• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Połączenie Lotosu z Orlenem to tylko kwestia czasu"

Robert Kiewlicz
25 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
O połączeniu Lotosu z Orlenem słyszymy od kilkunastu lat. Czy tym razem scenariusz stworzony przez PiS zostanie zrealizowany? O połączeniu Lotosu z Orlenem słyszymy od kilkunastu lat. Czy tym razem scenariusz stworzony przez PiS zostanie zrealizowany?

- Połączenie Lotosu z Orlenem jest nieuniknione - stwierdził na spotkaniu z pomorskimi przedsiębiorcami Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa. Choć plany połączenia dwóch polskich koncernów naftowych wracają co jakiś czas, to słowa wypowiedziane przez tak wysokiej rangi polityka mogą sugerować, że zmiany nastąpią już niedługo.



Połączenie Lotosu z Orlenem to:

- Nie wiadomo jeszcze, kiedy i w jaki sposób Lotos i Orlen zostaną połączone. Jest to jednak jedynie kwestią czasu - stwierdził podczas spotkania w siedzibie organizacji Pracodawcy Pomorza wiceminister Kazimierz Smoliński. - W Trójmieście na pewno pozostanie zakład produkcyjny, jako osobna spółka nowej organizacji. To jedynie możemy zagwarantować.
Choć zapowiedzi połączenia Lotosu i Orlenu z ust polityków Prawa i Sprawiedliwości słyszeliśmy już kilkakrotnie, to słowa wiceministra Smolińskiego zaniepokoiły pomorskich polityków.

Trudno to będzie wytłumaczyć mieszkańcom Pomorza

- Można na to patrzeć jak na sondowanie społeczeństwa, mieszkańców Pomorza i ich zmęczenia tym tematem. Bo wraca on co jakiś czas. Trzeba być jednak czujnym jeśli chodzi ewentualne zmiany dotyczące Grupy Lotos. Jeśli takie deklaracje padają z ust wiceministra Smolińskiego, to mogą za nimi stać konkretne decyzje - mówi Tadeusz Aziewicz, poseł Platformy Obywatelskiej. - Jeśli dojdzie do konkretnych działań, to na pewno będziemy w tej sprawie interweniować. Pozycję Wojciecha Jasińskiego (byłego ministra Skarbu Państwa, obecnie prezesa PKN Orlen) oceniam jako bardzo silną.
- Takie połączenie makroekonomicznie ma sens, szczególnie na poziomie logistyki i handlu. Politycznie trudno będzie jednak wytłumaczyć to mieszkańcom Pomorza - twierdzi Przemysław Marchlewicz, lokalny działacz PiS i były wiceprezes Grupy Lotos. - Widzę w tym klasyczny konflikt rozwojowy. Z punktu widzenia Polski jest to dobre posunięcie, dla Pomorza dużo mniej korzystne.
Jak podkreśla Marchlewicz ważne jest, aby twardo negocjować potencjalne warunki połączenia Lotosu i Orlenu.

- Osobiście wątpię, aby obecny prezes zarządu Grupy Lotos był w stanie to przeprowadzić z korzyścią dla Pomorza i pracowników Grupy. Sama Grupa jest już i tak zarządzana z Warszawy, a środowisko lokalne nie ma na jej działanie żadnego wpływu. W Trójmieście pozostanie na pewno serce grupy - zakład produkcyjny, czyli obecnie jedna z najnowocześniejszych rafinerii w Europie. To oznacza też pozostawienie większości miejsc pracy i istotnej części wpływów z podatków - dodaje Marchlewicz.
Orlen przejmuje Lotos, czy Lotos przejmuje Orlen?

Pomysł na połączenie dwóch polskich koncernów paliwowych powrócił po dojściu PiS do władzy. Nieoficjalnie mówi się, że takie plany trafiły już na biurko zarządu Grupy Lotos w 2016 roku. W ich opiniowaniu miał uczestniczyć Piotr Naimski - sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej. Pytany o to Naimski odesłał nas do Ministerstwa Energii, które stwierdziło, że w resorcie energii żadne prace w tym obszarze nie są prowadzone.

Z naszych informacji wynika jednak, że koncepcja połączenia dwóch spółek paliwowych trafiła już "na biurko" premier Beaty Szydło. Przypomnijmy, że w kancelarii premiera pracowano nad przepisami, które miały zwiększyć wpływ prezesa rady ministrów na zarządzanie spółkami Skarbu Państwa.

- Ważny jest sposób, w jaki obie spółki zostaną połączone i trafią pod kontrolę państwa. Grupa Lotos jest pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc. Bardziej bezpiecznym rozwiązaniem byłoby więc przejęcie Orlenu przez Lotos. Nawiasem mówiąc, taka fuzja byłaby prawdopodobnie największym tego typu projektem w ostatnich latach w Polsce - dodaje Marchlewicz.
Był Kulczyk, Rosjanie i Anglicy

Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Wtedy to, jeszcze za rządów SLD i Leszka Millera, państwowa spółka Nafta Polska, zajmująca się prywatyzacją sektora paliwowego, wybrała na nabywcę Rafinerii Gdańskiej konsorcjum, w skład którego wchodził brytyjski Rotch Energy i rosyjski Łukoil. Ostatecznie okazało się, że Nafta Polska przygotowała też program prywatyzacji sektora paliwowego dopuszczający połączenie rafinerii płockiej i gdańskiej. Podobno za takim rozwiązaniem lobbował Jan Kulczyk, który chciał podporządkować Rafinerię Gdańską Orlenowi, którego był wówczas udziałowcem.

Blisko realizacji tego planu było ponownie przed 2005 rokiem. Grupie Lotos udało się jednak obronić swoją samodzielność dzięki debiutowi na giełdzie. W 2007 roku ówczesny premier Jarosław Kaczyński stwierdził, że w kilka miesięcy może dojść do połączenia dwóch polskich spółek paliwowych PKN Orlen i Grupy Lotos. Dodał też, że wiodącą spółką może być Grupa Lotos.

Pomysł na łączenie Grupy Lotos z Orlenem i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem pojawił się ponownie w 2010 roku, kiedy jeszcze aktywnie poszukiwano inwestora dla gdańskiego koncernu, miał być to plan awaryjny ministra skarbu Aleksandra Grada, w wypadku gdyby prywatyzacja nie doszła do skutku.

Pomysł na łączenie koncernów w jeden duży podmiot odkurzono w 2012 roku. Wtedy to ówczesny minister skarbu, Mikołaj Budzanowski, stwierdził, że Grupie Lotos potrzebny jest inwestor strategiczny, a ponieważ za granicą chętnych nie widać, trzeba ich szukać w kraju. Dodał też, że nie należy wykluczać powrotu do pomysłu przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen.

O tym, że warto rozważyć połączenie PKN Orlen i Lotos powiedział na początku 2017 roku Henryk Kowalczyk, szef Stałego Komitetu Rady Ministrów i likwidator resortu Skarbu Państwa. Wypowiedź ta wywołała szeroką dyskusję w ogólnopolskich mediach. Sprawę starał się zbagatelizować minister energii, Krzysztof Tchórzewski, twierdząc, że "różne osoby wyrażają swoje opinie, ale w ramach rządu nie podjęliśmy żadnych działań".

Czy powrót do tematu przez wiceministra Smolińskiego to kolejna swobodna opinia? Obyśmy nie przekonali się o tym za późno.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (340) ponad 10 zablokowanych

  • Pomysleć, że Tusk chciał sprzedać Lotos Ruskim... (22)

    • 160 198

    • Myśleć, nie boli! (2)

      Pamiętam ja ten Polski Przemysł, który po 1989 roku solidaruchy rozprzedawali zagranicy za bezcen.... Samochody Polonez, a wcześniej Polski Fiat 125p- produkowane przez 25 lat do zatłuczenia maszyn prawie bez zmian na bazie włoskiego modelu z lat pięćdziesiątych. Telewizory kolorowe, które psuły się bez możliwości naprawy trzy minuty po włączeniu (czerwone koło na ekranie). Pralki, które warczały jakby miały zagryźć szczęśliwego właściciela. Opony, z których odrywał się bieżnik. Pamiętam też grubsze rzeczy- kontrakt na statki dla Szwedów, który wspaniała Stocznia Gdańska spóźniła prawie dwa lata, bo spawacze nie byli w stanie zespawać nic więcej niż najprostsze dwie blachy, a i to krzywo. Węgiel, w którym 40 procent stanowił dosypany kamień. Blachy stalowe, które miały fabrycznie zawalcowaną rdzę. Parę innych rzeczy. Ja to się dziwię, ale głównie tym, co chcieli kupić całe to potworne badziewie.

      • 24 7

      • Ja się im nie dziwię! (1)

        Kupili za przysłowiową czapkę gruszek i zaraz zamknęli!

        • 5 5

        • To był sprytny plan wrogów Polski. Kuppwać fabryki i je zamykać. Udało się. Gospodarka od 25 lat nic się nie rozwinęła.

          • 1 0

    • (4)

      Kij, że w artykule pisali o SLD - ważne, że wina Tuska. Co ta polityka robi z tym krajem i ludźmi...

      • 106 31

      • Rzeczywiście w artykule pisali o SLD

        Jednak w 2011 roku to Tusk mocno naciskał na sprzedaż Lotosu Rosjanom.Mówił wtedy,że "Nie ma powodów,żeby nie sprzedawać Lotosu Rosjanom"

        • 3 3

      • wymazales trollu z pamięci rozmowę na molo Tusk-Putin:)? (2)

        • 47 70

        • (1)

          a ty byłeś tam przebrany za deskę i znasz całą treść rozmowy

          • 96 23

          • napisali na wpotylicę albo zależnej to wydaje mu się ze wie

            • 28 12

    • Wystarczy że i tak prawie wszystko sprzedał makreli (9)

      Nie ma już czegoś takiego jak polski przemysł

      • 22 30

      • (8)

        kto sprzedał? konkretnie, jaki zakład i kiedy

        • 27 17

        • To nie jest jakaś tajemna wiedza idioto (6)

          Sprzedali np jastrzębską spółkę węglową, zakłady azotowe w Tarnowie, ciech sa, część energi, PGE, pkp cargo, do tego banki pko i BGŻ, KGHM, elektrownia w Koninie...

          • 25 24

          • (2)

            A ludzie zamiast zrobić cos produktywnego będą do końca życia pierdzielić, czego to Tusk nie zepsuł będąc ślepymi na to, co będzie się aktualnie w kraju działo ;) Niektórzy pewnie nawet by się zgodzili na powrót komuchów byle dopieprzyć PO :P

            • 9 3

            • Bo gorszego ku**stwa jak po w tym kraju jeszcze nie było (1)

              • 3 7

              • Dziś jest duuuzo gorzej, otwórz oczy!

                • 2 3

          • (2)

            lol to jeszcze podaj daty bo przypisujesz Tuskowi prywatyzacje w latach 90-tych

            • 8 3

            • Je*nij się w dekiel (1)

              Daty są do wglądu ogólnego, jak nie wierzysz sam poszukaj i się dziw. Nie jestem od tego żeby tracić czas na ściąganie ci klapek z oczu

              • 3 4

              • coś taki agresywny, kompleksy? wyłącz zależną, włącz myślenie. pisałeś że tusk sprzedał wszystko makreli, no to po kolei kłamliwy pisowcu:
                jastrzebska spółka węglowa - skarb państwa kontroluje spółkę, niemcy jej nie kupili więc kłamiesz
                zakłady w tarnowie są spółką akcyjną, inwestor zagraniczny jej nie kontroluje
                ciech - sprzedane kulczykowi, więc nie niemcom tylko polakowi więc kłamiesz pisowcu
                energa, pge - państwo je kontroluje więc o co ci chodzi?
                pkp cargo - spółka akcyjna
                pko bgż - sprzedane w 1999 roku więc nie tusk, znowu kłamiesz
                kghm - jest państwowe więc nie kłamiesz tylko łżesz
                elektrownia w koninie - sprzedana solorzowi, więc nie niemcom

                czekam na te przykłady przemysłu sprzedanego makreli przez tuska, robić wodę z mózgu to możesz na swoich prawackich propagandowych stronach ale tutaj to nie przejdzie.

                • 8 5

        • Kopalnia w Adamowie też została sprzedana za Tuska

          • 15 7

    • a kiedy np. , bo z tego co wiemy było to jeszcze przed Tuskiem.

      może kolego fakty - kiedy to było. Nie obrzucaj błotem jak nie wiesz.

      • 8 1

    • To za rządu PiS podupadł nasz przemysł cukrowniczy. Przypominam tylko unijną reformę rynku cukru i negocjacje, które odbywały się wtedy w Brukseli. Ta zaproponowała wszystkim cięcia limitów produkcyjnych, ale ministrowie innych państw (m.in. Niemie i Francji) ostro negocjowali z Komisją Europejską. Nasz ówczesny minister rolnictwa Krzysztof Jurgiel obraził się wtedy na unijnych urzędników i zamiast - tak jak inni - usiąść do rozmów, szybko wrócił do kraju. Wzorem prezesa jednak obraził się i wyjechał pozostawiając negocjacje samym sobie. A można było przynajmniej wynegocjować zaspokajanie przez polskie cukrownie popytu krajowego- ale po co? Efekt – pozwolił by zmniejszono Polsce limit produkcji cukru i zrobiono z nas importerów. To było na początku 2006 roku!

      • 29 8

    • i po co kłamać ? (1)

      • 37 7

      • Po co? Jak zapłacili, to się pisze głupoty!

        • 26 6

  • aziewicz

    panie aziewicz niech pan więcej nie sprzrdaje dochodowych firm nie POlakom taki jest pana patent na życie pana rodzice też pracowali w stoczni pozdrawiam sąsiad

    • 0 0

  • Gdansk bedzie juz wgole zasciankiem w kwestii duzych lokalnych firm. Daleko nam do Poznania Krakowa czy Wroclawia (12)

    Podatki uciekaja,...

    • 254 27

    • Przecież to Płock na tym straci nie Gdańsk.

      • 0 0

    • marzenie...

      Z tego artykułu wynika ze to LOTOS przejmuje ORLEN. Może czegoś nie rozumie lub nie wiem ale siedziba spółki w takim wypadku powinna być w gdańsku, a w takim razie dla pomorza był by to ogromny zastrzyk finansowy.

      • 1 0

    • I bardzo dobrze ! Lechja padnie !!!! (2)

      • 4 38

      • Lotos grosza nie daje na Lechię (1)

        za to 80% procent budzetu arki finansuje Szczur z pieniedzy mieszkańców Gdyni

        • 10 0

        • Kłamstwo. Szczur nie mieszka w Gdyni tylko na Wiczlinie, a to jest poza miastem

          stąd kompletny brak wyczucia problemów miasta przez tego pana.

          • 0 5

    • Wymień te duże lokalne z Wrocławia,Poznania, Krakowa (1)

      wielkości Lotosu oczywiście

      • 37 8

      • Amazon O/Europa East, Wrocław

        Obrot jeszcze mniejszy, jeszcze

        • 1 1

    • dalej głosujcie na PełO to dalej Pomorze nie będzie równo traktowane...

      smutne ale niestety prawdziwe.
      Ja rozumiem, przywiązane do "Swoich" ale sorry czas PełO na pomorzu się skończył!
      Czy PiSiaki będą lepsze - czas pokaże.

      • 6 25

    • Bo w czasach Balcerowicza sprytnie wymyślono że przemysł tu wogóle jest niepotrzebny (1)

      i miasto będzie zarabiało na turystyce :D

      • 7 7

      • pracuj za stawki z Bangladeszu, to przemysł, taki jak był w PRL, będzie miał sens ekonomiczny

        Jeżeli chcesz zarabiać ciut lepiej, powiedzmy stawki chińskie, to niestety trzeba się modernizować. Gadanie, że "trzeba było ratować" jest równorzędne ze "zmień pracę, weź kredyt". Polska w 89-90 była bankrutem i te przestarzałe, nieefektywne zakłady to była nikła wartość. Zero kapitału własnego, nieefektywne zakłady często przynoszące straty. Nieliczne wyjątki znajdziesz, gdzie jakimś cudem był zakład wart więcej a poszedł za grosze, ale to znowu myślenie na zasadzie takiej, że jak żebrak ma szwajcarski zegarek po dziadku, to stać go na wszystko.

        • 10 2

    • za to w marszach jesteśmy na 1 miejscu

      • 6 4

    • Ej, przecież mamy Lidlowce, Biedreksy, Łoszony itp. no i deweloperów.

      • 24 11

  • Skok na kasę dla Warszawki :)

    To kolejna głupota podobno tworzone są nowe miejsca pracy, co ludzie z Płocka zrobią w takiej sytuacji, nie dość godzimy się tu żyć i dajemy się truć bo tu mamy miejsca pracy, a w takiej sytuacji z pewnością zwolnień będzie cała masa i nie chodzi tylko o dyrektorków, zwykłych ludzi posuną. Dyrektorki sobie poradzą, a my zostaniem z RAKIEM w płucach.

    • 1 0

  • zaniepokojona

    To Płock będzie można zaorać podatki pójdą do Gdańska, nie dość że nas trują i wdychamy ten cały syf, nasze dzieci ciągle mają problem z płucami, a rodzice umierają na raka płuc, to teraz jeszcze chcą nas okraść, zwolnić z pracy i dogorywaj narodzie. Po 55 nigdzie nie znajdziemy pracy. Co to za kretyński pomysł. Ludzie powinni coś zrobić.

    • 0 0

  • (1)

    Kary Unijne za ten pomysł dobija mas, gospodarkę,i Zuborzy Gdansk i oto im chodzi!

    • 1 0

    • No właśnie oto nam CHODZIŁ

      • 0 0

  • Połączenie Onetu z Trojmiasto.pl to tylko kwestia czasu

    To tyle jeśli chodzi o plotki a konkretnie to jeszcze nic nie wiadomo.

    • 1 0

  • Ale będzie gigant, cos jak w Anglii BP. (29)

    • 64 201

    • Będzie karaan na krótkich łapach (1)

      Pisowskie złodzieje znowu w akcji

      • 7 5

      • I dobrze. Wystawic grupe orlenowi na odstrzal jak lotos kolej wystawili pkp cargo. Zaorac rozj....c i zasadzic buraki cukrowe. Do tego sie ta wladza nadaje

        • 1 0

    • (17)

      Na glinianych nogach

      • 62 17

      • Na kaczych łapach

        Pieniacy jape coś o kanaliach

        • 0 1

      • (15)

        Sprzedaż paliwa to nie gliniane nogi. To najbardziej dochodowy biznes świata

        • 26 35

        • (6)

          Człowiek potrafi wszystko doprowadzić do ruiny

          • 45 7

          • Nie człowiek, tylko kaczor razem z bandą niszczycieli Polski (3)

            • 31 26

            • (2)

              za czasow PO prawiesprzedano `upadajacy` LOT niemcom, za czasow pis przynosi zyski. ciekawe kto tutaj niszczyl

              • 27 20

              • (1)

                Ciekawe kto naprawde ratowal lot a kto teraz spija z tego smietanke.

                • 6 8

              • Na pewno tusk ratował mówiąc, że trzeba zamknąć, a trraz pis spija śmietankę.

                • 2 0

          • (1)

            Można to zobrazować pięknym przykładem Wenezueli, naftowego giganta.

            • 19 1

            • no właśnie

              Gawes i Czawes, jak Paweł i Gaweł.....

              • 0 1

        • Nic nie trwa wiecznie (6)

          Z jednej strony stale rosnące koszty wydobycia, z drugiej strony stale spadające koszty fotowoltaiki i baterii i wspomagająca efektywność rewolucja informacyjna.
          Przyjdzie czas, i to szybciej niż nam się wydaje, gdy będziemy Lotos i Orlen ratować przed upadkiem jak obecnie górnictwo...

          • 11 7

          • (3)

            to wtedy połączy sie z ENERGĄ :)
            według mnie samochody elektryczne nie zwojują za dużo. Ich ilość będzie rosła, ale złóż ropy jest jeszcze dużo,plus gaz łupkowy. Do czasu wyczerpania zapasów, paliw kopalnych, wejdzie technologia wodorowa do normalnego użytku.

            • 8 3

            • (2)

              Krótkie trasy (czytaj transport miejski) - elektryki i to autonomiczne. Efektywnością i kosztem zniszczą obecny model samochodów spalinowych z kierowcą tak jak smartfony całkowicie wyparły stare komórki.

              Długie trasy - kolej i wodór choć tu paliwa będą się bronić znacznie dłużej.

              • 3 3

              • Zniszczą, zniszczą.....

                ... tylko skąd weżmiemy tyle prądu?
                Już jest z tym słabawo, a będzie gorzej kiedy wszyscy przesiądziemy się na elektryki miejskie.

                Oprócz budowy elektrowni (nasza biedny Zarnowiec nie da rady) potrzebna jest jeszcze infrastruktura.
                Infrastruktura troche bardziej rozbudowana niż trzy ładowarki dla urzędasów w Gdańsku....

                Potem już z górki - wykopać więcej węgla, przewieźć go do elektrowni spalić produkując prąd, dowalić akcyzę na prąd do samochodów i już.
                W między czasie zaprojektować i wyprodukować nasz narodowy samochód elektryczny dla Kowalskiego.

                • 0 0

              • A kolej to na wungiel nie jeździ?

                • 1 0

          • nikt do tego szybko nie dopuści (1)

            nikomu poza pewną grupą napaleńców nie zależy na odejściu od ropy.

            • 9 5

            • Przykład Kodaka

              Rok 2000 był rekordowym dla spółki będącej liderem rynku fotograficznego. Rok ten też był rekordowym dla rynku fotografii w skali świata.
              W 2012 Kodak złożył wniosek o ochronę przed upadłością.

              Położyła go bezwładność w zarządzaniu i przespanie trendów w rozwoju fotografii cyfrowej, której zresztą sam Kodak był pionierem.

              Wypisz wymaluj państwowe spółki paliwowe w konfrontacji z rewolucją energetyczną.

              • 28 4

        • Zdziwiłbyś się - mocno dochodowy, ale nawet nie dorasta do pięt farmacji.

          • 1 1

    • (6)

      W Gdańsku produkcja, podatki w Warszawie.

      • 53 7

      • (5)

        podatki od zysku,VAT, CIT, akcyzy i tak płaci się do budżetu centralnego,podatki od nieruchomości i inne lokalne zostaną tutaj, nie rozumiesz, prawda?

        • 12 33

        • 6,71% od CIT dostaje gmina (1)

          Także to już możesz mieć stratę kilkunastu milionów rocznie. Do tego dolicz setki etatów przeniesionych do Warszawy - spadek wpływów z PIT (a tu gmina dostaje już blisko 40%), potencjalną wyprowadzkę dobrze zarabiających , wykwalifikowanych ludzi. Gdańsk się nie zawali od tego, ale strata dla lokalnej gospodarki będzie odczuwalna.

          • 17 0

          • nie mówiąc o grantach dla lokalnych organizacji

            teraz lotos wspiera lokalne inicjatywy, i sport ( chociaż coraz mniej)
            jak przeniosą siedzibę do W-wy, to tego zabraknie

            • 4 0

        • (2)

          G prawda

          • 20 5

          • Janusz znawca się nie zgodził (1)

            • 9 6

            • przerąbane mieć w tych czasach na imię Janusz :)

              • 15 0

    • ale podatki z gdańska by znikneły :/

      które lotos płaci

      • 10 1

    • będzi kał

      kolego. Coś jak CPN w PRL

      • 27 7

  • Mściwe PISuary (1)

    Oni tak nienawidzą Pomorza bo tu przegrywają wybory z kretesem. Niszczą nam wszystko po kolei. Ale tak to jest kiedy 55% społeczeństwa nie ma ochoty wyjść z domu aby oddać swój głos na wyborach. Mściwy karzeł zabiera jak swoje.

    • 8 0

    • Mnie się wydaje, że to taka zawoalowana forma szantażu: jak tutaj znowu przegramy, to na złość zabierzemy wam Lotos i podatki z niego przeniesiemy np na Podlasie, bo tam przecież ludzie są bardziej "patriotyczni".

      • 0 0

  • a ja się pytam ile mieszkań ma Budyń (1)

    czy w końcu ktoś to sprawdził

    • 2 6

    • Pracuje to i ma. Zostań Prezydentem to będziesz zarabiał.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane