• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM nadal co 10 minut. Lepiej może być w 2014 r.

Krzysztof Koprowski
22 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Od grudnia trudniej będzie wrócić pociągami nocą, a w dzień pojadą nie częściej niż co 10 minut. Od grudnia trudniej będzie wrócić pociągami nocą, a w dzień pojadą nie częściej niż co 10 minut.

W nowym rozkładzie SKM, który wchodzi w życie 9 grudnia, pociągi kursują co 10 minut w szczycie i co 30 minut wieczorami. Nocą pojadą raptem dwa. Lepiej będzie, ale dopiero w 2014 r., po wybudowaniu przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.



Od 9 grudnia pociągi będą kursować z częstotliwością maksymalnie co 10 minut w dni powszednie między godz. 6 a 9:30 oraz między godz. 14 a 18. Wieczorami pociągi pojadą co ok. pół godziny, a nocą uruchomione zostaną zaledwie dwa połączenia (z Gdańska Głównego w kierunku Gdyni o 0:45 i 2:45 oraz z Gdyni do Gdańska: 0:38 i 3:19).

Ten rozkład nie jest specjalną nowością, lecz raczej podtrzymaniem obecnej oferty przewozowej, którą jednak wielu pasażerów krytykuje jako nieadekwatną do potrzeb.

Dlaczego więc SKM nie wraca do częstotliwości 7,5 minutowej w godzinach szczytu, która dawała chociaż namiastkę taktu charakterystycznego dla kolei miejskiej lub metra?

Przyczyny są dwie: remonty oraz oczywiście pieniądze.

- Prace budowlane będą w przyszłym roku prowadzone zarówno na torach SKM, jak i dalekobieżnych należących do Polskich Linii Kolejowych. PKP PLK od nowa zbuduje wiadukt nad al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, po którym poruszają się również pociągi SKM. Ponadto trwać będzie modernizacja przystanków Gdańsk Żabianka-AWFiS oraz Gdańsk Wrzeszcz. Termin ich zakończenia to wrzesień 2013 r. - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu w PKP SKM Trójmiasto.

Co powinno być priorytetem działań Szybkiej Kolei Miejskiej?

Na tym jednak plany budowlane się nie kończą. Za kilka miesięcy ma się rozpocząć budowa nowego przystanku - Gdańsk Śródmieście pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Prace te nie powinny znacząco wpłynąć na ruch pociągów, choć należy pamiętać, że będą wymagały korekty układu torowisk w rejonie Gdańska Głównego.

Dopiero po zakończeniu budowy przystanku Śródmieście, czyli w połowie 2014 r., będzie można powrócić do starego, 7,5 -minutowego taktu, o ile oczywiście znajdą się na to pieniądze. A te pozyskiwane są aż z trzech różnych źródeł. Od grudnia 2011 r. do września br. SKM uzyskała dochód ze sprzedaży biletów w kwocie 69,7 mln zł, z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, z tytułu honorowania ulg ustawowych - 13,5 mln zł oraz z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, w ramach dotacji do przewozów - 16 mln zł (na realizację całego rozkładu 2011/12 zarezerwowano kwotę 19,7 mln zł).

Sumy te być może wydają się spore, ale koszty uruchomienia składów są również liczone w milionach. Oprócz wynagrodzenia dla pracowników (27 mln zł), najwięcej w bieżącym rozkładzie jazdy pochłania... dostęp do infrastruktury kolejowej - 22,3 mln zł oraz opłaty za energię trakcyjną - 20,8 mln zł. 15,1 mln zł wydawane jest na utrzymanie pociągów. Na "pozostałe usługi" wydatkowano 16,7 mln zł.

SKM płaci tak duże sumy za dostęp do torów, gdyż pociągi jadące w stronę Wejherowa, tuż za Rumią Janowo wjeżdżają na torowiska zarządzane przez inną spółkę kolejową - PKP PLK. Choć obie spółki są w tej samej grupie PKP, to korzystając ze swoich usług, muszą sobie płacić. Co gorsza, od przyszłego roku te opłaty wzrosną o 27 procent.

Pomimo wyższych opłat nie wzrośnie natomiast dotacja ze strony Urzędu Marszałkowskiego. Będzie wręcz nieznacznie niższa - zamiast 19,7 mln zł, SKM dostanie na rozkład 2012/13 19,4 mln zł. Będzie to pierwszy przypadek od lat, gdy dotacja nie będzie rosnąć co roku. Wcześniej SKM dostała w latach: 2008/09 15,9 mln zł, 2009/10 - 18,5 mln zł, a w 2010/11 - 19,7 mln zł.

- Kwota przewidziana w rozkładzie jazdy 2012/2013 nie jest kwotą niską. Częściowe ograniczenie liczby połączeń jest spowodowane remontem infrastruktury. Należy przypomnieć, że na odcinku Gdańsk Główny - Tczew wnioski PKP SKM dotyczące uruchomienia pociągów zostały odrzucone przez PKP PLK wskutek braku przepustowości szlaku kolejowego. Dodatkowo nakłada się na to fakt, iż z powodu znaczących podwyżek cen dostępu do infrastruktury, nie możemy sfinansować uruchomienia wszystkich wcześniej zakładanych połączeń od Tczewa po Słupsk - tłumaczy decyzje ws. dopłat Małgorzata Pisarewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Warto zwrócić uwagę, że Szybka Kolej Miejska mimo ograniczonych funduszy, od lat stara się wyjść z bilansem finansowymi "na zero". Przez jedenaście lat funkcjonowania w obecnym statusie prawnym, spółka tylko w 2003 roku osiągnęła wynik ujemny, na co miał wpływ brak dopłat z budżetu państwa do przejazdów ulgowych. W 2008 roku zysk wyniósł 185,2 tys. zł, w 2009 - 238,4 tys. zł, w 2010 - 53,7 tys. zł, zaś w ubiegłym roku - 842,2 tys. zł. Jak zapewniają kolejarze, te niewielkie kwoty idą na realizację projektu modernizacji SKM, czyli remontu taboru i peronów.

Przedstawiciele Szybkiej Kolei Miejskiej zapewniają, że pamiętają o obietnicy sprzed lat i zejściu z częstotliwością do prawdziwej miejskiej kolei-metra, czyli 2-3 minut. Obecnie funkcjonują już niezależne systemy sterowania ruchem kolejowym na stacjach Gdynia Główna, Gdynia Orłowo, Sopot, Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz, a kolejny ma powstać przy stacji Gdańsk Śródmieście. Wówczas w realizacji tego ambitnego celu na przeszkodzie ma stać wyłącznie kwota dofinansowania.

Miejsca

Opinie (198) 7 zablokowanych

  • (19)

    a w nocy na piechotę....

    • 296 2

    • Dlaczego po prostu... (1)

      Tego nie zlikwidują??

      • 31 7

      • lepiej miało już być w 2002

        więc proszę mnie nie rozśmieszać

        • 37 1

    • chodziło się

      Wspomnienia się odkurzy, lepiej dla zdrowia

      • 17 2

    • w nocy nie powinny jezdzic (12)

      W nocy SKM woza powietrze.

      • 2 64

      • to może godzinę policyjną wprowadzić?

        Będzie nic

        • 28 1

      • nigdy nocną kolejką nie jechałeś człecze (5)

        inaczej byś takich bzdur nie wypisywał

        • 60 2

        • (4)

          w Wawie nocne tramwaje (tramwaje dzialaja cala dobe!) sa krotsze. skm w nocy mogla by byc krotsza. mogli by nawet wpuscic tam maly szynobus. ale powinni jezdzic do 15 minut w srodku nocy. a co 3 w szczycie. i SKM nie powinna byc osobnym bytem, ZKM i ZTM tez nie, to powinien byc jeden bajzel.

          • 24 1

          • 15 to może trochę przesada

            Ale z resztą w pełni się zgadzam. Co pół godzinny w weekendy skmka i ztm powinny jeździć! Nawet jak się człowiek spóźni, to te 25min można jakoś przeczekać, czego o 2h powiedzieć nie można.

            • 24 3

          • (2)

            W Warszawie kolejki w nocy w ogóle nie kursują. Ostatni z Wschodniej do Otwocka odjeżdża ok 23. Wawa w nocy to totalna wiocha komunikacyjna.

            • 6 1

            • tiaaa, metro i tramwaje i autobusy też nie jeżdżą w nocy...

              • 2 0

            • sama Warszawa może nie, ale dojazd do miasteczek okolicznych po 23 to rzeczywiście dramat.

              • 2 1

      • To nic dziwnego. Metra w wielkich miastach Europy są na noc zamykane, np. w Paryżu (3)

        • 3 14

        • Normalnie są nocne linie, np. w Berlinie.

          • 13 1

        • hahaha

          hahaha chyba w Paryżu w życiu nie byłeś

          • 4 1

        • W Moskwie również. o 1.00 w nocy.

          • 0 0

      • W nocy SKM woza powietrze.

        Pijanych studentów oraz śmierdzących bezdomnych,oczywiście za darmo

        • 6 9

    • SKM nie chce prowadzić nocnych kursów bo na nich traci.

      Ale jest to spowodowane tylko i wyłącznie chorym systemem sprzedaży biletów, nie raz zdarzyło mi się wsiąść nocą np. w Gdańsku Głównym i dojechać aż do Gdyni Redłowa, stojąc ciągle w kolejce po bilet, czyli w rezultacie nie kupując go.

      • 35 1

    • taksy zarobią ;]

      • 1 0

    • XXI wiek, środek europy??

      Trójmiasto- 742 432 ludności, powierzchnia- 414,38km², gęstość zaludnienia- 1791,67osób/km², liczba nocnych pociągów- 2!!!!! CO TO K...A JEST PYTAM SIĘ? Taksówki najdroższe w Polsce i fikcyjna nocna "komunikacja" witamy w kolebce solidarności, mieście z morza i marzeń,mieście Euro 2012, uzdrowisku Sopot, europejskiej stolicy kultury, polskim oknie na świat....

      • 1 0

  • Zatrudnijcie Japońskich upychaczy by skmki mogły jeździć co 30 minut (3)

    • 220 4

    • ? (1)

      Po co wozić? Należy, tak jak kiedyś: wydzierżawić jak najwięcej kolejek Warszawie, wziąć z "marszałkowa" dotację i kasy będzie w bród. A ludzie niech jeżdżą rowerami, bo to zdrowo (w Korei Płn., i Wietnamie też jeżdżą i nie narzekają).

      • 19 1

      • W Korei Płn. rzeczywiście nie narzekają.

        Trzeba by się dowiedzieć skąd ten optymizm :-)

        • 12 0

    • 20 mln zł na energię elektryczną ?

      Szkoda, że SKM korzysta z przestarzałego rozruchu oporowego, który nawet 50% energii eleketrycznej zamienia w ciepło, a nie w siłę mechaniczną. Dzieje się tak, ponieważ aby ruszyć z miejsca musi być podane odpowiednio niższe napięcie, niż te które jest w sieci trakcyjnej. Kiedyś nie było dostępu do nowoczesnej technologi półprzewodnikowej i w wyniku tego, aby obniżyć napięcie wstawiało się opornik (takie jak w czajnikach elektrycznych czy ogrzewaniu elektrycznym), który obniżał napięcie poprzez grzanie się.

      Dodam jeszcze, że taki rozruch oporowy nie wpływa dobrze na działanie jednostki napędowej. Szarpnięcie przy ruszaniu i skokowe zmiany napięcia powodują, iż średnio co dwa lata trzeba regenerować silnik albo rozruch. Kolejne pieniądze w błoto, ale co tutaj się dziwić. Jak w PKP cały czas rządzi beton...

      • 7 0

  • (3)

    to chyba jakis malo smieszny zart.

    • 135 2

    • Z perspektywy Londynu (1)

      Gdybym spojrzał na pierwsze zdjęcie z artykułu jeszcze rok temu wydało by mi się zupełnie normalne, ot SKMa stoi na peronie, dzień jak co dzień, sam nią jeździłem wiele lat. Teraz jednak mieszkam w Londynie i jak patrze na to zdjęcie to widzę trzeci świat, kojarzą mi się Indie, stepy, krowy na torach i obwieszone ludzmi pociągi.

      To trzeba w końcu sprywatyzować jakoś i wymienić cały tabor i system sterowania! W Londku niektóre linie metra zapylają co minutę i to od dawna. Co nie znaczy że nie są zapchane :) Nie raz się zdarza że nie da się już wcisnąć i trzeba czekać na następny, a jak już się wciśnie w następny to jak z tego kawału "mamo chyba jestem w ciąży..."

      Zanim wrócę proszę mi to wszytko ładnie powynieniać ;) Lotnisko mamy bajka, autobusy pierwsza klasa, jeszcze SKMki zostały.

      • 19 4

      • Przejęzyczyłeś się

        Lotnisko jest "bolka" a nie bajka

        • 7 4

    • Bez połączeń nocnych to ...

      Trójmiasto będzie wielką zapyziałą dziurą. Gdańsk dąży to stworzenia metropolii .... jakiej metropolii z dwiema kolejkami w nocy? Przecież to jest żenada.

      • 3 0

  • smutna opinia (8)

    Straszna Kolej Miejska: powolna, brudna, zatłoczona. jeżdżą nią tylko ci, którzy muszą: uczniowie, nieudacznicy, starcy i biedota. Lumpy roznoszą robactwo, więc naprawdę nie lubię jeździć tą kolejką, ale muszę...

    • 83 103

    • A Ty kim jesteś ? ;) (2)

      niesprawidliwie uogólniasz i obrażasz pasażerów kolei. Jeżdżą tez ludzie, którzy nie chcą wszędzie pchać się śmierdzącym blaszakiem, tkwić w korkach i martwić o miejsca do zaparkowania. Nie jest powolna, zatłoczona rzadko. Też nie zawsze taka brudna.

      • 32 25

      • nie wiem o jakiej SKM piszesz, na pewno nie tej z Gdyni

        bo ona jest właśnie strasznie wolna, koszmarnie brudna i o zatrważająco niskim standardzie technicznym. Jedyna jej zaleta - jej przebieg jest wygodny

        • 25 6

      • nie smutna, ale głupia

        Jeżdżą też ci, których nie stać na paliwo czy na bilety za parkowanie licząc w skali miesiąca. Szczególnie mowa o tych spoza Trójmiasta, którzy dojeżdżają do Gdyni, Sopotu albo do Gdańska do pracy

        • 0 0

    • (1)

      Do jakiej " kategorii" z wyżej wymienionych się zaliczasz ?

      • 2 11

      • przeież napisał, że biedak

        jw.

        • 12 3

    • baran.

      • 2 3

    • Nieudacznik

      Zle sie podpisales!czemus biedny?Bos glupi!Czyli NIEUDACZNIK!

      • 2 2

    • a ja lubię jeżdzić skm

      No patrz a ja nie jestem ani biedak ani nieudacznik ani uczeń ani starzec tym bardziej a koleją jeżdżę bo i tak jestem szybciej,niż miałbym się wlec w korkach.Gazetkę sobie mogę poczytać,pogapić się przez okno i jest fajnie.No ale ja pracuję blisko skm i mieszkam w centrum Gdyni,więc mam łatwiej.Nie wyobrażam sobie codziennie przepychać się samochodem.

      • 1 1

  • Marzę o czasach... (11)

    ...kiedy SKM upadnie i wejdzie jakiś niemiecki przewoźnik. Będzie czysto i punktualnie, pociągi będą jeździć co 5min. i w dodatku będzie się to opłacać. SKM na w nosie pasażerów.

    • 245 38

    • poczekaj aż wszystko wyremontuja (4)

      I zmodernizuja składy, będziesz miał prywatyzacje.

      • 10 11

      • myslisz, ze Niemcy się połaszą na ten złom? nawet po "remoncie"? (3)

        tam nie wywalają kasy na rzeźbę w g@wn1e

        • 15 2

        • niemcy płacą za wszystko

          Całą UE finansują. To co tam skm. Na tym można jeszcze zarobić.

          • 5 3

        • nie bój, nie bój, jak wyremontują tory, nagle przyjdzie "inwestor"

          który przejmie po kosztach firmę, która w ciągu 3 lat zacznie być dochodowa

          • 21 0

        • pijesz do infoboxu w Gdyni? :>

          • 0 0

    • Po co szukać za granicą? SKM WARSZAWA!

      youtube.com/watch?v=noogXKHDHkc

      Bardzo dobre porównanie naszych trójmiejskich składów i składów skm Warszawa, dodajmy że to film z roku 2011. Można? Można!

      • 10 1

    • a placic wtedy bedziesz 3x drozej (1)

      zobacz ile kosztuje przejazd w Niemczech, i nie tlumacz ze tam zarabia sie wiecej to i bilet moze byc drozszy, pewnych realiow ekonomicznych przeskoczyc sie nie da

      • 3 13

      • przynajmniej będę wiedział za co płacę

        • 14 0

    • czysto?

      Będzie czysto jak sami pasażerowie będą o to dbać. Co z tego, że powstają nowe ładne przystanki SKM, nowe składy jak zaraz wszystko jest upaćkane. I nie potrafimy posprzątać po sobie.

      • 16 2

    • była na to szansa

      pamiętam, że chyba z 10 lat temu francuska duża firma transportowa Connex (dzisiaj Veolia Transport) chciała kupić SKM, ale PKP zaproponowało zaporową cenę i od transakcji odstąpiono.

      • 4 0

    • i w tej samej cenie? :)

      I bilet najtańszy będzie kosztował 20 zł :)

      • 2 2

  • (1)

    Skoro to taki problem, żeby utrzymać SKM to może niech przestana w ogóle jeździć? Żenada i brak słów i szkoda, że nie ma alternatywy dla pasażerów. Może kiedyś tego doczekamy

    • 77 3

    • Ostatnie dane z 2010 r.?

      Portal nie wstydzi się wklejać nieaktualnych danych? Wtedy to ja też jeździłem SKM, ale na szczęście już dałem sobie z nimi spokój.

      • 0 0

  • Tor ma szerokość 1,4 metra. (1)

    Może po nim co minutę przejechać pociąg wiozący tysiąc osób. Zamiast doinwestować solidnie kolej, która w każdym cywilizowanym kraju jest podstawą, zalewamy kilometry asfaltem by prędzej czy później i tak stać w korku. Dla mnie to jest kompletnie niezrozumiałe. Przecież gdybyśmy mieli czystą, nowoczesną SKMkę jeżdżącą co 5 minut to żadna droga czerwona nie byłaby potrzebna!

    • 189 7

    • ?

      Sam napisałeś: "w każdym cywilizowanym kraju". Cywilizowanym! Zatem, czego się czepiasz?

      • 28 2

  • burdel plki (1)

    chory kraj. kolejny przewoźnik tnie połączenia tylko z powodu rosnących kosztów dostępu do infrastruktury? PKP PLK co roku robi podwyżki a wszystko tłumaczą remontami których i tak nie robią. Błędne koło, tylko u nas jest taki burdel.

    • 53 4

    • skm nie powinno jezdzic po ich torach, ma własne

      • 5 0

  • kłamstwa SKM! (4)

    Takt 7,5 minuty dotyczył pociągów do Gdyni Chyloni! Tam SKM nikomu nie płaci za dostęp do torów, bo linia 250 (Gdańsk Główny - Rumia/dokładnie do wysokości nastawni przy głowicy od strony Gdyni)/ jest własnością właśnie SKM.

    "dostęp do infrastruktury kolejowej - 22,3 mln zł" Z tego wynika, że jeżdżący na odcinku Gdańsk Główny - Rumia dotują podróże pasażerów odcinka Rumia - Słupsk. Proponuję wprowadzić nową taryfę opartą o realnych kosztach - skoro te na odcinku do Chyloni są niższe to i cena przejazdu za 1 km powinna być niższa. Dawniej SKM trzymała się trasy do Wejherowa i było dobrze - teraz mamy efekt jeżdżenia do Słupska i kosztów z nim związanych. Trzeba było zostawić tamtą trasę dla PRów!

    • 130 1

    • słuszna uwaga (2)

      ale własne tory też kosztują - ciekawi mnie ile to wychodzi
      dobrze że SKM chce wybudować swoje tory do Wejherowa

      • 7 0

      • własne tory póki co ich wiele nie kosztują (1)

        Dostali je wybudowane a remontów brak poza doraźnymi naprawami. Sponsorem ostatnich przekładek między Chylonią a Grabówkiem jest PKP PLK przy okazji remontu E65 a za Śródmieście też chyba płaci ktoś inny (Urząd Marszałkowski?). Póki co infrastruktura jest w takim stanie, że jako tako działa, s****zki dostaną jak za 10 lat będą musieli przełożyć cały odcinek od zera. O matko... Głuszek ogłosi 15 letni plan remontowy z pociągami co 30 minut w szczycie i co godzinę poza. No i za 10 lat naprawdę nie będzie już wypadało jeździć zmodernizowanymi składami ale jednak z lat 70 tych. Projekt EN57 powstał w 1958 roku podam jako ciekawostkę... Czy SKM bierze to pod uwagę?

        • 16 0

        • Będzie masakra z przekładaniem trasy.

          Popatrzcie na te drewniana podkłady pod szynami, podpowiem tylko że w wielu miejscach takowych nie zobaczycie bo ich prawie już nie ma, to tylko kwestia najbliższych lat, jak te tory zaczną się po prostu sypać, dopiero wtedy zobaczymy co to znaczy opóźnienie!

          • 7 0

    • Ściema..

      A gdzie w tym zestawieniu pieniądze z opłat które płacą PR czy Intercity, które jeżdżą po torach SKM?!?!

      "Choć obie spółki są w tej samej grupie PKP, to korzystając ze swoich usług, muszą sobie płacić."

      To co - tylko SKM płaci za korzystanie z nie swoich torowisk?!

      • 13 0

  • Powinny być wagony jak w metrze, duża ilość drzwi i lepsze przyspieszenie (12)

    Jak kiedyś się berlińskimi wagonami szybciej jeździło.
    A może skopiować, stoją jeszcze w skansenie w Kościerzynie.

    • 77 2

    • SKM TRÓJMIASTO vs. METRO WARSZAWSKIE (9)

      Długość trasy:
      1.SKM(odcinek Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia)-26,2 km
      2.METRO (cała trasa) - 23,1 km
      Ilość przystanków:
      1.SKM (w/w odcinek) - 19
      2.METRO - 21
      CZAS PRZEJAZDU:
      1.SKM - 46 min.
      2.METRO - 38 min.

      • 18 2

      • Błędna logika (3)

        No to udowodniłeś mądralo. Czy po torach metra jeżdżą również pociągi Intercity? Expresowe? Towarowe? Przewozów regionalnych? No właśnie. Planowanie rozkładu w systemie naczyń połączonych wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku metra, które ma torowisko zarezerwowane wyłącznie dla siebie.

        • 1 10

        • między Gdańskiem a Chylonią tor SKM jest wydzielony

          więc nie ma nic na przeszkodzie. Przestań bronić to dziadostwo, bo się ośmieszasz

          • 4 1

        • SKM jest właścicielem tych torów. Czasami wyjątkowo przemieszczają się po nich pociągi PR.

          Ale to tylko w drodze wyjątku. Dlatego żadnego systemu naczyń połączonych nie ma, mądralo.

          • 2 0

        • KOLEJKA ELEKTRYCZNA MA własne torowisko a pociągi dalekobieżne mają swoje wydzielone tory i przystanki,są to: Gdańsk, Wrzeszcz, Oliwa, Sopot, Orłowo, Gdynia.

          • 0 0

      • dureń porównuje metro , do naziemnej kolei... co za palant... (2)

        juz na dzień dobry masa składu jest minimum dwa razy większa... nie mówiąc o budżecie wawy a gdańska... Mogłeś porównać do metra w Nowym Jorku i też byś pewnie uważał że to ok.... hah

        • 2 2

        • Akurat masa pociągu nie jest przeszkodą, bo składy można stopniowo wymieniać na lżejsze.

          • 2 1

        • Ale po co obrażasz? Jakieś kompleksy?

          Co ma wspólnego budżet Warszawy do budżetu Gdańska? Tak samo co ma wspólnego budżet Gdańska i budżet SKM? Chyba coś Ci się pomyliło. Masa składu? Właśnie o to chodzi, ze jak się chce to można osiągnąć normalny czas przejazdu, kupując nowe lekkie pociągi, a nasza skm nic w tym kierunku nie robi. Następnym razem zastanów się zanim zaczniesz obrażać i ujadać.

          • 1 1

      • brawo (1)

        średnia prędkość skm-3miasto wychodzi: 34km/h
        a metra warszawskiego: 36 km/h

        porażająca różnica, naprawdę...
        szczególnie biorąc pod uwagę różnice insfrastrukturalne oraz fakt, że na torach skmki muszą czasami przejechać składy innych przewoźników

        • 1 0

        • ...nic nie musi przejechać, KOLEJKA ELEKTRYCZNA MA WŁASNE TORY tak jak metro warszawskie. Obecnie są wykonywane roboty naprawcze, a właściwie odbudowa nowych torowisk dla pociągów dalekobieżnych i dla tego czasami te pociągi muszą się pogodzić i skrzyżować na tych torowiskach.

          • 0 0

    • Popieram. Berlińskie modraki to wzór do naśladowania. Dlaczego nie można? (1)

      Berlińskie wagony naszej kolei miejskiej miały po 4 drzwi dla pasażerów z każdej strony. Nie było przepaści między podłogą wagonu a peronem. Nie było monstrualnych toalet dla niepełonosprawnych zajmujących pół wagonu. W ogóle żadnych toalet nie było, bo ich nie potrzeba w pociągu zatrzymującym się co 2 minuty. Toalety nie muszą jeździć bez sensu w tę i z powrotem. Mogą być zbudowane przy peronach. Nie było olbrzymich przedziałów służbowych. Maszyniści mieli swoją małą kabinę tuż za przednią szybą i jakoś wystarczała. Dzięki temu i dzięki przemyślanej konstrukcji składy były lekkie, przyspieszały szybko i krótko stały na przystankach bo pasażerowie mogli sprawnia wyjść i wejść. Przejazd z Gdańska do Gdyni zajmował jakieś 32 minuty. W szczycie kolejki kursowały co 6 minut. Od tego czasu minęło 40 lat i oto jaki mamy postęp.

      • 3 0

      • ...przepraszam ale w szycie to już kursowały co trzy minuty, jechała prawie kolejka za kolejką. A normalka była co co 5 minut. Długość kolejki czasami była taka że odstani przedział wagonu nie mieścił się na peronie. Tak było kilkanaście razy na przystanku we Wrzeszczu w kierunku Gdyni.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane