• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM nadal co 10 minut. Lepiej może być w 2014 r.

Krzysztof Koprowski
22 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Od grudnia trudniej będzie wrócić pociągami nocą, a w dzień pojadą nie częściej niż co 10 minut. Od grudnia trudniej będzie wrócić pociągami nocą, a w dzień pojadą nie częściej niż co 10 minut.

W nowym rozkładzie SKM, który wchodzi w życie 9 grudnia, pociągi kursują co 10 minut w szczycie i co 30 minut wieczorami. Nocą pojadą raptem dwa. Lepiej będzie, ale dopiero w 2014 r., po wybudowaniu przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.



Od 9 grudnia pociągi będą kursować z częstotliwością maksymalnie co 10 minut w dni powszednie między godz. 6 a 9:30 oraz między godz. 14 a 18. Wieczorami pociągi pojadą co ok. pół godziny, a nocą uruchomione zostaną zaledwie dwa połączenia (z Gdańska Głównego w kierunku Gdyni o 0:45 i 2:45 oraz z Gdyni do Gdańska: 0:38 i 3:19).

Ten rozkład nie jest specjalną nowością, lecz raczej podtrzymaniem obecnej oferty przewozowej, którą jednak wielu pasażerów krytykuje jako nieadekwatną do potrzeb.

Dlaczego więc SKM nie wraca do częstotliwości 7,5 minutowej w godzinach szczytu, która dawała chociaż namiastkę taktu charakterystycznego dla kolei miejskiej lub metra?

Przyczyny są dwie: remonty oraz oczywiście pieniądze.

- Prace budowlane będą w przyszłym roku prowadzone zarówno na torach SKM, jak i dalekobieżnych należących do Polskich Linii Kolejowych. PKP PLK od nowa zbuduje wiadukt nad al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, po którym poruszają się również pociągi SKM. Ponadto trwać będzie modernizacja przystanków Gdańsk Żabianka-AWFiS oraz Gdańsk Wrzeszcz. Termin ich zakończenia to wrzesień 2013 r. - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu w PKP SKM Trójmiasto.

Co powinno być priorytetem działań Szybkiej Kolei Miejskiej?

Na tym jednak plany budowlane się nie kończą. Za kilka miesięcy ma się rozpocząć budowa nowego przystanku - Gdańsk Śródmieście pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Prace te nie powinny znacząco wpłynąć na ruch pociągów, choć należy pamiętać, że będą wymagały korekty układu torowisk w rejonie Gdańska Głównego.

Dopiero po zakończeniu budowy przystanku Śródmieście, czyli w połowie 2014 r., będzie można powrócić do starego, 7,5 -minutowego taktu, o ile oczywiście znajdą się na to pieniądze. A te pozyskiwane są aż z trzech różnych źródeł. Od grudnia 2011 r. do września br. SKM uzyskała dochód ze sprzedaży biletów w kwocie 69,7 mln zł, z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, z tytułu honorowania ulg ustawowych - 13,5 mln zł oraz z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, w ramach dotacji do przewozów - 16 mln zł (na realizację całego rozkładu 2011/12 zarezerwowano kwotę 19,7 mln zł).

Sumy te być może wydają się spore, ale koszty uruchomienia składów są również liczone w milionach. Oprócz wynagrodzenia dla pracowników (27 mln zł), najwięcej w bieżącym rozkładzie jazdy pochłania... dostęp do infrastruktury kolejowej - 22,3 mln zł oraz opłaty za energię trakcyjną - 20,8 mln zł. 15,1 mln zł wydawane jest na utrzymanie pociągów. Na "pozostałe usługi" wydatkowano 16,7 mln zł.

SKM płaci tak duże sumy za dostęp do torów, gdyż pociągi jadące w stronę Wejherowa, tuż za Rumią Janowo wjeżdżają na torowiska zarządzane przez inną spółkę kolejową - PKP PLK. Choć obie spółki są w tej samej grupie PKP, to korzystając ze swoich usług, muszą sobie płacić. Co gorsza, od przyszłego roku te opłaty wzrosną o 27 procent.

Pomimo wyższych opłat nie wzrośnie natomiast dotacja ze strony Urzędu Marszałkowskiego. Będzie wręcz nieznacznie niższa - zamiast 19,7 mln zł, SKM dostanie na rozkład 2012/13 19,4 mln zł. Będzie to pierwszy przypadek od lat, gdy dotacja nie będzie rosnąć co roku. Wcześniej SKM dostała w latach: 2008/09 15,9 mln zł, 2009/10 - 18,5 mln zł, a w 2010/11 - 19,7 mln zł.

- Kwota przewidziana w rozkładzie jazdy 2012/2013 nie jest kwotą niską. Częściowe ograniczenie liczby połączeń jest spowodowane remontem infrastruktury. Należy przypomnieć, że na odcinku Gdańsk Główny - Tczew wnioski PKP SKM dotyczące uruchomienia pociągów zostały odrzucone przez PKP PLK wskutek braku przepustowości szlaku kolejowego. Dodatkowo nakłada się na to fakt, iż z powodu znaczących podwyżek cen dostępu do infrastruktury, nie możemy sfinansować uruchomienia wszystkich wcześniej zakładanych połączeń od Tczewa po Słupsk - tłumaczy decyzje ws. dopłat Małgorzata Pisarewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Warto zwrócić uwagę, że Szybka Kolej Miejska mimo ograniczonych funduszy, od lat stara się wyjść z bilansem finansowymi "na zero". Przez jedenaście lat funkcjonowania w obecnym statusie prawnym, spółka tylko w 2003 roku osiągnęła wynik ujemny, na co miał wpływ brak dopłat z budżetu państwa do przejazdów ulgowych. W 2008 roku zysk wyniósł 185,2 tys. zł, w 2009 - 238,4 tys. zł, w 2010 - 53,7 tys. zł, zaś w ubiegłym roku - 842,2 tys. zł. Jak zapewniają kolejarze, te niewielkie kwoty idą na realizację projektu modernizacji SKM, czyli remontu taboru i peronów.

Przedstawiciele Szybkiej Kolei Miejskiej zapewniają, że pamiętają o obietnicy sprzed lat i zejściu z częstotliwością do prawdziwej miejskiej kolei-metra, czyli 2-3 minut. Obecnie funkcjonują już niezależne systemy sterowania ruchem kolejowym na stacjach Gdynia Główna, Gdynia Orłowo, Sopot, Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz, a kolejny ma powstać przy stacji Gdańsk Śródmieście. Wówczas w realizacji tego ambitnego celu na przeszkodzie ma stać wyłącznie kwota dofinansowania.

Miejsca

Opinie (198) 7 zablokowanych

  • Czy SKM może zmienić sobie takt?

    Przecież zawierając umowę z Urzędem Marszałkowskim zobowiązuje się do wykonania określonej ilości przejazdów w zamian za dofinansowanie! Czy skoro prawie cały 2012 rok SKM jeździła z rzadziej niż się zobowiązała to rozumiem, że UM cofnął pomniejszył odpowiednio dotacje? Do tego powinien być zapis o spóźnieniach. Moim zdaniem za kurs spóźniony więcej jak 5 minut dofinansowanie się nie powinno należeć. Tylko, że nie pamiętam już kiedy SKM dowiozła mnie na trasie Gdynia - Gdańsk - Gdynia na czas... kiedyś można było zegarek ustawiać według pociągów. Widocznie w ośrodku wypoczynkowym obiad też wychodził raz na 15 a raz za 17.

    • 14 1

  • Jakoś trasę w drugą stronę skracali nie raz. (3)

    Jeszcze nie tak dawno SKM jeździła do ELBLĄGA! Później tylko do Malborka, do Tczewa, bodajże do Pruszcza (mogę się mylić), a dzisiaj jeżdżą max do Gdańska Głównego i co ludzie z tamtej strony nie dali rady? Przesiedli się, ale nadal dojeżdżają do Gdańska, Słupsk tak samo by sobie poradził, nic w przyrodzie nie ginie. Już lepiej żeby jeździły do Pruszcza niż do Słupska, bo np. Gdańsk Orunia to też Trójmiasto i wole żeby oni mieli dostęp do całego trójmiasta, a nie Słupsk.

    • 19 1

    • ale widocznie w okolicach Słupska mieszka ktoś z zarządu tego burdello (1)

      • 8 0

      • Nikt z zarządu tego "burdello" nie jeździ takim syfiastym transportem.

        • 7 0

    • obecnie odcięto całkowicie połączenia na południe

      Prze przynajmniej dwa lata ani jedna SKMka nie ruszy się z Głównego na południe.
      IDIOTYZM!!!

      • 5 0

  • ŻART DLA WYBORCÓW - CZYLI METROPOLIA PAWŁA A. - OCENA NA 5 (14)

    No to doczekaliśmy się prawdziwej metropolii. Mówiąc o niej władze zapomniały o składniku słowotwórczym metropolii - "METRO" - czyli w naszych warunkach SKM.

    No ale przecież będziemy mieli Metropolię, gdyż mamy lub budujemy:
    - Centrum Solidarności - kilkaset milionów
    - tunel pod Wisłą - budowany w drogiej technologii - setki mln pln
    - zbudowany most wantowy - wystarczyłby zwykły tańszy - kolejne mln pln
    - mega stadion - dedykowany dla Bon Jovi i 3 meczy Euro - dla Lechii wystarczyłby większy orlik - mało kto chce na to chodzić
    - kładka na Ołowiankę - rzecz "niezbędna" i nie tania

    A gdzie realizacja podstawowych funkcji miasta (łac civis - obszar cywilizowany):
    - transport publiczny !!!
    - edukacja i przedszkola
    - służba zdrowia
    - uzbrojenie terenu
    - ład urbanistyczny
    - oferta kulturalna (coś innego jak władze w gronostajach)
    - aspekt socjalny

    Proponuję wykupić dla Władz najnowsze wersje SIMCITY - zawsze lepsze to niż zwykły pasjans ... no i może do czegoś zainspiruje.

    I prezydent ocenia siebie na 5 .... bez komentarza.
    Ja również oceniam na 5 ... ale wyłącznie samopoczucie władz

    • 32 2

    • mlotku, SKM jest z Gdyni (13)

      i tam kieruj swoje frustracje

      • 3 6

      • "Młotek" - piękny epitet, tym bardziej że: (2)

        Poniżej umowa Spółki. Tytułem wyjaśnienia SKM jest spółką samorządową w której Gdynia ma 4 krotnie mniejszy udział jak Gdańsk, ale cóż, lepiej rzucić epitetem.

        Pewnie kolega jest elementem napływowym po podstawówce obciążającym wydatki socjalne naszego miasta.

        Udziały w kapitale zakładowym Spółki objęte zostały w następujący sposób:
        1) 119.825 udziałów o wartości nominalnej 500 zł każdy objęła spółka Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
        2) 56.605 udziałów o wartości nominalnej 500 zł każdy zostało przeniesione na Skarb państwa;
        3) 34.000 udziałów o wartości nominalnej 500 zł każdy objęło Województwo Pomorkie;
        4) 42.000 udziałów o wartości nominalnej 500 zł każdy objęła Gmina Miasta Gdańska;
        5) 7.000 udziałów o wartości nominalnej 500 zł każdy objęła Gmina Miasta Sopotu;
        6) 8.600 udziałów o wartości nominalnej 500 zł każdy objęła Gmina Miasta Gdyni;

        • 4 1

        • a siedziba i "derekcja' w Gdyni

          swoją drogą - Gdańsk powinien wypłacić swoje udziały z tej patologii i wydać na coś u siebie.

          • 3 0

        • "kolega" jest mieszkańcem Gdańska, w którym płaci podatki

          od dochodu i nieruchomości

          • 1 1

      • No i jeszcze jedno (dla kolegi machającym młotkiem) (4)

        Miasto Gdańsk zawsze mogło ograniczyć swoje inwestycje w szklane domy i dokonać podwyższenia kapitału w Spółce SKM. Za ułamek swoich wizji mogło stworzyć/poprawić system komunikacyjny całego Trójmiasta co odczuli by wszyscy mieszkańcy a nie wyłącznie 130 osób zatrudnionych w Centrum Solidarności.

        Mogłoby realnie budować Metropolię woków czegoś, co tą Metropolie w pewnym fragmencie by tworzyło.

        • 5 4

        • a dlaczego Gdańsk (jego mieszkańcy) mają dopłacać do wygody reszty trójmiasta i okolic? (3)

          kolejne roszczenia? Gdańsk ma u siebie tramwaje, w które zainwestował i de facto skm jest mu obojętna. Niech się wreszcie gdynia i reszta dołoży!a nie tylko korzystać za free

          • 5 3

          • Ale nikt się nie dokłada. (2)

            Gdańsk chciał to kupił, przecież nie musi nic dokładać, tu nie chodzi właśnie o jednorazowy zastrzyk gotówki jakim jest zakup akcji, chodzi o to żeby ta spółka przynosiła zysk na co dzień! Dlatego kupno akcji do dobrowolna inwestycja każdego z miast.

            • 0 2

            • nooo, cwaniactwo popłaca (1)

              vide Gdynia

              • 3 2

              • Co za brednie, jakie cwaniactwo?

                Kiedy SKM było uwalnianie spod skrzydeł PKP, nikt nie był zmuszany do kupna akcji, każdy brał ile chciał, Gdańsk wziął tyle bo Adamowicz chciał zrobić na tym interes! Jak się okazało interes to marny, a kasa poszła i szybko jej z SKM-ki nie wyciągną. A tacy frustraci jak Ty obwiniają innych że też nie utopili tam pieniędzy na nie wiadomo ile lat.

                • 0 4

      • TYTUŁEM WYJAŚNIENA O ROLI CENTRUM METROPOLI - GDAŃSKU (4)

        Tytułem Wyjaśnienia:
        1. Gdańsk jest największą gminą miejską w całym pasie miast-gmin wokół Zatoki Gdańskiej
        2. Gdańsk w naturalny sposób powinien integrować samorządu i być centrum takiej Metropolii - nie tylko poprzez urządzanie Jarmarku Św. Dominika
        3. Kluczowe dla bycia Metropolią i jej wzrostem są między innymi kwestie transportowe, stąd powinien kontrolować rozwój transportu w całym obszarze.
        4. Wydajny transport dowożący tysiące ludzi/pracowników z terenów wokół do tzw. Centrum Metropolii (Gdańska) spowodowałby dwie podstawowe rzeczy:
        - wzrost ilości wyprodukowanych dóbr (rozumianych również jako usługi)
        - co za tym idzie wzrost przychodów z podatków
        5. Nigdzie nie jest poza tym powiedziane, że dobrze zmodernizowana kolej nie mogłaby być rentowna, dodatkowo zapewniając rozwój Gdańska jako Metropolii
        6. Bez komunikacji kolejowej nie ma co marzyć o rozwoju - wystarczy popatrzeć na sprawdzone wzorce w innych miastach Europy - nawet tzw. Środkowej
        7. Obecna sieć transportu drogowego już dawno przekroczyła granice przepustowości.
        8. No i raczej ... nie dam się przekonać, że Centrum Solidarności to lepiej wydana kasa.

        • 2 3

        • wracaj do swojej pasożytniczej wioski buraku

          • 2 4

        • Ad8 - ECS podnosi atrakcyjność turystyczną Gdańska (2)

          a Gdańsk nie ma obowiązku sponsorować okolicznym pasożytom infrastruktury i dogodnego dojazdu. Niech się dołożą

          • 4 5

          • Gadaj z d*pą a Cię o*ra. (1)

            Czy wy w końcu pojmiecie, że Gdańsk nie kupił akcji SKM żeby ratować trójmiasto, albo dlatego że ma gest. To była chybiona inwestycja Adamowicza! Nie pierwsza i nie ostatnia tak swoją drogą. On chciał zrobić na tym interes, myślał że stworzy swoją kolejkę i będzie trzepał mamone, a tak w cale nie jest SKM przynosi straty i przez najbliższe 20 lat nie zapowiada się żadna zmiana, tak więc po prostu utopił wasze (Gdańszczan) pieniądze na długie, długie lata. Gdynia nie kupiła prawie nic i chwała jej za to! Zamiast robić szemrane interesiki, widzieli że to wyrzucenie pieniędzy w błoto.

            • 2 3

            • tylko gdynia i oklolice najbardziej z niej korzystają

              nic nie płacąc za to

              • 2 1

  • Do Pana Marcina Głuszka dyrektora ds. marketingu (2)

    Tak śledzę Pana wypowiedzi dotyczących funkcjonowania SKM to odnoszę wrażenie że za każdym razem mówi Pan co innego. Raz że będzie lepiej a za chwilę co innego.

    Marketing, a w zasadzie bycie dyrektorem działu marketingu to tak jak bycie dyrektorem chyba działu "ŚCIEMNIANIA"

    • 22 0

    • Głuszek to dyletant (1)

      nie ma pojecia o marketingu, tak jak prezes SKM o zarządzaniu. Ale jak dwóch idi..ów jest to co się dziwić

      • 4 0

      • w matematyce "minus" i "minus" daje "PLUS"

        pewnie tutaj też tak miało być... ale w SKM prawa nauki nie działają

        • 0 0

  • Zamiast do Słupska oddajcie kursy do Pruszcza. (2)

    Mamy dosyć linii 200, 205, 207 i 232, chcemy z powrotem SKM. To samo mieszkańcy Oruni i Lipiec. Jeździ to do Słupska a do Pruszcza już nie.

    • 19 5

    • Dodajmy że Pruszcz Gdański jest współwłaścicielem SKM. (1)

      Zabawne, bo SKM tam nawet nie kursuje, w drugą stronę ostatnim współwłaścicielem jest Rumia. SKM DLA PRUSZCZA NIE DLA SŁUPSKA!

      • 10 0

      • Rumia - Gdansk (zero opłat za plk)

        Wejherowo - Pruszcz (95% pasażerów)

        precz z zarządem SKM!

        • 4 0

  • Jak to jest, że... (1)

    na całym świecie kolej to żyła złota, kolejki miejskie to w ogóle jeżdżące skarbonki, tylko u nas trzeba do interesu dopłacać? Nie rozumiem, 75% pociągów jest wypchane po brzegi, gdzie są pieniądze ja się pytam? Może niech przejmie to jakiś prywaciarz? Od razu się okażę że jednak można puścić pociąg co 3 minut, starczy pieniędzy na nowe składy, a kontrola biletów może odbyć się w kulturalny sposób?

    • 27 2

    • prawda

      kolejki są prawie zawsze zapchane gdy jeżdżę, a jeżdżę dość często, nie widzę takich przypadków aby ktoś jeździł na gape. Bilety nie sa aż takie tanie. Wiec o co chodzi ?

      • 0 0

  • SKM = Syf Kiła (i) Mogiła

    Taka prawda.

    • 18 0

  • SKANDAL. I tyle

    Jak możnaby zastrajkować, żeby SKM cokolwiek to zmienilo.. nie wiem :( brak mi słów..

    • 9 0

  • WIECIE JAKIE JEST ROZWIAZANIE ! NALEZY WPROWADZIC KONKURENCJE Z NIEMIEC I AUSTRII ,,,,powaznie ! (1)

    Nalezy do trojmiasta sprowadzic konkurencje do obslugi tej trasy . Proponuje koleje Niemiec i Austrii i niech oni zajma sie trasa SKM a najlepiej niech przejma SKM . W Niemczech 100 letnie wagony wygadaja dzis lepiej niz nasze . Mysle ze konkurencja by pokazala ze dzisiejsze problemy Skm i wysokie oplaty to zwykle oszustwo, nieudolnosc oraz nadmiar administracji i roznych wymowek. Niemcy i Austriacy by Skm dal szybko kopa w D. i pokazali co to jest zdrowy swiat koleji .

    • 15 3

    • taa

      konkurencja już się nie może doczekać...

      • 2 0

  • I gdańsk promuje komunikacje miejśką jako alternatywe dla samochodu (5)

    Jakoś wole jechać swoim autem niż jechać w smrodzie ścisku komunikacją miejską.

    • 16 2

    • ale to nie gdańsk zarządza tym dnem (4)

      tylko gdynia

      • 2 4

      • Gdynia? Chyba jednak Gdańsk. (3)

        Zarządza właściciel, a nie miasto/miejsce gdzie znajduje się siedziba spółki. SKM jest z Gdyni, ale największym współwłaścicielem w naszym regionie jest Gdańsk.

        • 4 4

        • czyli zarządza Warszawa?

          i tu twoja denna teoria się sypie...

          • 3 2

        • (1)

          niestety nie. zobacz ich BIP. i pomyśl.

          to typowy syf postkomunistyczny, z którym nic sie nie da zrobić, z powodu rozproszonej odpowiedzialności

          • 8 0

          • No tak, ale właścicielem na pewno nie jest Gdynia.

            Gdańsk również nie bardzo, bo Gdańsk po prostu utopił w SKM niepotrzebnie masę pieniędzy których szybko nie odzyska.

            • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane