• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi SKM znów co 7,5 minuty. Dotacja większa o 3 mln zł

Patryk Szczerba
22 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednym z powodów zwiększenia częstotliwości jest zakończenie remontu linii na odcinku Gdynia Główna - Chylonia. Jednym z powodów zwiększenia częstotliwości jest zakończenie remontu linii na odcinku Gdynia Główna - Chylonia.

Od połowy grudnia w godzinach szczytu pociągi SKM między Gdańskiem Głównym i Gdynią Chylonią znów będą kursować co 7,5 minuty. To efekt m.in. zakończenia części remontów oraz zwiększonej dotacji Urzędu Marszałkowskiego, organizującego przewozy.



Czy uważasz, że większa częstotliwość rozładuje tłok w SKM-kach?

Zmiany związane są z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy pociągów PKP, który zacznie obowiązywać 15 grudnia. Rok temu zdecydowano, że pociągi będą kursowały co 10 minut na stałe, choć de facto z powodu remontów z taką częstotliwością jeździły od kilku lat. Pasażerowie narzekali na tłok, a przewoźnik tłumaczył, że w zamian na trasie jeżdżą pociągi złożone z dwóch jednostek, w skład których wchodzą trzy wagony, albo jednej 3-wagonowej i jednej 4-wagonowej. 10-minutową częstotliwość reklamował dodatkowo hasłem: "Od teraz rozkład masz w głowie"

Po roku SKM na stałe przywraca kursowanie co 7,5 minuty między godz. 6 a 9:30 oraz między godz. 14 a 18. Zapowiedzi sprzed roku nie były tak optymistyczne. Okazało się jednak, że w kursowaniu pociągów nie przeszkodzi, jak wydawało się na początku, budowa przystanku SKM Śródmieście w Gdańsku, która zakończy się w przyszłym roku. Z pomocą przyszedł też organizator przewozów, czyli Urząd Marszałkowski.

Rok temu przewoźnik otrzymał dofinansowanie z samorządu w wysokości 19,4 mln zł. Był to pierwszy przypadek, kiedy kwota dotacji została zmniejszona. Wcześniej bowiem SKM dostała w latach: 2008/09 - 15,9 mln zł, 2009/10 - 18,5 mln zł, a w 2010/11 - 19,7 mln zł. Na wchodzący w życie rozkład zarezerwowano już kwotę 22,4 mln zł.

- Podjęliśmy tę decyzję również z powodu tego, że na ukończeniu są remonty przystanków Żabianka i Wrzeszcz, a dodatkowo Polskie Linie Kolejowe zakończyły prace na odcinku Gdynia Chylonia - Gdynia Główna. To dodatkowe obciążenie, kosztowe dla nas, ale chcemy jak najbardziej ułatwić podróż pasażerom, którzy nieustannie wnioskowali, by pociągi kursowały częściej - tłumaczy Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Częstsze kursowanie oznacza jednak, że w SKM-kach będzie mniej miejsca. W godzinach szczytu będą bowiem wypuszczane na trasę jednostki złożone z czterech wagonów lub dwóch składów 3-wagonowych, więc może okazać się, że tłok w kolejkach nie zmniejszy się.

- Nie ukrywamy, że nadchodzący rok pod względem taboru będzie dla nas trudny. Wciąż czekamy, aż trafi do nas 21 zmodernizowane pociągi, które wyjadą na tory prawdopodobnie pod koniec przyszłego roku i wtedy komfort podróżowania powinien poprawić się - deklaruje Głuszek.

Wśród nowości są cztery dodatkowe pociągi Sprinter, które będą kursowały na trasie Gdynia - Słupsk - Gdynia. Zawiedzeni mogą się czuć podróżujący wieczorami i nocą. Nie udało się bowiem pozyskać pieniędzy na dodatkowe kursy, w związku z czym wieczorem nadal będzie można jechać SKM-ką co pół godziny, natomiast w nocy pozostaną do dyspozycji tylko dwa pociągi. Z Gdańska Głównego w kierunku Gdyni o godz. 1 i 3,a w kierunku powrotnym - z Gdyni Głównej o 1.09 i 3.09.

Miejsca

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • Jak co siedem i pół minuty ? (8)

    To w rozkładzie będzie np. 15:45 i 30 sekund ?

    • 270 37

    • hahaha słusznie oni jak coś napiszą to normalnie boki zrywać

      • 0 0

    • (2)

      Co 7 i 8 minut. :D Daje to 2 pociągi na 15. Więc średnio co 7,5 :D

      • 18 1

      • Śednio to ja i mój pies mamy po trzy nogi.. (1)

        • 7 4

        • no tak, statystycznie tak wychodzi

          a co to ma wspolnego z tym, ze jak jada dwa pociagi na 15, to srednio jada raz na 7.5 minuty.

          Co innego, gdyby byly 4 pociagi co minute w okolicach polnocy, a nastepna SKM o 6 rano i twierdzonoby, ze srednio co godzine. Tu jednak 7 i 8 minut to na tyle blisko siebie, ze mozna powiedziec, ze 7,5 minuty

          • 0 0

    • pół minuty postoju (1)

      trzeba liczyć jeszcze postój

      • 4 3

      • Co ma postój do częstotliwości?

        Co ma piernik do wiatraka?

        • 3 1

    • Nie, trzeba cofać zegarki, to skomplikowane, szczególnie gdy cyferblat nie ma "pozycji liczbowych", a same kreseczki. Zalecam zatem tradycyjne "czekam aż przyjedzie".

      • 39 2

    • Uwielbiam :D

      • 46 3

  • skmki powinny jezdzic czesciej az do rumi bo tam mieszka wiele ludzi pracujacych w gdyni (8)

    • 93 62

    • i w Redzie też zwłaszcza od godz 5 rano do 18 po południu

      • 0 0

    • Kogo interesuje jakaś rumia?

      • 3 2

    • Do REDY (2)

      SKM w czasie 14-17 powinny jezdzic do REDY a nei do Chylonii. ZObaczcie sobei ile w Redzie wysiada ludzi. Około 50%

      • 15 3

      • Czyli 1 z 2-óch osób :)

        • 8 3

      • WEJHEROWO

        chyba do wejherowa, ci co w redzie wysiadaja juz nie zauważają drugiej połowy jadącej dalej;)

        • 13 2

    • i od nowego roku pewnie będą podwyżki (1)

      • 10 1

      • podwyżki i tak będą...

        • 12 3

    • popieram

      olenka - popieram ;]

      • 12 10

  • (6)

    za komuny jeździły co 6 minut i to 3 sekcyjne składy

    • 130 7

    • to prawda i bez dotacji marszałkowskich hihihi

      • 0 0

    • Tyle że za komuny funkcjonowały ogromne zakłady pracy, a pracowało (4)

      co najmniej 90% osób w wieku produkcyjnym. Obecnie to nawet nie jest 50%.

      • 18 4

      • A co to ma tu do rzeczy? (2)

        Nie jest ważne, jak wiele osób pracuje, ważne jest, ilu jest pasażerów. To może być uczeń, robotnik, student, osoba niepracująca. Jeśli jest zapotrzebowanie na przewóz, to podaż powinna za tym nadążać. "Elementarne, drogi Watsonie, elementarne!" (Sir Holmes, proszę o wybaczenie zapożyczenia).

        • 11 1

        • Uczniowie i studenci są nieopłacalni (1)

          Tylko na normalnych biletach się zarabia w SKM. A teraz kupa ludzi kupuje metropolitalne i juz całkiem nie rentowne są te pociągi. Gdyby nie dotacje...

          • 3 3

          • Nie masz racji.

            Ulgi ustawowe są refundowane z budżetu państwa. W rezultacie przewoźnik dostaje do biletu ulgowego dopłatę, dzięki której otrzymuje tyle samo pieniędzy, ile za bilet normalny. Dla przewoźnika więc to bez znaczenia, czy przewozi zwykłego pasażera, czy ucznia lub studenta.

            • 3 0

      • I ludzie nie mieli tylu samochodów

        • 10 1

  • Trasa Gdynia Cisowa-Wejherowo

    Faktycznie o ten trasie w godzinach szczytu nikt nie pomyśli, kiedy naprawdę nie ma jak wejść do pociągu, ponieważ jest tłok ludzi .Brawo !

    • 1 0

  • Wydłuzyć wszystkie do Wejherowa (16)

    czy w końcu skm zauważy ile ludzi mieszka dalej niż Cisowa???

    • 102 64

    • To niech ci co mieszkają dalej niż Cisowa dorzucą się do SKM i kupią parę składów. (4)

      • 42 20

      • brak slow...a ile ty sie dorzuciles pajacu? (1)

        brak slow...a ile ty sie dorzuciles pajacu? kolejki maja kursowac tylko do Chyloni a co z Cisowa?
        Wejherowo-gdansk winny kursowac co 7 i pol minuty!

        • 19 3

        • Panie obiektywny

          A gdzie masz pan wydłużenie linii 250 z Rumi do Wejherowa? Ja tam go nie widzę. SKM musi włączyć się w linię 202, a że nie należy do nich, to buląza to kasę i co ważniejsze muszą czekać, bo pierwszeńśtwo mają dalekobieżne. Zanim wydłuży się linię SKM do Wejherowa, narzekanie jest bezzasadne. Na pocieszenie powiem, że budowa przedłużenia 250-tki planowana jest na kolejny okres dotacji z Unii, także niebawem powstanie.

          • 0 0

      • ok, Gdańsk - Gdynia: łapka w góre kto się dokładał kiedykolwiek do nowych składów by rozładować tłok?

        • 16 2

      • Co ma piernik do wiatraka?

        • 11 7

    • WEJHEROWO? (5)

      zero kontaktow z tymi ludzmi !!! zabetonowac

      • 20 28

      • Wejherowo (1)

        Do Igi
        Wychowałam się w Gdyni Chyloni a mieszkam w Wejherowie, bo tu są dużo tańsze mieszkania do wynajęcia. Może się spotkamy, żebyś mnie zabetonowała, za to że Wejherowo jest tańsze od Trójmiasta

        • 15 5

        • Mieszkałem 2 miesiące w Wejherowie, w niedzielę przejeździłem pół tej wioski żeby kupić chleb tostowy.Mega zadupie, a potem płacz że ujowy dojazd.

          • 3 2

      • A może zero kontaktów z takimi bucami jak ty.

        • 1 2

      • a Ty niby kim jestes? (1)

        • 9 6

        • ona /ono to pachła nie człowiek:-)

          lepiej nie komentować nie ma co karmic trola

          • 5 0

    • hahahaha (1)

      kazdy nastepny przystanek od gdyni glownej w strone wejherowa to syf

      • 3 12

      • Widocznie w d.pie byłeś i g.wno widziałeś. Siedz tam dalej prymitywne...

        • 4 3

    • Chyba dalej niż Chylonia.

      Cisowa nadal ma kolejki co pół godziny (w godzinach szczytu co 15 minut). Cisowa nie jest traktowana jak dzielnica Gdyni.

      • 6 0

    • Gdańsk - Wejherowo

      Na tablicach w każdym wagonie wypisana jest trasa główna skm-ek: Gdańsk - Wejherowo (nie Gdańsk - Gdynia) i tak powinny jeździć. Jednakowo często.

      • 10 1

    • GDAŃSK ORUNIA

      To samo jest z Orunią SKM częściej tylko od Gdańska Głównego.
      Szkoda :(

      • 5 0

  • Jakość SKM? (2)

    mam pytanie dlaczego skm na przymorzu w kierunku gdańska, staje na końcu peronu i trzeba iść cały peron żeby dojść do jednego czynnego zejścia z peronu. Czy nie można zatrzymać składu na początku, tam gdzie jest czynne wejście/zejście? Informacja głosowa o przystankach jest totalnie niewyraźna (nowy skład po "lifcie") czy trudno SKM zrobić tak żeby było to słyszalne? Od pewnego czasu postanowiłem dojeżdzać do pracy SKM, ale poprostu dla mnie to jest masakra, przez: tłok, stan taboru (nawet ten po lifcie wydaje dziwne dźwięki jakby miał się zaraz rozlecieć, zapowiedzi o przystankach są kompletnie nie słyszalne), i te dziwne zatrzymywanie na peronie przymorze (poprostu drażni mnie to wszystko, niekompetencja zarządu SKM) Jednak wole autem dojeżdzać.

    • 15 1

    • zamknięty tunel (1)

      powodem jazdy skm na koniec peronu jest brak widoczności przez kierownika pociągu całego składu spowodowany budową .

      • 2 1

      • ok, rozumiem

        nie wiedziałem tego, natomiast brak jest informacji na dole w okolicach ul. kołobrzeskiej, że wejście jest nieczynne. Dowiadujemy się dopiero dochodząc do tego tunelu, i wtedy trzeba nieźle nadrabiać drogi, żeby dojść do czynnego :( Też uwazam to za niekompetencje SKM

        • 0 0

  • 7 i pół minuty, a ile opóźnienia, awarii i chamstwa obsługi no i jakie podwyżki cen biletów MARSZAŁEK planuje? (4)

    Obetną ilość do Słupska Lęborka i Wejherowa, a między Gdynią i Gdańskiem co 7,5 minuty.. Ot mi poprawa życia mieszkańców, chyba wolałbym zaczekać 7 minut dłużej, ale jechać czystym i nowoczesnym składem a nie ZŁOMEM na kółkach. Naprawdę nie wiem z czego wynika ten ciągły remont złomu zamiast kasacja i zakup CHOCIAŻ JEDNEGO NOWEGO POCIĄGU!!! przez tyle lat niczego nie kupiono oprócz rewitalizacji rdzy.

    • 52 23

    • Pan chyba z Pisu, po wiecznym stękaniu was poznajemy. Nie bój, Jareczek dojdzie do władzy to Skm bedzie co 4 minut, a Siemens nie bedzie wyrabiał się z podstawianiem nowych składów;-)

      • 2 0

    • Na każdy nowy kupiony zespół trakcyjny oznaczałby cztery niezmodernizowane. Wtedy narzekałbyś na to, że...

      ...jest ich za mało. A nie ma między nimi ŻADNEJ różnicy.

      Wtedy Ty i dziennikarze krytykowalibyście za to marnotrawstwo. Bo można było więcej takich samych za te same pieniądze.

      • 5 1

    • Kolejowy

      Bo to się nie opłaca. Nowe pociągi są awaryjne, głośne, kiepsko wykończone, drogie w serwisie, a pasażerowie je zniszczą...

      • 5 1

    • szkoda tylko,że nic za tymi podwyżkami się nie zmienia jeśli chodzi o tabor

      • 6 0

  • ORUNIA LIPCE

    Gdańsk zapomina wciąż o Oruni i Lipcach, Trakt św. Wojciecha zakorkowany zatem ZTM odpada, a SKM jak na lekarstwo -> SZKODA!

    • 5 0

  • "Co z SKM do Tczewa i Pruszcza" .... Odp : (5)

    NICO i Samorządy z Trójmiasta nie będą do tego biznesu dokładać z naszych MIEJSKICH podatków!

    • 9 12

    • (1)

      To Pruszcz leży poza aglomeracją? Przenieśli go w inne miejsce?

      • 3 3

      • Orunia

        Orunia i Lipce są w Gdańsku zostały pominięte :( przez Gdańsk jako jedyne!

        • 1 0

    • Pruszcz dołozył się już do tego skansenu (2)

      jakbyś nie wiedział

      • 5 2

      • (1)

        a wiesz ile dołożył?? jest właścicielem 1,6 % udziałów, i wy za to chcecie wydłużać kolejki do Pruszcza, ?? dostaliście bilet miejski za bodajże dwa czy trzy złote w skmkach, i wystarczy za te wasze 1,6 procenta.

        • 3 4

        • doczytaj, ile dołożyły Rumia, Reda i Wejherowo

          0,2%, 0%, 0%

          Powinniście mieć 8 razy mniej pociągów niż Pruszcz

          • 11 0

  • SKMki w nocy

    o 1 oraz o 3 to zdecydowanie za mało. Co musis się stać, żebyśmy wreszcie mogli się swobodnie przemieszczać w nocy pomiędzy Gdańskiem, Sopotem i Gdynią? Skmki w nocy powinny odjeżdżać co pół godziny. Bardzo często odmawiam sobie wyjść na imprezy do Sopotu, ponieważ pociągów w nocy jest z mało,a żeby jeszcze je zgrać z autobusami to też nie lada sztuka. Bardzo często kierowcy nie czekają na pasażerów z opóźnionej skmki.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane