• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany na lotnisku w Gdańsku. Ruszyła rozbudowa terminalu

Maciej Korolczuk
6 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Koparki, spychacze, hałdy ziemi, a w tle huk startujących i lądujących samolotów - tak wygląda plac budowy pirsu na lotnisku w Gdańsku. Nowy obiekt już za dwa lata powiększy terminal T2 i poprawi komfort oraz standard obsługi pasażerów odlatujących m.in. na Wyspy Brytyjskie, do Turcji czy Egiptu.



Gdańskie lotnisko na tle europejskiej konkurencji wypada:

Budowa ponad 180-metrowego pirsu rozpoczęła się kilka dni temu. Na teren przylegający do terminalu T2 wjechały koparki i spychacze, na miejscu pracuje ok. 35-osobowa ekipa, która docelowo liczyć ma nawet 200 osób. Pierwszy etap robót ziemnych potrwa do początku przyszłego roku. Budynek powinien "wyjść z ziemi" w pierwszym kwartale 2020 r.

- Pirs będzie nieco niższy od terminalu T2 i o połowę węższy. Przez fakt, że pirs musimy połączyć z dotychczasowym terminalem, mamy tutaj w zasadzie dwa place budowy. Na jednym - przy istniejącym terminalu i strefie VIP - trwają już pierwsze prace rozbiórkowe. Na drugim - trwają prace ziemne. Z racji miejsca, w jakim pracujemy, a więc strefie granicznej, czeka nas nieco więcej procedur np. wyrobienie specjalnych przepustek, na które czeka się kilka tygodni. Do tego dochodzi ruch pasażerski oraz startujące i lądujące samoloty oraz związany z tym hałas. Głośno jest szczególnie na poziomie terenu, jednak podczas pracy w wykopach dochodzący hałas może wystraszyć pracowników, dlatego wyposażeni będą w stopery lub ochronniki słuchu - mówi Łukasz Rudnicki, kierownik budowy z firmy Doraco.
  • Jednym z największych wyzwań będzie połączenie obu budynków - nowego pirsu i dotychczasowego terminala.
  • Rozbudowa terminalu T2 potrwa dokładnie dwa lata. Pirs ma być gotowy 15 grudnia 2021 r.
  • W czerwcu budowa przeniesie się na płytę postojową, by mogły tam powstać cztery klatki schodowe i rękawy pasażerskie.
  • Demontowana infrastruktura jest w dobrym stanie. Zostanie zdeponowana w magazynie i w przyszłości ponownie wykorzystana.
Demontowane elementy z rampy wyjazdowej ze strefy VIP i pozostałe wyposażenie zewnętrzne (kostka brukowa, krawężniki, panele ścienne, oświetlenie czy szyldy) znajdują się w na tyle dobrym stanie, że zostaną złożone w magazynie i ponownie wykorzystane. Przypomnijmy, że ta część terminalu T2 jest najnowsza, bo rozbudowana zaledwie przed czterema laty.

Harmonogram prac dopasowany do meczu w Letnicy



Teren budowy wraz z zapleczem już teraz jest dość rozległy, a będzie jeszcze większy. W połowie czerwca płot odgradzający budowę pirsu od płyty postojowej zostanie przesunięty o kilkadziesiąt metrów, by móc rozpocząć prace przy kolejnych czterech klatkach schodowych i rękawach pasażerskich. Dziś w tym miejscu stoją jeszcze samoloty i tak będzie do końca maja, a harmonogram prac musiał zostać dopasowany do... finału Ligi Europy w piłce nożnej, który pod koniec maja odbędzie się na Stadionie Energa Gdańsk.

Gdańskie lotnisko najpunktualniejsze w Polsce



- Lotnisko będzie potrzebować każdego skrawka płyty postojowej z uwagi na wzmożony ruch samolotów z kibicami i oficjelami, którzy przylecą do Gdańska. My będziemy mogli zająć ten teren dopiero w czerwcu - dodaje Łukasz Rudnicki.
Podobnie jak w przypadku innych inwestycji realizowanych w okolicy lotniska, postęp prac na budowie można śledzić na żywo w internecie.

  • Wizualizacja nowej części terminalu, który łącznie będzie miał ponad 400 metrów długości. Sam pirs ma 15 m. wysokości i 80 szerokości.
  • Dzięki przebudowie przepustowość lotniska zwiększy się do 9 mln pasażerów rocznie.
  • W tym roku lotnisko obsłuży 5 mln pasażerów. Tuż obok wkrótce rozpocznie się budowa pierwszego biurowca w ramach projektu AirPort City.
Po rozbudowie terminalu pasażerskiego, w nowym pirsie portu będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen (Irlandia, Wielka Brytania), a także pasażerowie czarterów np. do Turcji, Egiptu. Obecnie podróżni ci korzystają z pochodzącego z 1997 roku terminalu T1.

Pirs ma być gotowy dokładnie za dwa lata - w grudniu 2021 r. Budowa będzie kosztować 255 mln zł. Inwestycja zostanie sfinansowana z obligacji, które wyemituje PLG przy współpracy z bankiem Pekao SA oraz ze środków własnych.

To nie jedyna inwestycja realizowana przez Port Lotniczy w Gdańsku. Tuż obok wkrótce rozpoczną się pierwsze prace przy budowie pierwszego biurowca w ramach AirPort City. Obecnie trwają przygotowania na zapleczu budowy.

Miejsca

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

  • tania wersja (1)

    Widać bieda piszczy bo projekt mocno okrojony. Widać próby zachowania spójności z istniejącym terminalem niestety.... nowoprojektowany wygląda jak szklarnia z ogródków działkowych ze skośnymi panelami na dachu mającymi nawiązywać do łamanej bryły dachu T1.....

    • 15 8

    • Wiesz co to jest pirs? Teraz sie zastanow dlaczego wyglądają podobnie na calym swiecie

      • 0 0

  • (3)

    Co na to Pan Horała Główny specjalista i kierownik budowy Centralnego Portu ??

    • 30 11

    • A co na to rudy kij.. (1)

      • 5 7

      • Przeciez to Horala odpowiada za budowe lotniska baranow

        • 0 0

    • Specjalista, jak z koziej d... trąba.

      • 2 0

  • Czas skonczyc z dotowaniem 'tanich linii' (12)

    Podniesie to jakość turystyki i wyrówna szanse przewoźników. CZemu moje podatki mają iść na potrzeby nielicznych?

    • 28 71

    • (10)

      Tak jest , i trzeba jeszcze zlikwidować wynajem mieszkań niech hotelarze zarabiają po 500 zl za dobę .

      • 17 4

      • To jest co innego, do najmu prywatnych mieszkań nikt z podatków nie dopłaca (9)

        • 5 5

        • (8)

          a kto dopłaca do Raianera ?

          • 1 2

          • A samorządy płacą! Czyli mi wszyscy składamy się, by nieliczni polecieli za kilka złotych (7)

            Oficjalnie jako promowanie się miasta itp. Wpisz w wyszukiwarkę samorzady doplacaja do tanich linii

            • 2 2

            • (1)

              A możesz podać kwotę? Ile Gdańsk dopłacił do lotniska w 2019 roku na przykład? :)

              • 1 0

              • Zero

                • 0 0

            • (3)

              Promowanie miasta kosztuje.

              • 1 2

              • Tylko to nie promowanie a dopłacanie do biletów (2)

                • 2 2

              • (1)

                Promowanie przez dopłacanie do lotów. Tanie loty przylecą turyści i wydadzą tutaj pieniądze . Drogie loty nie przylecą tutaj tylko poleca tam gdzie ceny lotów są tańsze i tam wydadzą pieniądze. . Tak trudno to ogarnąć

                • 0 0

              • Turysci? W wiekszosci emigranci z saksow

                Lepiej zarabiaja, przylatuja do dentysty, fryzjera, na zakupy a ja za to musze doplacac

                • 0 0

            • najlepsze są opinie ekspertów

              Którzy bazują na wpisywaniu zapytań w wyszukiwarkę!

              • 2 1

    • jaka duza jest ta dotacja i kto ja dostaje ?

      • 6 2

  • (4)

    To są dobre inweatycje, perspekywiczne. Warto inwestować w infrastrukturę. Mam nadzieje że siatka połączeń zwiększy się.
    Nad pkm było biadolenie i po co?- projekt trafiony.

    • 71 11

    • teraz już wiem (3)

      Pkm to trafiony projekt? Aha

      • 0 3

      • Przejechałeś się PKM chociaż raz? Zrób to i dopiero wtedy zabieraj głos. (2)

        • 3 0

        • (1)

          Jechałem wielokrotnie, niestety zbyt duża ilość pasażerów powoduje że jest tłok i nie mam wystarczającej ilości miejsca bo lubię siedzieć w podróży. Opóźnienia, częstość kursów, długość składów to taka sama lokalna nieudolność jak system rowerów mevo. Ilość korzystających z pkm jest duża. czyli projekt trafiony

          • 1 1

          • A pis twierdzil ze tym nikt nie bedzie jezdzil..

            • 0 0

  • a ja

    kupilem nową wanne ic o tym nie piszą

    • 0 0

  • A kiedy nowy pas? (5)

    Miejsce jest zarówno przy dotychczasowym kierunku (równolegle - wystarczy zlikwidować ogródki działkowe), jak i dla kierunku NNW (ciągniemy pas w kierunku Barniewic a PKM trzeba wkopać pod ziemię).

    • 23 6

    • (2)

      nigdy bo nie potrzeba gatwick robi 40 mln na jednym

      • 6 3

      • Gatwick ma dwa pasy. (1)

        08/26L i 08/26R

        • 3 1

        • ale są za blisko, aby można było ich używać równocześnie

          08L/26R jest też krótszy od głównego pasa i w związku z tym wykorzystuje się go jako drogę kołowania. Nie ma nawet ILSa.

          • 0 0

    • A po co? (1)

      Jeden spokojnie wyrabia.

      • 2 1

      • Niemądre pytanie.

        • 0 1

  • (1)

    im Jarosława Wspaniałego Kryształowego

    • 13 12

    • Nigdy!!!!!!!

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ruszyła rozbudowa terminalu na lotnisku w Gdańsku

    Fakt architektora zywcem z XXI wieku !!!!

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ruszyła rozbudowa terminalu na lotnisku w Gdańsku

    Niedlugo tymi barakami lotniskowymi dojada do Żukowa- nie mozna stworzyc innej bryly budynku ??

    Dostawiaja co kilka lat klejny barak architektura z czasow komuny wstyd ale jaki patron takie lotnisko !!!

    • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ruszyła rozbudowa terminalu na lotnisku w Gdańsku

    Lotnisko im Jana Heweliusza !!! Usuncie w koncu te kompromitujaca nazwe !!!!! (1)

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane