• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi na linii PKM co 15 minut. Bilet za 3,5 zł

Maciej Naskręt
23 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Pierwszy szynobus dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej


Już oficjalnie: pociągi PKM będą kursowały co 15 minut między Wrzeszczem, lotniskiem i Osową. W tym roku będzie tylko 10 kursów dziennie do Gdyni - rano i wieczorem. Pierwszy pociąg z Wrzeszcza do Kartuz w październiku. Bilet na PKM w obrębie jednego miasta będzie kosztował 3,5 zł, a całe Trójmiasto będzie można pokonać za 6 zł.



W czwartek władze samorządu województwa, Szybkiej Kolei Miejskiej, spółki PKM i PKP PLK przedstawiły założenia dla ruchu kolejowego na 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Wszyscy podkreślają, że ułożenie rozkładu było trudnym zadaniem. Dlaczego?

- Włączamy się z nową linią - PKM - do szlaków istniejących - we Wrzeszczu i w Rębiechowie. Tam od wielu lat prowadzony jest ruch kolejowy. Zarządca tych tras - spółka PKP PLK - musi tam dla nas znaleźć miejsce - mówi Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego.
Pociągi na tory wyjadą na początku września.

- Koncentrujemy się teraz na dwóch okresach: od 1 do 30 września i od 1 października do 12 grudnia - mówi Bartłomiej Buczek, członek zarządu PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, która będzie wozić pasażerów po nowej linii.
- Jest to spowodowane głównie pracami na torach. Między Wrzeszczem a centrum do 30 września z ruchu będzie wyłączony jeden tor linii PKP PLK. Natomiast do grudnia potrwają prace na linii 201 w Wielkim Kacku. Tam ruch do tego czasu będzie prowadzony jednym torem - dodaje.
Konferencja na temat założeń rozkładu jazdy pociągów na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Konferencja na temat założeń rozkładu jazdy pociągów na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Jak pojedziemy PKM-ką do 30 września?

I tak, 1 września po linii PKM pojadą 72 pary pociągów wyłącznie między Wrzeszczem a Osową. Będą jednak wyjątki od tej zasady. Pierwszych pięć porannych składów rozpocznie przewóz z Gdyni do Wrzeszcza. Drugi wyjątek to ostatnie pięć kursów z Wrzeszcza. Te pociągi pojadą do Gdyni, by można było dokonać serwisu w nocy.

Nie będą wtedy kursować pociągi do Kartuz, ani do centrum Gdańska. Składy po linii PKM w dni powszednie mają kursować co 15 minut.

Kursowanie po 1 października

Szynobusy z i do Gdańska Głównego i Kartuz pojadą od 1 października. Pociągi z centrum będą kursowały co 60 minut. Nie będzie jednak połączenia Gdańsk Główny - Kartuzy. Do tego miasta będzie można dojechać z Wrzeszcza. SKM zakłada, że takich pociągów będzie 17. 50 składów będzie poruszać się wtedy między Osową a Wrzeszczem.

Wyjątkiem będzie, tak jak we wrześniu, pierwszych pięć porannych składów, które rozpoczną przewóz w Gdyni i pojadą do Wrzeszcza przez Osowę, a także pięć ostatnich kursów wieczornych z Wrzeszcza do Gdyni - także w tym przypadku składy pojadą przez Osowę.

Co ważne, w ciągu dnia nie będzie kursów z Wrzeszcza do Gdyni przez lotnisko.

Wszystkie te założenia zostaną przedstawione właścicielowi torów między Gdańskiem i Zaspą oraz między Gdynią i Kartuzami - spółce PKP PLK. Rozkład wejdzie w życie tylko po zgodzie ze strony tej spółki.


Rozkład jazdy

Pierwszy pociąg na tory PKM będzie wyjeżdżał z Gdyni o godz. 4:20 i dojeżdżał do Wrzeszcza 5 minut po godz. 5. W drugą stronę rano pierwszy szynobus ruszy o 5:15, a w Osowej zamelduje się o 5:39.

Wieczorem natomiast ostatni pociąg z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni pojedzie o godz. 23:00, a na miejscu powinien być 15 minut przed północą. Z Osowy do Wrzeszcza ostatni skład pojedzie o 22:36.

Warto nadmienić, że na lotnisku ląduje wiele samolotów po godz. 23. Jak wtedy podróżni dotrą do Gdyni?

- Doskonale wiemy, że po zakończeniu kursowania PKM lądują jeszcze samoloty pasażerskie. Niemniej nie znamy jeszcze oczekiwań tych podróżnych. Sytuacji będziemy się przyglądać i w razie potrzeby reagować - mówi Ryszard Świlski.
Ceny biletów

Zmieni się obowiązująca taryfa w pociągach SKM. 3,50 zł zapłacą ci, którzy kupią bilet miejski, pozwalający poruszać się liniami SKM i PKM w obrębie jednego miasta. Podobna cena za bilet będzie obowiązywać w Gdyni - na trasie od Cisowej do Orłowa i dodatkowo do stacji Gdynia Wielki Kack.

Dziś taki bilet na linii SKM kosztuje 3 zł.

Miesięczny bilet na jedno miasto ma kosztować 84 zł, a na całe Trójmiasto - 120 zł.

Dla wszystkich wspomnianych ofert obowiązywać będą ulgi - ustawowe lub handlowe.

Opinie (404) 5 zablokowanych

  • Nie daj panie żeby tworzyć w Trójmieście jeszcze jedna linię kolei miejskiej...

    trzeba będzie tworzyć kolejną firmę, zarząd, budować biurowiec, tworzyć oddzielne bilety... szkoda że nigdzie na świecie tak nie ma tylko u Nas.

    Polska to powoli będzie druga Grecja, miliony urzędników, emerytów i rencistów oraz garstka która będzie to wszystko utrzymywać.

    • 69 1

  • Godzinę z Gdyni do Wrzeszcza? (6)

    Dziękuję, nie skorzystam.

    • 44 4

    • jeszcze na ich grafikach...

      ze strony internetowej jest informacja że czas przejazdu miał wynosić 35 minut, co się z tym stało? Przystanków od Osowy jak na lekarstwo, a oni będą mulić na tym nie aż tak bardzo długim odcinku?

      • 6 0

    • Ales ty glupi. Kto cie zmusza do jezdzenia naokolo

      • 5 4

    • (3)

      Jeżeli jedzieś z centrum Gdynie, to przecież od tego jest stara linia SKM. Jeżeli z Karwin (zakładając, że masz blisko przystanek), to pewnie pojedziesz nową linią.

      • 1 3

      • Ale jeżeli mieszkasz np. na Jasieniu... (2)

        to do Gdyni lepiej PKM, niż najpierw 30 minut autobusem, a potem SKM. Dlaczego ktoś uważa, że PKM z Gdyni to głównie ma służyć dojazdowi do lotniska, ja tam bym chciała jeździć z Gdańska do Gdyni i odwrotnie do pracy. Ale myślałam, ze to potrwa krócej niż 45 minut.

        • 10 2

        • bo to sa trolle - nie rozumieją idei PKM

          choć obawiam sie że ani wojewoda, ani PKM, ani PLK czy SKM tez chyba nie do końca zrozumiały PO CO ma być PKM - pomijam sama nazwę, która jest jednoznaczna

          • 1 4

        • z jasienia do Gdyni

          też się da :)

          • 1 0

  • Bilety (7)

    Mieszkam od urodzenia w Trójmieście a mimo to muszę się na prawdę skupić i poświecić dużo czasu, żeby wiedzieć jaki bilet kupić jak chce dojechać w dane miejsce...
    Możnaby napisać sporych rozmiarów książkę, będąca jedynie wykazem dostępnych biletów w trójmiescie. W Gdyni inne bilety, w Gdańsku inne, w każdym z tych miast jeszcze po kilka lub kilkanaście wariantów biletów. Do tego dochodzi skm, pr, zupełnie inne ulgi na autobus i koleje aglomeracyjne, bilety metropolitalne całkowicie obok tego wszystkiego wprowadzające tylko kolejna taryfę do pogubienia się w tym wszystkim... Ciekawe, moze gdyby to zgloscic to Trójmiasto dostałoby rekord guinessa za najwieksza ilość dostępnych biletów na komunikacje miejska.

    I żaden "ekspert" nie będzie wmawiał, ze utworzenie jednego zarządu i jednej systemu biletowego będzie kosztowało więcej w sumie niż taka ilośc zarządów, każdy z prezesem zarabiającym 10x więcej niż przeciętny pracownik. No chyba ze ich pensje są liczone jako zysk, wtedy moze rzeczywiście tak byc

    • 117 1

    • Gdańsk światowa stolica absurdów

      no bo wiadomo jaki prezydent takie miasto

      • 16 2

    • Tym samym

      masz odpowiedź na pytanie, dlaczego nie chcą utworzyć takiego jednego zarządu i jednego systemu biletowego.

      • 16 1

    • dokładnie

      cięzko sie połapac w cenach taryfach itd itp tak jakby nie mógł ktos coś prostego nieskomplikowanego dla pasażera wymyslec

      • 15 1

    • (1)

      Dodam jeszcze,że w Sopocie trzeba wiedzieć, czy kupić bilet na na autobus gdański czy gdyński, sopockich jako takich nie ma, np.na 185 lub 187 gdyński, ale już na 122 czy 117 gdański. Skąd np turysta ma to wiedzieć?

      • 14 2

      • Tak samo Rumia: jedziesz R to bilet w Gdyni na posp, poza granica Gdyni normalny, z przekroczeniem granicy tez inaczej, 173 tez inny juz bilet bo autobus nie jest "pospieszny", w samej Rumii jeszcze autobus nr 9 (to juz sam nie wiem jakie tam są bilety)... Ja nie jestem w stanie się w tym połapać a turysta nie ma najmniejszych szans, a jeszcze jak nie jest Polakiem... Niech lepiej wynajmie sobi samochód bo bez sensu jeździć komunikacja miejska.

        • 11 1

    • Jedyne rozwiązanie to skarga do właściwej instytucji na nieuzasadnione podnoszenie cen biletów mimo deflacji i inne praktyki monopolistyczne oraz udokumentowaną zmowę cenową przewoźników i urzędów w Trójmieście. Można się też równocześnie domagać by ogłoszono przetarg na przewoźnika na całe Trójmiasto gdzie głównym wymogiem będzie oferta taniego wspólnego biletu.

      • 0 0

    • A ja mam iloraz inteligencji ciut poniżej 100.

      I problemy z czytaniem ze zrozumieniem. Mimo to, nigdy nie miałem problemu z połapaniem się w kwestii biletów. Po prostu, trzeba wiedzieć, że to różne miasta.

      • 0 0

  • Bilet okresowy SKM vs PKM (5)

    Ciekawe czy bilet okresowy na SKM (od Gdańska Gł. do Gdyni Gł.) będzie również honorowany w PKM...

    • 37 0

    • dobre pytanie, a z Wrzeszcza do Gdyni Głównej? (4)

      chyba jeszcze liczba kilometrów musi się zgadzać, a PKMem jest dalej

      • 5 0

      • Dobra, wszystko zależy od liczby kilometrów... (3)

        To zakładamy, że posiadam bilet okresowy na PKM (od Gdańska Gł. do Gdyni Gł.) - więcej kilometrów. Czy zatem bilet PKM będzie honorowany w SKM? Ciekawe, bo jeżdżąc na tej trasie codziennie fajnie byłoby mieć alternatywę na wypadek awarii itd. Zastanawia mnie czy jest jakiś plan w tym temacie, czy za jakiś czas będziemy czytać na Trójmieście list czytelnika z wnioskiem o zapewnienie zamienności PKM i SKM.

        • 3 0

        • (1)

          Autobus 4A z Gdyni Głównej do Gdańska (na lotnisko) to koszt przejazdu 4 zł w 1 stronę. Ta sama trasa PKM to już 6 zł w 1 stronę. Złodziejstwo! A ludzie dojeżdżają też do pracy. Na 4A trzeba kupować albo miesięczny metropolitalny. A teraz jeszcze miesięczny na PKM. Bo jakoś po Gdyni trzeba jeździć. Zamiast zmodyfikować bilet, który już istnieje, dorabia się nowe.

          • 5 0

          • *na 4A trzeba kupować albo bilet miesięczny metropolitalny albo jednoprzejazdowy za 4 zł.

            • 3 0

        • Nie zdziwi mnie wcale, jeśli SKM będzie wymagać dwóch osobnych miesięcznych.

          • 6 0

  • czy Pan Świlski ma nowy zegarek?

    bo na zdjęciu tak to wygląda jakby chciał eksponować nowości

    • 24 3

  • SKM dalej w innej epoce - nie traktuje jak metropolie

    Tyle było szumu - metropolia, inwestycja wojewodztwa- a dalej z niewiadomych (ok, wiadomych- trawdoglowosc wladz) przyczyn koszt dojazdu na lotnisko z Gdyni bedzie prawie 2x taki jak z Wrzeszcza, pomimo podobnego czasu przejazdu. Paranoja, kiedy ktos zrozumie,ze chociaz kazde miastoa swoje tradycje i historie, to transportowo jest to jeden organizm ?

    • 39 0

  • Gdynia 4:08, Wrzeszcz 5:05 - 30 km w jedną godzine .... (6)

    oho! prędkość bolidu

    • 46 0

    • (5)

      Co to jest bolid?

      • 1 6

      • Od bolidu boli d.., To jest właśnie to.

        • 4 3

      • odp:

        Samochody Formuły 1 (potocznie nazywane bolidami) jednomiejscowe samochody wyścigowe o otwartym nadwoziu i kołach wystających poza profil kokpitu

        • 1 0

      • do dr poczytaj gdziekolwiek,

        to nie boli

        • 1 0

      • spadająca gwiazda

        samochód F1 to znaczenie wtórne, przenośnia

        ale wy ciemni, giertychowematury, za to pewnie wiecie który wężyk pocisnąć na fejsbuku itp ważne

        • 1 0

      • bla

        Trolo lolo

        • 0 0

  • i tak najwieszym zmartwieniem będzie pomalowany wiadukt na zaspie

    tylko aby odwrócić uwagę od spraw ważnych

    • 21 0

  • ja nic nie rozumiem, lepiej do tego chyba nie wsiadać.

    • 36 1

  • a jakieś bilety

    całodobowe czy miesięczne będą ? bo szukanie na każdy krótki przejazd drobnych jest męczący! mogłabym zamiast tramwajem jeżdzic koleją przystanek będę miała pod nosem

    • 21 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane