• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM nadal co 10 minut. Lepiej może być w 2014 r.

Krzysztof Koprowski
22 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Od grudnia trudniej będzie wrócić pociągami nocą, a w dzień pojadą nie częściej niż co 10 minut. Od grudnia trudniej będzie wrócić pociągami nocą, a w dzień pojadą nie częściej niż co 10 minut.

W nowym rozkładzie SKM, który wchodzi w życie 9 grudnia, pociągi kursują co 10 minut w szczycie i co 30 minut wieczorami. Nocą pojadą raptem dwa. Lepiej będzie, ale dopiero w 2014 r., po wybudowaniu przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.



Od 9 grudnia pociągi będą kursować z częstotliwością maksymalnie co 10 minut w dni powszednie między godz. 6 a 9:30 oraz między godz. 14 a 18. Wieczorami pociągi pojadą co ok. pół godziny, a nocą uruchomione zostaną zaledwie dwa połączenia (z Gdańska Głównego w kierunku Gdyni o 0:45 i 2:45 oraz z Gdyni do Gdańska: 0:38 i 3:19).

Ten rozkład nie jest specjalną nowością, lecz raczej podtrzymaniem obecnej oferty przewozowej, którą jednak wielu pasażerów krytykuje jako nieadekwatną do potrzeb.

Dlaczego więc SKM nie wraca do częstotliwości 7,5 minutowej w godzinach szczytu, która dawała chociaż namiastkę taktu charakterystycznego dla kolei miejskiej lub metra?

Przyczyny są dwie: remonty oraz oczywiście pieniądze.

- Prace budowlane będą w przyszłym roku prowadzone zarówno na torach SKM, jak i dalekobieżnych należących do Polskich Linii Kolejowych. PKP PLK od nowa zbuduje wiadukt nad al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, po którym poruszają się również pociągi SKM. Ponadto trwać będzie modernizacja przystanków Gdańsk Żabianka-AWFiS oraz Gdańsk Wrzeszcz. Termin ich zakończenia to wrzesień 2013 r. - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu w PKP SKM Trójmiasto.

Co powinno być priorytetem działań Szybkiej Kolei Miejskiej?

Na tym jednak plany budowlane się nie kończą. Za kilka miesięcy ma się rozpocząć budowa nowego przystanku - Gdańsk Śródmieście pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Prace te nie powinny znacząco wpłynąć na ruch pociągów, choć należy pamiętać, że będą wymagały korekty układu torowisk w rejonie Gdańska Głównego.

Dopiero po zakończeniu budowy przystanku Śródmieście, czyli w połowie 2014 r., będzie można powrócić do starego, 7,5 -minutowego taktu, o ile oczywiście znajdą się na to pieniądze. A te pozyskiwane są aż z trzech różnych źródeł. Od grudnia 2011 r. do września br. SKM uzyskała dochód ze sprzedaży biletów w kwocie 69,7 mln zł, z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, z tytułu honorowania ulg ustawowych - 13,5 mln zł oraz z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, w ramach dotacji do przewozów - 16 mln zł (na realizację całego rozkładu 2011/12 zarezerwowano kwotę 19,7 mln zł).

Sumy te być może wydają się spore, ale koszty uruchomienia składów są również liczone w milionach. Oprócz wynagrodzenia dla pracowników (27 mln zł), najwięcej w bieżącym rozkładzie jazdy pochłania... dostęp do infrastruktury kolejowej - 22,3 mln zł oraz opłaty za energię trakcyjną - 20,8 mln zł. 15,1 mln zł wydawane jest na utrzymanie pociągów. Na "pozostałe usługi" wydatkowano 16,7 mln zł.

SKM płaci tak duże sumy za dostęp do torów, gdyż pociągi jadące w stronę Wejherowa, tuż za Rumią Janowo wjeżdżają na torowiska zarządzane przez inną spółkę kolejową - PKP PLK. Choć obie spółki są w tej samej grupie PKP, to korzystając ze swoich usług, muszą sobie płacić. Co gorsza, od przyszłego roku te opłaty wzrosną o 27 procent.

Pomimo wyższych opłat nie wzrośnie natomiast dotacja ze strony Urzędu Marszałkowskiego. Będzie wręcz nieznacznie niższa - zamiast 19,7 mln zł, SKM dostanie na rozkład 2012/13 19,4 mln zł. Będzie to pierwszy przypadek od lat, gdy dotacja nie będzie rosnąć co roku. Wcześniej SKM dostała w latach: 2008/09 15,9 mln zł, 2009/10 - 18,5 mln zł, a w 2010/11 - 19,7 mln zł.

- Kwota przewidziana w rozkładzie jazdy 2012/2013 nie jest kwotą niską. Częściowe ograniczenie liczby połączeń jest spowodowane remontem infrastruktury. Należy przypomnieć, że na odcinku Gdańsk Główny - Tczew wnioski PKP SKM dotyczące uruchomienia pociągów zostały odrzucone przez PKP PLK wskutek braku przepustowości szlaku kolejowego. Dodatkowo nakłada się na to fakt, iż z powodu znaczących podwyżek cen dostępu do infrastruktury, nie możemy sfinansować uruchomienia wszystkich wcześniej zakładanych połączeń od Tczewa po Słupsk - tłumaczy decyzje ws. dopłat Małgorzata Pisarewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Warto zwrócić uwagę, że Szybka Kolej Miejska mimo ograniczonych funduszy, od lat stara się wyjść z bilansem finansowymi "na zero". Przez jedenaście lat funkcjonowania w obecnym statusie prawnym, spółka tylko w 2003 roku osiągnęła wynik ujemny, na co miał wpływ brak dopłat z budżetu państwa do przejazdów ulgowych. W 2008 roku zysk wyniósł 185,2 tys. zł, w 2009 - 238,4 tys. zł, w 2010 - 53,7 tys. zł, zaś w ubiegłym roku - 842,2 tys. zł. Jak zapewniają kolejarze, te niewielkie kwoty idą na realizację projektu modernizacji SKM, czyli remontu taboru i peronów.

Przedstawiciele Szybkiej Kolei Miejskiej zapewniają, że pamiętają o obietnicy sprzed lat i zejściu z częstotliwością do prawdziwej miejskiej kolei-metra, czyli 2-3 minut. Obecnie funkcjonują już niezależne systemy sterowania ruchem kolejowym na stacjach Gdynia Główna, Gdynia Orłowo, Sopot, Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz, a kolejny ma powstać przy stacji Gdańsk Śródmieście. Wówczas w realizacji tego ambitnego celu na przeszkodzie ma stać wyłącznie kwota dofinansowania.

Miejsca

Opinie (198) 7 zablokowanych

  • nocne ?

    Super,obecnie są dwa "nocne" pociągi o 00.10 albo 5 z minutami ! (mowa o Gdyni)

    • 1 0

  • Marzę o czasach... (11)

    ...kiedy SKM upadnie i wejdzie jakiś niemiecki przewoźnik. Będzie czysto i punktualnie, pociągi będą jeździć co 5min. i w dodatku będzie się to opłacać. SKM na w nosie pasażerów.

    • 245 38

    • poczekaj aż wszystko wyremontuja (4)

      I zmodernizuja składy, będziesz miał prywatyzacje.

      • 10 11

      • myslisz, ze Niemcy się połaszą na ten złom? nawet po "remoncie"? (3)

        tam nie wywalają kasy na rzeźbę w g@wn1e

        • 15 2

        • pijesz do infoboxu w Gdyni? :>

          • 0 0

        • nie bój, nie bój, jak wyremontują tory, nagle przyjdzie "inwestor"

          który przejmie po kosztach firmę, która w ciągu 3 lat zacznie być dochodowa

          • 21 0

        • niemcy płacą za wszystko

          Całą UE finansują. To co tam skm. Na tym można jeszcze zarobić.

          • 5 3

    • i w tej samej cenie? :)

      I bilet najtańszy będzie kosztował 20 zł :)

      • 2 2

    • była na to szansa

      pamiętam, że chyba z 10 lat temu francuska duża firma transportowa Connex (dzisiaj Veolia Transport) chciała kupić SKM, ale PKP zaproponowało zaporową cenę i od transakcji odstąpiono.

      • 4 0

    • czysto?

      Będzie czysto jak sami pasażerowie będą o to dbać. Co z tego, że powstają nowe ładne przystanki SKM, nowe składy jak zaraz wszystko jest upaćkane. I nie potrafimy posprzątać po sobie.

      • 16 2

    • a placic wtedy bedziesz 3x drozej (1)

      zobacz ile kosztuje przejazd w Niemczech, i nie tlumacz ze tam zarabia sie wiecej to i bilet moze byc drozszy, pewnych realiow ekonomicznych przeskoczyc sie nie da

      • 3 13

      • przynajmniej będę wiedział za co płacę

        • 14 0

    • Po co szukać za granicą? SKM WARSZAWA!

      youtube.com/watch?v=noogXKHDHkc

      Bardzo dobre porównanie naszych trójmiejskich składów i składów skm Warszawa, dodajmy że to film z roku 2011. Można? Można!

      • 10 1

  • a gwizdajcie sie (3)

    co za numer... z Gdyni do Wejherowa między 23.40 a 5.30 nie ma żadnego pociągu... REWELACJA!

    Co Wasz rozkład to gorszy... zajmijcie się lepiej krzyżówkami...bo układanie rozkladow Was przerasta

    • 10 1

    • Poperam ostro,kogos popier...

      • 0 0

    • komu potrzebny pociąg do w-wa o 2 w nocy ??? tak szczerze komu ??? (1)

      kilku normalnym przypadkowym osobom... a reszta to złodziej i trole

      • 0 6

      • KOMU?

        widać, że nigdy nie jechałeś skmką nocną do Wejherowa. Tłumów jak w godzinach szczytu może nie ma, ale mimo wszystko skład pusty nie jeździ. Poza tym jak do domu mają wrócić osoby pracujące do 24, czy 1 w nocy? Nie wszyscy kończą o 16. To jest kpina, i tyle.

        • 3 0

  • Proponuję, by

    kolejki jeździły co 30 minut, w nocy wcale nie jeździły i składały się z jednego segmentu.
    Wtedy dopiero zarząd SKM będzie miał oszczędności...

    • 3 0

  • smutna opinia (8)

    Straszna Kolej Miejska: powolna, brudna, zatłoczona. jeżdżą nią tylko ci, którzy muszą: uczniowie, nieudacznicy, starcy i biedota. Lumpy roznoszą robactwo, więc naprawdę nie lubię jeździć tą kolejką, ale muszę...

    • 83 103

    • A Ty kim jesteś ? ;) (2)

      niesprawidliwie uogólniasz i obrażasz pasażerów kolei. Jeżdżą tez ludzie, którzy nie chcą wszędzie pchać się śmierdzącym blaszakiem, tkwić w korkach i martwić o miejsca do zaparkowania. Nie jest powolna, zatłoczona rzadko. Też nie zawsze taka brudna.

      • 32 25

      • nie smutna, ale głupia

        Jeżdżą też ci, których nie stać na paliwo czy na bilety za parkowanie licząc w skali miesiąca. Szczególnie mowa o tych spoza Trójmiasta, którzy dojeżdżają do Gdyni, Sopotu albo do Gdańska do pracy

        • 0 0

      • nie wiem o jakiej SKM piszesz, na pewno nie tej z Gdyni

        bo ona jest właśnie strasznie wolna, koszmarnie brudna i o zatrważająco niskim standardzie technicznym. Jedyna jej zaleta - jej przebieg jest wygodny

        • 25 6

    • a ja lubię jeżdzić skm

      No patrz a ja nie jestem ani biedak ani nieudacznik ani uczeń ani starzec tym bardziej a koleją jeżdżę bo i tak jestem szybciej,niż miałbym się wlec w korkach.Gazetkę sobie mogę poczytać,pogapić się przez okno i jest fajnie.No ale ja pracuję blisko skm i mieszkam w centrum Gdyni,więc mam łatwiej.Nie wyobrażam sobie codziennie przepychać się samochodem.

      • 1 1

    • Nieudacznik

      Zle sie podpisales!czemus biedny?Bos glupi!Czyli NIEUDACZNIK!

      • 2 2

    • baran.

      • 2 3

    • (1)

      Do jakiej " kategorii" z wyżej wymienionych się zaliczasz ?

      • 2 11

      • przeież napisał, że biedak

        jw.

        • 12 3

  • Pytanie do znających

    Proszę o wyjaśnienie, SKM najczęsciej konczy bieg w Gdańsku Głównym, co ma budowa nowego przystanku Śródmieście gdzie ciąg ul. Armii Krajowej jest oddalony o ok. 1 km.Proszę na serio ponieważ nie jestem z Gdańska .

    • 2 0

  • Wystarczy spojrzeć na rozkład,żeby się przekonać,że kolejki kursują z częstotliwością co 10 min pomiędzy 5.44 a 8.44, a nie jak podaje autor artykułu - pomiędzy 6 a 9.30, potem odjeżdżają co 14-16 min!!I nie jest to ta sama propozycja co dotychczas, bo ok. godz. 9 wypada co druga kolejka...nie wspomnę,że niektóre odjeżdżają przed czasem,więc jeśli kolejka ucieka, to czekasz na następną kolejne 15 min!!Jedyny transport z Sopotu do Gdańska, a częstotliwość kursowania gorsza niż kiedykolwiek!!!

    • 2 0

  • NAJ GORZEJ JEST ŻE W 2013 ROK BILET BĘDZIE DROŻEJ!!!

    Ludzie, uciekajcie stąd!.

    • 1 0

  • Ha,ha,ha,ha,ha, ale bzdura!: ´´Lepiej będzie, ale dopiero w 2014 r., po wybudowaniu przystanku SKM Gdańsk Śródmieście´´

    UCIEKAM STĄD DO JAKIŚ NORMALNIE KRAJU!.

    • 3 0

  • (19)

    a w nocy na piechotę....

    • 296 2

    • XXI wiek, środek europy??

      Trójmiasto- 742 432 ludności, powierzchnia- 414,38km², gęstość zaludnienia- 1791,67osób/km², liczba nocnych pociągów- 2!!!!! CO TO K...A JEST PYTAM SIĘ? Taksówki najdroższe w Polsce i fikcyjna nocna "komunikacja" witamy w kolebce solidarności, mieście z morza i marzeń,mieście Euro 2012, uzdrowisku Sopot, europejskiej stolicy kultury, polskim oknie na świat....

      • 1 0

    • w nocy nie powinny jezdzic (12)

      W nocy SKM woza powietrze.

      • 2 64

      • To nic dziwnego. Metra w wielkich miastach Europy są na noc zamykane, np. w Paryżu (3)

        • 3 14

        • W Moskwie również. o 1.00 w nocy.

          • 0 0

        • hahaha

          hahaha chyba w Paryżu w życiu nie byłeś

          • 4 1

        • Normalnie są nocne linie, np. w Berlinie.

          • 13 1

      • W nocy SKM woza powietrze.

        Pijanych studentów oraz śmierdzących bezdomnych,oczywiście za darmo

        • 6 9

      • nigdy nocną kolejką nie jechałeś człecze (5)

        inaczej byś takich bzdur nie wypisywał

        • 60 2

        • (4)

          w Wawie nocne tramwaje (tramwaje dzialaja cala dobe!) sa krotsze. skm w nocy mogla by byc krotsza. mogli by nawet wpuscic tam maly szynobus. ale powinni jezdzic do 15 minut w srodku nocy. a co 3 w szczycie. i SKM nie powinna byc osobnym bytem, ZKM i ZTM tez nie, to powinien byc jeden bajzel.

          • 24 1

          • (2)

            W Warszawie kolejki w nocy w ogóle nie kursują. Ostatni z Wschodniej do Otwocka odjeżdża ok 23. Wawa w nocy to totalna wiocha komunikacyjna.

            • 6 1

            • sama Warszawa może nie, ale dojazd do miasteczek okolicznych po 23 to rzeczywiście dramat.

              • 2 1

            • tiaaa, metro i tramwaje i autobusy też nie jeżdżą w nocy...

              • 2 0

          • 15 to może trochę przesada

            Ale z resztą w pełni się zgadzam. Co pół godzinny w weekendy skmka i ztm powinny jeździć! Nawet jak się człowiek spóźni, to te 25min można jakoś przeczekać, czego o 2h powiedzieć nie można.

            • 24 3

      • to może godzinę policyjną wprowadzić?

        Będzie nic

        • 28 1

    • taksy zarobią ;]

      • 1 0

    • Dlaczego po prostu... (1)

      Tego nie zlikwidują??

      • 31 7

      • lepiej miało już być w 2002

        więc proszę mnie nie rozśmieszać

        • 37 1

    • SKM nie chce prowadzić nocnych kursów bo na nich traci.

      Ale jest to spowodowane tylko i wyłącznie chorym systemem sprzedaży biletów, nie raz zdarzyło mi się wsiąść nocą np. w Gdańsku Głównym i dojechać aż do Gdyni Redłowa, stojąc ciągle w kolejce po bilet, czyli w rezultacie nie kupując go.

      • 35 1

    • chodziło się

      Wspomnienia się odkurzy, lepiej dla zdrowia

      • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane