moim kochanym mieście i każda alternatywa jest dla mnie ok. Poza tym, jeżli będziecie jeżdzić regularnie to będą bilety sieciowe - kupić metropolitalny najlepiej na wszystko w metropolii za 200 PLN i o nic się nie martwić. TAKIE SĄ UROKI ŻYCIA W MIEŚCIE - jest droższe niż bilet na PKS, jak się nie podoba to albo wyprowadzka albo zacisnąć zęby. A jak za mało zarabiasz i nie stać Cię na bilety droższe o 2 PLN to zmień pracę, albo idź na studia albo zrób cokolwiek bo nic z nieba nie spada.
    Projekt jest świetny, mimo kosztów, mimo tego że spalinowe pociągi, mimo taktu kursowania, mimo wszystkich innych pseudoargumentów jakie podajecie. Miasto się rozwija a taki rozwój kosztuje. Tyle w temacie.

    • 40 21

    • Jasne, cieszmy się (11)

      nieważne, że drogo
      nieważne, że pociąg 2 razy na godzinę w godzinach szczytu
      nieważne, że kolejny raza stado urzędników nakradło publicznych pieniędzy

      • 13 10

      • (10)

        "nieważne, że drogo" - czyli ile?
        "nieważne, że pociąg 2 razy na godzinę w godzinach szczytu" - 60:15=4
        "nieważne, że kolejny raza stado urzędników nakradło publicznych pieniędzy" - ?

        • 9 1

        • Przypomnijmy, że na linii PKM mają jeździć cztery pociągi na godzinę w jednym kierunku, z czego dwa pojadą do Kościerzyny i (2)

          Czytaj ze zrozumieniem mądralo, bo dla mnie 2 z 4 to 2, a dla ciebie to 4?
          Czy to nie ma być Pomorska Kolej Metropolitalna?
          Z gdańska do gdyni można pojechać skmką, nie trzeba było wydawać miliardów na nowe tory i perony, wystarczyło zakupić nowe składy dla skm.
          Celem tego projektu była komunikacja na obszarze całej metropolii, nie trasie gdynia-gdańsk.
          To, że będzie drogo jest pewne, bo komunikacja publiczna w tym mieście jest droga i ceny co chwila idą w górę, a jakość transportu spada.
          Myślisz ze nie nakradli? Tak samo jak Adamowicz nie ma 10 mieszkań, urzędnicy są kompetentni i nie zatrudniają rodzin, a ministrowie nie obżerąją się za tysiące publicznych złotych.

          • 3 6

          • (1)

            "Z gdańska do gdyni można pojechać skmką, nie trzeba było wydawać miliardów na nowe tory i perony, wystarczyło zakupić nowe składy dla skm"

            A to do Gdyni budowano nowe tory tłuku jeden? Nowe tory są do wpięcia do linii kolejowej nr 201 i na tym odcinku będą kursować 4 pociągi na godzinę w każdym kierunku, czego nie rozumiesz?

            "Celem tego projektu była komunikacja na obszarze całej metropolii, nie trasie gdynia-gdańsk."

            Celem tego projektu było przede wszystkim skomunikowanie lotniska.

            • 8 3

            • Kto tu jest t ł u k i e m

              Tłuku

              • 0 0

        • (6)

          "nieważne, że drogo" - czyli ile?
          drożej niż samochodem, nawet w pojedynkę, jeśli LPG

          "nieważne, że pociąg 2 razy na godzinę w godzinach szczytu"
          Osowa GdańskGł = takt co pół godziny
          tory zarosną trawą i mniejszymi drzewkami

          "stada urzędników" nie pracują za darmo
          osobna horda jest w SKM, osobna w ZTM, osobna w ZKM, osobna w PKM, osobna w wydziale komunikacji UW i w UM Gda, Gdy, i Sop = armia ludzi

          • 7 3

          • ................ tutaj również i ja się zgadzam. (5)

            Żadam !!!
            powtarzam i powtarzać będę:
            żądam jednego jednolitego przedsiębiorstwa komunikacyjnego obsługującego całą aglomerację pomorską !!!!!!!!!!!!!!!
            koniec, i nic więcej dodać, ani ująć.

            po co uwalono kiedyś wpk ? - nie wiem.

            • 8 1

            • hmm... (4)

              1) uwalono, bo zmieniły się czasy, upadł komunizm, zmieniły się ustawy i zgodnie z nimi obowiązek świadczenia usług transportowych spoczywa na gminach a nie na województwach. Oczywiście - można robić porozumienia międzygminne (są takie w Polsce - np GOP) ale to już bajka dla władzy, która umie się między sobą dogadać.
              2) żądam.. idź i zrób pikietę. Porobię Ci zdjęcia.

              • 2 4

              • (1)

                bo upadł komunizm i teraz koniecznie musi być gorzej?
                czy to ruscy szpiedzy nas tak załatwili, czy to my sami byliśmy tacy głupi?

                a gdyby oskarzyć dyzorganizatorów naszej komunikacji publicznej o szpiegostwo?

                • 4 0

              • raczej o sabotaż
                zielone moherowe ludziki

                • 0 0

              • Jest jeszcze możliwość zorganizowania obligatoryjnych związków komunikacyjnych w aglomeracjach (1)

                oczywiście, na podstawie ustawy, a nie durnych stowarzyszeń. Moożesz mi napisać, dlaczego w Polsce ustawy metropolitalnej nie ma, chociaż jej brak jest rażący?

                • 2 0

              • Ślązacy dali radę, Warszawiacy też, innych przykładów dużo,
                dlaczego my gorsi?

                • 2 0

    • pamiętaj że to jest trojmiasto.pl (1)

      tutaj 90% osób to hejterzy. Obojętnie jaki temat - byle tak po polsku zhejtować i już. Poczekajmy aż ogłoszą:
      - rozkłady (częstotliwości, relacje skąd dokąd)
      - ewentualne zmiany w układzie linii ZTM
      - nowe przebiegi linii tramwajowych z uwzględnieniem Migowa
      - taryfę
      - operatora

      Dopiero wtedy zabierajmy głos, w stylu "za drogo", "nie pasuje".

      Ja tym czymś jeździć nie będę ale to tylko z uwagi na to, że mi po prostu nie będzie nigdzie po drodze.. ale z tramwaju na Migowo już jestem zadowolony.

      • 5 1

      • taryfę właśnie ogłosili

        MZKZG.
        Więc albo jedziesz 210 z Osowy za 88 zł/m-c, albo 269+PKM za 186 zł.

        Może zarabiasz kilka dobrych kółek, ale większość potencjalnych pasażerów tej linii nie, a konieczność kupowania biletu przeszło dwa razy droższego raczej malo ich rajcuje.

        • 0 0

    • Ach, jak się cieszę, że jesteś specjalistą i masz właściwy pogląd na te rzeczy

      Tylko odpowiedz mi na 2 pytania:
      - dlaczego kolej w Gdańsku - w przeciwieństwie do Warszawy, Łodzi, Wrocławia i całej reszty Europy - nie stanowi integralnej części komunikacji miejskiej pod względem taryfowym?
      - dlaczego przetarg na obsługę linii nie został ogłoszony 2 lata temu, tylko obecnie?

      • 3 0

  • skm czy pr jedno i to sam

    • 1 2

  • Mówiłem, że nie ma żadnej przeszkody, aby PKM jechała do Głównego. Odkąd otworzyli Gdańsk Śródmieście...

    ...SKM zrobiła na Głównym wiele wolnego miejsca. I co z nim zrobić? Ławki? Ścieżki rowerowe? Siłownie pod chmurką? Czy perony dla PKM?

    • 10 5

  • a Gdynia kiedy zacznie budować przystanki dla PKM? (4)

    jakoś na Wzgórzu Maksymiliania nic sie nie dzieje.

    • 22 2

    • Na Karwinach też nie, a w połowie 2015 r. miał być już przebudowany wiadukt w ciągu Wielkopolskiej, zbudowana zajezdnia autobusowa od strony Buraczanej i podziemny 3-kondygnacyjny parking pod zajezdnią :)

      • 14 1

    • po prostu słomiane interesa to tylko u Pawła A (1)

      a ze Szczurkiem nie da rady.

      czy wy naprawde jestescie tak slepi ze tego nie zuwazacie

      • 1 10

      • ty to chyba odelciałeś z lotniska w Kosakowie

        sztandarowej "niesłomianej" inwestycji Szczurka...

        • 5 0

    • Bo gdynia buduje lotnisko.

      • 2 1

  • Malkontenci... (4)

    ...w końcu ciekawa i przydatna inwestycja w naszym(ch) mieście, zrealizowana zresztą naprawdę sprawnie, ale nie, trzeba narzekać, weźcie się może połóżcie pod koła PKM-ki, bo czytać i słuchać się już tego nie da... smutne te wasze maluczkie życia, i maluczkie frustracje.

    • 24 10

    • (2)

      A kiedy ta PKMka wkońcu pojedzie? Nie wiem czy tego dożyję.

      • 2 7

      • Nie dożyjesz, umrzesz na głupotę w przeciągu miesiąca.

        • 10 2

      • tuż przed jesiennymi wyborami

        • 5 0

    • biedny idioto zza biurka

      samozadowolony "radośnie ci, bo dzisiaj jest, od lat ta radność rośnie""

      my porównujemy kumunikację trójmiejską z tym czego doświadczamy podróżując i nam wstyd, jak marnie u nas jest
      przez takich jak ty

      niezmazywalny grzech pierworodny pkm to ze jest OSOBNA od reszty komunikacji. już samo to ja dyskredytuje. bardziej niż marna częstość i wagony bez wejść.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane