• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół miliona złotych kar dla przewoźników od ZKM Gdynia

Patryk Szczerba
24 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pół miliona złotych kar to efekt kontroli ZKM Gdynia wśród operatorów jeżdżących po mieście. Pół miliona złotych kar to efekt kontroli ZKM Gdynia wśród operatorów jeżdżących po mieście.

556 tys. zł kar zostało nałożone w tym roku przez ZKM Gdynia na przewoźników. Najczęstszymi przewinieniami są: przyspieszenie przyjazdu na przystanki, opóźnienia i brak czystości. Kary są często wykorzystywane do sfinansowania pojazdu rezerwowego innego operatora, po wyższej stawce, gdy kurs nie może być wykonany.



W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy zestawienie prezentujące kary nałożone przez ZTM w Gdańsku na miejskiego przewoźnika. W związku z niezadowalającym stanem czystości autobusów i tramwajów, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nałożył w tym roku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponad 900 kar na łączną kwotę ponad 26 tys. zł. To efekt zaostrzenia kontroli w pojazdach komunikacji.

290 kar za brak czystości pojazdów



O podobne zestawienie poprosiliśmy ZKM Gdynia. Okazuje się, że organizator gdyńskiej komunikacji miejskiej z powodu niewłaściwej czystości autobusów, nałożył na operatorów do końca października 290 kar. Ta kategoria zajmuje jednak trzecie miejsce - 13 proc. wszystkich uchybień z ostatnich 10 miesięcy.

Rozkład ZKM Gdynia


Najwięcej uchybień 488 (22 proc.) dotyczyło przyspieszonych odjazdów i przyjazdów na przystanek końcowy. Drugie miejsce zajmują opóźnienia odjazdów - 314 pojazdów (14,5 proc.)

Na dalszych miejscach jest brak wymaganych informacji dla pasażera w pojeździe (informacja taryfowa, piktogramy, plakaty), brak karnetów, niesprawny monitoring czy problemy z ogrzewaniem i klimatyzacją.

2180 kar w ciągu 10 miesięcy:




  1. przyspieszenie (przyspieszony odjazd z przystanku lub przyspieszony przyjazd na przystanek końcowy): 488 kar - 22,39 proc.
  2. opóźnienie (zawiniony, opóźniony odjazd z przystanku): 314 kar - 14,40 proc.
  3. czystość pojazdu (nieumyty pojazd, śmieci, piasek, kurz): 290 kar - 13,30 proc.
  4. informacja dla pasażera (brak informacji taryfowej itp.): 162 kary - 7,43 proc.
  5. karnety (brak bloczków, niesprzedawanie): 140 kar - 6,42 proc.
  6. oznakowanie liniowe (niewłaściwe lub jego brak): 111 kar - 5,09 proc.
  7. usterka techniczna (niesprawne elementy wyposażenia): 91 kar - 4,17 proc.
  8. estetyka (nieusunięte elementy pokolizyjne, rdza itp): 81 kar - 3,72 proc.
  9. monitoring (niesprawny system): 81 kar - 3,72 proc.
  10. ogrzewanie/klimatyzacja (zbyt niska lub za wysoka temperatura): 79 kar - 3,62 proc.
  11. inne: 343 kary - 15,73 proc.

Kary przeznaczane są na rezerwowe kursy



ZKM Gdynia nałożył kary na kwotę 556 tys. zł. Najwięcej musiał zapłacić PKS Gdynia - 160 tys. zł. Na kolejnym miejscu jest BP Tour - blisko 137 tys. zł, a później firma Meteor z blisko 118 tys. zł kar. Najlepiej w tym zestawieniu wypada PKA Gdynia, który miał do zapłacenia przez dziewięć miesięcy nieco ponad 19 tys. zł.

Co ciekawe, kary za niewykonany kurs są często przeznaczane na rezerwowe pojazdy.

- Kara za niewykonany kurs dla danego operatora, z reguły nie oznacza niewykonania kursu dla pasażera. Specyfiką gdyńskiej komunikacji miejskiej, rzadko praktykowaną w innych miastach, jest w przypadku awarii pojazdu jakiegoś operatora - automatyczne włączanie pojazdu rezerwowego (po wyższej stawce, finansowanej właśnie z kar) innego operatora. Dzięki temu pasażer nie odczuwa faktu niezrealizowania kursu przez danego operatora - w zamian jedzie autobus (lub nawet trolejbus na bateriach - co od razu jest zauważane) innej firmy - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Miejsca

Opinie (141) ponad 10 zablokowanych

  • Kraj absurdów

    Kary...mandaty...nakazy i zakazy. Żadnej empatii i zrozumienia. Kiedyś ludzie ze sobą rozmawiali. Dzisiaj tylko kary i nagonka jeden na drugiego. Naród polski robi się prymitywny.

    • 6 0

  • (9)

    W Gdańsku autobusy i tramwaje mają podstawiać się 3 minuty przed odjazdem z pętli.

    Praktycznie nigdy tego nie robią gdzie jest kontrola i kary?

    • 39 14

    • To teraz wyobraź sobie

      jak np. we Wrzeszczu, przy dworcu podjeżdża 4 autobusy, w tym dwa przegubowe, jeden 3 minuty wcześniej, drugi 2 minuty wcześniej itd. a w tym czasie kolejne mają odjazd

      • 0 0

    • (3)

      Nie ma czegos takiego

      • 4 6

      • (1)

        Jest.
        W Warszawie w ogóle możesz wsiąść kiedy chcesz na pętli.
        A nie ze kierowca podjedzie 20 metrów i dopiero otwiera

        • 8 4

        • W warszawie maja gdzies to ze kierowca chce miec przerwe.

          • 6 2

      • Nie każdy o tym wie, poza tym takie coś być powinno bo podjedzie w ostatniej sekundzie kilka osób kupi bilety i opóźnienie.

        • 4 1

    • (3)

      Jaki za wczesny przyjazd??
      Autobus nie może odjechać z przystanku wcześniej ale przyjechać to czemu nie?
      Co to za absurdalne kontrole

      • 22 3

      • Dziwne

        Też t go nie rozumiem, zwlasza że pisali tam też o przyjazdach przyspieszonych na przystanek końcowy, a to jest przecież dopuszczone przez ZKM, jest to wyszczególnione w regulaminie, no bo na końcowym i tak nikt nie wsiada. Coś mi się wydaje że ten kto pisał artykuł zrobił to mało rzetelnie.

        • 6 1

      • Obserwator (1)

        Chodzi o to, że kierowca nie może przyjechać na przystanek krańcowy szybciej. Czytaj że zrozumieniem.

        • 9 2

        • Co to ma do rzeczy? Jeśli po drodze z każdego przystanku odjedzie punktualnie?

          • 6 0

  • Ankieta..tak czy nie? Nie sprzątam, bo nie brudzę. Proste.

    • 4 0

  • (3)

    Przepraszam, gdzie w Gdyni mają tramwaje?

    • 6 11

    • Na starowiejskiej

      Piesiewicz prowadzi

      • 1 0

    • Tam gdzie lotnisko

      • 6 0

    • Czytamy cały tekst,

      a nie co czwartą linijkę. To bardzo pomaga.

      • 8 0

  • syf w autobusach (1)

    A kto robi syf w autobusach,na plażach ,w parkach i na chodnikach przecież to ludzie syfiarze,najczęsciej mlodzi i ich rozwydrzone babelki

    • 13 1

    • Żeś wymislil

      Tak często korzystam z wyjścia awaryjnego

      • 0 1

  • (5)

    Jak można karać za przyspieszony przyjazd? Jeśli autobus wyjeżdża punktualnie z przystanku a gdzieś jest za szybko to ma poczekać na ulicy przed przystankiem czy jak?

    • 81 32

    • (2)

      Ma jechać tak aby nie być za szybko, a jak już jest za szybko to niech poczeka na przystanku. Z takimi inteligentnymi kierowcami jak ty to może być trudne do ogarnięcia.

      • 32 7

      • Ty lepiej nie pisz nic o inteligencji,bo nie masz z nia za duzo wspolnego. (1)

        Przeczytaj swoj wpis i glebiej sie nad nim zastanow.Na wiele nie licze,ale moze czasem rozblysnie jakas twoja samotna szara komorka.Nie mowie tu o starej Nokii...

        • 3 9

        • Ale taka jest prawda. Musi poczekać na przystanku, aż nadejdzie odpowiedni czas. I większość tak robi.

          • 12 0

    • Tak właśnie ma zrobić.

      Poczekać na przystanku.

      • 18 0

    • ...

      Na przystanku....

      • 16 0

  • Zasłanianie szyb (wyjść awaryjnych) (1)

    Dlaczego we wszystkich autobusach zasłania się reklamami, a w najnowszych twardymi tablicami wyjścia awaryjne? W dodatku te, do których jest najłatwiejszy dostęp.

    • 7 3

    • Bo z reklam są hajsy. A hajs sie liczy.

      • 4 0

  • (1)

    Kultura wzniesiona z domu

    • 17 0

    • Hehe dobre opoźniony przyjazd, jak w Gdyni na Pogórzu codziennie rano ludziom bardziej opłaca sie przejść jeden przystanek w 5 minut na piechotę niż jechać 15 minut autobusem.

      • 1 0

  • Spóźnienia (3)

    Autobus 27 wiecznie do Riviery przyjeżdża spóźniony obojętnie czy rano czy po południu. Rozumiem godziny szczytu ma prawo ale wiecznie ciężko ten fenomen ogarnąć. Kultura niektórych kierowców wymiata i głupie teksty, kulturalnie też są i to się zauważa ale szukać że świeca w dzień.

    • 2 16

    • Autobus na linii 27 ? Obecnie to bardzo duża rzadkość.

      • 3 0

    • I jeszcze 27 w sobote krotki pod Riviere podjeżdża zamiast przegubowca

      A w tym czasie przegubowe na 25 puste latają

      • 3 0

    • Błagam...

      Piszemy po polsku.

      • 5 0

  • Lepiej jeździć autem

    Nikt mnie nie przekona, że jazda komunikacją miejską jest lepsza niż autem. Co za tym przemawia. Autobusy mają opóźnienia, tłok, chorzy ludzie kaszlący ci nad uchem, okna pootwierane przy niskich temperaturach, kierowcy jeżdżący brawurowo jakby wieźli ziemniaki. Jak dla mnie wybór jest oczywisty.

    • 7 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane